[AR] Buckje en Lola tandem op het strandje!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Buckje en Lola tandem op het strandje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:45

Vrijdag avond heb ik Lola weer opgehaald bij Anna (Manda) omdat ik haar samen met Buck ga trainen voor de Eper paarden 4 daagse. Lola stond al hier een tijdje geleden om beleerd te worden maar is weer naar huis gegaan zodat ik het wat rustiger had, en Anna zelf ook met haar kon gaan rijden. Inmiddels staat ze weer hier en heb ik er weer helemaal zin in om tandem en tweespan te gaan rijden! Dat was een poosje weg helaas!

Gisteren heb ik gelijk al even met Lola een rondje enkelspan buiten gereden. Ze loopt nu bitloos omdat zei hier dus veel beter op reageert dan op een bitje. We hebben alles geprobeerd en dit is het beste. Ik vind het weer helemaal leuk om haar hier te hebben dus vandaag in tandem gezet.

Eerst even een filmpje van de heenweg naar het strandje vandaag:

Aangekomen bij het strandje eerst even verkennen! Lola vind het water toch wel heeeeeel eng hoor als golfpaard! Het valt je namelijk aan!! :P
Lief praten en een beetje steun van Kim, en ze ging erin! Na 1x erin, kreeg ze er geen genoeg meer van!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen was het strandje wel weer leuk geweest ik had het KOUD! En vond het niet grappig meer. Dus op naar het grote veld waar altijd concoursen gehouden worden en daar heeeeeel even serieus geweest:
Afbeelding

Afbeelding

Om vervolgens los te gaan!
Afbeelding

Afbeelding

Waar ook een filmpje van is!

IvysToeter

Re: Buckje en Lola tandem op het strandje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 17:56

ze doen het leuk samen!
echt een leuk span :j

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:05

wat zijn ze toch leuk he! :D

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:08

Ziet er heel leuk uit!
En leuk dat ze zo in het roze zijn! :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:54

Gaaf zeg Lot!

Alleen Lola's hoofdstel zit nogal heel erg uit fatsoen. Ene kant heel vreemd, andere kant te hoog :+

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 18:55

Thanks allemaal!

Ik heb het hoofdstel niet afgesteld heb hem zo mee genomen vanaf Anna. :)
Zal er ns na kijken van de week.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:14

Ziet er weer super uit!! *\o/*

Als je de voorpluk over de frontriem doet in dat kleine stukje tussen de kleppenhouders en de kleppen goed buigt wanneer je het net op doet zit het al iets beter, het is gewoon een ideal minishet hoofdstelletje maar afstellen blijkt op de een of andere manier erg moeilijk bij Lola haar hoofdvorm :+

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:16

heeft ideal ook bitloze menhoofdstellen dan?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:20

Ja, maar je kan de bitloze neusriem van ideal ook gewoon los kopen en aan elk menhoofdstel bevestigen. Toevallig is mijn menhoofdstelletje ook van ideal, maar de bitloze neusriem kan dus ook bij aan andere menhoofdstellen bevestigd worden.

Binne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:59

wat een knapperds ziet er goed uit! _/-\o_

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:01

whii, wat gaan jullie hard!
Leuk hoor!

Waar zit dat strandje dan? ik ken het helemaal niet!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:03

Dat ziet er super leuk uit!

Leuk zo!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:06

leuke filmpjes/foto's
ziet er erg gaaf uit zo!

een tipje: let op je teugels/leidsels, ze hangen nu vlak voor de wielen van het karretje :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:18

Leuk zeg!!

Sune01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:36

Snackie schreef:
whii, wat gaan jullie hard!
Leuk hoor!

Waar zit dat strandje dan? ik ken het helemaal niet!

Volgens mij is dit het mini strandje bij de vijver van Emiclaer?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 10:12

Klopt dit is bij emiclaer! We gaan wel een keer naar t grote strand in Bunschoten maar dat is 10 km erheen rijden dus moet Lola eerst haar conditie wat beter hebben. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:21

Het is een zalig span. *\o/*

Voorop gesteld dat ik niets weet van bitloos mennen optoming, vind ik het er niet fijn uitzien aan de hoofd van het paard. Het paard komt nog steeds veel van de hulpen van de leidsels af.
Ik word alleen angstig, als ik kijk naar de gesp waaraan de touwtjes van het hoofdstel vast zitten aan de leidsels, die kan vast komen te zitten in de eerste leidselogen. Is daar niet een soort stopsysteem op te bedenken/bedacht? Je moet er toch niet aan denken dat je leidsel vast komt te zitten na een wending, zeker niet in een tandem aanspanning.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:24

*\o/* Buck (en inmiddels ook lola) fan meld zicht!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 10:27

Haha hoi fan!

Janouk, zou het helpen als ik de touwtjes in laat korten ? ik kwam gister idd ook met dit probleem in mijn hoofd na het rijden en laat mijn gedachtes rollen om het op te lossen.
Aan de houding van Lola kan ik niets veranderen, alles is al geprobeert met bit is ze enorm tegen het bit en doet ze haar mondje open. En nu met bitloos loopt ze eigenlijk super goed, goed terug te nemen geen mond meer open. Alleen nog dat sterrenkijken idd..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:42

Geen idee, ik rijd niet met bitloze menhoofdstellen.
Mogelijk dat er meer mensen zijn met ervaring. Ik weet niet hoe het inkorten van het touwtje de inwerking op het hoofd beïnvloedt. Sowieso vraag ik me af hoe de lengte van de leidsels invloed hebben op een bitloos hoofdstel, of het niet te hard inwerkt.

Bij een martingaal heb je stops zitten op de teugels onder het zadel, misschien dat je op basis van daar iets mee kan verzinnen. Misschien bitringen om je leidsels of zo, zodat de gesp niet bij het leidseloog komt, maar of je dan nog genoeg te vertellen heb.
Ik ken ook geen ervaren menners die bitloos rijden, anders zou je het daar kunnen vragen.
Misschien dat hier op bokt mensen zijn met deze kennis? Geen idee?
Maar zoals het nu is, vind ik het te gevaarlijk. Je moet er niet aandenken dat je voorpaard onbestuurbaar wordt in het tandem.

Misschien zit de oplossing wel in het touwtje juist verlengen tot voorbij het eerste leidseloog?

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 10:48

Wat leuk zo met dat roze!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 11:45

Het lusje moet gewoon wat dichter bij het hoofdstel geknoopt worden, maar dat kan alleen als ze hem aanheeft en niet vooraf want dan krijg je het hoofdstel niet meer aan. De lengte van de touwtjes heeft geen invloed op de inwerking, de touwetjes lopen over het hoofd heen, kruislings via de kaak door de opening aan de zijkanten van de neusriem, dan maak je een lusje om de leidsels aan vast te kunnen maken. Dit lusje moet bij Lola zo kort mogelijk anders krijg je idd het probleem dat de leidsels te dicht bij de leidselgleuven komt. Ik maak de lusjes altijd los na het rijden omdat dat makkelijker is bij het afhalen van het hoofdstel (ivm het kruislings lopen onder de kaak) en dan knoop ik ze altijd even gewoon uit de losse pols vast zodat de bontjes die ik aan de touwtjes heb gemaakt (nog zachter onder de kaak) er niet vanaf glijden. De volgende keer dat ik dan weer ga mennen maak ik de lusjes weer los om het hoofdstel aan te doen en als het aan is knoop ik ze weer zo dicht mogelijk bij de neusriem die lusjes.
Alleen had ik dit even aan Lieselotte moeten uitleggen dat ze de lusjes nog korter bij de neusriem moet knoppen na het aandoen :D.

Hmm, het opschrijven is niet eenvoudig haha, maar zal het morgen wel aan Lieselotte laten zien wat ik bedoel.

De lengte van de touwtjes en leidsels heeft geen invloed op de inwerking natuurlijk, de touwtjes zijn nu alleen verlengde leidsels wat lastig is ivm de leidselgleuven, de oplossing is dus simpel het lusje dichterbij de neusriem knopen :D

Lola is goed te sturen op de bitloze neusriem en luistert prima naar de hulpen, ik vind het wel fijn bij haar en ben er juist heel tevreden over en het zit ook fijn voor haar want ze is een stuk relaxter geworden sinds we hiermee rijden. Haar houding zal vast met de tijd ook wel verbeteren, we krijgen ook les met haar :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:40

Is zo'n knoopje een veilige stevige verbinding aan lange leidsels, zeker bij een tandem? Is daar geen blijvende stevigere oplossing voor te bedenken?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:46

het is een leuk span samen, en zaols al gezegd ik vind lola niet lekker lopen voor de kar, ze drukt haar rug weg en ik krijg het idee dat ze niet ontspannen voor de kar loopt maar erg gestrest, Wat meer eerst naar ontspanning gaan zoeken met haar voor je dit soort dingen gaat doen?
Ik snap wel dat je ervring hebt etc, maar dit is mijn mening en geen aanval :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:17

Dit was de eerste keer sinds weken dat Lola weer in tandem liep. Ik heb haar alleen in enkelspan gereden thuis. Ze gaat uiteindelijk wel meer ontspannen zoals ze ook in enkelspan al doet, het is ook het type paardje om bij verandering de eerste tijd wat gestresst te zijn maar o.a. in de les proberen we daar ook aan te werken om goed mee om te gaan :)

janouk schreef:
Is zo'n knoopje een veilige stevige verbinding aan lange leidsels, zeker bij een tandem? Is daar geen blijvende stevigere oplossing voor te bedenken?

Dat hoort zo bij dit bitloze systeem en het is echt wel stevig genoeg, je hebt deze bitloze neusriem zelfs in maat full ook gewoon met een lussysteem :D

Als je benieuwd bent kan je op deze link wat over de bitloze optoming lezen: http://www.ruitersport.com/ideal-bitloze-neusriem.html

En scrol naar beneden voor uitleg :)