Paard bokt en en gaat als een gek galoperen tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kodaloverrr

Paard bokt en en gaat als een gek galoperen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:02

Mijn 4 jarig paard is de afgelopen 1,5 maand begonnen met bokken en ervandoor gaan tijdens longeren.
(Hiervoor was ze altijd zeer braaf met longeren.)
Dit doet ze meestal als ik haar op de rechterhand wil laten aangaloperen.
Wat kan mij helpen?

Serieuze reacties graag, want ik kan niet stoppen met longeren omdat zo'n jong paard toch zeker zo nu en dan gelongeerd moet worden.

Robin100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:06

Past het zadel goed. is het gebit recent nagekeken.

Kodaloverrr

Re: Paard bokt en en gaat als een gek galoperen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:08

Ik longeer met een longeersingel dus dat kan het niet zijn en eind februari is haar hele gebit nagekeken en bijgevijld..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:08

Als ie het alleen rechtsom doet, kun je met grote zekerheid zeggen dat de oorzaak in het lijf te vinden is.
Waar, dat is de grote vraag.

Doet ie het zonder bijzet? met bijzet?

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:10

Rechtsom vind ze moeilijk, maar waarom komt dat dan opeens met het longeren opsteken terwijl het met rijden met grote stappen vooruit ging. En het is pas sinds 1,5 maand daarvoor heeft ze er nooit problemen mee gehad..

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:11

We hebben vanaf begin af aan al met bijzet/passoa/elastiek gelongeerd dat is ze niet anders gewend

Robin100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:13

Zorg er voor. dat je paard niet te strak bijzet.
Probeer ook zonder bijzet te longeren, kijk dan wat de reactie. van je paard daar op is.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:14

tja, wat is te strak? De bijzet is al te groot voor haar waardoor het vrij weinig invloed heeft. het is namelijk ook niet zo dat we haar naar beneden "trekken" als het ware..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:17

Doet ie het nog steeds als je em helemaal er af haalt? dan weet je in ieder geval of het daar wel of niet mee te maken heeft....

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:23

Ik zal het proberen..

nog een vraagje:

weet iemand hoe ik haar laat stoppen als ze keihard bokkend en steigerend om me heen sjeest??

Want ik voel me dan vrij machteloos en zeg dan al: hoohooo. heel rustig maar dan negeert ze dat.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:26

maar wat als het aan de bijzet ligt? want het is juist de bedoeling dat ze haar achterhand en spieren meer gaat trainen...

Robin100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:30

Wat je nog kan doen is. de longeerlijn aan een kant. van het bit vast maken.
aan de zijkant van de longeersingel. aan de ring vast klikken.
Je paard neemt dan ook de juiste stelling aan.
Dan heb je wat meer te vertellen, dat is ook fijner voor je paard. dat er niet te veel druk. op de mond staat.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 22:35

dat doe ik tegenwoordig al, hahaha, maar mevrouw heeft daar geen boodschap aan ze blijft het koppig door proberen, zit ook wel in haar bloed.

ps: ik wil trouwens niet al jullie advies afslaan absoluut niet zelfs.

Robin100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:44

Dat steigeren kan je goed corrigeren.
Steigeren kan je paard alleen als je paard stil staat.
Zorg er voor dat je paard zoveel mogelijk voorwaarts blijft.
Ik longeer zelf met bijzet touwtjes, die kan je kopen bij de action. voor minder als een euro. :')
Je kan je paard ook met longeren goed aan het werk zetten, veel overgangen laten maken tussen door, zodat ze goed op jou blijft letten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 08:11

Je moet eerst weten WAAROM ze bokt, steigert en als een gek gaat galopperen.
Als ze het zonder bijzet niet doet, en met bijzet wel, terwijl ie dat voorheen niet deed met bijzet, dan moet je uitzoeken waardoor ie nu zo reageert op het bijzetten terwijl ie dat voorheen niet deed. Als de bijzet niet veranderd is, ligt het aan het lijf. Dat is mijn idee.

yindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:23

ik ben het eens met gummie, als je dat allemaal uitgesloten hebt kun je verder gaan werken.
Probeer met dubbelen longeerlijn te werken, zo word het paard niet vast gezet in z'n beweging en heb je een stuur en rem mits je er op de juiste wijze gebruik van maakt. Succes !

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:25

Tja, het is een jong paard... komt het paard verder wel de hele dag buiten met andere paarden?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:29

Kodaloverrr schreef:
Ik zal het proberen..

nog een vraagje:

weet iemand hoe ik haar laat stoppen als ze keihard bokkend en steigerend om me heen sjeest??

Want ik voel me dan vrij machteloos en zeg dan al: hoohooo. heel rustig maar dan negeert ze dat.

Bokken en steigeren? Bij bokken heeft ze neem ik aan snelheid dus maak de volte kleiner. Bij steigeren staat ze stil dus weer voorwaarts laten gaan.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:32

Ja ze komt veel in aanraking met andere paarden en ze gaat binnenkort ook weer de wei op. Ik en anderen denken dat het hier aan ligt, omdat als ze nog geen beweging heeft gehad die dag en je gaat met haar aan de hand lopen ze omhoog komt en om je heen gaat rennen. Ze is jong en moet haar energie veel kwijt. We gooien haar nu ook een aantal keer per week los om haar energie en bokkensprongen kwijt te raken. Ze gaan waarschijnlijk deze week de wei op, dus dan zal alles wel beter gaan.

Ik ben het longeren nu gewoon weer langzamerhand vanaf het begin weer aan het opbouwen. Om het zo weer opnieuw te proberen.

Ze is jong en daarom ga ik haar niet gelijk strak aan de bijzet, elastiek, pessoa etc zetten. Ook nog niet met dubbele longes etc. etc. Ze moet nog aansterken en ik wil haar niet gelijk dwingen. Het lichaam moet ook nog kunnen groeien.

We gaan het gewoon meer oefenen. En als ze straks op de wei gaat komt het wel goed.

Heel erg bedankt voor al jullie reacties. Het kost nu ook gewoon even tijd om alles te trainen en op te bouwen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:39

Kodaloverrr schreef:
Ja ze komt veel in aanraking met andere paarden en ze gaat binnenkort ook weer de wei op. Ik en anderen denken dat het hier aan ligt, omdat als ze nog geen beweging heeft gehad die dag en je gaat met haar aan de hand lopen ze omhoog komt en om je heen gaat rennen. Ze is jong en moet haar energie veel kwijt. We gooien haar nu ook een aantal keer per week los om haar energie en bokkensprongen kwijt te raken. Ze gaan waarschijnlijk deze week de wei op, dus dan zal alles wel beter gaan.

Ik ben het longeren nu gewoon weer langzamerhand vanaf het begin weer aan het opbouwen. Om het zo weer opnieuw te proberen.

Ze is jong en daarom ga ik haar niet gelijk strak aan de bijzet, elastiek, pessoa etc zetten. Ook nog niet met dubbele longes etc. etc. Ze moet nog aansterken en ik wil haar niet gelijk dwingen. Het lichaam moet ook nog kunnen groeien.

We gaan het gewoon meer oefenen. En als ze straks op de wei gaat komt het wel goed.

Heel erg bedankt voor al jullie reacties. Het kost nu ook gewoon even tijd om alles te trainen en op te bouwen.

Nou, daar is je antwoord....
Een dier van die leeftijd hoort zijn lijf te gebruiken, alles wat ze zelf kunnen doen aan trainen en bewegen moet juist in die eerste jaren in vrijheid gebeuren.
Al dat stilstaan, en de ontwikkelingsachterstand die een paard daarmee oploopt haal je echt nooit meer in.
Hier is veel informatie over terug te vinden, en is dus absoluut geen pleidooi van een geitenwollen tiep.

Kijk eens of je een plek kunt vinden waar het dier de benen tenminste overdag de geheel dag kan strekken met andere paarden, ik durf er geld op te zetten dat je dan een volstrekt ander (en dankbaar) paard hebt...

Dus niet plagen met hulpmiddelen, maar accepteren dat een dier gewoon erg gefrustreerd en explosief raakt van lang opgesloten staan.