Parelli Game 2, hoe te benaderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

4ever2morrow

Parelli Game 2, hoe te benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 12:31

Heeft iemand tips/ stap gewijs een handleiding hoe je het paard leert wijken met een lichte druk. (Game 2)
??

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:36

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:42

Dat doe je met de 4 fases. In geval van de porcupine game (game 2 dus) is dat:
touch the hair
touch the skin
touch the muscle
touch the bone.

fase 1 is dus een hele zachte aanraking eigenlijk raak je alleen het haar aan. Na 3 seconden ga je naar fase 2 waar je lichtjes de huid in drukt. Na weer 3 seconden ga je naar fase 3 waar je steviger de huid indrukt. Weer na 3 seconden ga je naar fase 4 en houdt fase 4 aan tot je een reactie krijgt. Krijg je bij een eerdere fase dan 4 reactie dan stop je direct.

Fase 4 moet effectief zijn en het is per paard verschillend hoe hard een fase 4 kan zijn. Als je fase 4 effectief is heb je hem slechts 1 of 2 x nodig. Het kan dus zijn dat de druk opvoeren met je vingers genoeg is, maar ik ken ook wel paardjes waarbij je iets scherpers nodig hebt zoals een sleutel om net genoeg indruk te maken.

Bij de minste stap (of zelfs gewichtsverplaatsing in de juiste richting) stop je direct en aai je de aai wordt het teken dat je stopt met vragen. Je begint met aaien op de plek waar je gaat vragen. Dan vragen m.b.v. de 4 fases en bij minste reactie weer aaien.

edit: in bovenstaande link staat het ook vrij uitgebreid uitgelegd.

4ever2morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 12:51

CrazyCat schreef:
Dat doe je met de 4 fases. In geval van de porcupine game (game 2 dus) is dat:
touch the hair
touch the skin
touch the muscle
touch the bone.

fase 1 is dus een hele zachte aanraking eigenlijk raak je alleen het haar aan. Na 3 seconden ga je naar fase 2 waar je lichtjes de huid in drukt. Na weer 3 seconden ga je naar fase 3 waar je steviger de huid indrukt. Weer na 3 seconden ga je naar fase 4 en houdt fase 4 aan tot je een reactie krijgt. Krijg je bij een eerdere fase dan 4 reactie dan stop je direct.

Fase 4 moet effectief zijn en het is per paard verschillend hoe hard een fase 4 kan zijn. Als je fase 4 effectief is heb je hem slechts 1 of 2 x nodig. Het kan dus zijn dat de druk opvoeren met je vingers genoeg is, maar ik ken ook wel paardjes waarbij je iets scherpers nodig hebt zoals een sleutel om net genoeg indruk te maken.

Bij de minste stap (of zelfs gewichtsverplaatsing in de juiste richting) stop je direct en aai je de aai wordt het teken dat je stopt met vragen. Je begint met aaien op de plek waar je gaat vragen. Dan vragen m.b.v. de 4 fases en bij minste reactie weer aaien.

edit: in bovenstaande link staat het ook vrij uitgebreid uitgelegd.

Op een parelli website las ik dat hij moest wijken, maar ze bedoelen toch gewoon reageren op je de druk. Dus een stap verzetten is toch ook goed?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:07

Zelfs een gewichtsverplaatsing in de juiste richting is in de beginfase al goed. Hoe kleiner je beloond des te sneller valt het kwartje.
Als een stap opzij met een lichte fase gaat dan kun je uitbouwen naar meerdere stappen. Je voert je fases op tot je een stap krijgt en gaat dan terug naar fase 1 om meerdere stappen te krijgen. Lukt dit niet direct op fase 1 voer je weer net zoals anders je fases op en stop je meteen na de 2e stap etc.

Steeds eerst proberen lichtheid te krijgen en dan de hoeveelheid uit bouwen.

Alicia2u

Re: Parelli Game 2, hoe te benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:34

op www.parelliconnect.com kun je gratis lid worden voor 30 dagen. op die site kun je dan het volledige level 1 en de uitgebreide theoriehandleiding gratis bekijken + nog een boel andere educatieve filmpjes. Misschien wel de moeite waard als je nu al vast loopt? Of anders les nemen. Je kunt het beter in één keer goed aanleren (aan jezelf!), anders moet je straks weer vanalles afleren ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:57

Ik mis hier een fase 0: touch the air. De lichtste hulp om een paard te laten wijken is zonder het paard aan te raken. ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:34

Waratje schreef:
Ik mis hier een fase 0: touch the air. De lichtste hulp om een paard te laten wijken is zonder het paard aan te raken. ;)

Dat valt bij Parelli onder de "driving" game, "porcupine" is vaste druk op het lijf.
Driving game is game 3.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:48

Het moet juist niet beginnen met air toch? Dat is driving, want dan krijg je dat je paard gaat 'vluchten' als je er al aan komt, in plaats van wijkt voor de aanraking.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:56

NeverGiveUp schreef:
Het moet juist niet beginnen met air toch? Dat is driving, want dan krijg je dat je paard gaat 'vluchten' als je er al aan komt, in plaats van wijkt voor de aanraking.

Dat vluchten zou je dan ook hebben met de driving game, dus of dat de reden is weet ik niet.
Het zijn in ieder geval 2 aparte dingen. Porcupine is letterlijk fysieke druk en driving is ritmische druk (air dus).

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:08

Hm inderdaad.. Ik doe wel eerst altijd even friendly game zodat dat goed zit en ik weet dat ik hem echt drijf in plaats van weg jagen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:53

Mijn eerste hulp om een paard te laten wijken is altijd met de hand in de lucht, afhankelijk van het paard kan dat een wijzende vinger of een open hand zijn. Niks ritmisch, gewoon wijzend of "duwend" en als dat geen resultaat heeft kom je vanzelf aan het aanraken in de verschillende fases. Wegjagen gaat met een compleet andere intentie en energie, daar kan trouwens wel het "ritmisch" bij toegepast worden, maar het hoeft niet.
Maar goed, ik doe niet aan Parelli, dus ook niet aan die strakke regeltjes hoe het volgens dat boekje hoort :roll:

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 01:57

Het was een Parelli vraag dus vandaar ook een Parelli antwoord ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:07

Waarmee de Parelli-antwoorden bij mij alweer geen punten scoren......

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:55

Waratje schreef:
Waarmee de Parelli-antwoorden bij mij alweer geen punten scoren......

Als je de games hebt aangeleerd dan kun je porcupine & driving natuurlijk ook samen gebruiken. Ik vind Parelli een goede duidelijke zelfstudie, maar mix zelf ook want ik ben ook zeker geen blind volgende aanhanger.