agee schreef:Een geremde wagen is veel veiliger. Mocht je paard er een keer vandoor gaan (wat toch echt wel eens kan gebeuren), dan kun je door te remmen, je paard bestuurbaar houden. Als je in zo'n geval geen rem hebt, dan ga je vaak te veel aan de leidsels hangen waardoor sturen niet meer mogelijk is. Hierdoor loopt ook dan nog eens vaak de wagen op de hakken van je paard. Dus met rem heeft mijn voorkeur!
Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens..... remmen en bestuurbaarheid is heel wat anders, daarnaast trekt een paard heel gemakkelijk door de rem heen. Sterker nog, in 9 v/d 10 gevallen geeft het gebruiken van de rem juist een averechts effect als je paard aan de kletter slaat. Het gewicht wat hij moet trekken wordt alleen maar zwaarder, een paard in paniek hou je écht niet zomaar tegen, ook niet met een rem. Vaak gaan ze dan juist er extra hard aan trekken, juist omdat er geremd wordt.
De functie van een rem op de wagen is ook niet om je páard er mee af te remmen, maar je wagen.
Wagen op de hakken van het paard lopen (ook als je in de leidsels gaat hangen met gewicht) wordt dan voorkomen door het rijden met een broek, wat zowiezo altijd verstandig is.
Dat een geremde wagen (liefst nog steeds dus in combinatie met een broek) wel veiliger is, daar ben ik het wel mee eens.