[AR] Kar zonder rem erg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Kar zonder rem erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:05

Hallo,

Mijn shetlander is afgelopen beleerd voor de kar, nu ben ik op zoek naar een iets beters omdat ik eerst een oud bokkenwagentje gebruikte. Ik heb een heel leuk marathon wagentje gezien voor een heel mooi prijsje. Het enige probleempje is dat hij ongeremd is en om naar het bos te gaan moet ik een klein stukje langs de weg en dan een iets aflopende weg op wat de ingang van het bos is. Met dat andere wagentje moest ik het karretje tegenhouden omdat het geen bomen had en dus ook geen broek wat de kar afremde.
Zal de broek deze kar genoeg afremmen of niet?

En hoe zouden jullie de broek aanleren? Gewoon maar omdoen?
Hij is altijd heel braaf geweest met het tuig en er nooit van geschrokken ofzo. En ik oefen natuurlijk eerst in de bak totdat ik het genoeg vertrouw om het bos in te gaan. Heb aan het begin menles gehad van een professionele kennis die ook koetsiersbewijzen mocht geven enzo, maar omdat mijn karretje geen broek nodig had hebben we die ook nooit omgedaan.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden!

Groetjes Kim

lisetteexx

Re: Kar zonder rem erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:07

ik heb liever een kar met rem, maar dat komt omdat ik vroeger een ongeluk heb gehad met een ongeremde wagen!
een broek is goed te doen dient opzich goed als rem maar zou hem er idd eerst even goed aan laten wennen.
maar wat ik zeg ik heb een kar met rem en rij zonder broek dat vind ik persoonlijk veiliger

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:03

Hoe heb je in godsnaam in het verleden kunnen rijden met een wagen zonder 'bomen', dus zonder lamoen? Dat begrijp ik niet helemaal eerlijk gezegd....... Want je zegt dat je 'het karretje dan moest tegenhouden'? Hoe deed je dat dan? :?
Een wagen zonder rem én geen broek....... is aardig gevaarlijk := . Al is het alleen maar als je vrij abrupte overgangen maakt, of je pony ineens stil gaat staan. Je wil die wagen namelijk écht niet op/tegen de hakken of kont van je pony hebben, want dan zijn de rapen gaar.

In principe is de remmende werking van de broek voldoende voor kleine kuilen en heuveltjes, mits je hem natuurlijk wel goed bevestigd.
Ik heb jaren wagens zonder rem gereden en heb nooit problemen gehad qua wagen die tegen de kont of hakken van de pony aan kan rollen. Maar dan heb je het ook over normale kuiltjes en hellingen/afdalingen, 't is hier namelijk vrij plat :+

Inmiddels heb ik een marathonwagen met schijfremmen (alleen achter) en ik moet zeggen; wat een verademing! _/-\o_ Uiteraard dient je pony in principe goed stil te staan als je dat van hem vraagt, zodat je veilig een kruising e.d. kan oversteken. Maar als ze eens heet zijn, kan je werkelijk niets. Ophouding met je leidsels maken, groom naar voren sturen, en 'hopen' dat ze blijven staan.

Moet ik nu een kruising oversteken of even wachten, dan trap ik de rem gewoon even in. Kan hem zelfs op 'parkeerstand' zetten, dan blijft de rem er gewoon op zonder dat ik hem constant ingedrukt moet houden.
Uiteraard kunnen ze met flink wat kracht best door de rem heen trekken, alleen gaat dat vanuit stilstand wel héeeel erg moeilijk. Maar besef goed dat de rem niet is bedoeld om je pony zelf mee af te remmen; als ze heet worden of aan de kletter slaan krijg je ze er ook echt niet mee stil (en dat is dus ook de hele bedoeling van die rem niet).

Als je nu een nieuwe wagen gaat kopen en je dus keuze hebt, zou ik zeker voor een wagen met rem gaan. Meeste marathonwagentjes (want je had het over een marathonwagentje) hebben wel remmen.

Naar mijn mening hoort de gewenning van de broek gewoon bij het beleren zelf, ook al ga je daarna niet met broek rijden.
Als je hem dat nu nog moet leren: gewoon longeren met compleet tuig, dus broek er aan, maar de broeksriempjes zelf nog niet vastmaken ergens aan. Gaat dat goed, dan kan je de broeksriempjes vastmaken aan het borsttuig, waar normaal de strengen worden vastgemaakt. Of als je dat qua lengte net niet haalt, evt. aan de binnensingel van het schoftje. Eerst losjes, daarna wat strakker, zodat hij op een gegeven moment ook echt de druk v/d broek rond z'n billen voelt.

En als hij gaat bokken/steigeren op de broek, meteen consequent corrigeren.

Ik zou dus zeker voor een geremde wagen gaan, eigenlijk dan nog in combinatie met de broek; dubbelop zekerheid. Want anders moet je echt constant (lichtjes) bijremmen, ook als je een wat vlottere overgang maakt of maar een heel klein heuveltje af gaat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:12

Wij rijden enkelspan met een geremde wagen. Maar ik moet bekennen ik gebruik de rem vrijwel nooit. Ons paard is een Go paard en wil altijd vooruit. Dan gebruiken we gewoon teugels en broek, we willen namelijk dat ze daar op reageert. Van een remmende wagen leert het paard niets. De enige keer dat we de rem gebruiken is op een helling die dermate steil en lang is dat het gewicht van de wagen het tempo te veel beinvloed.
Toch kies ik wel voor een geremde wagen, de remmen zijn er dan voor noodgevallen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:17

Een geremde wagen is veel veiliger. Mocht je paard er een keer vandoor gaan (wat toch echt wel eens kan gebeuren), dan kun je door te remmen, je paard bestuurbaar houden. Als je in zo'n geval geen rem hebt, dan ga je vaak te veel aan de leidsels hangen waardoor sturen niet meer mogelijk is. Hierdoor loopt ook dan nog eens vaak de wagen op de hakken van je paard. Dus met rem heeft mijn voorkeur!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:24

agee schreef:
Een geremde wagen is veel veiliger. Mocht je paard er een keer vandoor gaan (wat toch echt wel eens kan gebeuren), dan kun je door te remmen, je paard bestuurbaar houden. Als je in zo'n geval geen rem hebt, dan ga je vaak te veel aan de leidsels hangen waardoor sturen niet meer mogelijk is. Hierdoor loopt ook dan nog eens vaak de wagen op de hakken van je paard. Dus met rem heeft mijn voorkeur!

Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens..... remmen en bestuurbaarheid is heel wat anders, daarnaast trekt een paard heel gemakkelijk door de rem heen. Sterker nog, in 9 v/d 10 gevallen geeft het gebruiken van de rem juist een averechts effect als je paard aan de kletter slaat. Het gewicht wat hij moet trekken wordt alleen maar zwaarder, een paard in paniek hou je écht niet zomaar tegen, ook niet met een rem. Vaak gaan ze dan juist er extra hard aan trekken, juist omdat er geremd wordt.

De functie van een rem op de wagen is ook niet om je páard er mee af te remmen, maar je wagen.

Wagen op de hakken van het paard lopen (ook als je in de leidsels gaat hangen met gewicht) wordt dan voorkomen door het rijden met een broek, wat zowiezo altijd verstandig is.

Dat een geremde wagen (liefst nog steeds dus in combinatie met een broek) wel veiliger is, daar ben ik het wel mee eens.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:55

Bedankt voor de reacties, ik ga toch voor dit karretje, we hebben de maten doorgekregen en als we 1 klein boompje weghalen gaat het bospaadje van mijn huis direct in het bos wel lukken om te rijden en dan hoef ik dus niet over een kleine afdaling. Verder zijn er geen bultjes dus dan zou het ongeremd moeten lukken.
Ik mag het karretje gewoon uitproberen en als het me toch niet bevalt mag ik hem binnen 2 weken nog terugdoen.

@JoyCiej007
Dan moest ik ernaast lopen dus dat was inderdaad geen doen. Vandaar dat ik gewoon voor een beter karretje ben gaan zoeken. Veiliger en makkelijker.
Een karretje met remschijven kan ik me echt niet veroorloven:(
Ik ga je tips met de broek zeker gebruiken! Gewoon wat beginnen met longeren, ik denk dat hij er goed op reageert omdat het nooit uitmaakt als ik wat op zijn kont leg o.i.d. Ik bouw het gewoon op met de stapjes.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:07

Ik weet uiteraard niet aan wat voor budget jij gebonden zit, maar als jij (naar eigen bewoordingen) een 'marathonwagentje' kan kopen, dan moet een marathonwagentje met remmen er ook nog wel in zitten lijkt me....?

Als je geen passend budget hebt voor een goede, degelijke en vooral veilige wagen zou ik het mennen eigenlijk wat uit stellen..... met dat vorige wagentje had ook makkelijk wat mis kunnen gaan, zonder broek én rem én lamoen..... en dan nog moeten afstappen om je wagen tegen te houden bij een afdaling (menner die afstapt is zowiezo not-done).

Tsja, en om dan maar geen remmen te nemen omdat je nu misschien wel meteen in het bos kan komen..... zou mijn keuze niet zijn. Je gaat toch niet ontelbare malen hetzelfde rondje rijden? Overigens is een rem dus zowiezo handig, niet alleen voor afdalingen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:16

Ik denk dat jij mij verkeerd begrijpt JoyCie007. Ik bedoel juist dat je doordat je een rem hebt, je in noodgevallen wel druk op de strengen kunt houden, maar je de druk van de leidsels kunt verminderen, waardoor je paard beter bestuurbaar blijft. Natuurlijk houdt de rem het paard nooit tegen, maar het helpt zeker wel. Dat een paard in paniek door alles heen loopt is bekend, maar op zo'n moment heb ik wel graag een geremde wagen erachter. Dat ze daardoor harder zouden gaan trekken heb ik nog nooit gehoord. Ze gaan wel zeker harder trekken op het moment dat ze te vast gehouden worden, en dat gebeurt vaak als ze te hard gaan voor een ongeremde wagen. Een enkelspan rijden zonder broek is zowiezo niet aan te raden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:19

Oké, dan heb ik je inderdaad grotendeels verkeerd begrepen ja.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:20

Eigenlijk wilde ik niet reageren, maar kan het nu toch niet laten :D teveel flauwekul inmiddels...

Mennen zonder lamoen en rem kan wel degelijk. Het is ouderwets, maar vroeger deden de boeren met een belg en wagen met kromme dissel niet anders. Sturen met de voet op de dissel en remmen met de klomp op de kont van het paard. Of het verstandig is dat ts het gaat doen zeg ik niet, maar het kan wel degelijk!

Verder zijn er vele, vele wagens zonder rem. Denk maar eens aan al die authentieke ritten die deze zomer weer gaan plaatsvinden. Allerlei wagens met het gros daarvan zonder rem.

Zelf heb ik ook een paar jaar gereden zonder rem. Met veel plezier en zonder hachelijke situaties. En ook op bospaden en ongelik terrein. Wel met broek uiteraard! Tegenwoordig heb ik een wagen met rem. Dat is toch beter met name voor de ondersteuning.

Het is prima dat ts een goede wagen met rem wordt geadviseerd maar er zijn meerdere mogelijkheden.
Niet elke menner heeft de mogelijkheden om vele euro's uit te geven aan een nieuwe wagen met alle moderne snufjes. De geschiedenis leert ons dat het ook anders kan. Vergeet dat niet en verdiep je er wat meer in!

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:33

Chicalover, hoe ziet een professionele kennis eruit? ik ben benieuwd