liljebo schreef:Tja, eigenlijk ben ik erg verbaasd over de reacties waarbij vooral wordt aangegeven hoe het paard op de cirkel moet worden gehouden
Ik neem aan, ts, dat je ook weet dat een paard alleen door middel van zijn gedrag duidelijk kan maken dat er iets niet goed is? Het kan namelijk niet praten.
En dat is precies wat dit paardje probeert te doen.
Het probeert je te vertellen dat er iets mis is.
Voor zover ik kan zien zit dit paardje niet erg lekker in het vel. Het drukt de rug enorm weg en beweegt kort en stijf.
Dat kan dus betekenen dat er iets helemaal niet lekker zit in het bewegingsapparaat.
Als je je daarbij realiseert dat longeren zwaar is voor een paard en bij een paard met een lichamelijk probleem vrijwel altijd wordt afgeraden, denk ik dat je hier toch eerst eens naar zult moeten kijken.
Misschien toch eens tijd om luisteren naar wat het paard je probeert te zeggen
Dan is er nog iets, waar ik wel moeite mee heb. Je eerder topic maakte al duidelijk dat je paard een lichamelijk probleem heeft (de bult) en mogelijk ernstige tandproblemen. Toch krijgt het beestje een bit in de mond en wordt daaraan gelongeerd.
Ik denk dat het niet moeilijk is om te bedenken dat een bit erg pijnlijk kan zijn als er bv sprake is van de ontsteking van een tand? Zelf wel eens een ontstoken kies gehad?
Weet je overigens dat tandproblemen ook een reden kan zijn waarom het dier zich in het hele lijf gaat vastzetten, als daar niets aan wordt gedaan?
Het is helemaal niet gezegd dat een mogelijk tandprobleem overal de oorzaak van is, maar het speelt wel mee. Maar zoals gezegd vermoed ik meer problemen en ik verwacht dat anderen dat ook zouden kunnen zien.
Zet voor de aardigheid de filmpjes eens op het medische topic(beweging) en vraag aan andere mensen wat ze hier zien /wat ze vinden van de bewegingen van het paard.
Je hoeft tenslotte niet alleen van mij uit te gaan...
In dit geval zou ik dus voorlopig absoluut geen bit meer in doen en zeker niet meer longeren. Als je graag iets met het dier wil doen, ga dan wandelen met halster en zorg dat het beestje eerst eens goed wordt nagekeken.
Bedankt, maar dat is dus het probleem, Sobra is niet mijn pony.. En de eigenaren laten pas iemand komen (tandarts, dierenarts e.d.) als ze echt ergens last van hebben, en dat heeft ze nu ook maar dat zien zij niet...
Ik heb al heel veel geprobeerd maar ik kan ze maar niet zo ver krijgen.. Helaas, ik blijf het wel proberen 
Ik ben er voorlopig ook nog niet, dus voorlopig wordt ze ook niet gelongeerd. 
Heel erg bedankt!