Pony bokt en komt teveel naar binnen bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxmariska97

Pony bokt en komt teveel naar binnen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:48

Heeey,

Ik ging mijn verzorgpony Sobra zaterdag longeren, dus ik had met een lint en paaltjes een rondje afgezet in de wei (op een zo droog mogelijk stuk).
Maar ze doet altijd heel raar en druk met haar hoofd en dit doet ze ook als ik haar leid met een halstertouw, meestal als we van huis gaan. Maar goed, ze bokt ook, zodra ze de kans heeft draait ze haar kont naar me toe en ga ze bokken.. Ook komt ze heel erg naar binnen en dan gaat ze gewoon stil staan zodra ze bij mij is, ik stuur haar dan zo snel mogelijk weer de volte op. Én als laatste gaat ze over in draf als ze bijvoorbeeld stapt en raar gaat doen met haar hoofd..

Ik ga sws proberen dat iemand me filmt zaterdag als ik haar weer ga longeren..
Ik heb ook een pessoa teugel, gevonden in de kast :')
Misschien dat dit ook kan helpen, maar dit is geloof ik meer om de achterhand eronder te krijgen toch?

Bedankt als je dit allemaal hebt gelezen ! :D
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen..

xxx Mariska

MarliesV

Re: Pony bokt en komt teveel naar binnen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:19

Ik geloof dat het hier behoorlijk mis gaat. Je pony begrijpt je niet of heeft compleet lak aan jou als longeerder.

Daarnaast zou ik eerst eens kijken of het slaan met het hoofd geen oorzaak heeft in de mond qua tanden. Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

Ik zou iemand die verstand heeft van longeren er bij halen om je op weg te helpen. Kijken of het aan de pony ligt die het niet snapt of aan jou aanwijzingen en je hier op een veilige manier in begeleiden. Dit leidt alleen maar tot ongelukken.

Passoa zou ik er niet aanknopen als je niet weet waar deze voor is en ook niet gezien de problemen waar je nu al tegenaan loopt.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:18

MarliesV schreef:
Ik geloof dat het hier behoorlijk mis gaat. Je pony begrijpt je niet of heeft compleet lak aan jou als longeerder.

Daarnaast zou ik eerst eens kijken of het slaan met het hoofd geen oorzaak heeft in de mond qua tanden. Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

Ik zou iemand die verstand heeft van longeren er bij halen om je op weg te helpen. Kijken of het aan de pony ligt die het niet snapt of aan jou aanwijzingen en je hier op een veilige manier in begeleiden. Dit leidt alleen maar tot ongelukken.

Passoa zou ik er niet aanknopen als je niet weet waar deze voor is en ook niet gezien de problemen waar je nu al tegenaan loopt.

Okee, de tandarts moet inderdaad al komen, zie dit topic: xxmariska97 @ [MD] Bult op het jukbeen Maar die laten ze dus niet komen.. -O-

Dan ga ik de pessoa ook niet gebruiken :D

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 09:56

Hee,
Ik ben gisteren weer geweest en toen heb ik haar achter de stal op een stukje zand gelongeerd, ging al veel beter! :D
Hier 2 filmpjes;
https://www.youtube.com/watch?v=3-C3pBH ... ata_player

https://www.youtube.com/watch?v=cDPml9D ... ata_player

Op het 2de filmpje zie je hoe ze met haar hoofd doet en hoe ze naar binnenkomt ens. Ik zie nu zelf ook dat ik soms de longeerlijn te strak heb staan waardoor zij naar binnenkomt.. das dus al een verbeterpuntje :)*

En nog even een vraagje, loopt ze nou kreupel of niet? Of ben ik het me weer aan het verbeelden?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:03

Die pony heeft zo te zien niet alleen last van zijn tanden... Jeumig wat is dat dier vast in zijn lijf. Rijd je er ook op?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:08

Als ik jou was, zou ik er even een longeerzweep bij nemen, dan kun je haar duidelijker sturen. Op het eerste filmpje kun je heel goed zien dat de pony op jou reageerd. Jij bent erg afwachtend en dat is de pony dus ook. Laat haar niet steeds naar buiten kijken, hou haar aandacht erbij.
Op het 2e filmpje stribbelt ze wat tegen, waarschijnlijk omdat jij niet duidelijk genoeg bent. Aan het eind gaat ze echt in staking en dan neem je de lijn in en heeft ze dus precies wat ze wil, ze stopt ermee. Op dat moment had je even door moeten zetten.
Wees zelf actiever, maak je groot en gebruik een longeerzweep. Niet om mee te slaan, maar om achter haar te houden of een enkele keer om naar buiten te drijven.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:10

Ik sluit aan bij de Nynke: Als je nu eens een lange zweep erbij pakt? Niet om te slaan maar gewoon een beetje achter de pony houden? Zwiepje als ze niet doorloopt. En je moet zelf iets meer naar achter (ter hoogte van de achterhand van de pony) gaan staan. Dan drijf je haar als het ware van je af (met de zweep) en met de lijn houd je haar op de volte. Nu sta je vaak wat ver naar voren waardoor je de pony naar je toe trek en dat doet ze dan ook ;)
Verder, pony is mega stijf. Misschien lang stilgestaan? Veel longeren en weinig rijden tot er een beetje conditie is. Ze lijkt ook wat te kreupelen soms maar dat kan door de stijvigheid komen. Wel veel wisselen van hand met longeren!

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 10:19

Bedankt voor jullie reacties, dat stijve zou indd heel goed kunnen, ik kom maar 1 keer per week helaas maar moet ik dan elke week even longeren?
En op dat filmpje, toen ze naar binnenkwam heb ik haar wel weer doorgelongeerd, staat er alleen niet op :)
En tsja, toen ik daar kwam hadden ze niks, dus ook geen longeerzweep.. En die is er nu nog steeds niet..

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 10:21

996981 schreef:
Die pony heeft zo te zien niet alleen last van zijn tanden... Jeumig wat is dat dier vast in zijn lijf. Rijd je er ook op?

Ja, ik rijd er ook af en toe op, niet intensief, maar recreatief..

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:22

Hoe heb je de longeerlijn aan het bit bevestigd? Het lijkt of hij gewoon aan de binnenste bitring vast zit. Dat zou erg vervelend zijn voor de pony. Maar ik kan het niet goed zien.
Verder ga ik er in mee dat de pony erg stijf is, vooral linksom. Dat is ook een reden dat ze naar binnen komt. Ze kan zich niet rond maken en komt daarom naar binnen als je wat meer druk op de lijn legt. Je zou haar met een longeerzweep op de cirkel kunnen houden door te wijzen naar haar schouder.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:22

1 x per week is niet voldoende, dat zou je eigenlijk elke dag moeten doen. Wat doet ze de rest van de week? Een longeerzweep zou je zelf kunnen aanschaffen, zo duur zijn ze niet.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:26

Desnoods maak je iets van een lange tak met een touwtje. Je mag toch niet slaan, is alleen om de pony vooruit te sturen dus sterk hoeft ie niet te zijn.
Kun je niet om de dag gaan longeren? Half uurtje is al heel wat als ze verder niks doet.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 10:27

nynke55 schreef:
1 x per week is niet voldoende, dat zou je eigenlijk elke dag moeten doen. Wat doet ze de rest van de week? Een longeerzweep zou je zelf kunnen aanschaffen, zo duur zijn ze niet.

Eten, eten en nog eens eten, dat doet ze de rest van de week.. De pony is van het meisje dat filmt, haar zou ik kunnen vragen haar vaker te longeren maar volgens mij is zij een beetje bang voor haar pony en er is ook niemand anders en het is hier 8-9 km vandaan.. Zweep zal ik wel even voor rondkijken :j

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 10:29

Cracker_Jack schreef:
Hoe heb je de longeerlijn aan het bit bevestigd? Het lijkt of hij gewoon aan de binnenste bitring vast zit. Dat zou erg vervelend zijn voor de pony. Maar ik kan het niet goed zien.
Verder ga ik er in mee dat de pony erg stijf is, vooral linksom. Dat is ook een reden dat ze naar binnen komt. Ze kan zich niet rond maken en komt daarom naar binnen als je wat meer druk op de lijn legt. Je zou haar met een longeerzweep op de cirkel kunnen houden door te wijzen naar haar schouder.

Ik heb de lijn eerst door de binnenste bitring gehaald, dan over het hoofd aan de andere kant vast gemaakt :)

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:42

Dat is inderdaad een goede manier om het te doen. Je zou ook voor een paar euro een longeer bitstuk kunnen kopen. Maar ik denk dat de stijfheid het grootste probleem is.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 10:55

Cracker_Jack schreef:
Dat is inderdaad een goede manier om het te doen. Je zou ook voor een paar euro een longeer bitstuk kunnen kopen. Maar ik denk dat de stijfheid het grootste probleem is.

Okee gelukkig :)
Ik moet donderdag naar Groningen, dus misschien dat mijn moeder dan even langs Divoza wil. :D

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:32

Maar nog even een vraag, hoe kan ik haar minder stijf krijgen? Om de dag longeren, niet teveel rijden e.d.?

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:26

Begin met meer beweging, probeer haar om de dag (minimaal) wat te laten lopen. In het begin zou ik niet te veel rijden omdat ze nog wat stijf loopt. Als ze wat losser wordt kun je prima gaan rijden en dan zoveel mogelijk bochtjes en voltes. Af en toe balkjes draven en vooral zoveel mogelijk varieren in rijden.
Tempo van de draf kan ook wel wat omhoog (misschien dat dat met zweep lukt), wellicht komt ze dan wat beter in een ritme en daarmee in balans en stopt ze met schudden.
Misschien ook wel leuk om een lesgeefmens te zoeken die je helpt met longeren en rijden?

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:33

Pas aub op met wat je doet! Ik ben vorige week nog getrapt door paard tijdens het longeren, en zit nu al week met m'n been omhoog! Heb geluk gehad dat hij niet wat lager heeft getrapt anders was m'n knie aan gort..
Dus zoek hulp, lesgever of wat dan ook!
Succes!

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 19:04

pieps schreef:
Begin met meer beweging, probeer haar om de dag (minimaal) wat te laten lopen. In het begin zou ik niet te veel rijden omdat ze nog wat stijf loopt. Als ze wat losser wordt kun je prima gaan rijden en dan zoveel mogelijk bochtjes en voltes. Af en toe balkjes draven en vooral zoveel mogelijk varieren in rijden.
Tempo van de draf kan ook wel wat omhoog (misschien dat dat met zweep lukt), wellicht komt ze dan wat beter in een ritme en daarmee in balans en stopt ze met schudden.
Misschien ook wel leuk om een lesgeefmens te zoeken die je helpt met longeren en rijden?

Ik heb met mijn vriendin, de eigenaar van Sobra afgesproken dat zij dinsdag en donderdag longeert en ik zaterdag en als ze niks te doen heeft dat ze haar dan nog eens longeert. :)
Ze kan heel snel draven dus dat is al een voordeel :D hihii

Ik denk niet dat ik een lesgeefster mag 'huren'..

divanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 09:05

dit doet mijn verzorgpony ook die rij ik nu om de dag en het gaat stukken beter ze loopt allen wat naar buiten maar daar werken we aan.
trowens een super leuk paardje.
ze loopt inderdaat maar binnen .

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 16:20

divanoo schreef:
dit doet mijn verzorgpony ook die rij ik nu om de dag en het gaat stukken beter ze loopt allen wat naar buiten maar daar werken we aan.
trowens een super leuk paardje.
ze loopt inderdaat maar binnen .

Bedankt! :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:34

Tja, eigenlijk ben ik erg verbaasd over de reacties waarbij vooral wordt aangegeven hoe het paard op de cirkel moet worden gehouden

Ik neem aan, ts, dat je ook weet dat een paard alleen door middel van zijn gedrag duidelijk kan maken dat er iets niet goed is? Het kan namelijk niet praten.
En dat is precies wat dit paardje probeert te doen.
Het probeert je te vertellen dat er iets mis is.

Voor zover ik kan zien zit dit paardje niet erg lekker in het vel. Het drukt de rug enorm weg en beweegt kort en stijf.
Dat kan dus betekenen dat er iets helemaal niet lekker zit in het bewegingsapparaat.
Als je je daarbij realiseert dat longeren zwaar is voor een paard en bij een paard met een lichamelijk probleem vrijwel altijd wordt afgeraden, denk ik dat je hier toch eerst eens naar zult moeten kijken.
Misschien toch eens tijd om luisteren naar wat het paard je probeert te zeggen

Dan is er nog iets, waar ik wel moeite mee heb. Je eerder topic maakte al duidelijk dat je paard een lichamelijk probleem heeft (de bult) en mogelijk ernstige tandproblemen. Toch krijgt het beestje een bit in de mond en wordt daaraan gelongeerd.

Ik denk dat het niet moeilijk is om te bedenken dat een bit erg pijnlijk kan zijn als er bv sprake is van de ontsteking van een tand? Zelf wel eens een ontstoken kies gehad?

Weet je overigens dat tandproblemen ook een reden kan zijn waarom het dier zich in het hele lijf gaat vastzetten, als daar niets aan wordt gedaan?
Het is helemaal niet gezegd dat een mogelijk tandprobleem overal de oorzaak van is, maar het speelt wel mee. Maar zoals gezegd vermoed ik meer problemen en ik verwacht dat anderen dat ook zouden kunnen zien.

Zet voor de aardigheid de filmpjes eens op het medische topic(beweging) en vraag aan andere mensen wat ze hier zien /wat ze vinden van de bewegingen van het paard.
Je hoeft tenslotte niet alleen van mij uit te gaan...

In dit geval zou ik dus voorlopig absoluut geen bit meer in doen en zeker niet meer longeren. Als je graag iets met het dier wil doen, ga dan wandelen met halster en zorg dat het beestje eerst eens goed wordt nagekeken.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 20:01

liljebo schreef:
Tja, eigenlijk ben ik erg verbaasd over de reacties waarbij vooral wordt aangegeven hoe het paard op de cirkel moet worden gehouden

Ik neem aan, ts, dat je ook weet dat een paard alleen door middel van zijn gedrag duidelijk kan maken dat er iets niet goed is? Het kan namelijk niet praten.
En dat is precies wat dit paardje probeert te doen.
Het probeert je te vertellen dat er iets mis is.

Voor zover ik kan zien zit dit paardje niet erg lekker in het vel. Het drukt de rug enorm weg en beweegt kort en stijf.
Dat kan dus betekenen dat er iets helemaal niet lekker zit in het bewegingsapparaat.
Als je je daarbij realiseert dat longeren zwaar is voor een paard en bij een paard met een lichamelijk probleem vrijwel altijd wordt afgeraden, denk ik dat je hier toch eerst eens naar zult moeten kijken.
Misschien toch eens tijd om luisteren naar wat het paard je probeert te zeggen

Dan is er nog iets, waar ik wel moeite mee heb. Je eerder topic maakte al duidelijk dat je paard een lichamelijk probleem heeft (de bult) en mogelijk ernstige tandproblemen. Toch krijgt het beestje een bit in de mond en wordt daaraan gelongeerd.

Ik denk dat het niet moeilijk is om te bedenken dat een bit erg pijnlijk kan zijn als er bv sprake is van de ontsteking van een tand? Zelf wel eens een ontstoken kies gehad?

Weet je overigens dat tandproblemen ook een reden kan zijn waarom het dier zich in het hele lijf gaat vastzetten, als daar niets aan wordt gedaan?
Het is helemaal niet gezegd dat een mogelijk tandprobleem overal de oorzaak van is, maar het speelt wel mee. Maar zoals gezegd vermoed ik meer problemen en ik verwacht dat anderen dat ook zouden kunnen zien.

Zet voor de aardigheid de filmpjes eens op het medische topic(beweging) en vraag aan andere mensen wat ze hier zien /wat ze vinden van de bewegingen van het paard.
Je hoeft tenslotte niet alleen van mij uit te gaan...

In dit geval zou ik dus voorlopig absoluut geen bit meer in doen en zeker niet meer longeren. Als je graag iets met het dier wil doen, ga dan wandelen met halster en zorg dat het beestje eerst eens goed wordt nagekeken.

Bedankt, maar dat is dus het probleem, Sobra is niet mijn pony.. En de eigenaren laten pas iemand komen (tandarts, dierenarts e.d.) als ze echt ergens last van hebben, en dat heeft ze nu ook maar dat zien zij niet...
Ik heb al heel veel geprobeerd maar ik kan ze maar niet zo ver krijgen.. Helaas, ik blijf het wel proberen ;)

Ik ben er voorlopig ook nog niet, dus voorlopig wordt ze ook niet gelongeerd. :)

Heel erg bedankt!