Zonder zadel op sensibel paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenna_s

Zonder zadel op sensibel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 21:13

Sinds een paar maanden ben ik dmv parelli bezig mijn paard te desensibiliseren, maar nu ze niet meer zo overdreven reageert op de stick wil ik er graag naar toe werken om zonder zadel op mijn paard te kunnen zitten.
Alles wat op haar komt dat anders is dan haar vertrouwde deken of zadel schrikt ze van, dit heeft me kortgeleden zelfs een gebroken arm opgeleverd. Bij Eddy Modde heb ik geleerd hoe ze minder sensibel kon worden voor de stick die tijdens het werk waar dan ook tegen haar lichaam aan komt, maar hoe doe ik dit met mijzelf?
We zijn nog maar net begonnen aan natural horsemanship en ik weet er nog láng niet alles van dus hopelijk weet iemand een passende oplossing waar ik aan kan gaan werken. :)
Laatst bijgewerkt door Fenna_s op 09-04-12 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:14

bbp? lijkt me een goede oplossing. Of die deken met een singel eroverheen. En dan gewoon stapje voor stapje opbouwen, zelfde als wat je met de stick hebt gedaan.

Gitta1977

Re: Zonder zadel op sensibel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:18

Dat NH van Eddy Modde heb ik laatst van dichtbij gezien en dat hoeft van mij niet meer (verder laat ik me er ook maar niet over uit hier denk ik, dat is beter), dus op die manier zou ik het niet oplossen.

Je geeft zelf het antwoord al: alles wat vreemd is vind ze eng. Dus moet je zorgen dat het niet meer vreemd is en het dus vaker doen. In dit specifieke geval riskeer je dan inderdaad dat je er nog een keer naast mietert. BBP zou dan inderdaad al handig zijn. Of iemand die d'r vasthoud.

Gewoon doen, zorgen dat het normaal wordt. En als je dat niet durft: niet doen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 21:34

Caira, BBP is inderdaad een goed idee, was ik zelf nog niet op gekomen. :) Dan zal ik eerst eens een gewoon dekje met dekensingel er om proberen tot de tijd dat ik een bbp heb. Maar daarna wordt het gewicht een probleem, want alleen een bbp voelt veel minder raar dan iemand die er op zit (en beweegt). Als ik er zelf meteen op ga zitten dan is het 1 bok en ik vlieg 5 meter door de lucht.

Gitta1977, Dat kan ik goed begrijpen, ik ben het ook niet altijd eens met zijn manier maar het wennen aan de stick heeft ie me prima geleerd vind ik. :) Verder geldt het zelfde als ik bij Caira aangaf, en hoe kan ik zorgen dat mijn paard het normaal gaat vinden als ik er de 1e keer niet eens op kom?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:38

dan zul je een dummie moeten maken!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:39

Wat dacht je van links rechts naast haar staan/hoog staan op een krukje, en hangen op haar rug van beide kanten? Als het zo'n sensibel paard is zou ik professionele hulp inroepen, en niet zelf aan de gang gaan, wie weet breek je volgende keer niet je arm maar wat anders....

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 21:45

Fransje_70, Bedankt voor je tip. Dat heb ik ook al een aantal keer geprobeerd en dan draait ze zegmaar van me af, als ik links sta om te hangen draait zij met haar kont naar rechts.
Professionele hulp zou ook meer dan welkom zijn, maar waar vind ik zo iemand?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:51

Ik zou idd zoeken naar iemand die je er bij begeleid. Die persoon kan bijv ook bij het hoofd van je paard gaan staan en vast houden als jij er op gaat voor het eerst. Zo heeft je paard ook wat steun/vertrouwen bij zijn hoofd. En misschien is zo een singel een idee die ze gebruiken bij voltigeren. Daar zitten handvaten aan waar je je aan vast kan houde, voel jij je misschien ook gelijk iets zekerder.
Maar ik zou beginnen met iemand erbij die ook vertrouwen van je paardje krijgt en het zo opbouwen. Als je het dan 10x samen hebt gedaan zal het alleen ook wel gaan daarna.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:56

Ik denk dat je een paar stappen overslaat, als je van stick meteen er zelf op wilt stappen. Neem een longeersingel en hang er een paar boeien aan vast, zodat het paard ook eraan went dat hij bengelende objecten langs hem heen voelt op de plekken waar je been komt. Desensibiliseer met pad, met plastic zakjes, wapperende handdoeken, papieren voederzakken. Je wilt te snel!

Voorbeeld zie je in onderstaand filmpje, op 1.10h

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmo ... ature=plcp

verder eerst op je paard gaan hangen en liggen, en duidelijk laten voelen waar jij bent (onderstaand filmpje, vanaf 3.24)
.
http://www.youtube.com/watch?v=inI37HuW ... ure=relmfu

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 22:05

Tamadine, Daar ga ik naar zoeken :j vertrouwen krijgen van mijn paard is heel moeilijk, ik ben de enige die ze echt vertrouwt, en dan alleen wanneer ik op de grond sta.

Cassidy, Dat soort stappen ben ik juist naar op zoek, ik wil er naar toe werken zoals ik beschreef. Bengelende objecten is ook slim inderdaad. Bedankt voor de links, ik zal het straks bekijken.
edit: Duidelijke filmpjes, hier heb ik heel veel aan! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:23

Uhm ook een Pat Parelli stapt niet op als een paard er niet rijbaar uitziet. En aangezien hij redelijk wat uit kan zitten als ex-rodeorijder zou ikzelf niet al te vlug zijn met op een paard kruipen die alles behalve haar eigen zadel en deken eng vind. :D

Het moet echt goed gaan voelen. Dus laat haar wennen aan allerlei vreemde voorwerpen. Ik heb alles wat ik zo'n beetje te pakken kreeg op de rug van mijn jonge paard gezet, van tuinstoel, groene bal, zeil, tonnetjes, enz. Ik wil hem niet zo zeer desensibiliseren als wel het vertrouwen geven en mijn lichaamstaal te leren lezen. Wanneer ik ontspannen ben wil ik dat hij dat ook is. Ik wil dat hij weet dat ik wel voor hem zorg, wat er ook gebeurd en wat ik ook van hem vraag. Ik wil namelijk wel dat hij sensibel blijft. Ik wil hem immers licht houden op mijn hulpen. Dus het belangrijkste is jouw lichaamstaal (houding) en je timing. Beloon op het goede moment, dat zijn de kleinste tekenen van ontspanning, acceptatie of gewoon even nadenken in plaats van blinde paniek. Ook moet ze wennen aan jou op een andere manier. Heb je al eens naast haar staan springen? Kun je op haar af rennen? Gek doen?

Cassidy heeft al wat goede filmpjes geplaatst. Succes!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 22:36

Jessix, Ja dat klopt, daarom ga ik er ook niet zomaar op zitten hihi! Vreemde voorwerpen vind ze heel eng inderdaad, daar ben ik mee bezig. Het is dus gewoon een kwestie van mij vertrouwen in alles wat ik bij/met haar doe begrijp ik uit je reactie. Springen en rennen naast haar vind ze niet erg, op de grond blijft ze altijd bij me zolang ik in het zicht ben. Het 'verdwijnen', bijvoorbeeld bij opstappen wanneer ik ga rijden vind ze ook heel eng, dan heeft ze niet door dat ik er nog gewoon ben.

Ik had nooit gedacht dat er nog zo veel opties waren om verder te komen, ben heel blij met de informatie tot nu toe :)

Nog even ter info, ik heb mijn paard sinds november en weet dat er bij de vorige eigenaar een aantal keer 'ongelukjes' gebeurd zijn (wat dat allemaal is geweest weet ik niet) waardoor ze eerst niet vast durfde te staan, niet alleen wilde zijn en doodsbang was voor de trailer. Deze problemen zijn zo goed als opgelost, waar ik natuurlijk super trots op ben maar 1 van die ongelukjes zou ook onder andere de reden kunnen zijn waardoor ze zo bang is voor plotselinge/vreemde aanrakingen.
Laatst bijgewerkt door Fenna_s op 09-04-12 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:40

Ik ben ook bezig met mijn merrie aan alles en nog wat te laten wennen.
Als jij op een krukje staat en paard draait van je af, is het een teken dat zij je niet vertouwd in zone 3 (plek van zadel etc)
Ga gewoon op dat krukje staan en verder niets. Dan wordt het vanzelf beter, daarna ga je aaien en verder niets, dan ga over haar heen hangen enz enz enz

Ow en niet alles in 1 sessie!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 22:54

Maritje1991, Oh dat was dus het probleem, dom van me. Naast haar staan met krukje, meteen op de rug hangen 'omdat ze anders meteen wegdraait'. Dat wegdraaien kwam dus juist daardoor, nu zie ik het.
Niet te snel willen heb ik inmiddels wel geleerd, we bouwen heel langzaam op! Zo heel veel/lang kan ik nu toch nog niks doen met m'n arm en aan haar merk ik ook wel wanneer het genoeg is.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:07

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:45

Hoe gaat het rijden met zadel? Kan je er wel gewoon aankomen met je benen en handen (je hulpen dus, kan je gewoon je been tegen d'r buik houden, met wat druk rijden etc) of vliegt ze dan gelijk weg? Dan kan je misschien beter eerst desensibiliseren onder het zadel.
Een paard wat overgevoelig reageert op je hulpen, dat is geen feest zonder zadel :D

En eerst bb pad idd :j

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:59

Leerzame filmpje Cassidy !! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:58

Leertraject van een 2 jarig en heel angstig paard. Kijk wat er gebeurt op het moment dat het dier correct wordt gedesensibiliseerd. Zie wat er wordt gedaan voordat men er ook maar aan denkt om in het zadel te stappen. Zie de veranderingen op het paard aan het eind van het grondwerktraject. Pas dan gaat er een zadel op.

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Qcg5zR-uZk

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... ES2Lxj6Dtc

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jRYxyMy-d0

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... jqsLwryte4

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

Bij een paard dat al ingereden is, en rillerig reageert uit dingen buiten het stramien: terug naar de basis. Daarom roep ik dat je te snel wilt en te hard van stapel loopt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:18

Cassidy, de filmpjes zijn niet te zien.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:27

Fenna_s schreef:
Fransje_70, Bedankt voor je tip. Dat heb ik ook al een aantal keer geprobeerd en dan draait ze zegmaar van me af, als ik links sta om te hangen draait zij met haar kont naar rechts.
Professionele hulp zou ook meer dan welkom zijn, maar waar vind ik zo iemand?

Maar hoe stijg je dan op MET een zadel? Draait ze dan ook weg van je?
Teugels trouwens aan de buiten kant wat strakker pakken zodat ze naar je toe draait i.p.v af.
En inderdaad even een hulpje zoeken die het paard kan vasthouden en ook als je gaat stappen nog even meeloopt.
Aan de longe voelt ze zich misschien ook wat veiliger?
Ik zou trouwens niet eerst gaan zitten, maar alleen hangen en dan stappen. Dan spring je er wat makkelijker af natuurlijk.
Bij het hangen in stilstand een snoepje geven en dan bedoel ik al hangend dus jijzelf geeft het snoepje zodat ze haar hoofd moet buigen zeg maar richting ruiter.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:30

Maritje1991, goed filmpje, zo zal ik ook een tijd gaan staan.

Waves, Met zadel is geen probleem. Ze kent het gevoel van opstappen en rijden, maar dan wel precies op de manier zoals altijd omdat ze nooit anders gekend heeft. Hulpen geven gaat prima en belonen ook, zolang het altijd op dezelfde manier gebeurt.

Cassidy, Ik wil wel weer bij de basis beginnen, alleen ik weet niet wat dan eerst te doen omdat ik op de grond alles al met haar kan. Er is een soort grens waar ik tegenaan loop. Of ik essentiële dingen op de grond vergeten ben kan ik zelf niet zeggen, daar ben ik nu naar op zoek. Linken van de filmpjes werken helaas niet.

aerdenhout1, Met zadel draait ze niet, dat gevoel kent ze al minstens 5 jaar dus vindt ze niet eng. Hangen lukt zonder zadel of alleen met deken nog niet, maar als het zover is dan ga ik dat met snoepje zeker proberen :j.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:22

Fenna_s schreef:
Maritje1991, goed filmpje, zo zal ik ook een tijd gaan staan.

Waves, Met zadel is geen probleem. Ze kent het gevoel van opstappen en rijden, maar dan wel precies op de manier zoals altijd omdat ze nooit anders gekend heeft. Hulpen geven gaat prima en belonen ook, zolang het altijd op dezelfde manier gebeurt.

Wel bijzonder allemaal zoals je het hier vertelt.. het paard klinkt een beetje autistisch... dat bedoel ik niet banketstaaf, ik heb ooit een paard gezien waarvan ze zeiden dat ie dat was en die was ook zo. Alles moest precies hetzelfde, verandering kon ie niet mee omgaan etc. Geen idee of het echt kan voorkomen bij paarden hoor maar het leek er op.

Ik zou persoonlijk een paard iets vergevingsgezinder willen zien tov foutjes/vreemde bewegingen etc. Tenzij je ZZ dressuur rijdt is het alleen maar onhandig als je paard zo scherp op de hulpen staat. Zeker als je wat losser wil werken, zonder zadel etc.

Ik zou echt ook beginnen met onder het zadel desensibiliiseren. Lekker je been er eens aan houden, wat druk erop, gymoefeningen op haar rug doen etc Tot ze daar niet spastisch op reageert. Anders zou ik het echt niet vertrouwen zonder zadel, je dondert er dan toch eerder af als ze raar reageert, dan raak je haar weer, paniek etc. Ze moet wel een beetje wat gewurm op haar rug kunnen verdragen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:12

Dat gewurm kan prima vanaf een krukje.

Waar het meestal fout gaat is dat de mens VIND dat een paard vergevingsgezind moet zijn, een paard MOET luisteren, een paard het MOET aan kunnen. zo menselijk.
Fouten worden gemaakt en dat mag mits je het zelf oplost en niet het paard de schuld geven.

Goede voorbereiding is alles! Veel extreme friendly is noodzakelijk. Kijk naar kleine signalen. Als een paard niet stilstaat met opstappen is dat een DUIDELIJK teken dat het paard er NIET aan toe is.
Een paard dat wildzwaaiend met zijn hoofd bezig is tijdens het zadelen is duidelijk NIET toe aan het zadel. Oefen daarmee, en als het paard al zo reageert op zadel kun je UITERAARD als mens er helemaal niet op zitten.

Pat parelli heeft een goede GRAADMETER, de grote groene bal, kan en paard die niet handelen, gaat er GEEN mens op. Want dat is nog ENGER.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:51

Maritje1991 schreef:
Dat gewurm kan prima vanaf een krukje.

Waar het meestal fout gaat is dat de mens VIND dat een paard vergevingsgezind moet zijn, een paard MOET luisteren, een paard het MOET aan kunnen. zo menselijk.
Fouten worden gemaakt en dat mag mits je het zelf oplost en niet het paard de schuld geven.

Goede voorbereiding is alles! Veel extreme friendly is noodzakelijk. Kijk naar kleine signalen. Als een paard niet stilstaat met opstappen is dat een DUIDELIJK teken dat het paard er NIET aan toe is.
Een paard dat wildzwaaiend met zijn hoofd bezig is tijdens het zadelen is duidelijk NIET toe aan het zadel. Oefen daarmee, en als het paard al zo reageert op zadel kun je UITERAARD als mens er helemaal niet op zitten.

Pat parelli heeft een goede GRAADMETER, de grote groene bal, kan en paard die niet handelen, gaat er GEEN mens op. Want dat is nog ENGER.

Wie geeft het paard de schuld? Ik vind inderdaad dat je een paard niet zo zacht en zorgvuldig moet behandelen dat het bij de minste afwijkende beweging in de boom schiet. Dat heeft niets te maken met het paard de schuld of verantwoordelijkheid geven. Dat heeft te maken met je eigen veiligheid en die van anderen en met het welbevinden van het paard. Een paard dat wat kan hebben en relaxed blijft is denk ik iets gelukkiger dan een paard wat constant op op spanning staat.
Parrelli is idd een manier om dit te bereiken. Een van de vele.