Tussen de lange lijnen: Beginner. Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal_00

Tussen de lange lijnen: Beginner. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:41

Heej bokkers :)

Ik wil mijn verzorgpaard voortaan af en toe tussen de lange lijnen gaan trainen (het zal eerst beginnen met mezelf te trainen), maar heb dit nog niet zo vaak gedaan...

Ik heb een paar vraagjes en verder zijn alle tips welkom!

- Hoed zie je vanachter je paard of hij in een goed tempo loopt?
- Hoe hou je in draf een zo rustig mogelijk contact met de mond?
- Is het mogelijk om de hoofd/halshouding van je paard te bepalen of moet dit vanuit hem zelf komen?

StonedRomy

Re: Tussen de lange lijnen: Beginner. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:44

dit moet je aanvoelen, als je merkt dat jij harder moet werken dan normaal dan is het tempo te hoog, moet je zowat stil gaan staan is het tempo te laag, dit moet je aanvoelen.

ik laat hem rustig draven en als ik merk dat hij wat begint te trekken maak ik een paar overgangen en laat zo nu en dan de teugels iets losser, het werkt eigelijk hetzelfde als onder het zadel kan je zeggen.

het is zeker mogelijk maar hiervoor moet je hem goed voorwaarts kunnen houden en lekker ontspannen kunnen laten lopen.

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:49

Bedankt voor de reactie :)
Bij het draven, ren jij dan of snelwandel je?
En hoe vraag je hem dan nageeflijk?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:55

ik wissel met de draf af, de ene keer lekker op zijn stapsnelheid en de andere keer ren ik er wel eens flink achteraan.
ik loop wel altijd buiten dus dat is een verschil.
gewoon genoeg voorwaarts houden maar niet vluchtig maken, lekker zelf ontspannen in je armen, schouders en polsen zijn.
die van mij loopt eerder te laag dan te hoog dus ik klik met mijn tong als ik dit werk, verder is hij het van zichzelf heel erg gewend om nageeflijk te lopen.

wat wil je gaan doen, dressuur, springen, naar buiten...?

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:01

Ik denk dat ik het vooral ga gebruiken voor de momenten dat ik normaalgesproken met hem wandel aan de hand in de bak. Later wil ik ook balkjes met hem gaan lopen.

Het is niet veel spectaculairs, maar het zal hopelijk wel helpen om hem soepel te houden..
(Zie: [RT-P] Rug Trainen van Ouder Paard)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:05

veel overgangen maken ook in de stap en draf zelf.
en met sprongen heb ik ook nog een kleine tip, sluit hem eerst wat op tussen je handen zodat hij iets terug moet komen en als hij over de sprong heen gaat, vooral in de afzet, ' gooi ' je je handen iets naar voren zodat je niet zit te trekken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:22

Ik begin zelf altijd eerst aan de dubbele longe met schoftje en van daaruit ga ik erachter werken aan de lange lijnen,dan heb je net iets meer te zeggen en krijg je er meer handigheid in voordat je erachter loopt.

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:36

Hey leuk dat je ermee bezig gaat! Zelf ben ik er van de winter mee begonnen en ik vind het ontzettend leuk en een goede manier om de communicatie tussen jou en je paard te verfijnen.

Als antwoorden op je vragen, hoe ik het zie:
- Hoed zie je vanachter je paard of hij in een goed tempo loopt? --> als je het basistempo van je paard kent als je er naast loopt, dan zou ik proberen om dit zelfde tempo aan te houden. Ik spiek bv tussen de benen door of ze in stap netjes overstapt aangezien ze een ruime stap heeft en dit normaal gesproken doet, kan ik het op deze manier dubbelchecken. Verder vind ik het toch een kwestie van gevoel ontwikkelen.

- Hoe hou je in draf een zo rustig mogelijk contact met de mond? --> Draven lukt mij niet aan de lange lijn erachter, dan zou ik haar heel traag moeten laten draven en dan vind ik het trainingseffect niet genoeg, ze gaat sloffen. dus hiervoor geen andere tip als proberen de mond te volgen en niet te strak in je hand/arm/schouder te blijven.

- Is het mogelijk om de hoofd/halshouding van je paard te bepalen of moet dit vanuit hem zelf komen? --> Als ik een ontspannen hand heb, met contact op twee teugels en het paard stapt actief maar ontspannen door, dan zakt ze vanzelf in de goede houding. Waarmee ik bedoel dat ze rug en hals ontspant, niet achter de loodlijn kruipt maar met het neusje er net uit. Dus naar mijn mening komt van ontspanning en contact de 'houding' uit het paard zelf en is het zeker niet iets wat je moet willen forceren door meer druk op de teugels te geven, net als onder het zadel in principe.

Veel plezier met oefenen!