Omdat ik op bokt.nl al eerder hele goede tips heb gekregen wil ik jullie nog eens om hulp vragen!
Ik longeer al een tijdje een paardje dat tot anderhalf jaar terug nog een "renpaard" was. Ze kent dus pas sinds anderhalf galloperen onder het zadel maar heeft hier nog véél moeite mee. Ik ben begonnen met haar te longeren terwijl de eigenaar fijn verder rijd, nu loop ik tegen een probleempje aan waar ik zelfde niet weet hoe deze te doorbreken.
Het is een hele zachte merrie, maar aan de longeerlijn kan het een draakje zijn. Op de rechterhand is er niks aan de hand, terwijl dat juist haar moeilijkere hand is. Op links probeert ze in draf al enkele keren uit het niets om te springen naar rechts. Dit doet ze door heel snel wat meer ruimte te trekken en haar achterhand dan naar binnen te proberen te gooien.. als dat is gelukt kan ze omdraaien zonder dat ik daar iets over te vertellen heb.
Als dat gebeurd probeer ik haar eerst nog voor te zijn, als dit werkt dan draaft ze gewoon weer verder op de linkerhand. Lukt dit net niet, dan draaid ze heel snel om en begint ze ontzettend snel te draven op de rechterhand. Na een stemverheffing neem ik haar rustig terug, laat haar heel even met haar neus mijn hand aantikken. Dan zie je ook heel haar blik veranderen van wat.. "stijvig" naar weer "normaal" zoals ze een hele rustige en lieve blik heeft. Daarna zet ik haar weer op de linkerhand en ga ik weer verder waar ik gebleven was.
Nou gaat ondertussen de draf steeds beter, maar als ik links op de galop probeer te komen.. dan neemt ze haar tempo door héél snel te draven (wat ze als de beste kan, gezien haar verleden) en dan gooid ze zoals eerder gezegt haar achterhand naar binnen en draaid ze in een rap tempo om.
Nu vraag ik mij af, zijn er andere mensen die tegen dit probleem aan lopen? En zoja, hebben jullie een manier ontdekt om dit gedrag te doorbreken?
Groetjes,
Isa