Longeerprobleem: Paard draait snel om

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IsaBeautje

Longeerprobleem: Paard draait snel om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 18:43

Hoihoi,

Omdat ik op bokt.nl al eerder hele goede tips heb gekregen wil ik jullie nog eens om hulp vragen!

Ik longeer al een tijdje een paardje dat tot anderhalf jaar terug nog een "renpaard" was. Ze kent dus pas sinds anderhalf galloperen onder het zadel maar heeft hier nog véél moeite mee. Ik ben begonnen met haar te longeren terwijl de eigenaar fijn verder rijd, nu loop ik tegen een probleempje aan waar ik zelfde niet weet hoe deze te doorbreken.

Het is een hele zachte merrie, maar aan de longeerlijn kan het een draakje zijn. Op de rechterhand is er niks aan de hand, terwijl dat juist haar moeilijkere hand is. Op links probeert ze in draf al enkele keren uit het niets om te springen naar rechts. Dit doet ze door heel snel wat meer ruimte te trekken en haar achterhand dan naar binnen te proberen te gooien.. als dat is gelukt kan ze omdraaien zonder dat ik daar iets over te vertellen heb.

Als dat gebeurd probeer ik haar eerst nog voor te zijn, als dit werkt dan draaft ze gewoon weer verder op de linkerhand. Lukt dit net niet, dan draaid ze heel snel om en begint ze ontzettend snel te draven op de rechterhand. Na een stemverheffing neem ik haar rustig terug, laat haar heel even met haar neus mijn hand aantikken. Dan zie je ook heel haar blik veranderen van wat.. "stijvig" naar weer "normaal" zoals ze een hele rustige en lieve blik heeft. Daarna zet ik haar weer op de linkerhand en ga ik weer verder waar ik gebleven was.

Nou gaat ondertussen de draf steeds beter, maar als ik links op de galop probeer te komen.. dan neemt ze haar tempo door héél snel te draven (wat ze als de beste kan, gezien haar verleden) en dan gooid ze zoals eerder gezegt haar achterhand naar binnen en draaid ze in een rap tempo om.

Nu vraag ik mij af, zijn er andere mensen die tegen dit probleem aan lopen? En zoja, hebben jullie een manier ontdekt om dit gedrag te doorbreken?

Groetjes,

Isa :)

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:51

Gebruik anders zo'n lange longeerzweep!
niet om mee te slaan maar als '' dreigend hek'' zegmaar.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:04

Moet zijn dat het paardje wat moeilijker heeft aan die kant, misschien proberen eerst aan de hand die kant wat los te werken aan de hand? Heb je al de dubbele longe geprobeerd? Als je dan in de juiste longeerpositie staat (driehoek achter haar) heb je iets meer te zeggen met twee longes.
Ik probeer vooraleer ik longeer eerst rustig de schouder te verzetten van m'n paard, dus leren dat het paard met het buitenste been de circel opgaat en niet met het binnenste dat is enorm belangerijk en dit is een heel goede oefening voor zo'n paarden (want omdraaien is een zeer groot teken van dominantie naar jouw toe). Niet makkelijk, best wel een secuur werkje.
Verder kun je het paard vooraleer je haar longeert, leren niet door je lijnen te lopen. Als de merrie zich omdraait, heeft zij gewonnen. Meer uitleg hierover vind je bij Chris Irwin. Bij hem leer je ook eerst je paard te ontspannen vooraleer je iets doet, dus in feite zou je daar eerst best mee aan de slag gaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:29

heb je een filmpje waarop je longeert? de meeste mensen duwen onbewust tijdens het longeren het hoofd van hun paard naar buiten. door je navel meer naar de achterhand te richten en contact te houden met de mond kan je dit soort omdraaien voorkomen. de kans is vrij groot dat jij je navel op haar hoofd/ hals gericht houdt tijdens het longeren. in paardentaal betekent dat dat je haar hoofd van je afduwt, waardoor je dus eigenlijk zélf het omdraaien afdwingt. haar kont komt dan jouw kant op, en dat is inderdaad niet erg respectvol van het paardje, maar ze heeft dan geen keus. voorkomen dat de kont naar binnen komt en de kop naar buiten draait doe je door heel bewust je navel correct op je paard te richten, even simpel gezegd. tijdens het longeren richt je deze op de singel, om buiging te vragen (en dus het hoofdje netjes op de hoefslag te houden!). wanneer ze het hoofdje naar buiten richt, schakel je met je navel over richting achterhand. de 'duwt' daarmee de achterhand naar buiten, waardoor het hoofdje terug naar binnen komt.

eventueel kan je een dergelijk signaal wat meer lading geven door de zweep op betreffende plek te richten. navel en zweep richt je NOOIT op het hoofd!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:14

Hoe is je houding tijdens het longeren? En op wat voor positie sta je tov het paard?

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:32

Longeer maar eens met 2 lijnen, zo corrigeer je direct op een vriendelijke manier. Het is wel even oefenen.

Een voorbeeld met kaptoom en longeersingel en 2 lijnen op wiki http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Dubbele ... dually.jpg
Afbeelding

Ikzelf bevestig de musketonhaken aan de longeersingel dan geregen door de lage ringen aan de neusriem van de kaptoom, 1 lijn direct aan de hand, de andere achterlangs lopend en de achterhand stimulerend, het werkt prima sinds mijn paard steeds staakgedrag vertoonde en naar de longeerder toekeerde.

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:35

wat ik altijd doe als ze omdraaien is een "kleiner" rondje nemen dus de longeerlijn inkorten Dan draaien ze niet om en op een gegeven moment doen ze het (bij mij tenminste) niet meer
Veel succes!

merrieveulen

Re: Longeerprobleem: Paard draait snel om

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 08:54

'Staakgedrag' dat zich uit in het 'naar de longeur toekeren', is een veelgezien 'probleem'. 99% van de keren komt het voort uit een verkeerde plaatsing van de hulpen, zoals het geven van voorwaartse hulpen naar de heup/ staart van het paard, áchter het paard dus. de juiste plaats voor voorwaartse hulpen is aan de flank van het paard, waar de haren naar beneden groeien zeg maar.

dit probleem los je niet op met een dubbele longe als je A niet weet hoe die te gebruiken, en B nog fouten maakt in de plaatsing van je eigen lichaam, je houding en de plaatsing van je hulpen. bijna alle 'staakgedrag' aan de longe wordt veroorzaakt door de longeur zelf, omdat deze iets vraagt wat door het paard anders geïnpreteerd wordt dan eigenlijk de bedoeling is. dit betreft een stukje kennis over paardengedrag en lichaamstaal.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:32

Ik ben het geheel eens met merrieveulen :j
Het is de bedoeling dat je zelf op de plek van de singel staat of iets daar achter. Zodra je te ver naar voren staat 'blokkeer' je als het ware de looprichting van je paard en zal hij stoppen óf omdraaien.

Zodra je gaat longeren met dubbele lijnen en je weet niet waar je mee bezig bent kan dit erg verkeerd aflopen. Sowieso zal het paard schrikken van de lijn achter zijn billen langs. Als hij daar al gewend aan is en je laat de lijn onder z'n hak zakken kan het ook meer zo fout aflopen als hij daar van schrikt. Nooit beginnen met longeren aan de lange lijnen als je er niet handig mee bent of geen goede hulp hebt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:28

daarbij is longeren aan de dubbele longe sowieso al moeilijker. de hulpen die je met je handen doorgeeft moeten kloppen. ook aan de dubbele longe kan een paard gewoon omdraaien, het omdraai-probleem fiks je sowieso eerst aan je gewone longe, of zelfs zonder longe in een afgezette longeerring. m.n. met dat laatste leer je pas echt goed hoe en wat, weliswaar onder de juiste begeleiding.

maar goed, over de dubbele longe, je handen moeten hierin al kloppen, maar ook je positie! aan een echte dubbele longe wordt je zweepgebruik behoorlijk gehinderd, daarom wordt normaal gesproken de dubbele longe pas erbij gepakt als de basis aan de gewone longe goed is. dan kan je er namelijk mee wegkomen als je je zweep niet direct paraat hebt. mijns inziens is de zweep toch echt onmisbaar als je te maken hebt met een te corrigeren 'omdraaiprobleem'.

maar goed, ik zou gewoon lekker beginnen met je eigen postitie eens testen. kijk eens wat je paard doet als je zo gaat staan alsof je vóór hem langs wilt (navel voor zijn hoofd richten). en kijk dan eens wat hij doet als je zo gaat staan/ lopen dat je op zijn heup afloopt (navel op heup richten). blijf altijd kijken naar je paard, een paard liegt nooit, en als jij ervoor openstaat kan hij je een hoop vertellen.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:21

Haha ja, dit probleem ken ik zeker (het draaien). ;)
Ik heb zelf een jong paard en dit trucje heeft hij ook te pakken gekregen. Dit komt omdat ik hem ben gaan longeren terwijl ik hier in verhouding weinig ervaring mee had. Dat er dan fouten insluipen is onvermijdelijk.
Ondertussen is het er bij mijn paardje alweer bijna helemaal uit maar dit heeft wel wat gekost. Je moet eigenlijk zelf zorgen dat je sneller wordt zodat je hem direct kunt corrigeren. Nadat ik dat een paar keer had gedaan gaf hij op.

Wat mij heeft geholpen was de zweep meer omhoog en vlak achter hem houden toen hij nog regelmatig dacht aan omdraaien. Als een constante drijvende hulp als het ware. Daarnaast ben je er dan ook snel bij om te corrigeren.
Nu 'het probleem' weg is hoef ik mijn zweep niet meer zo vast te houden.

Overigens, mijn paardje haalde dit geintje uit om mij uit te proberen. Hij vond het wel grappig hoe hij me net te snel af kon zijn. Ik denk dat je moet uitzoeken of jouw paard je ook aan het uittesten is of dat ze het doet omdat jij niet in de drijvende positie staat ten opzichte van haar.

debje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:25

ooit eens een filmpje gezien over een cowboy die het had over de rem (hoofd, hals, borst), neutraal (buik) en gas (zijn kont) dus je positie aanpassen tegenover het paard kan goed helpen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:04

debje87 schreef:
ooit eens een filmpje gezien over een cowboy die het had over de rem (hoofd, hals, borst), neutraal (buik) en gas (zijn kont) dus je positie aanpassen tegenover het paard kan goed helpen.

Zo werkt het freestylesysteem van Emiel Voest ook. Voorhand is leidend gebied en dus rem/richting, midden(rond de singeplek) is neutraal en de achterhand en voor het tempo.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:31

Denk dat je het gedrag van je paard niet hoeft te veranderen maar je eigen gedrag moet gaan aanpakken. Misschien kan je het een keer opnemen en later terug kijken dit kan al heel verhelderend zijn. Let idd goed op je eigen houding en je positie ten opzichten van je paard.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:49

Zoals meerdere mensen zeggen, wees je bewust van je eigen houding en positie ten opzichte van je paard, wanneer je te ver 'voor' je paard staat, zal je paard gaan omdraaien. Zorg dat je achter zijn schouder bent en draai met je eigen schouder (degene aan de kant van de kont van je paard) naar voren, drijvende richting.

Succes!