Twee maand niet rijden - tips om ter vervanging te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sienna_

Twee maand niet rijden - tips om ter vervanging te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 13:22

Mijn paard is onlangs behandeld door de osteopaat. Gelukkig waren er geen al te grote problemen, maar er waren wel verschillende blokkages. Dit alles veroorzaakt door slecht passende zadel(s). Eén van de zadels was gepast door een zadelpasser! En op basis van die uitleg had ik een tweede gekocht. Beide zadels waren te lang en intussen was het gepaste zadel ook te smal geworden.
De osteopaat werkt samen met een ruitersportwinkel en kan (natuurlijk) ook zadels passen. Mijn idee was vrij snel om een nieuw zadel te kopen en niet te blijven sukkelen met beide slechte zadels. Het voornaamste probleem was dat ze te lang waren.
Intussen heb ik een Massimo trail besteld *\o/* maar door maatwerk moet ik 7 weken wachten. De osteopaat raadt af om met 1 van mijn zadels te rijden behalve max 1/2 keer per week en dit voor een kwartiertje. Niet echt de moeite dus om het risico voor te nemen.

Nu kom ik tot de hamvraag: Wat zijn jullie tips om in de tussentijd te doen? De oefeningen moeten wel rugondersteunend zijn of op zijn minst nuttig voor het paard. Mijn huidige plannen:
- dubbele lijnen longeren
- enkele lijn of los longeren
- buiten wandelen aan de hand
- vrijspringen of cavaletti
- heel af en toe bareback rijden
- leidoefeningen

Hebben jullie nog aanvullingen? Ook grondwerktips die vrij dressuurmatig zijn, hebben wel een voorkeur. Zoals goede uitleg om schouderbinnenwaarts aan te leren. Wijken voor druk kan ze al. (Ik heb niet zoveel interesse in VD)

Annienke

Re: Twee maand niet rijden - tips om ter vervanging te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:33

Dingen uitleggen gaan me niet lukken maar ik heb hier een boek liggen dat heet 'Gymnastizierende Arbeit an der Hand' van Oliver Hilberger. Ik heb dan de Duitse versie maar hij zou er ook iig in het Engels moeten zijn. Hier staan grondoefeningen in om je paard recht te richten en soepel te maken en een voorbereiding voor (klassieke) dressuur oefeningen zoals schouderbinnenwaarts, travers, zijgangen, enz.

seran313

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:00

Het is jammer dat je geen interesse heb in vd want daar zitten ook een hoop oefeningen in die je kan gebruiken om te gymnastiseren. Dus daar kan je misschien toch nog over nadenken.

DaisyJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:56

Grondwerk :j

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:01

grondwerk

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:05

Grondwerk is natuurlijk een heel breed begrip. Kijk eens naar Parelli. Die heeft leuke 'games' om met
je paard te doen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:05

Als ik jou was zou ik de DVD van Piet Bakker gaan kijken, is een duidelijke handleiding om aan de lange lijnen met je paard aan de slag te gaan. Die methode is zelfs uitermate geschikt voor paarden zoals die van jou die rugproblemen hebben (gehad) en soepel moeten gaan bewegen. Ze moeten echt op eigen benen lopen en door de zijgangen worden ze heel handig.
Mijn paard pikte het heel snel op en we doen het nu nog steeds voor de afwisseling, erg leuk!

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:24

Het paard dat ik momenteel rij heeft ook rug problemen gehad en de osteopaat is ook langs geweest en heeft als bezigheid gezegt dat losgooien en balkjes draven heel goed was maar met dubbele lijnen zou ik wel oppassen ik denk dat dat ook niet het beste is voor zijn rug
Heeft de osteopaat je geen tips meegegeven?

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:30

Ik ben zelf laatst van me fjord gelanceert( eraf gevallen klinkt zo.. lol) toen zat me arm tot boven aan me elleboog in het gips. ik heb geprobeert te rijden wat natuurlijk niet ging werken:P maar als het niet lukte ging ik grond werk doen en met me pessoa aan de slag. Ik moet zeggen grond werk vond ze zelf heel leuk. En de pessoa vind ze ook niet erg vervelend. Dus je kan genoeg dingen doen hoor. En nu rij ik gewoon een tijdje en daarna ga ik er af en gaan we nog ff met elkaar "spelen" dat ze achter me aan rent. en als ik dan wegduik, staat ze ineens stil. Van owjee dadelijk stap ik boven op der haha. Dus door grond werk krijg je ook nog een goede band met het paard, en leuk dat ze het vinden!:)

cannysweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:53

Thanks ik ga ook die dvd kijken..... altijd leuk om met je paard bezig te zijn.

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 12:59

Ik heb de nodige documentatie rond werken met dubbele lange lijnen, maar bedankt voor de tip van die DVD!
Door de osteopaat was DLL wel aangeraden dus dat is geen enkel probleem.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:04

Je kunt natuurlijk altijd een kijkje nemen op http://www.klassiekedressuur.com , staan nuttige dingen op :)

Wij gebruiken deze methode bij mijn berijdpony en trainen voornamelijk aan de hand, omdat je zo een beter overzicht hebt. Tuurlijk, onder het zadel (in ons geval een barebackpad) kun je het wel voelen, maar ik vind het zelf fijner om het te kunnen zien.

Nu doen wij enkel nog conditiewerk en buitenritten, we moeten even de osteopaat afwachten. Dus het echte trainen ligt op het moment even stil.

Tips:
- Longeren
- Wandelen
- Balkjes slalommen (stap, draf)
- Balkjes lopen (stap, draf)
- Overgangen oefenen, laan de longeerlijn of onder het pad
- Werken aan de hand
- Meenemen als handpaard bij buitenritten
- Commando's op de grond goed bevestigen
- Massage
- Gewoon eens poetsen, dus niet werken
- Eventueel iets van vrijheidsdressuur?

Een vraag: Is schouderbinnenwaarts niet iets te intensief? Omdat ze net behandeld is? Balkjes slalommen, voltes draaien al dat soort oefeningen zijn daar een basis gedeelte van. Schouderbinnenwaarts kun je ook prima aan de hand oefenen!
Wij hebben er een klein begin aan gemaakt, maar dat ligt nu stil vanwege het wachten op de osteopaat.

vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:21

parelli is inderdaad erg leuk!
Op internet staat er erg veel over verteld.

Veel succes en plezier!