Sterk trekken bij longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suzanne461

Sterk trekken bij longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:39

Mijn pony trekt erg bij het longeren.En als ik wil dat hij gaat galoperen gaat hij gelijk heel hard.
Daardoor vind ik het ook enger om te longeren, ik heb snel het idee dat ik hem niet kan houden. Iemand tips?

suzanne461

Re: Sterk trekken bij longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:54

Niemand tips!? Of dingen waar het aan zou kunnen liggen?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:28

Ga longeren in een afgezette longeercirkel. Dan hoef jij niet terug te trekken en valt er voor je pony ook niets te trekken. Dit trekken komt waarschijnlijk voort uit het feit dat je pony wil ontsnappen, uitbreken. Hoe harder je dan terug trekt hoe minder het met longeren te maken heeft, en dan is het al helemaal geen training meer.
Verder heeft het geen zin om te galopperen wanneer je pony blijft trekken. Leer hem eerst rustig in stap en draf om zich goed te gedragen en ga hem niet in galop pushen.
Je pony moet eerst leren om op kleine (stem)commando's te reageren, maar misschien moet jij die zelf ook nog leren. En dan valt het niet mee om je pony iets aan te leren.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Succes.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:31

Je pony heeft een balans probleem.
Begin vooral veel met tempo wisselingen in stap, draf, zodat de achterhand sterker gaat worden.
Na een tijdje pak de galop erbij, maar niet meer dan een paar passen, weer naar draf en zo opbouwen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:01

RT-P -> GVL

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:49

Marjolijnvdh schreef:
Ga longeren in een afgezette longeercirkel. Dan hoef jij niet terug te trekken en valt er voor je pony ook niets te trekken. Dit trekken komt waarschijnlijk voort uit het feit dat je pony wil ontsnappen, uitbreken. Hoe harder je dan terug trekt hoe minder het met longeren te maken heeft, en dan is het al helemaal geen training meer.
Verder heeft het geen zin om te galopperen wanneer je pony blijft trekken. Leer hem eerst rustig in stap en draf om zich goed te gedragen en ga hem niet in galop pushen.
Je pony moet eerst leren om op kleine (stem)commando's te reageren, maar misschien moet jij die zelf ook nog leren. En dan valt het niet mee om je pony iets aan te leren.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Succes.

Okee maar wij hebben geen longeercirkel..
Misschien kan ik die in het weiland maken met schrikdraad?
Laatst bijgewerkt door suzanne461 op 06-04-12 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:49

annebe schreef:
Je pony heeft een balans probleem.
Begin vooral veel met tempo wisselingen in stap, draf, zodat de achterhand sterker gaat worden.
Na een tijdje pak de galop erbij, maar niet meer dan een paar passen, weer naar draf en zo opbouwen.

Oke! Dankje voor de tips!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:51

Ga hem/haar los longeren. Laat hem maar lopen en kijken naar jouw lichaamstaal. Zodra je lager gaat met je lichaam gaat je pony ook langzamer.. Omdat je dan minder 'vraagt'.
Dit hielp bij mijn paard iig erg goed.

Eeffjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:49

Ik heb een zelfde soort probleem, alleen gebeurd mij dit al in draf. Ik longeer ook in de wei, omdat er verder geen mogelijkheden zijn. Heb al zitten denken aan van dat rood-witte lint spannen om een kleiner oppervlak te maken en los te longeren, maar ben bang dat ze dan alsnog daardoor heen rent. Ze is fjord, en 't Is af en toe echt een lompe tante

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:21

Eeffjjuh schreef:
Ik heb een zelfde soort probleem, alleen gebeurd mij dit al in draf. Ik longeer ook in de wei, omdat er verder geen mogelijkheden zijn. Heb al zitten denken aan van dat rood-witte lint spannen om een kleiner oppervlak te maken en los te longeren, maar ben bang dat ze dan alsnog daardoor heen rent. Ze is fjord, en 't Is af en toe echt een lompe tante

Dan is het lastig he! Als je geen bak hebt en in de wei doet hij het niet goed.. Afgelopen keer toen ik het proberen ging hij alleen maar eten en trappen.

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:21

Eeffjjuh schreef:

Dan is het lastig he! Als je geen bak hebt en in de wei doet hij het niet goed.. Afgelopen keer toen ik het proberen ging hij alleen maar eten en trappen.

Eeffjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 08:11

suzanne461 schreef:
Eeffjjuh schreef:

Bij mij gingtie alleen maar wegrennen. Probeer maar eens een fjord met alleen een longeertouw als wapen tegen te houden }:0
Eten doet ze gelukkig niet dat weet ze dat ik dat niet leuk vind:P

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:10

Kleine harde rukjes geven als hij begindt niet vol in de longe gaan hangen dan ga je met hem strijden

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:53

yaylavb schreef:
Kleine harde rukjes geven als hij begindt niet vol in de longe gaan hangen dan ga je met hem strijden

En die strijd win je niet _O- (spreekt uit ervaring :P )

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:56

inderdaad een cirkel afzetten met prikpaaltjes en draad. Dan kan de pony ten eerste niet trekken en ten tweede kun jij de pony wat opsluiten door wat meer voor het paard te gaan staan om hem zo af te remmen. Maak de cirkel niet te klein, harde galop kan uit balansprobleem voortkomen en dan maak je het je pony wel erg moeilijk. Wissel veel af, vaak overgangen vragen zodat de pony bij de les blijft. Met de galop hetzelfde; paar sprongen galop en weer terug naar draf.

Eeffjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:44

opisop_shop schreef:
inderdaad een cirkel afzetten met prikpaaltjes en draad. Dan kan de pony ten eerste niet trekken en ten tweede kun jij de pony wat opsluiten door wat meer voor het paard te gaan staan om hem zo af te remmen. Maak de cirkel niet te klein, harde galop kan uit balansprobleem voortkomen en dan maak je het je pony wel erg moeilijk. Wissel veel af, vaak overgangen vragen zodat de pony bij de les blijft. Met de galop hetzelfde; paar sprongen galop en weer terug naar draf.

Ik ben bang dat ze daar doorheen loopt, omdat ze zoiets niet gewend is... Zou ik beter een draadje kunnen proberen, of rood-wit lint? Of zou lint te veel wapperen? Aan de ene kant weerhoud dat haar er misschien wel meer van om er niet doorheen te lopen xD

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 13:13

Eeffjjuh schreef:
opisop_shop schreef:

Ik ben bang dat ze daar doorheen loopt, omdat ze zoiets niet gewend is... Zou ik beter een draadje kunnen proberen, of rood-wit lint? Of zou lint te veel wapperen? Aan de ene kant weerhoud dat haar er misschien wel meer van om er niet doorheen te lopen xD

Ik zou rood wit lint gebruiken dan ziet ze de afzetting goed.