[AR] Shettie Toos voor de kar afgelopen 2 maanden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mama_Rianne

Shettie Toos voor de kar afgelopen 2 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 14:09

Heb zoveeeeel foto's van haar voor de kar, maar hier een kleine selectie van de afgelopen 2 maanden. Wij rijden alleen maar recreatief, dus lekker door de bossen heen crossen, waar wij allebei erg van genieten!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:14

Leuke combi zeg :)
Maar je borsttuig kan wel 2 gaatjes omhoog, want die hang bijzonder laag. Zo belast je pony de borstspieren op een verkeerde wijze waardoor ze erg pijnlijke en langdurige blessures oplopen.
Zou zonde zijn als je straks een jaar niet kan mennen.

En probeer je zweep rechtop te houden ;) je hebt hem wel vaak vreemd vast op de fotos

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:18

Wat een leuke foto's zeg! Vooral die op de hei en in het bos zijn erg mooi!
Leuke aanspanning ook!

Wat me wel opvalt op een aantal foto's, is dat het borsttuig soms zo ontzettend laag zit. Op de 2 laatste foto's lijkt dat al wel wat minder. Maar op bijv. deze foto https://lh3.googleusercontent.com/-Coqd ... G_8753.JPG

Zit hij wel echt te laag. Zou ik toch wel even naar kijken.

En ik snap eerlijk gezegd je leidselvoering niet echt, lijkt alsof je ze heel raar vast hebt, en de zweep ook?

Mama_Rianne

Re: Shettie Toos voor de kar afgelopen 2 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 14:22

Borsttuig zit op de eerste foto's idd te laag, op de laatste foto's zit hij 2 gaten hoger!

De zweep heb ik altijd in mijn linkerhand, aangezien ik dus ook links ben.. maar na een tijdje wordt hij erg zwaar, dus heb hem altijd zo een beetje hangen. Als ik hem in rechts hou is het helemaal een drama, haha. Maar dat zeg ik, ik rijd puur recreatief. Dus eigenlijk let ik daar niet zo heel erg op..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:36

Mooie foto's!
Je hebt je handen inderdaad een beetje raar. Je moet de leidsels eigenlijk vasthouden zoals bij het rijden.
Zoals hier: Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:52

Als je je zweep zo laag vast hebt, kun je ongemerkt elke keer je pony raken met de slag. Wat op den duur weer irritaties kan veroorzaken en de bijbehorende ellende :)
Bokster Dennis had laatst een super lichte menzweep voor iets van 25 euro ergens vandaan. Echt een geniaal licht ding, daarbij vergeleken zijn mijn lichtgewicht Fleckzwepen zelfs zwaar.
Misschien een idee voor je?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 14:54

Om de zweep geeft ze niet zoveel, dus irritaties zullen er wel niet komen. Oke, heb je ook enig idee waar ze die vandaan heeft? De mijne wordt op den duur echt heel zwaar in de hand.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:56

Mama_Rianne schreef:
Om de zweep geeft ze niet zoveel, dus irritaties zullen er wel niet komen. Oke, heb je ook enig idee waar ze die vandaan heeft? De mijne wordt op den duur echt heel zwaar in de hand.

http://www.ems-webshop.com/a-22455164/d ... ere-carbon
Deze is het volgens mij :) echt super licht.

Ja, dat dacht ik ook van mijn merrie, dat ze er wel tegen kon :+ maar na 3 jaar :\ was het ineens klaar ;(

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 15:00

Oke, ik zal hem zo eens bekijken en als ik een keer geld over heb bestellen! :D

Toos loopt nu zo'n 4,5 jaar voor de kar.. maar we hebben eigenlijk nooit anders gedaan dan een beetje door het bos rijden, nieuwe paden ontdekken, enzovoort. Gewoon lekker genieten.. Ik zou haar er ook echt geen plezier mee doen om rondjes in de bak te gaan rijden, want dat vind ze geen bal aan en ik zelf ook niet, dus dat scheelt weer!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:01

Dan is het echt tijd voor een andere, lichtere menzweep. Die van fiberglas of carbon zijn meestal erg licht. Misschien 'geeft ze niet veel om de zweep', maar op die manier maak je haar natuurlijk wel ongevoeliger voor je hulpen, dan stompt ze juist af (net als een paard die bij iedere pas wordt 'aangedreven' door een ruiter die z'n benen niet stil kan houden, of gewoon vind dat het paard bij iedere pas moet worden aangedreven).

De zweep is juist bedoeld als begrenzing, als verlenging van je armen en ter vervanging van de begrenzende en sturende werking van het been die het ruiter ohz. wel heeft, en menners dus missen.
Op deze manier kan je er vrij weinig mee.

Hoe je precies de leidsels vast hebt is niet duidelijk te zien, maar volgens mij wel op een ietwat rare manier. Beste kan je ze dan inderdaad vasthouden zoals je ze ook ohz. vast hebt; stuurt fijner en is voor zowel jou als de pony ook fijner.

Tuurlijk rijdt een recreatieruiter/menner heel anders dan een wedstrijdgericht persoon, maar of je nou recreatief of meer wedstrijdgericht bezig bent, je hebt er wel voordeel bij als je bepaalde dingen wel serieus aanpakt.

@ Evelli; ben ik ook wel benieuwd naar eerlijk gezegd, waar die zweep vandaan komt!
Edit; thanx voor de link.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:04

Heb ook nooit echt serieus gemend hoor :) lekker recreatief en in totaal 3 d/v wedstrijdjes en een sgwm (oefen).
De kleinste dingen kunnen uiteindelijk zoveel problemen geven (geloof mij, pony staat nu al bijna een jaar stil door 1 klein irritatietje)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:21

Ik ben zelf ook grotendeels meer recreatiemenner, dan wel vrij fanatiek en af en toe een wedstrijd tussen door, maar ben eigenlijk van mening dat het onderscheid tussen recreatie of wedstrijd er niet zo heel veel toe doet. Of dat nou over het mennen of het rijden ohz. gaat.

Recreatief of wedstrijdgericht; het is toch belangrijk imo dat je je pony wel degelijk 'goed voor elkaar' hebt, en je materiaal net zo. Je hoort ook vaak: 'ach ik hoef niet een dure wagen en duur tuig te hebben, want ik rijdt toch recreatief'. Als je wagen half uit elkaar stuitert tijdens zo'n leuk recreatief (bos)ritje, wordt je ook niet blij.......

Ik heb ook een shetmerrie waarvan dressuurmatig werk zeker niet haar favoriet is. Heb daar jaren lekker recreatief mee rondgetuft, beestje had een super conditie. Is helaas na enkele jaren compleet vast komen te zitten in haar lichaam omdat ze nooit met goede stelling en buiging door wendingen ging. En daarbij ook nog eens in haar hals werd geprikt door een lamoen die veels te lang was.
Pony ging uiteindelijk met extreme buitenstelling door bochten heen en man o man, wat was dat een werk om weer goed te krijgen!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:25

Leuke foto's!

Mag ik vragen waarom je zonder broek rijdt? Daar rem je toch voornamelijk op? (of kan iemand anders dat mij uitleggen :+
En waar heb je die kar gekocht? (als ik vragen mag) Ben zelf nog op zoek naar een degelijke en niet al te dure kar voor onze shetlander ;).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 15:52

Denk dat ze zonder broek rijdt omdat de wagen geremd is. Al vind ik dat zelf niet handig; je zal maar eens vergeten iets bij te remmen en de pony krijgt de wagen tegen z'n billen of op z'n hakken.... En ook qua overgangen, zal je soms ook bij moeten remmen om deze reden.
Is veel gemakkelijker om de broek er gewoon aan te laten....... Veel last hebben ze er niet van en qua gewicht van het tuig scheelt het ook nauwelijks.

Ik heb zelf ook een geremde wagen (alleen achter schijfremmen) maar rij nog wel steeds met broek, anders moet ik echt ieder klein heuveltje of kuiltje bij gaan remmen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:12

Ziet er leuk uit! Lekker genieten!
Veel tips zijn al gegeven, als ik jou was zou ik ook de lepel eraf halen. Heeft namelijk toch geen nut en ik vind het leuker staan zonder. Maar dat is natuurlijk eigen keus :D

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:31

Wat ziet dat er heerlijk uit zeg, echt alsof jullie er lol in hebben wat zoals je al zegt ook zeker het geval is :))

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 17:25

De broek past niet, om haar billen wel.. maar niet aan de kar. Die lusjes zijn te klein. Heb er toen ook iemand naar laten kijken, maar die snapte het ook niet echt. Kan er wel een keer een foto van maken hoe het dan zit. Maar heb idd een geremde kar, dus het is ook niet persee nodig. En veel bij remmen hoef ik niet..

De lepel aan het hoofdstel heb ik al heel wat pogingen aan gewaagd om hem er af te krijgen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Misschien dat jij langs wil komen? Haha.. Ik vind het zelf ook fijner, ivm haar lange voorpluk.

Mijn karretje heb ik gekocht bij Adri in Klarenbeek(adverteerd ook op mp) maar hij is gemaakt door M van Dorpel uit Vlagtwedde.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:30

Lusjes te klein? Wat bedoel je precies met 'die lusjes'? De broeksriempjes zelf, of de ringen aan het lamoen waar de broeksriempjes doorheen moeten?

Lukt het niet om de lepel van het hoofdstel te krijgen nee? Vreemd, meestal zit die met een gesp aan het kopstuk vast; vaak 'dubbel', dat het pinnetje door het gaatje van de lepel gaat en door het gaatje van de windriemen.
Afbeelding

Als je die beiden in 1x losmaakt, dan haal je de lepel er tussen uit en maak je de windriemen weer vast. Of zit het niet zo bij jou?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 17:51

De broekriempjes. Zoals je ziet zit bij mij dat dingetje waar ze aan vast moeten heel ver naar voren. Als ik hem daar aan vast zou moeten maken zit het allemaal veelste strak om haar billen. Of ik zou die dingetjes dus er af moeten laten slijpen en dan naar achter laten zetten, daar weer vast lassen.

Ja ik heb het ook zo, maar ik krijg het echt voor geen mogelijkheid los. Het leer is allemaal nog niet zo soepel, heb een vrij nieuw tuig. Ik krijg ze al helemaal niet door dat achterste lusje waar je het door heen doet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:07

Langere broekriemen eraan is ook een optie :) wellicht makkelijker

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:11

Kan je die er af halen? Na mijn idee zitten ze vast, maar zal morgen eens even kijken!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:15

Weet niet wat voor broek eraan zit. Maar bij al mijn tuigen tot nu toe, konden de broekriemen er gewoon vanaf :)

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:20

Ik weet het zo ook niet, maar ga morgenavond meteen even afkijken.

Heeft iemand van jullie trouwens ervaringen met het inkorten van borsttuig? Ik heb panieksluitigen, maar dan moeten er nog aardig wat gaten bij gemaakt worden, met resultaat dat die flappen vooraan nog groter worden. Zouden die ook een stuk korten gemaakt worden, zodat ik dit probleem dan niet meer heb?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:38

Zien op de foto's kunnen je de strengen wel inkorten. Of het einde laten veranderen van stroppen naar een d-ring zodat je de strengen met veiligheidssluitingen kan vastmaken.

Ik heb mijn zilco strengen ongeveer 40 cm in laten korten :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:40

Meestal lijkt het idd alsof de broekriempjes 'vast' zitten aan het rondje aan de broek, maar meestal kan je ze er wel gewoon afhalen. Je hebt aan de 'achterkant' van een broekriempje dan een passant zitten, en daar haal je de broekriem zelf door heen. Dan trekt hij zich als het ware vast om de ring v/d broek heen (klinkt heel vaag, maar weet het ook niet anders uit te leggen).

Het borsttuig zélf wil je niet inkorten neem ik aan, toch? Maar de strengen?
Als je de strengen loshaalt en je gaat daarmee naar een tuigenmaker, dan kan hij er wat extra gaten inslaan en hij kan ze idd inkorten. Dan snijdt hij gewoon netjes een stuk van die 'flappen' af, aan de voorkant, wat overtollig is.