[AR] Vragen mbt menwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mias

Vragen mbt menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:12

Ik heb een paar vragen over mijn menwagen.
Afbeelding

Ik ben mijn pas aangekochte wagen aan het opknappen.
De kussens zijn er af, deze ga ik helemaal opnieuw bekleden.
Al het hout werk is er af. Dit was voor een groot deel verrot. Daar komt ander hout voor in de plaats.
Het ijzerwerk is goed. Ik ben bezig om dit te schuren, alle verf lagen eraf aan het halen.
De 2 achterbanden zijn lek en moeten worden vervangen.
De rem werkt ook niet 100 procent meer.
Nu mijn eerste paar vragen, wat voor hout kan ik het beste gebruiken om de kar mee te bekleden?
Mdf, beton Multiplex of is underlayment het beste?
Omdat de banden vervangen moeten worden wil ik graag weten of ik ook spaakwielen onder deze kar kan ktijgen, of is dat onmogelijk?
En dan de laatste, maar wel belangrijke vraag. Wat zou een mooie kleur om de kar mee te verven?
Het ijzerwerk (nu rood) en het houtwerk (nu zwart) zou in 1 of in verschillende kleuren mogen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:17

mischien niet wat je wilt horen,maar ik zou hier geen geld in steken.auto banden ben ik geen voorstander zelf van ze trekken enorm zwaar.je moet zo veel maken verf hout rem banden dat is deze wagen niet eens waard,ik zou het geld wg leggen en iets goeds kopen

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:24

keona schreef:
mischien niet wat je wilt horen,maar ik zou hier geen geld in steken.auto banden ben ik geen voorstander zelf van ze trekken enorm zwaar.je moet zo veel maken verf hout rem banden dat is deze wagen niet eens waard,ik zou het geld wg leggen en iets goeds kopen

Bedankt voor de reactie.
Maar voor het geld datik deze kar ga opknappen kan ik geen goede 2e handse voor kopen. Die zijn al gauw rond de 1000 euro?
Kar is al in mijn bezit.

Maisie

Re: Vragen mbt menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:26

ik zou er persoonlijk ook geen geld in steken.

Spaakwielen kan denk ik wel maar dan word hij hoger en onstabieler. Zou ik dus niet doen.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:32

Maisie schreef:
ik zou er persoonlijk ook geen geld in steken.

Spaakwielen kan denk ik wel maar dan word hij hoger en onstabieler. Zou ik dus niet doen.

En mag ik vragen waarom hij dan onstabieler wordt? Zo veel hoger komt hij dan toch niet?
Deze banden zijn wel iets groter dan de gemiddelde autoband. Als ik hem vergelijk met de auto's hier.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:34

nou ik denk niet dat er brommer banden op kunnen,dit zijn 2 hele verschillend wielen,als je dat zou willen word de kar wel erg duur

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:37

Laatst bijgewerkt door Mias op 03-04-12 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:39

dit ziet er toch heel anders uit kijk naar de assen kijk gewoon naar de wagen,dit is zeker niet het zelfde
Mias schreef:
En de wielen die bijvoorbeeld op de kar zitten in de advertentie hieronder? De kar iet er qua ijzerwerk onderstel het zelfde er uit. Ook de veren ed.
http://dieren.marktplaats.nl/rijtuigen- ... nd=12&fs=1

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:48

keona schreef:
dit ziet er toch heel anders uit kijk naar de assen kijk gewoon naar de wagen,dit is zeker niet het zelfde
Mias schreef:
En de wielen die bijvoorbeeld op de kar zitten in de advertentie hieronder? De kar iet er qua ijzerwerk onderstel het zelfde er uit. Ook de veren ed.
http://dieren.marktplaats.nl/rijtuigen- ... nd=12&fs=1

Haha, tuurlijk is de kar niet het zelfde. Maar als ik de as aan de voorkant vergelijk met elkaar dan zie ik geen verschil. Maar dat kan aan mij liggen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:50

de uit einde zijn anders want je hebt een ander wiel

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:54

Oke, dat bedoel je! Bedankt.
Ik zal de wielen er eens afhalen en dan goed kijken hoe het eruit ziet. Mischien kan ik wel wat verandern dat ik er wel een andere wiel erop kan zetten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:20

meid, ik ben sinds kort ook besmet met het 'menvirus'. En ik zat ook naar 'prutwagens' te kijken maar heb gelukkig niks aangeschaft!! Ik heb veelvuldig advies van een aantal bokkers gevraagd die veel ervaring hebben wbt mennen en zulke wagens moet je écht niet aan beginnen. Ik zou 'm echt niet gaan gebruiken en al moet je nog een tijdje doorsparen. Deze banden trekken namelijk echt heel zwaar en loch en ik zou je afraden om zelf aan zo'n wagen te gaan sleutelen. Want dat kan het gehele zwaartepunt helemaal veranderen, doe het dan op z'n minst bij een professionele wagenbouwer, maar die zal je meteen ook al zeggen dat je beter wat anders kan kopen.

Bij een fatsoendelijke, kwalitatieve en veilige wagen zit je al zeker 2e hands aan de 15000 te denken!

Echt spaar even door en koop iets fatsoendelijks. Ga ik nu ook doen, een soortgelijke wagen als de advertentie van marktplaats. Maar met deze wagen, ga daar niet mee rommelen.

wat voor maat moet er trouwens voor gaan lopen?

shipJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:41

hey mias

toch ff tips vragen maar zal ook ff reageren kwa opknappen en kosten is het de wagen wel waard voor die uitgave heb je niet nog een 2 de handse hout werk is relatief goedkoop aan te komen...tevens is dit geen zware kar het paard dat er zo nu en dan (niet intensief) voor moet is een kruizing tinker erg sterk en stevig paard van 158..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:45

@ ship: het is de wagen niet waard, ik heb ook maar weinig verstand van wagens, maar ondertussen weet ik zoveel nog wel. Deze banden trekken ontzettend zwaar, als jij die wagen niet zo'n beetje op je pinken vooruit kunt trekken is het té zwaar! Of het nu een groot of een klein paard is, wel of niet veel gebruikt, zulke banden zijn NIET geschikt voor een menwagen :n en er aan lopen sleutelen gaat het gevaarlijk maken. Ik weet verder niet of dít al gevaarlijk is, maar het zou me niks verbazen. Ik zou je echt afraden om hier moeite en geld in te steken, beter dus sparen en iets écht fatsoendelijks kopen.

shipJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 00:04

hij is zeker niet gevaarlijk er zijn kenners in de omgeving en er kunnen zeker lichtere banden onder je hoeft echt niet te trekken of dik duwen om de wagen voor en achteruit te krijgen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 00:07

en hoe weet je dat dan??? die wagen heeft lekke banden! Geloof me zulke banden maken het écht een stuk zwaarder, als ik zeg op de pinken kunnen trekken, dan bedoel ik dat vrij letterlijk! Je zou er wellicht lichtere banden onder kunnen zetten, maar ga dit alsjeblief niet zelf doen :n maar laat dat dan door een professionele wagenbouwer doen. Maar zelfs dan denk ik dat je beter af bent met een nieuwe wagen kopen, eerlijk waar.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 04-04-12 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Peerke_

Maartje1990 schreef:
Bij een fatsoendelijke, kwalitatieve en veilige wagen zit je al zeker 2e hands aan de 15000 te denken!

Ik hoop toch dat je een 0 teveel hebt getypt ? :P

Maartje1990

woepsie ja ik bedoelde 1500 natuurlijk.

shipJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 00:16

Maartje1990 schreef:
en hoe weet je dat dan??? die wagen heeft lekke banden! Geloof me zulke banden maken het écht een stuk zwaarder, als ik zeg op de pinken kunnen trekken, dan bedoel ik dat vrij letterlijk! Je zou er wellicht lichtere banden onder kunnen zetten, maar ga dit alsjeblief niet zelf doen :n maar laat dat dan door een professionele wagenbouwer doen. Maar zelfs dan denk ik dat je beter af bent met een nieuwe wagen kopen, eerlijk waar.

toen wij hem naar plek zette waren de banden vol er komen dus zeker nieuwen onder en wat ik zeg ik kan relatief goedkoop aan goed spul komen voor mias dus zal de wagen echt niet te duur worden kwa opknappen...gezien de aankoop enz...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 00:21

ik weet niet wat jij met goed spul bedoelt, maar de wagen hierboven is NIET goed. En aangezien jij daar al schijnbaar anders over denkt, betwijfel ik ten zeerste of dat 'goede spul' waar jij 't over hebt ook daadwerkelijk wel zo goed (en vooral veilig!!) is. Maargoed, aan het eind van de dag eigen keus, maar ik raad je echt af om maar iets met deze wagen te doen, behalve een enkeltje richting het oud vuil...

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 00:26

Maartje1990 schreef:
@ ship: het is de wagen niet waard, ik heb ook maar weinig verstand van wagens, maar ondertussen weet ik zoveel nog wel. Deze banden trekken ontzettend zwaar, als jij die wagen niet zo'n beetje op je pinken vooruit kunt trekken is het té zwaar! Of het nu een groot of een klein paard is, wel of niet veel gebruikt, zulke banden zijn NIET geschikt voor een menwagen :n en er aan lopen sleutelen gaat het gevaarlijk maken. Ik weet verder niet of dít al gevaarlijk is, maar het zou me niks verbazen. Ik zou je echt afraden om hier moeite en geld in te steken, beter dus sparen en iets écht fatsoendelijks kopen.

Nou als ik zelf wat plaatwerk ga vervangen lijkt me niet dat dat erg gevaarlijk kan zijn.
Zelf wat banden vervangen lijkt mij ook niet erg gevaarlijk. Doen we immers ook bij onze eigen fietsen,scooters,auto en elfs bij onze vrachtwagen vervangen we zelf onze banden. Dus dat lijkt me niet gevaarlijk. Mits je de juiste type en grootte hebt.

De wagen wordt alleen gebruikt op asfalt en niet in het zand. Dus qua weestand maakt het niet een groot verschil ( alleen dat deze banden iets breeder zijn) maar inprinciepe vindt ik spaakwielen gewoon mooier en zou ik daarom deze erop willen zetten.

@ship, idd nog even wat informatie inwinnen. Voornamelijk voor het hout. Maar ik denk dat ik voor betonmultiplex ga.
Laatst bijgewerkt door Mias op 04-04-12 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 00:29

Maartje1990 schreef:
ik weet niet wat jij met goed spul bedoelt, maar de wagen hierboven is NIET goed. En aangezien jij daar al schijnbaar anders over denkt, betwijfel ik ten zeerste of dat 'goede spul' waar jij 't over hebt ook daadwerkelijk wel zo goed (en vooral veilig!!) is. Maargoed, aan het eind van de dag eigen keus, maar ik raad je echt af om maar iets met deze wagen te doen, behalve een enkeltje richting het oud vuil...

Maar even een vraagje, jij basseert deze wagen alleen op slecht omdat de wielen een soort van autobanden zijn? Of zie jij nog meer wat niet goed is aan het ijzerwerk?
Want zoals je in mijn openingspost kunt lezen heb ik inmiddels al het hout verwijderd.

shipJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 00:32

Maartje1990 schreef:

nou ik kan je meegeven dat het wel goed spul is maar vaak relatief goedkoper aangezien het op bedrijf gaat en dus niet btw over komt e.d of het os overgebleven na werkzaamheden en het word weg gegooit kost het niks..maar zeker geen prul en er zal zeker een kenner zijn die helpt bij de wielen/banden..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 00:44

Je/jullie willen volgens mij niet luisteren, ondanks dat ik niet de enige ben die aangeeft dat je beter een fatsoendelijke wagen kunt aanschaffen.

Ga het toch nog eenmaal proberen, zoals ik al aangaf is mijn verstand van wagens zeer beperkt. Maar ik weet ondertussen wel dat zulke wielen voor een hoge rolweerstand zorgen terwijl je juist een lage rolweerstand wilt hebben (dat de wagen makkelijk rolt) en met zulke wielen gaat dat gewoon niet. En je doet heel leuk je eigen fiets etc. etc. maar dit is wel even wat andere koek, je kan als je hier zelf aan gaat lopen knutselen het zwaartepunt gewoon compleet veranderen en wordt het onstabiel (zoals al eerder aangegeven). Je wilt natuurlijk niet met wagen en al omdonderen en dan je paard aan de kletter hebben, ben je nog veel verder van huis.

Vergelijk het met een auto van 200 euro, ding kost niks en is levensgevaarlijk, is natuurlijk niet APK gekeurd, ga je toch ook niet mee op de weg? Dat is met zo'n wagen niet anders.

Nogmaals ik raad je aan om naar een fatsoendelijke wagen te gaan kijken en gewoon te sparen. Mennen is nu eenmaal een dure sport.

Ik hoop dat je m'n raad opvolgt en anders hoop ik dat er nog wat meer échte kenners je hier nog even op wijzen. In de hoop dat je dan wel luistert.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 00:51

Maartje1990 schreef:
Je/jullie willen volgens mij niet luisteren, ondanks dat ik niet de enige ben die aangeeft dat je beter een fatsoendelijke wagen kunt aanschaffen.

Ga het toch nog eenmaal proberen, zoals ik al aangaf is mijn verstand van wagens zeer beperkt. Maar ik weet ondertussen wel dat zulke wielen voor een hoge rolweerstand zorgen terwijl je juist een lage rolweerstand wilt hebben (dat de wagen makkelijk rolt) en met zulke wielen gaat dat gewoon niet. En je doet heel leuk je eigen fiets etc. etc. maar dit is wel even wat andere koek, je kan als je hier zelf aan gaat lopen knutselen het zwaartepunt gewoon compleet veranderen en wordt het onstabiel (zoals al eerder aangegeven). Je wilt natuurlijk niet met wagen en al omdonderen en dan je paard aan de kletter hebben, ben je nog veel verder van huis.

Vergelijk het met een auto van 200 euro, ding kost niks en is levensgevaarlijk, is natuurlijk niet APK gekeurd, ga je toch ook niet mee op de weg? Dat is met zo'n wagen niet anders.

Nogmaals ik raad je aan om naar een fatsoendelijke wagen te gaan kijken en gewoon te sparen. Mennen is nu eenmaal een dure sport.

Ik hoop dat je m'n raad opvolgt en anders hoop ik dat er nog wat meer échte kenners je hier nog even op wijzen. In de hoop dat je dan wel luistert.

Ik snap je wel, maar er gaan mensen met verstand bezig aan de wielen dat doe ik zelf niet. Ik kan wel zelf kijken hoe het zit en of het uberhaupt wil met spaakwielen en eventueel een andere as. Als dat niet lukt dan haal ik gewoon eenzelfde stel banden op als wat er nu onderzit en vervang die gewoon.

De weerstand zal wel iets hoger zijn. Maar is dat erg voor een paard wat eens in de twee mischien drie week voor de kar komt en daarbij alleen op asfalt loopt?