Wie wil mij tips geven/langskomen om mij te helpen doezum GR

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

Wie wil mij tips geven/langskomen om mij te helpen doezum GR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 14:01

Hallo,

Ik heb een hele lieve welsh merrie van 2.5 jaar. Ik ben onlangs begonnen met longeren en gemerkt dat ik dit zelf erg lastig vind. Ik ben 14 maar het lukt niet en ik denk dat ik zelf geen goede signalen afgeef! Wie wil mij tips geven? Het liefst zou ik ook willen dat iemand langskomt om mij te helpen evt tegen kleine vergoeding) Ik woon in Doezum, Groningen. Het betreft mijn merrie Lady Myra dus. Zij heeft een heel goed karrakter! Maar als ik longeer gaat ze stil staan enz. Ik voeg een filmpje bij. We hebben beschikking over een 20x40 rijbak en weiland. Ik wil zelf graag goed leren longeren en leren hoe ik de leider kan worden. De bedoeling is dat ik uiteindelijk zonder longe kan longeren en ik mijn pony en mijn pony mij blindelings kunnen vertrouwen. Later zal ze worden beleerd onder het zadel en voor de kar.

Voor vragen hoor ik het graag! Ps ze is niet meer te koop!

Bij 14 sec kan je zien dat ze stilstaat. Ik weet dat mijn houding naar haar niet goed is en ik mijn lichaam naar haar schouder moet richten. Dit heb ik vandaag gedaan maar dan gaat ze stilstaan en als je haar aandrijft loopt ze angstig achterwaarts. Kortom vandaag lukte het compleet niet dus ben ik gelijk gestopt omdat ik vond dat het niet goed gaat en ik haar niet wil verpesten. WIE HELPT MIJ!!!

alvast bedankt! :j

Groetjes,

Hinke

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 18:08

Niemand -O-

wiske23

Re: Wie wil mij tips geven/langskomen om mij te helpen doezum GR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:10

Heb je ook een longeerzeep, dit heeft zeker meer invloed

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:14

Als je logeert moet je niet vlakbij haar schouder staan, dan blokkeer je haar,
Probeer schuin achter haar aan te lopen en jezelf groot te maken( zeg maar er moet een soort 90 graden ontstaan) geen longeerzweep proberen te gebruiken
Wil je haar laten stoppen dan loop je rochting haar schouder(dus blokkeren) en andere. Kant precies hetzelfde, schuin achter haar kont lopen

Succes, je mag ook pben hoor
Helaas woon ik te ver weg

Shiivagold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:15

wiske23 schreef:
Heb je ook een longeerzeep, dit heeft zeker meer invloed

zweep die heeft ze? alleen wat licht om te zien.

Ik denk dat je het beste jezelf even kan verdiepen in 'lichaamstaal' vooral voor jezelf naar de pony toe, duidelijker zijn met wat je wilt en hoe je dat moet overbrengen naar het paard.
en lessen zijn altijd heel handig.

(snap ook echt niet wat je doet met een 2,5 jarige als je zelf niet eens weet hoe je correct moet longeren, vooral met zo'n jong dier, moet je duidelijk en consequent zijn. ik hoop dat je professionele hulp er bij gaat halen? %)
Laatst bijgewerkt door Shiivagold op 03-04-12 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 18:17

Oke, maar sommige tips van jullie (schouder enz) had ik al gekregen. Vandaag dus geprobeerd maar ik kreeg er een zinnig rondje uit... Ga denk ik eerst profesionele hulp vragen voordat ik haar verkloot!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:17

ik kan niet naar je toe komen want ik woon in belgie
maar je kan proberen om meer op dezelfde plaats te blijven staan

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:21

Neem je longeerlijn in 2 handen, stum makkelijker om em korter/langer te maken als dat nodig is, hou de hand met de lijn die direct naar het hoofd loopt laag, hoe hoger jij je hand houd, hoe meer je je pony afremt. probeer verder 'achter' je pony te lopen, dat dr een driehoek is tussen hoofd van de pony, jou hand/longeerlijn en naar zn kont, zo heb je al een veel drijvendere houding.
Laatst bijgewerkt door arizonagreen op 03-04-12 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiivagold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:21

hinkewal schreef:
Oke, maar sommige tips van jullie (schouder enz) had ik al gekregen. Vandaag dus geprobeerd maar ik kreeg er een zinnig rondje uit... Ga denk ik eerst profesionele hulp vragen voordat ik haar verkloot!

Goed van je dat je zelf snapt dat je de ervaring er gewoon weg niet voor hebt, misschien is het leuk om er goeie
professionele hulp bij te halen, en dan gewoon lessen nemen, en hulp er bij krijgen iemand die er goed verstand van heeft.
dan leer jij zelf ook hoe je lichaamstaal moet doen en je bent weer een ervaring rijker!
en het is een stuk fijner voor de pony en jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:27

Als je wil dat iemand je komt helpen, dan zou ik eens een oproepje plaatsen op de boktmarkt. Daar zitten toch de meeste mensen die lesgeven :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:30

Naast de tips die al gegeven zijn zou ik proberen om er wat eerder bij te zijn als je merkt dat ze vertraagt. Dit is nu vooral goed te zien bij het stukje voor 0.14; ze is al een paar passen aan het vertragen en je gaat pas wat doen op het moment dat ze al half stilstaat. Verder lijkt het alsof ze steeds op hetzelfde punt 'moeilijk gaat doen'. Zit daar de uitgang van de bak ofzo? Tot slot, als ze steeds op hetzelfde punt afremt mag je best eens wat heftiger zwiepen met je zweep, niet slaan, maar gewoon een flinke zwiep in de lucht achter haar kont aan van 'hee, hallo, ook daar kun je gewoon voorwaarts blijven, afremmen doe je alleen als ik het zeg'. Succes :)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 18:39

Bedankt iedereen! @ Vanillia ja daar zit idd de uitgang van de bak!