Horsemanship en mijn visie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

foxymidnight

Horsemanship en mijn visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 01:04

Hallo Allemaal,
Wat zijn er een discussie's over NH.
eerste een voorbeeld dat ik al eerder heb gepost:

Heb een 1,5 jarige merrie:
Ik pak een halster en ong.4 meter halstertouw en loop naar het hek van de wei.
Ze komt aan lopen en ik doe het halster om.
We gaan naar het hek van de bak.
Door op ligt het zadel en dek.
Ze snuffeld maar heeft het als meerdere keren gezien op het andere paard.
Ze staat naast me met 2 meter touw tussen mijn hand en halster.
Ik leg het dek op d'r rug.
vind ze prima en doet geen moeite te kijken.
ik leg het zadel er op.
ze snuffelt links en rechts wat aan de buigels.
ik hou de singel tegen haar buik.
doet haar niks.
ik singel zachtjes aan.
vind ze prima.
Al die tijd staat er ontspannen bij.
Nu gaan we aan de wandel.
ze kijkt nog een keer links en rechts en loopt rustig mee 2 rondjes over de hoefslag.
Op het gemak af zadelen en het halster af.
Humpie dumpie loopt zelf achter me aan als ik het zadel opberg.

[i]En walha..... paardtje is zadelmak in nog geen 15 minuten.
Er is geen boos woord gevallen, paardje is niet gekluisterd, niet geslagen geschopt of soort gelijks.

Paarden hebben hersenen en die gebruiken ze. Hun iets uitleggen hoeft geen maanden te duren.

Er is een verschil in direct iets aan leren of eerst het oude afleren en dan nieuw aanleren.
Er is een verschil in grondwerk, zadelmak, basis van rijden,ingereden zijn of wedstrijd klaar.
Daarbij ook grondwerk weer in te delen is.[/i]

Wat opvalt is dat er veel wrijving in de reactie's van topic's ontstaat door dat er te veel op 1 hoop wordt gegooid. In het voorbeeld heb ik het over zadelmak maken. Commentaar erop is dat ik het fout doe zonder voorbereiding of naar mijn paardje te luisteren.Ik heb het niet over het voortraject. Echter denken velen dat als iemand over oefening G begint dat deze de oefeningen At/mF overslaat. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Mijn paardtje doet al een halfjaar lang grondwerk en is al verkeersmak en weet hoe ze mijn andere paard als ik er op zit moet laten lopen. Ze duwd tegen mijn been en het paard waar ik op zit denkt dat ik drijf met mijn kuit.

Straf aub iemand niet af omdat die het slechts over 1 te halen doelstelling heeft, er zijn er duizenden in grondwerk en ook nog eens duizenden in rijden. Dan heb ik mennen nog niet eens gehad. zadelmak is 1 doelstelling, het voortraject heeft er heel veel.

het touw over de rug van het paard laten glijden en dat die rustig blijft is 1 doelstelling, het zadel erop legen is een andere doelstelling die later komt. Zet alle doelstelling die je wilt halen met je paard in de goede volgorde en je krijgt een trappetje. als je die bewandelt kom je nieuwe doelstellingen tegen voeg ze toe of laat ze liggen. ieder zijn eigen keus. trappetje kan zo lang worden als je zelf wil.

Voor het eerst trap lopen is makkelijker met wat begeleiding.
off topic:
Ik had een scheikunde leraar die ik niet begreep, met exact hetzelfde boek ging ik naar mijn oude leraar voor bijles. Toen begreep ik het wel. Beide zijn goed in hun vak en de stof is het zelfde, de manier van uitleggen totaal anders.

on topic:
Zoek je een nh trainer, zoek ze eens op internet, Youtube staan veel filmpjes.
Zoek een trainer en zijn methode die goed voelt bij jou persoonlijke situatie.
Met een trainer en zijn methode waar je achter staat zul je meer boeken dan met een trainer en methode die jou niet ligt.Mensen die overstappen doe dat omdat ze de methode/trainer die ze achterlaten in middels hebben mee gemaakt en uit ervaring kunnen zeggen dat het niet helemaal hun ding is.

Laten we leren van de vele profs die hun trainingtips op internet hebben, boeken (laten) schrijven en dvd's uitbrengen. Niemand heeft alle wijsheid in pacht en ook de profs leren van elkaar. Probeer en je vind de training die bij je past = > je zult zien dat je met sprongen voor uit gaat in de samenwerking met je paard.

Er is geen beter proffesional dan de andere proffesional.
Wel is er tussen de manier waarop de ene proffesional uitlegt over horsemanship en hoe de andere prof het uitlegt een verschil. En daar zit de klik die je met een trainer wel of niet hebt.

Maar wees eens eerlijk: Ik kom vaak tegen dat de proffesionals terugkoppelen naar het gedrag van de paarden in een kudde. Is dan het paard aan het andere eind van het touw dat je vast houd dan niet de beste trainer? Hou daar bij wel in rekening dat groen&groen zorgt voor blauwe plekken.

Het paard reageer op het handelen van zijn begeleider.
Een ervaren paard leert zijn begeleider handelen.
Een ervaren begeleider leert een paard reageren.

Dit is mij visie, mij mening, geen wetenschappelijk onderbouwt feit.
Laatst bijgewerkt door foxymidnight op 02-04-12 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Re: Horsemanship en mijn visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 01:14

Een paard van anderhalf moet met vriendjes in de wei spelen. Daarnaast is zadelmak niet een zadel op je rug tolereren.

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 01:18

Vind anderhalfjaar ok nog wat jong hoor. waarom al zo vroeg?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 07:14

foxymidnight schreef:
[b]Wat opvalt is dat er veel wrijving in de reactie's van topic's ontstaat door dat er te veel op 1 hoop wordt gegooid. In het voorbeeld heb ik het over zadelmak maken. Commentaar erop is dat ik het fout doe zonder voorbereiding of naar mijn paardje te luisteren.Ik heb het niet over het voortraject. Echter denken velen dat als iemand over oefening G begint dat deze de oefeningen At/mF overslaat. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Mijn paardtje doet al een halfjaar lang grondwerk en is al verkeersmak en weet hoe ze mijn andere paard als ik er op zit moet laten lopen. Ze duwd tegen mijn been en het paard waar ik op zit denkt dat ik drijf met mijn kuit.

Op een geschreven medium als bokt, zitten zelden helderzienden. Wij moeten het hebben van hetgeen degene met ons denkt te willen en moeten delen. Per definitie ga ik bij bovenstaand verhaal dat er geen voorbereidend werk is gedaan. Negen van de tien keer zit ik daar niet ver bij de waarheid vandaan, de enkeling die dat wel doet is daar helaas de dupe van.

Ik zou zelf niet blij zijn met een paard dat tegen het been is. maakt niet uit op wat voor manier.

En anderhalf jaar en zadel erop, op wat voor speelse manier dan ook, vind ik zelf ook erg vroeg.

En ik ga met degene mee die zegt dat zadelmak maken meer is dan alleen dat zadel.

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 11:29

Kijk dit maak het voor mij al heel wat duidelijker over hoe jullie de berichten opvatten.
Hierdoor weet ik nu dat ik alle tekst en uitleg moet geven dus alle training info die je maar hebt ook als je iets kleins wilt vragen. En dat er standaard van uit wordt gegaan dat de berichtgever niet met paarden om kan gaan. Dat vind ik wel een behoorlijk negatief uitgangspunt.

Even voor de duidelijkheid: Paardje kan 24 uur perdag 7 dagen in de week het hele jaar door kiezen of ze in de bak, weiland of stal wil staan en staat met soort genoten. Paardje verveeld zich rot als ik niks met haar doe en daarom doet ze al grondwerk. Dit is geen intensieve training van 1uur maar aangepast op een 1,5 jarige. Ze heeft een volwassen merrie (niet haar moeder) die ze kopieert in gedrag. Ze wil alles wat deze oudere merrie doet ook doen en gaat zo ver dat ze zelfs haar hoofd in het hoofdstel van die merrie deed toen ik het in me hand had en naar de oudere merrie liep. Ze is gewoon ontzetten nieuwsgierig en ik heb het toen ook omgedaan. De paarden lopen altijd los om me heen bij de stal.
Dat geeft een hele andere leefsituattie en omgang met paarden dan wanneer je paard in een stal staat.

maar wat verstaan jullie dan onder zadelmak?Als je zegt het er niet mee eens te zijn zeg dan waarom zodat ik er wat van leren kan

@cassidy: "Ik zou zelf niet blij zijn met een paard dat tegen het been is. maakt niet uit op wat voor manier."
Het jonge paard duwt tegen mijn been en het oudere paard waar ik op rij gaat dan lopen. Die denkt dat ik drijf. Ze reageert op de licht been druk en wijkt daar juist voor. ik zeg niet dat ze de druk negeeerd of er tegen in gaat. mijn paarden reageer op hele licht druk en dat wil ik ook zo. mijn oudere paard reageert al op het gewicht van de teugels, ik rij met een snaffle/ trensbitje. Heb ook bitloos en andere bitten geprobeert maar mevrouw wil een trensbitje. Ik rij geen wedstrijden meer dus heb geen tuigregelement meer waar ik me aan moet houden.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:58

Mijn fjord was met 7 maanden al zadelmak (op singel na, die paste hij toen nog niet). En met anderhalf/2 jaar zaten mijn buurmeisje er al op. (6 jaar en 1 jaar) Dan zette ik ze zonder zadel er op en gingen we gewoon staan praten.

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 12:04

@ frisssty:Paardje is erg ondernemend en verveeld zich als ze alleen maar mag toe kijken. toen heb ik haar maar een halster om gedaan en ben eens gaan kijken wat ze doet met een beetje grondwerk. We zijn gemiddeld een kwartiertje per keer bezig. soms iets meer en soms iet minder. Ook werken we alleen nog in stap alles lekker in slowmotion. dan kan ze alles goed volgen. en ze leerde in het begin samen met het paard dat ze graag kopieerd. Die loopt los mee tijdens haar grondwerk. Zo kan ze al puur op stemcommando achteruit. door het oudere paard naast haar te zetten en die op stemcommando achteruit te laten lopen ziet ze wat de bedoeling is. door haar een beetje te helpen met wat lichte druk op haar borst had ze het snel door. Ik kan het ook niet helpen dat ze zo ontzettend snel leert en graag leert. Ik hoef vaak maar drie keer rustig uit teleggen en ze doet het en onthoud het.

Heeft ook een keer zijde hoor: ze kan poorten open maken, touwen losmaken, zadeld paard af als ik het probeer op te zadelen. Kan d'r eigen halster keurig afdoen als de keelriem niet aansluit.

Ze loopt aan het touw mee tijdens buitenritten, je kan haar ook thuis laten maar dan loop ik het risico dat ze over het hek of sloot springt ook al zijn die niet smal ookal staat ze dan niet alleen. Het is erg leerzaam en ze stapt dapper mee. Ze hoeft niet maar wil graag. Ze heeft ook de basketbal van de hond gesloopt :-)

jullie hoeven echt niet bang te zijn dat ik haar ga rij hoor. mijn andere quarter die ik heb in gereden ging ook pas op d'r 6de aan het werk onder het zadel. en dat was al vroeg want ze is tot haar 9de doorgegroeid.
Ook deze jonge dame zal waarschijnlijk lang door groeien. ze groeit rustig en om en om. dan weer in de lengte en dan weer in de breedte.

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 12:16

@cynthiaapje: Da's dan ook zo'n makkelijke leerling. Paarden zijn ook niet van porselein, ze kunnen best wat hebben. Ook ik moest even goed zoeken naar een singel :-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:23

@ts: ik draai al heel wat jaartjes mee op bokt om te zien dat wat het woord "grondwerk" door verschillende bokkers verschillend geinterpreteerd kan worden. Als iemand roept dat hij "grondwerk" doet, en je daarna even doorvraagt, blijkt dat grondwerk uit niets anders te bestaan dan voetjes geven, halster omdoen, meelopen aan de hand en misschien een beetje longeren.

Ik heb dus geleerd om sceptisch te zijn als iemand iets roept. En nee, ik heb niet altijd evenveel zin om door te vragen en uit te pluizen wat iemand met een oneliner die in luttele seconden op bokt is gezet, nou eigenlijk bedoelt, want dan ben ik veel te lang bezig. Als iemand roept dat hij een Arabier heeft, dan neem ik dat van hem aan, maar al te vaak blijkt het een paard te zijn zonder volledig Arabische papieren, of een kruising Arabier met uitstraling als een Arabier. Als iemand roept dat hij een Paint heeft, dan verwacht ik een Paint met volledig Paint papier, en geen Pinto/Half Paint. Als iemand roept dat hij in een Ferrari rijdt, dan verwacht ik een Ferrari, en geen sportauto-met-looks-als-een-Ferrari. Een Haflinger is geen Palomino, een Tobiano gevlekte Arabier geen volbloedarabier, een minishet is geen Falabella, een appel is geen peer.

Snap je waar ik naartoe wil?

Een voorbeeld: [AV] Mijn arabiertje nick (foto's doen het niet meer, maar het is een Tobiano gevlekte pony, een blik op het vachtpatroon laat mij al zien dat het GEEN volbloedarabier kon zijn)

en als gevolg daarvan:

www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=155&t=744786&hilit

Wat betreft je jonge paard: een paard gaat van nature tegen druk in. Omdat in de natuur, als een paard in zijn flank gegrepen wordt door een roofdier, terugtrekken desastreuze gevolgen kan hebben als een roofdier beet heeft en door het terugtrekken van het paard grotere wonden toe kan brengen, en eventueel een open buikwond kan veroorzaken, met alle dodelijke gevolgen van dien.

Wij moeten een paard leren om te wijken voor druk, op alle delen van het lichaam. Je oudere merrie heeft dat geleerd. Je jonge paard nog niet. Die voelt je been, en gaat - zoals zijn instinct hem dat ingeeft - tegen de druk in. Niets intelligents aan. Dat je oudere merrie daarop reageert is alleen maar teken van een goede training/opvoeding.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-04-12 18:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:25

Die jaarling is niet zadelmak, hij heeft gewoon een keer een zadeltje op de rug gedult. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:28

Wat betreft de definitie zadelmak: iets oneerbiedig geformuleerd is dat in mijn ogen, zadel erop, ruiter erop, gas, stuur en rem monteren. Niet meer en niet minder. Een keer een zadel op de rug leggen is niet zadelmak.

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 19:09

Kijk dat is nou het verschil dat we hebben over zadelmak. Een rem, gas en stuur is voor mij al een begin met rijden. Puur het opzadelen en dan met zadel netjes rond lopen keren andere kant op in alle drie de gangen dat is voor mij zadelmak. Een ruiter in het zadel zit bij mij ook bij de basis van rijden.

@cassidy:"Wij moeten een paard leren om te wijken voor druk, op alle delen van het lichaam. Je oudere merrie heeft dat geleerd. Je jonge paard nog niet. Die voelt je been, en gaat - zoals zijn instinct hem dat ingeeft - tegen de druk in. Niets intelligents aan. Dat je oudere merrie daarop reageert is alleen maar teken van een goede training/opvoeding."

Ik zit in dit geval niet op de jongste maar op de oudste. de jongste liep los en die duwde mijn been tegen de buik van de oudste. en de oudste deed een stap. de jongste dacht he wat doet die nou? duwde nog een keer en de oudste deed weer een stap. was een leuk gezicht gezien ik alleen maar toe keek hoe de jongste op onderzoek was van wat ik op de rug van haar vriendin deed.

@chaos:
:D Je kan het zien als een klein meisje dat de hoge hakken van d'r moeder aan heeft om er ook bij te horen. :D gelukkig had ik het zadel van mijn pony nog en daar loopt ze nu stoer mee rond :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:12

Ik snap wat je bedoelde. In de natuur is het de onderdanige die plaats maakt voor een paard dat hoger in rang staat. Door de opvoeding heeft het oudere paard geleerd om te wijken voor druk van het been. Het is niet meer dan normaal dat de jongere grenzen gaat verkennen om te kijken hoe ver ze kan gaan. Ik ben er haast zeker van dat de oudere een ander reactie had getoond als ze niet onder het zadel was geweest en de jongste op haar plek had kunnen zetten (vooropgesteld dat de oudste hoger in rang staat maar daar ga ik eigenlijk van uit).

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 21:01

@cassidy: :j dat heb je 100% goed :j die jongste probeerde het later die middag nog eens maar moest het toen op het lopen zetten :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:02

Noem het dan niet zadelmak. :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:05

Maar daarin zit hem nu net de kneep. Als we allemaal definieren wat zadelmak is, dan weten we allemaal waar we het over hebben. En dan heb ik het over het hele traject er naartoe.

TS maakt aannames dat iedereen zo tewerk gaat als zij. En dat is niet correct. Never assume, or you make an ass out of u and me.

Dus ipv er van uit te gaan dat iedereen dingen doet zoals ik dat doe, ga ik er van uit dat dit standaard niet het geval is. Misschien zit ik daarin verkeerd. Maar negen van de tien keer is dat niet het geval....

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 21:41

@cassidy: "Dus ipv er van uit te gaan dat iedereen dingen doet zoals ik dat doe, ga ik er van uit dat dit standaard niet het geval is. Misschien zit ik daarin verkeerd."

Ik wil niet zeggen verkeerd. wel begrijp ik nu hoe je tegen de bericht aan kijkt en dat is niet verkeerd slecht s het tegenovergestelde van mij ( samen beetje delen :+ )

In het algemeen: ik noem de doelstelling die ik haal heel gericht bij naam, De meeste hier op bokt bedoelen dan ook het hele voortraject wat bij iedereen anders is. Logisch want elk paard is anders en elk mens is anders, dus de combinatie's die samenwerken zijn ook niet gelijk. Ik heb alles ook in kleine doelstelling opgedeelt. Zo is een paard dat gewend is aan een halster, halstermak. Zo is bij mij een paard dat voetje geeft om uit tekrabben een braaf paard, maar is pas "hoefsmidmak" als het voor de hoefsmid voetje geeft en deze stil houd tot de hoefsmid klaar is met het bewerken van de hoef. Ik deel alles gewoon in kleinere stukjes. zadelmak is voor mij een zadel accepteren en dekenmak een deken accepteren. daarnaast heb je nog ballonen, linten, plastic en een pionnetje op d'r kont :+ wat ik ook verzin ze vind niks eng :D

Ik weet met dit topic nu gewoon dat ik in trajecten moet denken. Ik kom hier op bokt net kijken en vond sommige berichten "lastig". Maar als ik meer in trajecten ga denken dan gaat het vast beter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:44

Je heb een lastige binnenkomer gekozen, maar ik snap dat je aan Bokt moet wennen. Ik draai al zo lang mee dat ik dat soms uit het oog verlies. Ik weet niet van welk QH forum je komt, maar Bokt is waarschijnlijk veel groter, en heeft zijn eigen regels.

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 21:52

oh vergeeet nog wat: bedankt cassidy ;)
de communicatie met jou helpt me de berichten anders te lezen.
Ik zit ook op het quarter horse forum. maar ben bij flagen actie.
Ik werk 7 dagen in de week en heb niet altijd tijd. Dat ik vandaag zoveel heb kunnen berichten is voor mij uniek. maar wel leerzaam geweest :D

en als ik het dan nog niet snap vraag ik wel om extra uitleg. :+

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 21:53

zullen we d'r un f aan plakken

actie = > actief

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:00

Mijn inbox staat open, en er zit veel kennis op bokt waar je van kunt leren. Ik heb in het verleden het geluk (of de pech) gehad dat ik onder werktijd kon bokken, bij mijn nieuwe werkgever hebben ze bokt geblokkeerd, heel jammer. Nu verveel ik me daar niet, wat ik bij mijn oude werkgever wel deed, dus laatste tijd bok ik ook minder....

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:10

@foxmidnight. Kan zijn dat je paardje ondernemend is maar is blijf het te jong vinden:) Maar ik versta onder zadelmak dat je gewoon op kan rijden, zou bij jou dan niet het geval zijn

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:37

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp geen fluit van wat je eigenlijk met je openingspost wil.
Dus je hebt een zadel op je makke jaarling gelegd, gefeliciteerd.
Ik heb er momenteel ook één in de groep lopen waarbij dat geen probleem zou zijn. Niet iets om me over op te winden, hij heeft van nature wat een kalm, mak karakter. Zadelmak is wat anders.