[AR] Nylon tuig of echt leer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klarinda

Nylon tuig of echt leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 11:53

HoiHoi

Mijn pony Chico word over een poosje voor de kar beleerd,
En nu had ik dit tuig gezien.

http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... -pony.html

het tuig is gemaakt van goed en dik kwaliteit nylon en de oogkleppen en de delen waar de gaatjes zitten voor de gespen waar veel kracht op komt zijn van echt leer.

Maar maakt het heel erg veel uit wat je doet, dit tuig of een tuig van helemaal leer?
Want gaat dit niet sneller kapot, of als er iets gebeurd, een ongelukje ofzo?
Ik zou graag jullie advies horen, of commentaar ;)

HTM

Re: Nylon tuig of echt leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:12

die zou ik niet kopen...
die is zo snel kapot, echt zonde van je geld.
kun je beter een 2de hands lederen kopen, of een goede nieuwe van leer, die gaan langer mee.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:52

HAR -> AR

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 19:47

Ik heb ook wel eens zo'n tuigje gehad. Prima om recreatief mee te mennen. Ik heb zelfs mijn toenmalige pony ermee beleerd.
Ik vind leer mooier, daarom heb ik het toen weggedaan, maar hetgeen HTM schrijft herken ik niet. Ik vond het geen slechte kwaliteit. Doet wel wat goedkoperig aan, maar dat maakt mij niet zoveel uit.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 02:06

Nylon tuig doet zich wat goedkoop aan maar is wel heel stevig en prima te gebruiken als een recreatietuigje. Niks mis mee dus!

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 07:47

okee, bedankt allemaal!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:52

Ik zou voor een iets andere gaan. Deze ziet er erg goedkoop uit.
Ik heb zelf ook een nylon, eentje van Webtech. Die is met leer onderlegd.
Prima tuig, alleen rafeld hij hier en daar wel eens. Even met een aansteker erlangs en dan
is het weer klaar.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:06

Bluebontje, een Webtech kost minstens 400 euro-en-nog-wat nieuw, dus die is echt niet voor 60 euro als goede tweedehands te krijgen. Laten we wel realistisch blijven, niet iedereen wil of kan veel uitgeven.
Als dat nylon tuigje er nog goed uitziet, is er niets mis mee om dat te gebruiken.
Wat wel belangrijk is dat het past! Dat komt gewoon erg nauw bij een mentuig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:15

Denk niet dat je de wereld mag verwachten voor € 60,-.
Wat is de verwachting van hoe vaak je gaat mennen.
Een tuig moet echt goed passen (net als een zadel) anders doe je je pony er absoluut geen plezier mee.
Ik heb voor beide paarden een Zilco tuig, het kost wat maar je bent dan wel voor jaren klaar.
Je kunt beter iets langer door sparen dat je een goed tuig kunt kopen als dat je nu voor de prijs gaat en binnen een jaar weer een tuig moet kopen, dan wordt goedkoop toch duurkoop

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:47

ik heb niet zoveel met nylon tuig. ik heb op de welsh keuring een z.g.a.n leren tuigje gekocht voor 150 euro. zoek is op mp er zijn zoveel tuigen tekoop.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 23:28

DonCamillo schreef:
Bluebontje, een Webtech kost minstens 400 euro-en-nog-wat nieuw, dus die is echt niet voor 60 euro als goede tweedehands te krijgen. Laten we wel realistisch blijven, niet iedereen wil of kan veel uitgeven.
Als dat nylon tuigje er nog goed uitziet, is er niets mis mee om dat te gebruiken.

een ideal webtech kost nieuw 300 om precies te zijn, ik heb er een 2e hands eentje van 160 gekocht en dit is tenminste goede kwaliteit.... ik vind die strengen op de foto ook akelig dun...... zou maar wat bang zijn dat dat knapt, beter even beetje doorsparen en dan kun je een leuke fatsoendelijke 2e hands voor bijv. 160 dus kopen!

Opzich trouwens niks mis met nylon hoor, van ideal is een prima tuig, maar koop dan wel kwaliteit en niet een goedkoop ding zoals in die advertentie, veiligheid voorop!

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 07:02

meggiemeg schreef:
Denk niet dat je de wereld mag verwachten voor € 60,-.
Wat is de verwachting van hoe vaak je gaat mennen.
Een tuig moet echt goed passen (net als een zadel) anders doe je je pony er absoluut geen plezier mee.
Ik heb voor beide paarden een Zilco tuig, het kost wat maar je bent dan wel voor jaren klaar.
Je kunt beter iets langer door sparen dat je een goed tuig kunt kopen als dat je nu voor de prijs gaat en binnen een jaar weer een tuig moet kopen, dan wordt goedkoop toch duurkoop

Als alles goed gaat, ga ik zowieso 2/3 keer per week mennen ong..
Ik heb die mensen netjes gemaild, dat de koop niet door gaat.
En ga nu kijken en sparen voor een ander net tuig ;)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 07:03

Maartje1990 schreef:
DonCamillo schreef:

een ideal webtech kost nieuw 300 om precies te zijn, ik heb er een 2e hands eentje van 160 gekocht en dit is tenminste goede kwaliteit.... ik vind die strengen op de foto ook akelig dun...... zou maar wat bang zijn dat dat knapt, beter even beetje doorsparen en dan kun je een leuke fatsoendelijke 2e hands voor bijv. 160 dus kopen!

Opzich trouwens niks mis met nylon hoor, van ideal is een prima tuig, maar koop dan wel kwaliteit en niet een goedkoop ding zoals in die advertentie, veiligheid voorop!

Ja ik snap het ;)
Veiligheid inderdaad voorop, en daarom wacht ik nog maar even met tuig kopen, totdat ik genoeg geld heb voor een goed tuig, waar je inderdaad veilig mee kan mennen!