ervaringen trainingsschema jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

titan

ervaringen trainingsschema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 12:06

Hallo,

zoals de titel al zegt ben ik benieuwd naar jullie ervaringen rondom trainingschema's voor jonge paarden.
Dit omdat ik al veel voorbij heb zien komen en benieuwd was naar jullie ideeën en meningen om zo zelf tot een schema te komen.

Hieronder even een situatieschets:
Momenteel ben ik bezig om een paard van bijna 4 jaar te beleren. Hier heb ik ook de nodige begeleiding bij van iemand die er ervaren in is.
We hebben absoluut geen haast hierbij en willen het vooral rustig op het tempo van het paard doen. Op dit moment zit de basis van het longeren er goed in, het paard reageert goed op de stemhulpen etc. Ook met het zadel is hij bekent, alleen met longeren vindt hij de beugels wel spannend als ze loshangen, maar hier verder geen hevige reactie op.
Sinds 2 weken terug zijn we ook begonnen met het hangen en opstappen. Inmiddels kan ik er gewoon op en afstappen en voorzichtig wat mee rond stappen.(met begeleiding ernaast, waarmee we halthouden op stemhulpen oefenen.)

Nu wil ik graag een klein trainingsschema gaan samenstellen voor wat meer bespiering en conditie voor het paard. Wel wil ik er genoeg afwisseling inhouden voor het paard.
Op dit moment longeer ik hem ongeveer 2x per week 20 minuten. loswerken en daarna kort met de bijzet.
Het oefenen met rijden is nu ongeveer 1-3x per week, meestal in combinatie met kort longeren ervoor.
Er wordt dus max. 3x per week echt iets met het paard gedaan. verder staat hij momenteel als het weer het toelaat op de weide en s avonds op stal, en binnekort gaat hij 24/7 op het land.

Hoe zouden jullie het trainingsschema nu verder uitbouwen of aanpassen? Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën!

Angela

Re: ervaringen trainingsschema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:00

3 keer in de week is vaak genoeg voor zo'n jong paard, zeker als je alle tijd hebt, en die ook wilt nemen. Ik zou het 20 minuten gaan oprekken tot 30 minuten, maar wel eerder stoppen als het paard het echt heel goed doet. Iedere sprong voorwaarts moet je belonen door daarna niet de oefening nogmaals te herhalen, maar af te sluiten met het goede resultaat. Die 30 minuten zou ik gaan opbouwen door steeds iets minder te longeren, en meer in het zadel te zitten. Opbouw van conditie komt gaandeweg wel, hoe meer je straks gaat rijden en longeren (over een paar maanden naar 40 minuten enz.) dan komt die conditie vanzelf wel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:34

Persoonlijk zou ik voor conditie veel gaan wandelen/fietsen/mee als handpaard; veel rechtdoor stappen.
Daarna kun je dit voorzetten als buitenritten onder de man, liefst door een ervaren paard ondersteund. :)

Goed dat je de tijd wilt nemen. :)

Shiivagold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:36

ik moet dus nu een 5 jarige (schot en scheef gereden, en nog hellemaal geen balans -O- )
moet zo geheten de basis kennen .. pff wat een drama als iemand iets verkeerd doet meteen paard kapot!

Paard staat 24/7 buiten,
nu ben ik vooral bezig dat paard gewoon de balans krijgt, en niet meer scheef loopt en dan gaan
we langzaam naar de basis.

wissel af met longeren,buitenrijden, in de bak trainen, grondwerk en lekker tutten hoort er ook bij hi.
maar pony is altijd gelongeerd met stiekje tussen de benen vastgeklikt en paard hoofd in de krul getrokken
en ja daar is 'naartoe gewerkt' ;(

't is verder een heel leuk dier, super werkwillig en vind het echt geweldig als die het goed doet!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:47

Ik heb hier een maand of 2, 2 keer in de week 10 minuten gereden (stap/draf) of 15 minuten gelongeert (ontspanning leren vinden in de basis), en nu staat ze zeker nog een paar maanden stil om het te verwerken en nog even de kans om jong te zijn op de wei.
Ik merk toch dat je heel leuk kunt beginnen, en op een gegeven moment komt er een punt (tenminste bij deze en een aantal andere die ik ken) dat het koppie er niet helemaal meer bij is. (ja hoe leg je dat uit...).
Verder doe ik wel de ontspannende dingen, lekker wandelen, poetsen, wassen, beetje vrijheidsdressuur, lekker in de hand houden.
Maar dat is echt per paard/combinatie verschillend hoor.

titan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 14:53

Bedankt voor de reactie's tot nu toe :)

@angela: dat 3x longeren in de week wil ik er inderdaad inhouden, en wordt nu soms al uitgebreid richting het rijden. Zou jij het longeren afwisselen met eventueel een passoa,dubbele longe of o.i.d? Meer voor het trainen van de spieren? nu doen we het afwisselend met een elastiek, om straks richting de bijzet te gaan. (hiermee bedoel ik niet in de krul trekken, maar rustig aan die spieren meer gaan gebruiken)

@turdusmerula: het echt buitenstappen zal voorlopig nog niet lukken. we zitten met de stal aan een vrij drukke weg (80 km/u) met een smal pad langs deze weg waar ook veel fietsers zijn.
Wel wil ik dit langzaam gaan oppakken om zo te kunnen wandelen met hem, wat later handig zal zijn met het rijden

@shivvagold: ik wil dus inderdaad voorkomen dat hij scheef wordt en geen balans heeft. merk nu dat hij het op rechts allemaal wat lastiger vindt.

titan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 14:56

@pentax: oke, ja ik vindt het ook fijn om het in de zomer rustig op te pakken, de rest kan hij lekker tussendoor op te wei met de andere paarden. Merk tot nu toe dat hij er aardig met het koppie bij is. vindt alles spannend en eng. vandaar dat we het ook erg rustig stapje voor stapje willen doen. dit is gewoon een paard waarbij je als je iets teveel wilt je weer direct een paar stappen terug bent.

Hebben jullie verder nog tips qua manier van longeren?

Shiivagold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:07

titan schreef:
Bedankt voor de reactie's tot nu toe :)

@shivvagold: ik wil dus inderdaad voorkomen dat hij scheef wordt en geen balans heeft. merk nu dat hij het op rechts allemaal wat lastiger vindt.

Ja inderdaad! de eigenaar deed dan de rechterkant 'strakker' zodat paard wel moest toegeven om rechts stelling te geven
paard gaat heel verkeerd lopen doordat paard daar gewoon onderuit loopt en scheef gaat lopen

nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar bokkers hoe die dat doen, een paard dat nog niet in balans is en hoe jullie dat
doen met het 'recht' maken van een paard.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:13

Er heeft vorig jaar een heel stuk gedaan in de paardensport over dit onderwerp. Daar stond als trainingsschema voor een jong paard (2-3 maanden zadelmak tot half jaar onder het zadel)

maandag: 20 min. dressuurwerk met maximaal 2 min. draf, 5 min. stap, 2 min. draf, 5 min. stap en 2 min. galop
dinsdag/woensdag: actieve rust, dus een beetje longeren of een kort rondje stappen over het bekende en vertrouwde buitenterrein van de stal
donderdag: 20 min. dressuurtraining, idem als maandag
vrijdag/zaterdag: actieve rust, idem als di/wo
zondag: 20 min. dressuurtraining

Shiivagold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:22

Dancer schreef:
Er heeft vorig jaar een heel stuk gedaan in de paardensport over dit onderwerp. Daar stond als trainingsschema voor een jong paard (2-3 maanden zadelmak tot half jaar onder het zadel)

maandag: 20 min. dressuurwerk met maximaal 2 min. draf, 5 min. stap, 2 min. draf, 5 min. stap en 2 min. galop
dinsdag/woensdag: actieve rust, dus een beetje longeren of een kort rondje stappen over het bekende en vertrouwde buitenterrein van de stal
donderdag: 20 min. dressuurtraining, idem als maandag
vrijdag/zaterdag: actieve rust, idem als di/wo
zondag: 20 min. dressuurtraining

niet iedereen heeft paardensport :Y) , maar ik kijk liever naar het paard invidueel.
zeg niet dat niet handig om dat aan te houden die basis van wat dancer zegt inderdaad,
maar ik kijk eerder naar het paard wat hij aan kan want het ene paard heeft sneller conditie dan de ander, de ander leert sneller dan die en bla die bla al die andere factoren er bij, en soms kan ik ook gewoon 2x achter elkaar longeren
als ik denk dat het nodig is voor het paard dat kan natuurlijk ook.

titan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 15:25

@dancer: thnx, zal is gaan kijken of ik dat artikel toevallig nog ergens kan terug vinden.

@shiva: ik ga ook niet klakkeloos een schema overnemen haha, maar meer voor de ideeën en manieren van trainen, meer voor een indicatie en ervaringen wat wel en niet beviel ;)

Ik ben ook wel benieuwd, hoe zouden jullie het oplossen om het paard correct 'recht te maken'of de buigingen beter te trainen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:26

Och, paardensport is hier vrij weinig zeggend, er staat eigenlijk 'doe drie keer per week kort iets'... ;)

titan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 15:28

haha das waar, wil ook niet met een stopwatch ernaast staan voor elke gang.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:29

Stond in paard en sport 7 en 8 van 2011 (waren twee artikelen). Gaat ook over gebruik van hartslagmeters, vandaar de minuten :)

titan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 15:33

Thnx, ga ik het even opzoeken

Shiivagold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:34

titan schreef:
@dancer: thnx, zal is gaan kijken of ik dat artikel toevallig nog ergens kan terug vinden.

@shiva: ik ga ook niet klakkeloos een schema overnemen haha, maar meer voor de ideeën en manieren van trainen, meer voor een indicatie en ervaringen wat wel en niet beviel ;)

Ik ben ook wel benieuwd, hoe zouden jullie het oplossen om het paard correct 'recht te maken'of de buigingen beter te trainen.

Nee dat dacht ik ook niet hi!, vond het ook een goed idee om te kijken hoe mensen dat oplossen of trainen,
blijf je ook nog ns' gevarieerd.
Iedereen doet het anders, en niet elke manier werkt bij elk paard dus is het handig om van andere
ook te horen wat die er voor doen, is altijd handig! blijf je zelf met je paard ook nog eens creatief *D