jong paard trekt zich los

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

jong paard trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 20:58

ok ik zie jullie al denken, weer een penny die geen weg kan met haar pony :')
Ik ben geen penny (toch niet heel erg :)) ) en het is geen pony maar een 2 jarige hengst van nu 1m58.

Hij is dood braaf in het hoofd, doet geen kwaad maar haalt graag wat uit en werkt niet zo erg graag mee. Hij heeft ook nog niet heel veel gedaan dan op het land gestaan met een andere hengst.
Nu staat hij even alleen omdat hij al het eten opat van zijn maatje en die erg mager werd, als hij een beetje bekomen is gaan ze terug samen op de weide.
Nu ben ik sinds 2 weken een beetje bezig met grond werk af en toe, achteruit kent hij, wandelen op straat doet hij alsof hij nog niets anders gedaan heeft, bijten doet hij nog amper, voetje geven zijn we mee bezig.

Als hij achteruit moet doet hij dat meestal wel, maar soms ook niet. Dan maak ik me groot, verhef mijn stem en neem een grote stap in zijn richting, normaal gaat hij dan heel snel achteruit en bekijkt hij me alsof ik een tijger ben :9 :Y)
Nu heeft hij gevonden dat hij op dat moment (soms niet altijd) kei hard achteruit schiet, zich omdraait en net zo lang trekt tot ik de koord moet lossen. Ik heb al geprobeerd de koord over zijn neus te doen, maar daar is hij niet van onder de indruk -O-
Verder is hij totaal tam en komt hij flossen en knuffelen, dus het is niet zo dat hij angst heeft voor mensen, nooit gehad ook.

Nu vraag ik jullie wat kan ik het beste doen om dit te voorkomen? Ik had gedacht aan een hengsten ketting, maar dat gaat zijn angst alleen vergroten denk ik.
Is er een geweldige, pijnloze maar effectieve manier om dit te voorkomen / corrigeren?
brand los allemaal :evaw:

Anoniem

Re: jong paard trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:00

Ik denk dat je je hulp minder groot moet maken. Hij is denk ik gewoon heel onderdanig naar jou dus hij toont onderdanig vluchtgedrag. Dus minder groot maken, geef hem rust en vertrouwen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:03

Wat dacht je van je NIET groot maken, NIET je stem verheffen en GEEN grote stap naar hem toe zetten??? Blijkbaar komt jouw hele lichaamstaal erg binnen bij hem (je beschrijft het als "angst" dat ie weg wil)

Achteruit zetten doe ik zelf bij mijn 2 paarden door mijn vingers (1 of 2) tegen de borstkas te plaatsen, in mijzelf duidelijk te denken dat ik hem of haar achteruit wil hebben en dan rustig naam en commando achteruit. Zonder te verheffen, maar wel duidelijk. Op het moment dat het paard naar achtere wijkt voor deze druk verminder ik de druk op de vingers (dat is deel 1 vand e beloning) en zo gaan we achteruit tot ik het genoeg vind (som weer even iets meer druk erbij). Dan stop ik de oefening in beloon ik (aaitje, braaaaaaffff)

Ik hoef bij beide inmiddels eigenlijk alleen nog maar te wijzen en dan gaan ze al achteruit.

Edit: ook mijn kinderen doen dat op deze manier. Het is prachtig om te zien hoe mijn 700 kilo zware Fries voor mijn dochter van 7 van 122 cm hoog achteruit wijkt, met alle respect voor de kleine leider. Je moet het niet zien als een oefening in macht/ een aangeleerd kunstje. Hij moet achteruit willen wijken uit respect voor jou.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:07

Heel duidelijk teken dat je de hulpen kleiner moet gaan maken.
Dus probeer minder groot te werken, maak hulp zo klein mogelijk en bouw indien nodig je hulpen weer wat op en stop bij het gewenste resultaat. En ontspan dan dus ook heel duidelijk.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 21:15

Zilfstar: in kleine letters kan ik het ook lezen hoor. Dus dan moet ik hem maar lekker laten staan volgens jou?
Hij is helemaal niet onderdanig, als je dat uit mijn verhaal uithaalt heb ik het echt verkeerd geschreven.
Dat is het net, als hij tegen je in komt, doet hij ook echt niets meer :n en als ik hem niet corrigeer loopt hij nadien zo over je. Ja met momenten is hij onderdanig, maar soms is hij ook erg koppig. Hij is nog jong en probeert voortdurend zijn grens af te tasten.
Ja ik denk dat hij die eerste keer echt bang was, dan was dat mijn fout. geef ik graag toe, maar onderhand geloof ik dat het een leuk spelletje geworden is. Na een toertje gek doen, bokken en springen komt hij dan terug naar me toe, waarna ik hem beloon.

Ik vraag me eigenlijk af waarom ik dit ook weeral aan bokt vraag, hier krijg je amper hulp, alleen verwijten..

edit: ijssnuiver: daar ben ik iets mee. Ik heb het al geprobeerd, maar als de hulpen kleiner zijn gaat hij gewoon eten op zo'n momenten. Dus dat is het dan ook niet :n
Laatst bijgewerkt door Feria op 29-03-12 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:16

Hoho, volgens mij staan er wel tips hoor :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 21:18

Joolien schreef:

ja die staan er, ergens tussen de grote letters en de verwijten door :)
en op die tips heb ik gereageerd :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:18

En ook zeker niet allemaal verwijten...
Het is wel dat je paard door het loskomen ook leert dat als hij maar lang genoeg trekt dat het loskomt en daar dus ook gebruik van zal gaan maken. Daarom is het belangrijk om nu de cirkel te doorbreken en ik denk dat je met de gegeven tips een heeel eind komt. Dus probeer ze en kijk wat je ermee kan en wat niet..

Edit: lees nu pas je edit, haha. En als je de hulpen dan weer iets groter gaat maken? Kijken waar de grens ligt, een beetje spelen met het opbouwen van je hulpen? Wat kan nog net en wat is teveel/te weinig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:22

De enige oplossing is, maak er een ruin van.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 21:22

Ijssnuiver: ja dat ben ik nu aan het doen, maar de grens is blijkbaar flinter dun en tot nog toe heb ik nog geen succes :n
Daarnet liep ik met hem richting stal en dan loopt hij achter me en plots bedacht hij zich en was hij foetsie.
Dus ja hij weet het nu wel erg goed -O-
Ariebren: wat voegt dat toe? is overigens niet mijn paard maar van mijn vriend en dus ook niet mijn beslissing om te maken. En vriendlief hoopt met hem naar de keuring te gaan, krijg het niet uit zijn hoofd :)
Laatst bijgewerkt door Feria op 29-03-12 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:22

Als ik jou was zou ik met de kleinst mogelijke hulp beginnen, als hij reageert maak je het steeds duidelijker tot het moment dat hij wél reageert. Is het jou bedoeling dat hij achteruit loopt? Begin dan met een zachte druk op z'n borst en als hij niet reageert maak je het steeds sterker. Ik heb die van mij ook wel een achteruit moeten 'duwen', inmiddels loopt hij gewoon achteruit als ik mijn vingers tegen zijn borst hou en 'terug' zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:23

Feria schreef:
Joolien schreef:

Een hengst zal constant grenzen opzoeken, aan jou om consequent de grenzen te behouden, maar wees daarin ook duidelijk. Misschien begrijpt hij je gewoon niet zo goed, is je lichaamstaal net even verkeerd, dat luistert nogal nauw.
Succes ermee :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:27

Ariben: dat lost heus niks op hoor.. Dit is een leiderschaps/dominantie verhaal en dat is als ruin nog aanwezig, wellicht in iets mindere maten als nu.

Dat is lastig met zo'n dunne grens, sensibel dier dan of niet? En het maakt het nog eens extra lastig dat hij nu weet hoe hij los moet komen, het is inderdaad ontzettend lastig om zo'n patroon weer te doorbreken.
Hoe reageert hij verder op je lichaamstaal en hulpen? Zijn die wel goed bevestigd?

En kun je omschrijven wat er gebeurd in dat wegrennen? Wellicht dat ik/wij je dan een beter advies kunnen geven.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 21:28

Joolien schreef:
Feria schreef:

Een hengst zal constant grenzen opzoeken, aan jou om consequent de grenzen te behouden, maar wees daarin ook duidelijk. Misschien begrijpt hij je gewoon niet zo goed, is je lichaamstaal net even verkeerd, dat luistert nogal nauw.
Succes ermee :)

Ik weet het niet, hij is niet de eerste hengst waarmee ik zo werk en niet het eerste veulen dat ik op deze manier opleid. Ik heb er nooit problemen mee gehad, altijd paarden (ook verschillende hengsten) die aan een los touwtje gewoon meelopen tussen de paarden. Ik heb 1 keer een hengst gehad die dit ook deed, maar na 2x een flinke ruk deed die het niet meer.
Deze jonge hengst (Bonzer is zijn naam) geeft echter echt niet af :n hij is ontzettend koppig met momenten en valt nog liever dood dan te doen wat je vraagt :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:30

Hoe doet hij het als je hem aan de longeerlijn houdt? Dan kan je het touw nog heel ver laten vieren, het lastige is nu dat hij wéét dat hij zich los kan trekken. Misschien leert hij het wel af met een longeerlijn waar je dus heel veel in kan meegeven zonder dat je loslaat.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:31

Nouja je zult er in je carriëre altijd 1 treffen die de uitzondering op de regel bevestigd. En dat geeft niet, is alleen maar goed en houd je scherp. Maar het kan wel even lastig zijn.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:32

Wat je tijdens het oefenen met je hulpen ook zou kunnen doen is met een longeerlijn werken. Zodat ook als jij een keer een te grote hulp geeft of je paard eens printje trekt dat hij niet onmiddelijk doorheeft dat het een leuk spelletje is.
Je kan dan in eerste instantie meer lijn geven, maar omdat de lijn zo lang is heb je meer mogelijkheden om het om tijd weer terug te nemen en ben je hem niet helemaal kwijt. Dan is het spelletje ook al niet zo leuk meer.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 21:34

ijssnuiver schreef:
Ariben: dat lost heus niks op hoor.. Dit is een leiderschaps/dominantie verhaal en dat is als ruin nog aanwezig, wellicht in iets mindere maten als nu.

Dat is lastig met zo'n dunne grens, sensibel dier dan of niet? En het maakt het nog eens extra lastig dat hij nu weet hoe hij los moet komen, het is inderdaad ontzettend lastig om zo'n patroon weer te doorbreken.
Hoe reageert hij verder op je lichaamstaal en hulpen? Zijn die wel goed bevestigd?

En kun je omschrijven wat er gebeurd in dat wegrennen? Wellicht dat ik/wij je dan een beter advies kunnen geven.

Ja het is ook geëvolueerd in dominantie:j
Als hij weg rent gaat ie bokken en springen, crost de wei rond en komt terug. Op dat moment vraag ik hem in beweging te blijven en plaats ik mij lichaam achter hem, hij begrijpt dit en loopt dan cirkels rond mij op enkele meters afstand. Kort daarna laat hij zijn hals zakken en gaat ie vw-nw waarna ik stil ga staan en mij weg draai. Dan komt hij naar mij toe en stopt op en kleine meter van mij, waarna ik hem beloon met stem en kroelen.
Hij is niet extreem dominant, hij weet ondertussen wel dat hij niet de baas is (of dat denk ik toch) maar soms probeert hij het nog eens.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:36

Heb je hem dan aan een halstertouw of een langere lijn? Ik vind namelijk hoe je het oplost wel goed, maar als je dan een langere lijn hebt dan kun je hem gewoon vast blijven houden. Het oplossen zoals je nu ook doet, maar dan heeft hij zich niet los kunnen trekken. Wellicht maakt het dan minder uitnodigend voor hem om zich los te trekken.

Trek dan wel even handschoenen aan om brandblaren in je handen te voorkomen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 21:37

Ja een longeerlijn had ik ook gedacht, maar ik heb wel schrik dat als hij zich dan lostrekt die lange lijn er achter hangt.
Misschien proberen een stukje van de wei af te zetten, zodat hij niet al te ver kan rennen.

ijssnuiver: ja hij is soms een geval apart, maar goed ik ben ook geen paardenfluisteraar ofzo dus waarschijnlijk maak ik het mezelf moeilijker dan nodig is :)
Ik heb hem aan een halstertouw nu.
maar ik denk dat ik dat ga proberen, een longe en dan een stuk weide afzetten. :j
Laatst bijgewerkt door Feria op 29-03-12 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:38

Geef mij maar een hengst. :7
Er zijn een aantal topics hier op Bokt over het hengsten houden.
De eerste adviezen die ik nu al weer voorbij zie komen zijn levensgevaarlijk voor de hengsten houder.

Longeerlijn, heb je de brandwonden al gevoeld in je hand ??
Kleine hulp geven ?? Hengst heeft gewoon sch.... aan je.

Wanneer een paard doorheeft dat hij gewoon weg kan lopen, ondanks het touwtje, dan doet hij dat.
Niemand kan een paard nog vast houden wat weg wil.
Zelfs de kleinste shetlander krijgt dit voor elkaar.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:39

Maar je hoeft toch ook geen paardenfluisteraar te zijn :D . Ik denk dat je het prima op kunt lossen als je het patroon van lostrekken kunt doorbreken.
Persoonlijk denk ik dat het wegrennen met lijn wel mee zal vallen, als je er oplet dat je niet aan de lijn gaat hangen, maar het oplost zoals je nu ook doet wanneer hij los komt met een halstertouw. Tuurlijk kun je wel druk zetten op de lijn, maar het moet geen touwtrek wedstrijd worden, want dat wint je paard sowieso..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 21:42

Ariebren schreef:
De eerste adviezen die ik nu al weer voorbij zie komen zijn levensgevaarlijk voor de hengsten houder.

Wanneer een paard doorheeft dat hij gewoon weg kan lopen, ondanks het touwtje, dan doet hij dat.

Nope hij heeft geen schijt aan me, hij heeft wel mijn zwakke plek gevonden :j
Verder mag je gerust even komen, voor een jonge hengst waar amper iets mee gedaan is, weet hij echt zijn plek :j
tuurlijk is hij met momenten nog wat dominant, hij is puber en er is amper iets mee gedaan.
Zou wat raar zijn moest ie direct alles goed doen lijkt me

ijssnuiver: ja dat is wat moeilijk met een korte koord, dan is het al snel een touwtje trek.
Ik ga dit weekend eens kijken hoe ik de weide wat kleiner kan maken en dan zien we wel hoe het loopt :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:46

En doordat hij als puber nu de kans krijgt om zich los te trekken is de oorzaak van straks een onhandelbaar paard.
Juist de pubertjes leren heel veel.
Je kan beter de hengst de wei op gooien en gewoon verder niets meer mee doen.

Kan jij dus ook geen fouten maken.
Van fouten leren die jonge dingen zoveel.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:50

Ariebren schreef:

Ja ik heb wel brandwonden gevoeld in mijn hand, bij een merrie dat aan gevallen werd door een weidegenootje en ik te laat bedacht dat loslaten verstandiger was. Daarom zeg ik er ook bij: trek even handschoenen erbij aan..
En imo moet je ieder paard beginnen met ene kleine hulp, ook hengsten. Opbouwen naar groter kan altijd, maar ben je eenmaal groot begonnen, kan je alleen nog maar nog veeeel groter gaan werken en dan word het op den duur grof geweld.

En weglopen, klopt als ze dit doorhebben doen ze het allemaal. Ook en misschien juist wel de merrie's. Maar dit patroon is wel te doorbreken en ik vind dat TS het prima oplost met haar lichaamstaal wanneer paard eenmaal los is, dus dat kan ook met een longeerlijn en op die manier voorkom je dat je moet gaan trekken aan de lijn en kan je hetzelfde doen als wanneer je paard los is.
Met een halstertouw ben je veel eerder aan het eind, ga je eerder kracht zetten en trekt paard terug en dat wint inderdaad het paard hoe dan ook.