Ik ben geen penny (toch niet heel erg

Hij is dood braaf in het hoofd, doet geen kwaad maar haalt graag wat uit en werkt niet zo erg graag mee. Hij heeft ook nog niet heel veel gedaan dan op het land gestaan met een andere hengst.
Nu staat hij even alleen omdat hij al het eten opat van zijn maatje en die erg mager werd, als hij een beetje bekomen is gaan ze terug samen op de weide.
Nu ben ik sinds 2 weken een beetje bezig met grond werk af en toe, achteruit kent hij, wandelen op straat doet hij alsof hij nog niets anders gedaan heeft, bijten doet hij nog amper, voetje geven zijn we mee bezig.
Als hij achteruit moet doet hij dat meestal wel, maar soms ook niet. Dan maak ik me groot, verhef mijn stem en neem een grote stap in zijn richting, normaal gaat hij dan heel snel achteruit en bekijkt hij me alsof ik een tijger ben

Nu heeft hij gevonden dat hij op dat moment (soms niet altijd) kei hard achteruit schiet, zich omdraait en net zo lang trekt tot ik de koord moet lossen. Ik heb al geprobeerd de koord over zijn neus te doen, maar daar is hij niet van onder de indruk

Verder is hij totaal tam en komt hij flossen en knuffelen, dus het is niet zo dat hij angst heeft voor mensen, nooit gehad ook.
Nu vraag ik jullie wat kan ik het beste doen om dit te voorkomen? Ik had gedacht aan een hengsten ketting, maar dat gaat zijn angst alleen vergroten denk ik.
Is er een geweldige, pijnloze maar effectieve manier om dit te voorkomen / corrigeren?
brand los allemaal