waarom grondwerk of vrijheidsdressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AylaMohini

waarom grondwerk of vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 20:44

Hallo Allemaal,

Voor mijn scriptie moet ik vast 1 vraag hebben gesteld en zoveel mogelijk reacties ontvangen. Op basis van deze reacties zal ik vervolgens de volledige enquete kunnen opstellen. Het gaat maar om 1 vraag. Laat dus alsjeblieft een berichtje achter met daarin jou antwoord.

De vraag luid:
Wat is de reden dat jij een bepaalde activiteit met je paard verkiest boven alle andere activiteiten?

Ter verduidelijking: Ik ben op zoek naar de verschillende motivaties die mensen hebben om "1 activiteit met paarden te verkiezen boven de anderen. Gezien dit het grondwerk en vrijheidsdressuur forum is zullen meeste van jullie dit doen met je paard. Vervolgens zou ik dan graag de belangrijkste reden horen waarom dit jou voorkeur geniet.

Voorbeeld antwoorden:
Ik kies voor grondwerk omdat ik hiermee een betere band krijg met mijn paard
Ik kies voor vrijheidsdressuur omdat mijn paard het leuk vind

Alvast bedankt allemaal!!!

NikkivanOlst

Re: waarom grondwerk of vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:48

Goh....

Ik doe vrijheidsdressuur met Silke omdat ik er te groot voor ben. Daarnaast is Silke getraind als show/model pony en is vrijheidsdressuur daarvoor een geschikte uitbreiding. En ik houd me bezig met paarden proffecioneel trainen in de vrijheidsdressuur.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:53

Ik deed grondwerk met mijn verzorgpaard omdat ik na een lelijke val 6 weken niet mocht rijden van de dokter, ook niet meer goed durfde en wél de band wilde versterken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:53

Ik had al een tijdje in mijn hoofd een dergelijk topic te openen. Waarom is iedereen zo van het een op ander moment ineens helemaal in to grondwerken?

Is het niet normaal, dat als je aan het poetsen bent, je een paard leert dat hij voor je aan de kant moet?
Is het niet normaal, dat je een paard netjes leert mee te lopen? En dat het stopt wanneer jij dat wil?
Is het niet normaal, dat je een paard achterwaarts leert gaan als jij dat wil?
Is het niet normaal, dat jij zodra je de box instapt de aandacht wil hebben?
Is het niet normaal, dat een paard achter jouw aan over een balk, zeil, plaat of wat dan ook hoort te stappen?
Is het niet normaal, dat een paard wacht met eten, totdat jij aangeeft dat hij erbij mag?
Is het niet normaal, dat je een paard leert te reageren op stemcommando's?
Is het niet normaal, dat je een paard overal wil kunnen aanraken?

Het feit dat veel mensen dit soort dingen niet als normaal beschouwen baart mij zorgen... Volgens mij is dit gewoon het omgaan met paarden. En hoeft daar helemaal geen label als ''grondwerk'' aan geplakt te worden. En hoeft het zeker niet als oplossing voor elk rijtechnisch probleem bevonden te worden...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:55

Ik doe vrijheidsdressuur omdat ik te groot voor mijn pony's ben en ik dus iets anders moest zoeken dan rijden, mijn pony heeft ook heel veel plezier in vrijheidsdressuur, ik vind het leuk en ik zie dat we er veel mee bereiken kwa band. Zelfde met grondwerk. :)

themuisje: Met je laatste zin ben ik het hélemaal eens :=

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:56

Mmm Al die dingen die je noemt zijn voor mij dood normale dingen.
Net zoals een paard dat stil staat en stil blijft staan wanneer ik het zeg, of een paard dat gewoon idd opzij stapt voor je....
Wat ik ook HEEL normaal vind is als een paard los in de wei staat daat hij maar gewoon even blijft staan zodat ik het zadel en hoofdstel er op kan gooien :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:31

Driedubbeltopicspam, daarom slotje.