Welke hulpteugel bij het longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Welke hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 17:53

Hoi allemaal!

We zijn nu al een tijdje bezig met het inrijden van mijn paard, we stuiten op het probleem dat hij door zijn bouw (friesXgelder) een behoorlijke gedrongen halshouding heeft en zich enorm in de hoogte opkropt. Vorige week heb ik hem eens met de simpele bijzetteugels heel licht bijgezet gelongeerd, hier reageerde hij super op, maar is gezien zijn bouw niet heel handig. Het is dus niet de bedoeling dat hij opgericht in de nagefelijkheid gaat lopen, maar juist ontspannen met zijn neus naar beneden toe. Welke hulpteugel kan ik hier het beste voor gebruiken, die ik ook met zadel kan gebruiken? (dus geen pessoa) Ik zat zelf al naar de chambon te kijken, deze zit vast tussen de voorbenen waardoor hij wordt uitgenodigt om naar beneden te gaan. Ook spreekt de halsverlenger (elastiek) me wel aan, maar ik ben bang dat hij daar teveel in gaat hangen. Heeft iemand hier ervaring mee, zo ja, vind je het fijn om er mee te werken, hoe reageert je paard er op? Of heeft iemand nog een andere suggestie voor een hulpteugel?
Even kort op een rijtje, het gaat dus om een hulpteugel die:
* Met zadel gebruikt kan worden
* Zorgt voor het laten zakken van de hals, oprichting is niet van belang
* Tussen de voorbenen aan de singel vast kan

Ik krijg graag tips van jullie!

Groetjes Ella

lemanthia

Re: Welke hulpteugel bij het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:58

ik zou voor een longeersingel met pessoa gaan en dan in de lage stand.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:01

Dubbele lijnen. Doordat je eigenlijk gewoon met twee teugels longeert kan je de druk in de mond en hoofd/halshouding bepalen. Je kan ook makkelijk stelling/buiging vragen en de achterhand eventueel begrenzen als je de achterste lijn achter de kont langs laat lopen.

Als hij zich zo opkropt zou ik zelf niet de lijn tussen zijn voorbenen vast maken, maar aan de zijkant van het de singel/zadel. Zelf heb ik aan mijn longeersingel aan het onderste gaatje musketons bevestigd waar ik de lijn aan vast maak. Dan kan hij goed zakken, maar zich niet opkroppen.

Als je googelt op dubbele lijn lammert haanstra dan komen er wat filmpjes naar voren.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:08

Bedankt voor je info Marieke! Als ik de bijzets helemaal onderaan de longeersingel vastmaak, kropt hij zich juist op door z'n hals heel kort te maken en ver achter de loodlijn te komen. Is het dan niet beter om hem tussen de benen vast te maken waardoor je hem meer naar beneden vraagt? Want het punt is dat hij graag bovenin loopt met zijn hoofd terwijl ik hem liever een heel stuk lager zou zien.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:16

Wat ik bij mijn paard merk (die wil zich ook graag opkroppen) is dat als ik hem tussen de voorbenen vast zet hij de mogelijkheid heeft om achter de teugel te lopen (op te kroppen). Je kan dan wel de lijn los houden, maar ze pakken dan makkelijk de steun van de lijn tussen de voorbenen. Dit is voor je paard lastiger om te doen als je de lijnen aan de zijkant vast maakt. Dan kunnen ze makkelijk zakken, er soms nog wel uit trekken, maar dat kan je begrenzen met je hand (net als met rijden). Je voelt met dubbele lijnen ook beter wat er gebeurd.

Als je de lijnen langs de zijkant vast maakt dan kan hij nog heel laag zakken, maar is het lastiger om op te kroppen, hij kan er ook makkelijker met zijn neus uit naar voren. En dat wil je denk ik juist (althans, dat is de correcte houding). Sowieso houd ik zelf niet zo van in een houding zetten door ze tussen de voorbenen vast te zetten. Als ze gaan panieken dan kunnen ze zich zelf zo omtrekken en met laag instellen wil nog niet zeggen dat ze correct gebruik van de nek en de rug maken.. Maar dat is mijn mening.. :o

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 21:38

Oke, dat is dus met de dubbele longe? Hier ga ik ook onder begeleiding mee aan de slag, maar ik zou hem ook gewoon nu zelf al kunnen longeren. Ik heb wel ervaring in het longeren met bijzet, vandaar dat ik daar nu mee aan de slag wil. Longeren met dubbele longe wil ik nu nog niet alleen gaan doen omdat ik daar nog niet voldoende ervaring mee heb.
Welke bijzet bijzet kan ik het beste gebruiken en waarom? Dan heb ik het dus over touwtjes, gewone bijzet, chambon, elastiek etc. Ik wil ze ook graag met het zadel willen gebruiken (dus geen pessoa)

josienn17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:57

Chambon, ik gebruik hem bij het rijden. Een chambon leert het paard om ontspannen voorwaarts-neerwaarts te lopen. Als het paard zijn hoofd omhoog brengt wordt er druk uitgeoefend op de mondhoeken en achter de oren. Het paard leert om het hoofd in de juiste positie te dragen. Je kan hem dus bij beide gebruiken, longeren en rijden. Met rijden bepaal je zelf in hoeverre jij hem met zijn hoofd naar beneden wilt laten lopen. Maar het blijven hulpteugels.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:38

de slofteugel wil ook wel helpen

josienn17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:45

Elinaa11 schreef:
de slofteugel wil ook wel helpen

slofteugel is niet erg goed voor je paard. want ipv dat hij alleen naar beneden kan, zet hij ook druk naar boven als hij er tegenin gaat lopen, loopt hij niet meer ontspannen.

Je kan een slof wel gebruiken maar dan moet je hem goed gebruiken. Daarnaast gebruiken ze hem niet vaak met het longeren.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:57

ik gebruik hem er wel voor xD

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:59

...waarvoor gebruik jij dan een slofteugel Elinaa11? Je weet wat een slofteugel allemaal voor schade aan kan richten?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:04

slof wordt heel vaak bij het longeren gebruikt, ik ken veel paarden en die trekken gewoon door de bijzetjes heen, door dat het stiek is, en een slof is geen stiek dus trekken zich er niet zomaar uit.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:10

Ik gebruik op aanraden van mijn instructrice ook een slofteugel met longeren..

Ik maak hem los ( dus twee losse teugels) en maak hem dan de teugels aan de zijkant van de singel vast, vervolgens door de bitring en dan tussen zijn benen zet ik hem vast.. Zo doe ik dat bij allebei de teugels en als ik bv linksom longeer dan zet ik links iets strakker zodat ik wat stelling te pakken heb..

Mijn paard doet het er super op! Hij loopt mooi laag met zijn hoofd en kropt zich niet op. Zorgen dat hij goed actief blijft zodat hij lekker door zijn lijf gaat lopen en zich los gaat laten!
elastiek vind ik zelf niets omdat hij daar in gaat hangen.

Ik gebruik de slof echter niet met rijden.. Met rijden gebruik ik geen een hulpteugel.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 21:20

Ik heb de slof ook wel eens gebruikt met longeren, maar het nadeel daarvan vind ik dat je hem niet of nauwelijks van verstellen. Ik had hem toen door het onderste ringetje van de singel en daarna via de bitringen tussen de benen vast. Qua lengte zit hij zo goed maar je kan hem verder niet inkorten of verlengen. Dan gebruik ik liever touwtjes, wel iets 'ingewikkelder' maar je kan hem op elke lengte en elke manier vastzetten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:26

JustLizz schreef:
Ik gebruik op aanraden van mijn instructrice ook een slofteugel met longeren..

Ik maak hem los ( dus twee losse teugels) en maak hem dan de teugels aan de zijkant van de singel vast, vervolgens door de bitring en dan tussen zijn benen zet ik hem vast.. Zo doe ik dat bij allebei de teugels en als ik bv linksom longeer dan zet ik links iets strakker zodat ik wat stelling te pakken heb..

Mijn paard doet het er super op! Hij loopt mooi laag met zijn hoofd en kropt zich niet op. Zorgen dat hij goed actief blijft zodat hij lekker door zijn lijf gaat lopen en zich los gaat laten!
elastiek vind ik zelf niets omdat hij daar in gaat hangen.

Ik gebruik de slof echter niet met rijden.. Met rijden gebruik ik geen een hulpteugel.

Je gebruik hem dan niet als slofteugel maar als een touwtje.
Meestal longeerde ik met een lang touw dat van de singel (zijkant of onderkant) door het bit over het zadel of singel door het bit aan de andere kant en dan weer naar de singel loopt. Bij een jong paard zet ik de eerste keer bij met een elastiek zodat ze minder snel in paniek raken als blijkt dat ze ergens begrenst worden.
Na een blessure heb ik een longeerhulp gekocht, long dik touw dat eigenlijk net als meer eerste touwtje loopt maar dan zonder zadel of singel. Touw loopt achter de schoft, onder de buik haal je ze door een lusje, daarna tussen de benen door naar het bit en hier worden ze doorheen gehaald en weer aan hetzelfde touwtje vastgemaakt. Werkt ook goed, vooral om ze lang-laag te laten lopen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:28

ik doe meestal de klipje van de slof aan de zijkant van de singel, en knoop de 2 andere uit einden aan het onderste ringetje van de singel, kan kun je hem toch zo strak en zo los zetten als je wil?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:34

Maar dan gebruik je hem niet als slof. Er wordt ook wel een longeerlijn door het bit gedaan en dan aan de singel. Dan heb je echt een slofwerking omdat je het paard dan dwingt in te buigen. Moet dan wel met dubbele teugels longeren om de buitenzijde te begrenzen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 03:03

Ik gebruik touwtjes om te longeren. Werkt prima.
Volgens mij met hetzelfde idee als men hier de slof gebruikt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:57

Browniee schreef:
...waarvoor gebruik jij dan een slofteugel Elinaa11? Je weet wat een slofteugel allemaal voor schade aan kan richten?

het heeft geen gevolgen, het paard wordt naar beneden gebracht met het hoofd in de 'aan de teugel' houding. En als het paard aar na geeft hangt de slof ook los.
en waar ik hem voor gebruik? longeren en rijden , en soms buitenrit.

een fijne hulpteugel voor als het een sterk of dwars paard is.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:46

Dus volgens jou is de slof om hem aan de teugel te krijgen? hm, misschien kan je beter goed les nemen...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:56

In plaats van die slofteugel zou je ook gewoon met touwtjes kunnen werken.
Dat is hetzelfde principe maar dan prima verstelbaar. :)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:11

Touwtjes gebruik ik altijd. Het is niet alleen de manier van bijzetten welke van belang is. Ook de longeerkunsten van de longeur wegen mee of een bepaalde manier van bijzetten wel of niet werkt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:22

Ik heb een tijd lang op een Friezenstal gewerkt en daar gebruikte ik ook altijd touwtjes.
Het is een kwestie van goed kijken naar je paard, goed opletten dat je m precies op de juiste lengte knoopt, dat ie goed actief blijft van achter, maar niet in showmodus komt waardoor ie meer gaat stuwen en daardoor weer achter de teugel kruipt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:25

Elinaa11 schreef:
Browniee schreef:

het heeft geen gevolgen, het paard wordt naar beneden gebracht met het hoofd in de 'aan de teugel' houding. En als het paard aar na geeft hangt de slof ook los.
en waar ik hem voor gebruik? longeren en rijden , en soms buitenrit.

een fijne hulpteugel voor als het een sterk of dwars paard is.

leer paardrijden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:27

Bijzetteugel als stootteugel bevestigen tussen de benen. Maar een handig longeur kan dit ook wel zonder hulteugel oplossen waardoor het paard nog zelf verder zijn balans kan zoeken.