[AR] Verschil gewicht menner/groom op sulky

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verschil gewicht menner/groom op sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:55

Hallo allemaal,

aangezien ik niks nuttigs kon vinden met de zoekfunctie open ik een topic met de volgende vraag:

Kan het kwaad als menner en groom een groot gewichtsverschil hebben wanneer deze samen op een sulky rijden?

De situatie: ik wil graag mendurance starten met mijn sulky waarbij mijn groom meerijdt op de wagen. Het betreft een sulky als deze:
Afbeelding

We schelen echter bijna 60 kg van elkaar. Gaat het paard niet scheef lopen en/of trekken door dit verschil en is dit niet te belastend voor de rug (i.v.m. de balans van de wagen)? Zo ja, kan ik dan beter met mijn vierwielige wagen starten als ik haar mee wil nemen op de kar?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:24

Nee hoor, dat maakt niet uit.
Het paard trekt de kar aan het zweng op één punt dus scheef trekken kan niet.
Wanneer de wagen goed in balans is zal er ook nagenoeg geen druk op het schoftje komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:59

Ow dank je! Was al bang dat niemand het antwoord wist.
Nu kan ik met een gerust hart samen naar weg :D

Edit: Dan moet ik natuurlijk wel opletten met heuvelachtig terrein, aangezien de balans dan anders is?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:22

Nee hoor, ook heuvelachtig terrein valt wel mee. Als je iets mee naar voren of achteren leunt is het probleem vaak al opgelost.

Anoniem

Re: Verschil gewicht menner/groom op sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 22:12

Dank je!