Allemaal verschillende dingen over VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WildJes

Allemaal verschillende dingen over VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:12

Hey Bokkers,

Ik doe VD met mijn paard, We zijn nog steeds bezig met de basis.
Laatst heeft ze Flemen geleert en vind dat erg leuk.
Nu is mijn paard een erge vreetzak en doet ook alles voor een snoepie,(Dus ook heel de tijd Flemen)
Dus mijn eerste vraag was hoe kun je dat een beetje afleren ( Dus dat erge voedselgerichte?)
En ten tweede wil ik nu de Jambette aan haar leren.
Nu heb ik al best wel veel verschillende manieren gelezen, Maar welke is het makkelijkste en het beste?

Ik hoop op Tips!!

Groetjes /3

Daantjee12

Re: Jambette leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:16

Voedsel weigeren, ze mag pas wat lekkers als jij dat zegt, ook als je hem in je hand voor haar neus houd. Daarnaast gewoon negeren en evt 'nee!' roepen als ze iets ongevraagd doet.

En 'de basis' is niet de kleine kunstjes als flemen, jambette etc. De basis zijn de dingen als volgen, stoppen als jij stopt, toucheren etc.
Voor de jambette aan te leren heb ik geen tips :)

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:18

Daantjee12 schreef:
Voedsel weigeren, ze mag pas wat lekkers als jij dat zegt, ook als je hem in je hand voor haar neus houd. Daarnaast gewoon negeren en evt 'nee!' roepen als ze iets ongevraagd doet.

En 'de basis' is niet de kleine kunstjes als flemen, jambette etc. De basis zijn de dingen als volgen, stoppen als jij stopt, toucheren etc.
Voor de jambette aan te leren heb ik geen tips :)

Oke bedankt!!
Ze volgt mij standaard altijd al. :P

Nista_RX

Re: Allemaal verschillende dingen over VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:19

Voedselweigeren aanleren heeft ook zó erg geholpen bij mijn shet! Ze pakt nu niets zomaar meer uit mijn hand voordat ik haar zeg dat ze het mag :)

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 22:20

Nista_RX schreef:
Voedselweigeren aanleren heeft ook zó erg geholpen bij mijn shet! Ze pakt nu niets zomaar meer uit mijn hand voordat ik haar zeg dat ze het mag :)

oke bedankt, Heb je dezelfde manier gebruikt die Daantje zei?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 08:31

Voerweigeren is een stukje respect hebben voor de eigenaar. Dus geen gebedel om brokjes, geen oefeningen misbruiken om toch iets te kunnen verdienen maar keurig wachten op commando’s en pas ná de click het voer aan mogen nemen.

Om het voerweigeren op te starten begin je met je hand gesloten en je arm gestrekt voor je te houden, in de ruimte van het paard, praktisch onder zijn neus. Hij moet van jouw hand afblijven, door je knokkel te bewegen en (alleen als reactie uitblijft) een duw tegen de neus te geven. Het is belangrijk dat je je hand niet terugtrekt, dan geef je toe aan het bedelen door het paard toe te laten in jouw ruimte. Houd je arm te allen tijde recht voor je uit. Pas als het paard even afgeleid lijkt en dus van je hand afblijft, een click geven en gelijk de hand openen om het paard toe te staan de beloning te pakken. Wanneer het paard netjes van je hand afblijft en pas na de click de beloning aanneemt, kun je het gaan proberen met geopende hand. Als het paard hierbij te enthousiast wordt, moet hij op de plek worden gezet. Laat hem een paar stappen terug zetten en begin opnieuw.

Als het voerweigeren succesvol is aangeleerd kan een paard zeker een seconde of 10 van je hand afblijven tot jij het click signaal geeft dat hij de beloning aan mag nemen.

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 16:59

VisibreTeam schreef:
Voerweigeren is een stukje respect hebben voor de eigenaar. Dus geen gebedel om brokjes, geen oefeningen misbruiken om toch iets te kunnen verdienen maar keurig wachten op commando’s en pas ná de click het voer aan mogen nemen.

Om het voerweigeren op te starten begin je met je hand gesloten en je arm gestrekt voor je te houden, in de ruimte van het paard, praktisch onder zijn neus. Hij moet van jouw hand afblijven, door je knokkel te bewegen en (alleen als reactie uitblijft) een duw tegen de neus te geven. Het is belangrijk dat je je hand niet terugtrekt, dan geef je toe aan het bedelen door het paard toe te laten in jouw ruimte. Houd je arm te allen tijde recht voor je uit. Pas als het paard even afgeleid lijkt en dus van je hand afblijft, een click geven en gelijk de hand openen om het paard toe te staan de beloning te pakken. Wanneer het paard netjes van je hand afblijft en pas na de click de beloning aanneemt, kun je het gaan proberen met geopende hand. Als het paard hierbij te enthousiast wordt, moet hij op de plek worden gezet. Laat hem een paar stappen terug zetten en begin opnieuw.

Als het voerweigeren succesvol is aangeleerd kan een paard zeker een seconde of 10 van je hand afblijven tot jij het click signaal geeft dat hij de beloning aan mag nemen.

Super Bedankt ik zou het gaan proberen. :o

Zijn er nog mensen die Tips hebben om de Jambette goed aan te leren? :o

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:10

Les nemen is een goede tip? :Y)

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 20:23

VisibreTeam schreef:
Les nemen is een goede tip? :Y)

Jaa! :P Maar waar? :o

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:28

Op GVL staat een topic met verschillende mensen die instructie geven ;)
en even googlen doet ook wonderen, of op marktplaats kijken :Y)

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 20:51

VisibreTeam schreef:
Op GVL staat een topic met verschillende mensen die instructie geven ;)
en even googlen doet ook wonderen, of op marktplaats kijken :Y)

Kun je misschien een linkje sturen voor GVL ??

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:57