Aha, kijk een techneut. Echt waar ja? Maar als er iets tussen blijft haken, knappen/verbuigen die 'fiets'spaken dan niet eerder?
Al kan ik wel begrijpen dat laswerk zwakke puntjes kan opleveren.... Maar ik kan me niet voorstellen dat de spaken van mijn marathonwagen minder sterk zijn dan van mijn fiets eerlijk gezegd....
Fietsspaken zijn erg taai, die zijn van getrokken metaal, waardoor het een grote trek-buig sterkte heeft. Bovendien worden de krachten op het wiel over heel veel spaken verdeeld. Als er een spaak breekt doordat er een tak o.i.d. in komt, kun je deze normaal gesproken laten vervangen door een nieuwe, en dat is niet zo duur. Als in het onderste wiel een dikke spaak breekt, moet je een hele nieuwe velg bestellen. Maar ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat als deze wielen speciaal voor een marathonwagen zijn gemaakt, dat er dan met materiaalkeuze en fabrikage wel rekening is gehouden met wat ruwer terrein. Anders even navragen bij de leverancier, want het kan natuurlijk zijn dat het ene wiel toch geschikter is voor op de weg, en het andere beter bestand is tegen ongelijk terrein (en takjes).
Ik heb beide wielen gehad op mn sulky toen, gebruik liever de onderste, steviger. Bovenste al 2 keer een slag in gehad. Meer geschikt voor lekker over de weg heen, maar niet hobbels of korte bochten.
Onderste zijn ook wat duurder, dus je mag er denk vanuit gaan dat ze dan steviger zijn..