[AR] prijs opleren pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

prijs opleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 17:16

hallo, ik weet eerst en vooral niet of dit hier goed staat anders zou je het aub willen verplaatsen?
ik zou in de paasvakantie graag een bijverdienste hebben.
Ik wil graag shetlanders en pony's(paarden) van andere mensen opleren voor de koets.
Of bijvoorbeeld jonge ponys de basis dingen leren zoals meelopen met halster, stilstaan
voetje geven aanleren. Of fout gedrag bv bijten steigeren afleren.
Ik ben 16jaar en heb al redelijk wat ervaring met veulens- opleren jonge ponys.
Vooramelijk eigenwijze shetten. Ik vroeg me af wat jullie een mooie redelijke prijs vinden
om bv 2weken pony opte leren,
(Ik woon in belgie.)
Alvast bedankt
grtjs astrid

Keet

Re: prijs opleren pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:29

Heb je ook ervaring met mennen, want dat lees ik niet in je tekst.

Ik zou mijn ponys naar iemand van 16 brengen om te laten beleren :n je mist dan gewoonweg een heel einde levenservaring en paardenervaring.
Ik zou er dus nooit voor betalen.

Denk dat je er dus ook beter geen geld voor kan gaan vragen :n maar beter gewoon niet aan beginnen :n
Eerst ervaring op gaan doen met het beleren voor de koets bij bijvoorbeeld een stalhouderij of menner.
Zelf goed leren mennen, alles weten van het tuig, de verkeersregels, paarden en hun kwalen, oplossingen en dergelijke voor je er geld voor kan vragen.

Daarnaast heb je nog een stukje verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:34

Ik ben het met Evelli eens, daarnaast denk ik ook niet dat je binnen twee weken een dier kunt opleren, heb je meer tijd voor nodig.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:15

Het is heel leuk als het goed gaat. Maar wat als het fout gaat? Dier gaat aan de kletter, tuig en wagen kapot? Paard getraumatiseerd? Dan mag jij dat met je zuurverdiende centjes gaan betalen, en de dierenarts kosten ook ;)

Zodra jij geld vraagt voor een dienst (het beleren) ben je aansprakelijk en hoor je verzekerd te zijn. Om je te kunnen verzekeren moet je bepaalde kwalificaties hebben om aan te tonen dat je verstand van zaken hebt.
Dus dat zou ik eerst doen voordat je aan zoiets begint.

Daarnaast zou ik ook mijn pony niet laten beleren door en 16 jarige. (en ook geen 40 jarige die niet verzekerd is ;) )

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:26

ik heb al menervaring en heb er ook al veel opgedaan in een shetlandfokkerij
Maar je hebt wel gelijk dat ik dan wel deels verantwoordelijk ben als er iets fout gaat

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:29

roxy_ZharaX schreef:
ik heb al menervaring en heb er ook al veel opgedaan in een shetlandfokkerij
Maar je hebt wel gelijk dat ik dan wel deels verantwoordelijk ben als er iets fout gaat

Volgens mij ben je dan gewoon volledig verantwoordelijk.
Ik zou dus persoonlijk er niet aan beginnen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:29

Je bent niet "deels" verantwoordelijk. Jij BENT verantwoordelijk. Als JIJ een fout maakt ben JIJ aansprakelijk want daar betalen zij voor.
En een ongelukje zit in een heel klein hoekje (helaas zelf wat betreft beleren ervaring mee).
Het is leuk een paar centen te kunnen verdienen maar je kan flink in de oliebol komen als het mis gaat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:57

Succubi schreef:
Je bent niet "deels" verantwoordelijk. Jij BENT verantwoordelijk. Als JIJ een fout maakt ben JIJ aansprakelijk want daar betalen zij voor.
En een ongelukje zit in een heel klein hoekje (helaas zelf wat betreft beleren ervaring mee).
Het is leuk een paar centen te kunnen verdienen maar je kan flink in de oliebol komen als het mis gaat.

Klopt als een bus.

TS: zie er alsjeblieft vanaf. Daargelaten of je uberhaupt wel voldoende ervaring met het beleren hebt en of mensen wel op een 16 jarige zitten te wachten om hun pony te beleren.

Zo zijn er ook tieners die leuk op MP adverteren om rijlesjes op hun pony te geven (soms zelfs op hun verzorgpony!) tegen betaling. Dom dom dom.
Gebeurd er iets, ben jij verantwoordelijk én aansprakelijk.
En met het beleren van (andermans) pony's loop je nog eens veel meer risico ook, dat het fout gaat.

(verantwoordelijkheid is iets anders dan wettelijke aansprakelijkheid; je kan voor iets verantwoordelijk zijn, maar toch niet aansprakelijk zijn).

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:35

Klopt helemaal JoyCie.
Daar komt dan nog eens extra bij dat als het fout gaat, niet alleen jij aansprakelijk bent, maar OOK je ouders!
Jij bent met je 16 jaar immers nog steeds minderjarig, en dus zijn je ouders mede-aansprakelijk als jij ongelukken en schades maakt. Ik geloof nooit dat ze dat leuk zullen vinden, als het veel geld gaat kosten.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:40

JoyCiej007 schreef:
Succubi schreef:

Klopt als een bus.

TS: zie er alsjeblieft vanaf. Daargelaten of je uberhaupt wel voldoende ervaring met het beleren hebt en of mensen wel op een 16 jarige zitten te wachten om hun pony te beleren.

Zo zijn er ook tieners die leuk op MP adverteren om rijlesjes op hun pony te geven (soms zelfs op hun verzorgpony!) tegen betaling. Dom dom dom.
Gebeurd er iets, ben jij verantwoordelijk én aansprakelijk.
En met het beleren van (andermans) pony's loop je nog eens veel meer risico ook, dat het fout gaat.

(verantwoordelijkheid is iets anders dan wettelijke aansprakelijkheid; je kan voor iets verantwoordelijk zijn, maar toch niet aansprakelijk zijn).

mee eens! :D
TS als ik jou was zou ik hier niet aan beginnen.
daarbij zal ik ook nooit mijn jonge paard naar iemand van 16 jaar toe brengen..hoeveel ervaring deze persoon ook denk/zegt te hebben