pony doet alle kunstjes waneer ik het niet wil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

naomienaran

pony doet alle kunstjes waneer ik het niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 12:24

hallo allemaal,

ik doe al een tijdje vrijheids dressuur met mijn pony,
maar hij doet altijd de kunstjes heel erg ongepast.
zo gaat hij bijv. buiten als we aan het wandelen zijn ineens stijgeren ,
of hij doet de spaanse pas omdat hij een snoepje wil.
nu heb ik het al een tijdjelaten rusten dus heel geen vrijheids dressuur meer gedaan.
nu zit ik met de vraag zal ik het weer opakken of voorbij laten gaan???
ik weet dat hij het wel heel leuk vind maar hij wordt er wel heel actief van.
en natuurlijk is dat plotseling stijgeren ook gevaarlijk.
:\
hebben jullie hier mischien tips voor?
ik hoor het graag!!

p.s weet niet of het hier goed staat

Akecheta

Re: pony doet alle kunstjes waneer ik het niet wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:48

NH -> GVL

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:53

Je kan het het best laten zitten of liever nog goed les nemen in vrijheidsdressuur zodat je paardje (maar vooral jij) het op de goede manier leert. Want zelf aanmodderen werkt duidelijk niet, en gaat dus niet goed zoals nu, zeker bij dingen als stijgeren en andere 'grote' kunstjes is dat echt niet slim. Verder als hij een ongevraagd kunstje doet negeren, geen aandacht aan schenken of corrigeren door hem terug te sturen, want de aandacht is waar hij het voor doet. Succes ermee :)

naomienaran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:08

xDreamerx schreef:
Je kan het het best laten zitten of liever nog goed les nemen in vrijheidsdressuur zodat je paardje (maar vooral jij) het op de goede manier leert. Want zelf aanmodderen werkt duidelijk niet, en gaat dus niet goed zoals nu, zeker bij dingen als stijgeren en andere 'grote' kunstjes is dat echt niet slim. Verder als hij een ongevraagd kunstje doet negeren, geen aandacht aan schenken of corrigeren door hem terug te sturen, want de aandacht is waar hij het voor doet. Succes ermee :)

ik heb er les ingehad maar die geen die mij lesgaf stopte er plots mee :(
ik heb dus gewoon gedaan wat ik geleerd heb maar dat is dus duidelijk niet goed?
heb al naar een andere 'leraar' gezocht maar nog niets gevonden,
mss weet iemand er nog 1??
ik had al iemand gevonden ( dacht ik ) haar naam eva roemaat maar die geeft les 30 km van haar woonplaats af en ik woon 152 km van haar vandaan dus ook geen optie ;(

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:10

Nikki (visibreteam) geeft ook les in omgeving Utrecht, maar alleen doordeweeks geloof ik. En er zijn er vast nog veel meer, moet je even het sticky doorzoeken op GVL. (en ik geef binnenkort les in omgeving Utrecht, maar dat duurt nog een paar maandjes. :P )

Maar naar mijn mening hoef je hier geen les in te nemen, alle kunstjes gewoon negeren als jij ze niet vraagt, en steigeren moet je echt afstraffen, want dat is gevaarlijk. Gewoon hard HEE roepen en een mep verkopen, is ie nou betoetert!

En tuurlijk kan je gewoon doorgaan met vrijheidsdressuur, je moet alleen consequent blijven.
Dat is een heel erg belangrijk onderdeel van vrijheidsdressuur, doe je dat niet, dan wordt het levensgevaarlijk. :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:33

Van wie heb je les gehad?

Steigeren moet je een opdonder op geven inderdaad.
Verder zou ik even helemaal terug naar de basis gaan :j
Dus clickeren, voerweigeren, targetten, dan rustig jambettes gaan doen en eerst even terug naar grond oefeningen zoals spagaat, buiging, compliment. Steigeren gewoon even helemaal laten :j

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 23:02

weet je.. als ik jou was zou ik het wel verder proberen te doen.. maar niet te veel!! beloon je paard wanneer die het op jou commando doet en straf of negeer hem wanneer hij het niet op jou commando doet!! en blijf de kuntjes niet te veel herhalen :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:22

normann_love schreef:
weet je.. als ik jou was zou ik het wel verder proberen te doen.. maar niet te veel!! beloon je paard wanneer die het op jou commando doet en straf of negeer hem wanneer hij het niet op jou commando doet!! en blijf de kuntjes niet te veel herhalen :)

Straffen werkt niet, het is immers eigen aangeleerd gedrag en om dit nu te straffen is heel krom bij vrijheidsdressuur en de pony zelf.
Ben persoonlijk zowiezo niet van het straffen tijdens VD, aangezien je met positief belonen en op tijd corrigeren werkt. Corrigeren is geen straffen,
maar op tijd op de plaats zetten en méteen duidelijk maken wat niet de bedoeling is. TS, ik vraag me af van wie je les gehad hebt! Want je hebt het
duidelijk niet goed geleerd. Je kunt het gerust weer oppakken, wellicht begin je met clickeren? En kijk www.everyoneweb.com/NALANTA even góed na.

Ik denk namelijk dat, wanneer je internet even goed doorneemt, je héél veel kunt leren zonder te lessen.

naomienaran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 20:47

ik heb les gehad van de vriendin van mijn nicht geen bekend iemand dus,
mss kennen jullie haar chanel bevaknus ( als je het zo schrijft ).
ik ga niet straffen ik negeer het kunstje dus als hij het doet draai ik me om..
ik heb al de clicker geprobeerd maar elke keer als ik het hem probeer aan te leren kijkt hij me aan zo van *moet ik daar nu echt naar luisteren*
ook 3 mensen van stal hebben het geprobeert ook hun lukte het niet.
ze staan nu op het land ik laat hem daar de komen 1 á 2 weken staan en dan weer opakken.
puur omdat mijn pony vooreen nooit in een stal heb gestaan en nu in 1 x 7 maanden dus laat hem weer even genieten.
ik hoop dat hij na deze 2 weken rust op de wei weer goed oplet met de kunstjes.
ik laat steigeren voorlopig maar even zitten denk ik meer omdat ik hem ook van de zomer ga beleren,
en geen zin heb in steiger acties!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:02

Hoe oud is je pony dan? :oo
Dan ben je wel ERG vroeg begonnen met steigeren....

Waarom neem je les van iemand die 'niet zo bekend is' want die is meestal ook niet zo ervaren ;)
De clicker is niet om naar te luisteren, maar een aankondiging van het eten dat er aan komt.
REKEN maar dat elk paard geconditioneerd kan worden om te reageren op een clicker....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:17

Zie profiel, 2,5. Ik vind dat ook érg vroeg om al vanalles aan kunstjes te doen. Buiging, spagaat en stijgeren zijn best belastende oefeningen.

Ik zou daar voorzichtig mee zijn...

naomienaran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:35

is 2,5 nog veelste jong dan? :oo
had op internet gelezen dat je met 2 jaar kon beginnen :\
dus dacht bij 2,5 dat stijgeren wel kon :oo
en zij zei ook dat het kon :n

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:41

Er is een verschil tussen of het KAN en of het handig/verstandig/gezond is....

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:43

Ja, met 2 jaar met de BASIS
dus rustig aan jambettes geven, targetten, kusje geven....
En vertrouw niet op internet.

Alles kan, je kunt een veulen van 2 maanden al leren liggen zitten en steigeren, maar goed is het niet voor het lijfje :n

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:48

E_Nalanta schreef:
[beloon je paard wanneer die het op jou commando doet en straf of negeer hem wanneer hij het niet op jou commando doet!! en blijf de kuntjes niet te veel herhalen :)

Straffen werkt niet, het is immers eigen aangeleerd gedrag en om dit nu te straffen is heel krom bij vrijheidsdressuur en de pony zelf.
Ben persoonlijk zowiezo niet van het straffen tijdens VD, aangezien je met positief belonen en op tijd corrigeren werkt. Corrigeren is geen straffen,

_/-\o_ _/-\o_

In dit geval denk ik overigens dat ts zich beter eerst eens kan inlezen hoe een clicker werkt en de theorie achter het hele gebeuren moet leren.

naomienaran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:00

ik ben begonnen met de basis,
hij kan kusjes flamen achter me aan lopen spaanse pas dingen opakken en aangeven dingen aantikken,
ben echt niet gelijk met de ''grote'' kunsten begonnen
ik denk in iedergeval vhd even laar zitten want heb google nog een afgespeurt en de site ven E_natalanta en staat inderdaad ook 2,5 :o
bedank in iedergeval voor de reacties en tips :j O:)