Fyehrro voetje geven, in 2 dagen geleerd. *Trotsss!*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

Fyehrro voetje geven, in 2 dagen geleerd. *Trotsss!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 21:57

Hoi!

Fyehrro is hier nu sinds zaterdag en we zijn al lekker bezig met wandelen door het dorp heen en hij begint al praatjes te krijgen, gelukkig maar!
Het uitkrabben gaat wat lastig omdat ik zijn benen als het ware op moet tillen, ik wil dat hij dit uit zichzelf gaat doen dus hierbij zijn we begonnen met vrijheidsdressuur.
Ik doe dit ook al met mijn verzorgpaarden maar ik heb nog niet mee gemaakt dat ze het zo snel onder de knie hadden :')

Hij houdt echt van zijn brokjes, dus doet daar alles voor. Ik zit nu alleen nog met het probleem dat hij het ook ongevraagd doet maar daar ben ik al mee bezig, het kan natuurlijk niet in 1 x goed gaan!

Mijn streven is dus ook; alleen op commando de oefening uitvoeren, hij is erg enthousiast maar krijgt alleen brokje als hij het goed uitvoert. Als hij het uit zichzelf doet zeg ik dus; 'uuh' en als hij stilstaat beloon ik hem met aai over de hals, dus verder geen snoepje. Wil niet dat hij overal afhankelijk is van snoepjes als hij iets goed doet :p

Hier de foto's en filmpjes!

Eerst zijn we wezen wandelen door het dorp heen:

Afbeelding

hihi lieff
Afbeelding

Wazig, hier door de straat heen
Afbeelding

En dan de filmpjes van het voetje geven en waar hij een boefje is:
Links:

Rechts (op het einde zei ik 'auw', dit omdat ik mijn vinger perongeluk in zijn mond stopte (juist?) en dus hij op mn vingertje beet. Gelukkig niet hard hahaa):

Hier voert hij dus de oefening ongevraagd uit (vragen om snoepje). Hier dus mee bezig, misschien tips hoe jij het zou aanpakken?

Doeidoei! :):)

edit; img vergeten erbij te zetten, filmpjes snapte ik niks van maar is goed gekomen :')
Laatst bijgewerkt door ilsexxx op 20-03-12 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Maureen95

Re: Fyehrro voetje geven, in 2 dagen geleerd. *Trotsss!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:58

leuek fotos maar ik snap die code niet

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 21:58

hahaa sorry was wat mis gegaan! nu wel te zien!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:00

dus als ik het goed begrijp heb je hem sinds zaterdag en ben je nu al met VD bezig..?
hoe oud is hij?

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:03

Ik ben alleen bezig met voetje geven. Ik ga nu nog lang niet leren stijgeren/liggen etc. Alleen het flehmen en bijv. ja en nee schudden. Hij is bijna 1 ;)
Moet ik hem anders op stal laten staan oid? Hij paste zich erg snel aan, hij staat nu nog op stal om te wennen sowieso, en ben maar 10 min van de dag hiermee bezig.

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:13

Jouw stem :')
Ik weet niet goed wat je met 'voetje' bedoelt, maar dit is meer *STAMP* Kan hij al hoeven geven om uit te krabben? Als hij dat ziet als dit heb je een probleem :P Ik zou nog even wachten met VD, en als hij gewoon loopt te bedelen negeren, je geeft hem namelijk aandacht en dat is wat ie wil bereiken.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:17

Ik zou er erg mee oppassen om je hand te gebruiken voor het commando zeker als ze zo jong zijn want zo heb je al snel dat ze onbedoeld reageren op je hand. Een zweepje om het aan te wijzen is makkelijker , zo hou je je hand gewoon voor het (voorbeeld) hoeven uitkrabben. Daarom zou ik ook een ander commando kiezen voor het been optillen. OF wat wel kan het er pas aan te koppelen als hij rustig zijn voet optilt waardoor je het stampen/ schrapen vermijd.

Hij pakt het er snel op zo te zien. Doet hij het ongevraagd dan negeren en eventueel corrigeren door hem achteruit te zetten .

Hoe staat het met je basis? Want ik zou vooral omdat je hem net hebt daar mee bezig houden. Gewoonweg grondwerken dus. Het stilstaan, achteruit, inparkeren, meelopen of draven. Daar de ontspanning in opzoeken en dan dit er pas opnieuw bijpakken. En consequent blijven en blijf je bewust van je lichaamstaal hoe je staat en hoe je je commando's brengt/ aan wil leren.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:20

Tsja ik weet het... :')

Ja hij kan wel gewoon hoeven geven om uit te krabben hoor, hij is enthousiast vanwege ook mijn enthousiasme maar dit is nog het begin natuurlijk. Ik moet het nog uitbouwen naar rustig geven, door zijn enthousiasme te negeren en hem dus leren om rustig op te tillen en dan láter uit te bouwen naar de jambette.

Ik ga ook niet verder met VD wat betreft steigeren en die zware kunsten. Alleen bijv flehmen ja/nee schudden. Hier gewoon 10 minuutjes per dag aan besteden, niet meer.

Ik gaf hem aandacht op het moment dat hij niet meer ging stampen, bij negeren gaat hij door dus corrigeer ik hem met een 'uh'. Maar ik ga, als ik er weer mee bezig ga, het negeren proberen, zien of beter helpt want ik geef hem inderdaad wel aandacht als hij het doet. Een andere merrie bij ons op stal die gaat ook stampen als ze geen aandacht krijg, en ik dus bezig ben met een ander paard. Bij haar werkt negeren daarintegen wel weer maar ze gaat wel gewoon door. Natuurlijk geef ik haar pas aandacht als ze daarmee stopt.

Ik heb het hier geplaatst omdat voetje geven natuurlijk een onderdeel is van vrijheidsdressuur, maar ik ben er niet actief mee bezig oid :)

Begrijp je me nog? :')

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:26

@Maysie, bedankt voor je tips!
Dat lijkt me inderdaad een goed plan, ga ik meteen aanpassen dus voortaan een zweepje gebruiken en mijn hand voor het uitkrabben. Het stampen komt dus door mijn enthousiasme maar dit moet dus nog uitgebouwd worden naar rustig optillen en niet zn been alle kanten op slaan natuurlijk.

Hij pakt het inderdaad snel op, maar hij voert het niet perfect uit (dat stampen dus) maargoed het kan niet in een x perfect gaan natuurlijk. Oke, ik ga negeren ook invoeren want ik geef hem inderdaad aandacht (negatieve).

De basis zit er redelijk in, als hij stil moet staan staat hij stil, achteruit gaat nog wat moeilijk maar hij gaat wel (zonder veel druk maar wel pas na een poosje). meelopen en draven doet hij en blijft ook achter mij dus loopt niet voor me. Maar dit meot nog wel beter bevestigd worden waar ik dus ook al rustig mee bezig ben.
Ook zal ik de rust er inderdaad meer in moeten zoeken, hij is namelijk te gefixeerd op de snoepjes als ik de filmpjes terug zie, dit moet eerst maar opgelost worden. Als hij dus begint heen en weer te lopen en ongevraagd gaat schrapen dan negeren en wachten tot hij rustig staat en hem dan eerst maar wat kroelen oid totdat hij echt weer ontspannen is. Of zie jij dat anders?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:32

Stomme vraag hoor, misschien.
Maar waarom begint jouw fjord zijn naam uit 2011 met een F?
Heb je die naam zelf bedacht?
(2011, was een H de begin letter voor de naam)
En wat betekend zijn naam?

En pas op met jambette leren, dat het echt alleen op comando gaat en uh is ook aandacht.
Aangezien je anders de kans loopt een keer ongenadig een tik van hem te krijgen
(of een voorblijganger die niet weet dat hij dat kan)

Als hij zo gefixeerd is op voedsel beginnen met de oefening voedsel weigeren.
Als je daar op googled vind je wel wat ik bedoel.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:32

Ik begrijp je :j maar (je zal me wel een zeur vinden :') _O-) wat ik bedoel is dat de basis die voor al die kunstjes komt heel belangrijk is. Wil je nou wel meteen "kunstjes" aanleren dan kan je eventueel met een clicker werken, waardoor je het moment nog preciezer kan belonen.

Persoonlijk zou ik het oefenen ook doen in een bak of paddock en niet vast aan een box :o

*edit: zie dat het eerste verhaal neit voor mij was :')

Toevoeging:
Gericht op snoepjes dan eerst gaan leren wachten op eten. Hoe pak je dit aan, je neemt een stukje wortel in je hand en houd dat in de buurt, zodra hij ernaar toe gaat sluit je snel je hand en wanneer hij opdringerig word duw je hem met de gesloten hand weg. Zodra hij zijn hoofd de andere kant op keert beloon je hem. En dit breid je steeds meer uit dat hij langer moet wachten. Dan kan je er een commando aan verbinden zodat je je gewoon je hand open kan houden en hij het commando krijgt om te eten.

Het gedrentel en schrapen zou ik negeren negeren en negeren eventueel bij gedrentel hem achteruit op zijn plek zetten en als hij ontspanning toont dus het uitademen (niet alleen het stilstaan) dan belonen. Daarom ook mijn tip van hierboven, voer dit soort dingen in een bak of paddock uit en niet aan een box waar hij vast staat, zodat je lekker de ruimte hebt en hem af en toe los kan doen zodat het leuk blijft zo kan je meerdere sessies achter elkaar doen met korte pauzes :). En gebruik praktisch materiaal, een stevige zweep waar weinig beweging in zit maar wel lang genoeg is, een leadrope of gewoon lang halstertouw en een goed passend halster je zou eventueel een clicker kunnen gebruiken om je moment nog preciezer te timen :D.

Als hij het stilstaan goed heeft dan zou je het inparkeren kunnen oefenen van waaruit hij los kan stil staan. het voor druk wijken (achterwaarts en zijwaarts) zijn super voorbereidende oefeningen in alle dingen die hij in zijn leven nog tegen komt :).
Laatst bijgewerkt door Maysie op 20-03-12 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:42

@Sjolvir, hij heet officieel Haugesund, deze naam heb ik zelf bedacht, geen idee wat t betekend, maar je hebt ook nog de naam Fierro, dit heeft vast wel weer een betekenis :)

Inderdaad, maar de jambette komt nu ook nog lang niet van pas. Pas alles rustig uitgevoerd word en inderdaad op mijn commando. Ik heb namelijk ook geen zin in een hoef in mijn scheen oid omdat hij het ongevraagd uitvoert.
Ik ben zelf al langer bezig met natural horsemanship en beetje vd (alleen voetje geven en 'mooi' kijken heb ik tot nu toe aan geleerd aan mijn verzorgpaard.) Ik volg dan Parelli dus zoals achteruit gaan wanneer ik 't zeg en niet in mijn ruimte komen zie ik niet als VD maar als iets wat logisch is. Ik begrijp dus wat voedsel negeren is ja! Hier ga ik ook zeker mee aan de slag voordat ik weer verder ga met rustig voetje leren geven.

@Maysie, nee ik ben juist alleen maar blij met je tips! Daar heb ik veel aan :). Ik vind hem persoonlijk te jong om fanatiek bezig te gaan met grondwerken, ik wil hem namelijk niet de 'circling game' laten doen of longeren. Maar zoals achteruit lopen etc is een goed beginsel sowieso! :j Heb een clicker te liggen maar als een paard iets goed doet dan ben ik altijd heel enthousiast en kan ik mn mond echt neit dicht houden :o . Maar misschien dat ik dat nog ga toepassen omdat het inderdaad wel een preciezere beloning is.

Je hebt inderdaad gelijk in het oefenen in de bak, echter stonden 2 andere paarden in de bak dus vandaar dat ik het vandaag zo deed. Dit was dus eenmalig :)

Edit van je toevoeging:
Ik heb dit vandaag ook met hem gedaan omdat hij erg opdringerig werd en dus de brokjes uit mn hand zou pakken, toen heb ik hem een tikje op zn neus gegeven (met de hand waar de brokjes in zaten) en duidelijk; nee, gezegd. Hij kwam weer en toen ging ik dit herhalen. Daarna ging hij weg met zn hoofd en ontspannen, hiervoor beloond met een aai dus niet met brokjes.

Je hebt inderdaad gelijk over het los in de bak en het negeren ja, dan kan hij alle kanten op en zou het dus beter gaan. Maar dat heb ik hierboven al uitgelegd :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:48

Hoegezond! hi!!!! grappig. Maar jouw naam vind ik mooier, maar wel verwarrend voor een 2011 paard..
Nu gaat straks iedereen denken dat ie van 2009 is (nu wel te zien, maar over 5 jaar niet meer natuurlijk)

Oke, geen betekenis, jammer, dacht nou komt er mooie gedachte achter zijn naam.
Het is in ieder geval leuk ventje!
En leuke afstamming.
Ga je vast veel plezier van hebben.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:49

Ik snap je idee over het jong grondwerk doen :) :j, al ben ik er persoonlijk zelf wel fan van :). Goed uitgevoerd grondwerk is een leuke speelse samenwerking die 5 minuten kan duren of langer, waar je je niet vast hoeft te houden aan 1 manier maar aan een manier die voor jullie werkt.

Het spelender wijs los longeren of met een bal werken vinden veel paarden leuk omdat het lekker luchtig blijft. Met je stem werken is super! En vaak ook genoeg als beloning, doe ik ook :D, alleen bij het hele precieze timen vind ik een clicker heel fijn. Werk je ook met voer , leg de lat dan steeds hoger om het brokje te krijgen en beloon hem verder alleen met kriebel of stem :)!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:51

Hahaha ja vreselijk he...? hij is vernoemd naar een stad in noorwegen :') Als hij proest danz eg ik wel: Haugesundheid! XD Het is idd wel verwarrend met een 2011 paard maargoed, ik vermeld het er voortaan bij dat zn officiele naam Haugesund is, dan is daar iig geen verwarring meer over haha!

Ik ga even opzoeken wat zijn naam betekent! Ja leukie he, inderdaad ook leuke afstamming, vind Cikaro een geweldig mooi dier, evenals zijn moeder!

Edit:
fiero
Italiaanse muziekterm: heftig, wild, trots

Zn naam spreek je wel zo uit, dus t is italiaans maar dna met een vleugje van mij hihi

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:58

Maysie schreef:
Ik snap je idee over het jong grondwerk doen :) :j, al ben ik er persoonlijk zelf wel fan van :). Goed uitgevoerd grondwerk is een leuke speelse samenwerking die 5 minuten kan duren of langer, waar je je niet vast hoeft te houden aan 1 manier maar aan een manier die voor jullie werkt.

Het spelender wijs los longeren of met een bal werken vinden veel paarden leuk omdat het lekker luchtig blijft. Met je stem werken is super! En vaak ook genoeg als beloning, doe ik ook :D, alleen bij het hele precieze timen vind ik een clicker heel fijn. Werk je ook met voer , leg de lat dan steeds hoger om het brokje te krijgen en beloon hem verder alleen met kriebel of stem :)!

Maar dan gewoon iedere dag 5 minuutjes ongeveer? Is dat niet te belastend voor hem? Daar heb je inderdaad wel gelijk in, ik doe nu grondwerk met een 3 en 4 jarige met name los longeren, vind het touw onhandig en vind het belangrijk dat ze uit zichzelf 1 richting om me heen blijven lopen/draven/galloperen., ook gewoon 10 minuutjes ongeveer en daarbij ook geleerd met terug lopen, naar me toe komen als ik het vraag, blijven draven totdat ik zeg dat ze moet galoperen of stappen etc. Ben zelf ook fan van grondwerk maar ik zit dus met hem te dubben of ik er nu al mee kan beginnen voor de eerste paar jaar 5 minuutjes dan natuurlijk.

Inderdaad ben ikz elf meer fan van met de stem werken dan met snoepjes, het is inderdaad een goed idee om steeds de lat hoger te leggen. Maar eigenlijk vind ik het dus veel fijner dat ik hem beloon zonder snoepjes, en het dus echt voor mij doet omdat ik dus de leider ben en niet voor de snoepjes als je begrijpt wat ik bedoel? Ik zal eens proberen met de clicker en hem dan alleen belonen met kriebelen etc. Zien of dat goed uitpakt of dat hij het dan al gauw niet meer leuk vind.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:07

Fiero, trots, wild en heftig! Dat klinkt wel stoer!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 23:09

haha inderdaad, trots issie wel, echte (neppe) hengst als hij vriendjes ziet xd maar wel stoere betekenis ja! we zullen zien of hij wild en heftig wordt aankomende jaren haha!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:13

Oh maar het hoeft niet iedere dag hoor :oo! Gewoon 1 of 2 keer in de week wat dingetjes mee pakken maar dan spelende wijs. Gewoon lekker ongedwongen, lekker een keer poetsen in de bak en dan wat voor achteruit en zijwaarts meepakken . Ik zie niet wat daar belastend aan is voor ze. En dan kan je bijvoorbeeld 5 minuutjes werken met hem en dan lekker rennen in de bak samen of met een bal spelen en dan doe je weer vijf minuutjes :). Het zijn nog peuters dus zo hou je ze lekker fris en schaaf je ze langzaam wat bij :). Zelfs als je onderweg aan het wandelen bent kan je het doen om een paaltje heen of verschillende leid posities oefenen :).

Inderdaad gewoon lekker met stem belonen , als dat werkt is het super :))!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 23:22

oh hahaha ik dacht al, dan kan het inderdaad wel voor 1 x per week, dat vind ik dan persoonlijk ook wel de max. Als ze straks weer het land op kunnen gaat hij mee en dan krijgt hij sowieso meer rust, dan 1 x per week even wandelen en een andere dag grondwerken en iedere dag even borsteltje er over heen en dan vind ik het wel prima. Nu ben ik gewoon nog zo blij dat ik m heb, dus ga ik ook iedere dag een klein wandelingetje met m maken en dan even in de bak gooien zodat hij zn energie even kwijt kan.

Is inderdaad een goed idee van je, tijdens het poetsen etc! het zijn inderdaad nog peuters, en dat kan ik ook heel goed aan m merken en daar straf ik hem ook niet op op zijn ongeduldigheid (niet bij het snoepje krijgen trouwens maar bijv tijdens het poetsen vind hij het moeilijk om stil te staan, ik zet hem gewoon iedere x op zn plek, hij mag van me af bewegen maar niet naar me toe, maar dat hoeft nu allemaal nog niet geleerd te worden vind ik)

Ik ga zsm bezig met het grondwerk noe jij het hebt uitgelegd, moet er sowieso elke dag heen om hem te voeren en hooi voor de volgende dag klaar te leggen dus morgen komt hij lekker even in de bak en ga ik even naar de shetters wandelen (andere kant van het erf) en even weer neuzen. Hoop dat hij zo snel mogelijk bij ze in de wei kan, zal binnenkort even draadje spannen maar de shetters zijn al een aantal keren door het draad heen gegaan dus ben bang dat ze het dit x juist doen omdat hij er dan bij staat, daar moet ik dus nog even een oplossing voor vinden!

erg bedankt voor de tips, kan er echt veel mee!! Zal nu snel aan de studie, morgen een toets, blegh!