Spelen met mijn RMH ruin die denkt dat ie nog hengst is

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Spelen met mijn RMH ruin die denkt dat ie nog hengst is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 11:56

Vorig jaar juli is mijn nu bijna 5 jarige Rocky Mountain Horse Brego gecastreerd, hij denkt zelf nog dat ie wel een beetje hengst is en heeft het voorjaar in zijn bol.
Ook zijn we vorig jaar naar Oostenrijk verhuisd en om die redenen is het grondwerk er helemaal bij in geschoten. Ik heb me nu voorgenomen het weer op te pakken en dit is het resultaat van de eerste sessie na bijna een jaar. Hij was best stout, maar heb ook erg om hem gelachen. Ik ben zelf minstens even roestig geworden met mijn fases en raak weer in de knoop met touw en stick. Veel oefenen dus de komende tijd.
De hoek waar hij steeds weg schiet is richting de merries.

Normaal gezien spelen we ergens in Parelli level2, maar ik ben verder niet strict met het Parelli programma bezig.

Dit is hem dus. Hij is trouwens 1m53 en ik 1m83 dus hij lijkt naast mij altijd erg klein.
Afbeelding

Afbeelding

De eerste keer achtjes proberen.

Een reactie is leuk en opbouwende kritiek ook altijd welkom.

Ocean_Child

Re: Spelen met mijn RMH ruin die denkt dat ie nog hengst is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:02

Ik heb hier totaal geen verstand van, dus kan niets zinnigs over de oefeningen zeggen.

Maar wat een leuk dier heb je! En wat wonen jullie prachtig, zeg!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:03

wat een gave achtergrond zeg!! <3

on topic: het ziet er echt heel goed uit :) ben een leek qua parelli betreft, maar het oogt netjes :)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:08

Jou achtergrond inderdaad...Prachtig zo in de bergen. En ook nog met een heel gaaf paard :D

Ik heb weinig commentaar, heb zelf het een en ander aan de 7games van Parelli gedaan, erg leuk. Wat me wel opviel is dat je bij het longeren, als je op een plek blijft staan en je paard achter je rug laat lopen (dus als je je touw overpakt achter je rug) je soms uit balans wordt getrokken. Ik denk niet dat dit de bedoeling is, maar dat kan ook komen doordat je paardje misschien nog niet heel veel balans heeft? Iig succes verder met hem! Het is echt een leuk dier! :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 12:11

Bedankt voor de snelle en leuke reacties.
Met name aan mijn duidelijk blijft nog wel wat te wensen over en hij sleurt me de halve bak door, maar we hadden wel lol. Het is inderdaad niet de bedoeling dat ie zo trekt (touw hoort slap te hangen), maar er staan 2 merries aan die kant en dan moet je je als ex dekhengst natuurlijk wel uitsloven..hahaha.

Dit is trouwens het uitzicht als je de andere kant op kijkt.
Afbeelding

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:13

Wauw! Die bergen op de achtergrond <3 En die vogelgeluidjes :))
Oké wat me opviel bij de circling dat hij er af en toe een flinke kop op zet en loopt te sprinten, mijn advies zou zijn even meedraaien tot hij het zo goed(&en rustig/ontspannen) doet voordat je het weer stilstaand probeerd, omdat het achter je rug ook bestwel gevaarlijk kan worden als hij begint te sprinten, maar dat deed je zelf ook al.(na 3,5minuut ?)
Ik vind hem zo wel vrij sensibel overkomen, dat is wel fijn :)
Wat ikzelf zou doen is vooral samen rondjes lopen(hij naast jou aan buitenkant) en dan tussendoor veel gaan jojo-en en snelheids wisselingen nemen(dus niet perse draf, maar langzaam/snel stappen, ineens stilstaan).
Vooral Jojo is denk ik heel belangrijk omdat hij duidelijk moeite heeft met normaal op de cirkel lopen.

Succes is wel een prachtig paardje :D

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:14

prachtige aftekeningen heeft hij op zijn hoofd zeg :))

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:19

Prachtig Nienke!!

Had je filmpjes ookal op facebook bekeken en keek ook mijn ogen uit op de achtergrond hahaha.
Fijn dat je grondwerk weer oppakt, maar misschien zoals hierboven ookal vermeld wordt weer even bij de basis beginnen.

Knappe Brego <3

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 12:22

@Laraax: Je hebt helemaal gelijk ik vraag ook eigenlijk helemaal geen tempo die bepaalt hij hier nog zelf. Gelukkig blijft ie ondanks het sprinten toch redelijk bij me, al kan ik met deze bak bodem ook niet echt hangen want dan schuift ie onderuit. (losse laag op een vaste laag)
Mijn achteruit was ook even zoek dat zie je aan hoe stroef de yoyo's en het achteruit lopen gaan.

Gisteren (een dag later) ging het alweer een stuk beter en bleef ie veel beter bij me. We hebben nog een hoop te doen in ieder geval. Hij heeft een enorme playdrive en hele snelle benen dus het is wel heel leuk om met hem te spelen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:26

Klopt! Hij komt nogal leftbrain over, en dan is het ook dat ie met de circling zich snel verveeld, wat bij zulke paarden als goede motivatie werkt is werken met obstakels :))

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 13:46

Laraax schreef:
Klopt! Hij komt nogal leftbrain over, en dan is het ook dat ie met de circling zich snel verveeld, wat bij zulke paarden als goede motivatie werkt is werken met obstakels :))

Dat stuk waar hij zo trekt en ik van de cirkel af ga laat ik hem springen. Daar staat uit beeld een hindernis en liggen verderop balkjes op de grond en een zeil.
De meeste rockies zijn LB-ex wat over kan gaan in een matig RB-int.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:51

Jeutje, alles wat mijn hartje begeert op één plaatje!
Paard, én bergen waar je vanaf kan om te vliegen..

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:38

Wauw, wat een gaaf paard zeg! :oo (en gave omgeving)

Ik vind het er wel goed uitzien, maar het valt me op dat je soms niet duidelijk bent in
je lichaamstaal. Dan buk je, paard komt naar je toe, en jaag je hem weer weg, waarbij
hij niet weet of hij nu links of rechts moet.
Op het tweede filmpje, als je bukt om hem naar je toe te laten komen, zou ik
dat iets langer doen, tot hij echt naar je toe komt, want nu wijkt hij af en toe alsnog
af en ga jij weer rechtop staan, waardoor hij weer opzij gaat.

Succes! :D

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:40

Dank voor de feedback. Veel van de punten die je opnoemt had ik ook door toen ik het filmpje terug keek.
Ik dacht jemig wat ben ik onduidelijk. Dat is ook de reden dat ik mijn sessie gefilmd heb na zo'n lange tijd niks doen zodat ik goed kan zien waar ik aan moet werken. Ik heb vaak dat dat soort dingen er weer insluipen als ik een tijd geen grondwerk heb gedaan. Overigens heb ik met hem ook nog niet zoveel aan grondwerk gedaan. Eerst was ie te jong, toen te hengst en onder het zadel is hij mega braaf. Dan verslonst het dus bij mij.

Bedankt voor het wakker schudden :D

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:08

wauw wat een pracht paard, hihi de eerste minuut kon ik alleen maar naar de achtergrond kijken,echt mooi.

Heb hier verder geen verstand van, maar hier boven staan al erg goede tips!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:12

Wat een pracht van een dier! En idd ook ik heb geen commentaar. whow ! wat een achtergrond! een levend schilderij

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 12:28

Bedankt voor de leuke reacties.
Het voelt ook alsof je in een levend schilderij woont hier. We zitten midden in het hart van National Park Hohe Tauern
In de winter is het hier wintersport en zomers berg en wandelsport gebied.

Voor iedereen die van natuur houdt is een vakantie hier echt aan te raden. Wij kwamen hier al jaren voor we vorig jaar hierheen verhuisd zijn.
Dit moet je je voorstellen bij wandeltochten hier in de omgeving.

Samen met mijn stalhoudster willen we in de toekomst ook de paardrijactiviteiten weer gaan uitbouwen. Vakantie met eigen paard mee, ruiterkamp en georganiseerde buitenritten.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:33

rocky mountain horse <3

ik wou ook zo een, tot men ouders de prijs of reisafstand zagen :o

Tinkielovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:16

Wat een prachtig paard + omgeving zeg <3 Ik denk dat veel mensen jaloers op je zijn! Ziet er verder leuk uit hoor :)!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:43

Wat een ontzettend gaaf dier <3
En wat woon je daar geweldig!! We zijn toevallig 3 weken geleden op wintersport geweest in dat gebied, wij logeerden in Bramberg am Wildkogel. Zou er zo willen wonen :)) Helaas ziet m'n vriend dat niet zo zitten...

Heb verder geen tips voor je, vind het heerlijke filmpjes om naar te kijken. Alleen die achtergrond al :+:

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:35

Dat is precies aan de andere kant van de Felbertauerntunnel nog geen 3 kwartier hier vandaan.
Mochten jullie weer een keer daarheen gaan kom dan een dagje door de tunnel voor een sneeuwrit te paard.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:41

Volgend jaar hopen we daar zeker weer naar toe te gaan :)) Was heel goed bevallen dit jaar.
Lijkt me zeker leuk om een dagje naar de andere kant te komen voor een sneeuwrit te paard, lijkt me echt prachtig!
Wellicht gaan we zelfs deze zomer al terug, maar daar hebben we nog geen concrete plannen voor.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:54

Ik vind de winter hier heerlijk, maar niets kan op tegen de zomer. De groene almen met loslopende koeien, de prachtige bloemetjes en dieren. Heerlijk wandelen en dan kaisersmarren eten bij een hutte.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:59

Ik zou een zachtere en langere fase 1 geven, nu geef je soms al best wel veel druk en je ziet dat hij dan geïrriteerd raakt. Prachtig paard, prachtige omgeving :-)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:10

CrazyCat schreef:
Ik vind de winter hier heerlijk, maar niets kan op tegen de zomer. De groene almen met loslopende koeien, de prachtige bloemetjes en dieren. Heerlijk wandelen en dan kaisersmarren eten bij een hutte.

Kaiserschmarrn :+:
De zomers in Oostenrijk zijn idd ook prachtig. Lijkt me heerlijk als je dat allemaal in je achtertuin hebt :)