ik wil met mijn verzorgpony graag beginnen met het rijden met neckrope. ik rijd hem al aan een halster, en hij reageert niet anders dan met hoofdstel. mijn plan is om samen met een vriendin, die hem dan aan een longeerlijn heeft, dat ik er dan opga met neckrope. is dit een goed plan? en hebben jullie tips hoe het beter/anders kan?
Reageeerd je pony op aanraking van de hals(dus teugel tegen linkerhals is rechtsaf gaan?) doe je grondwerk? Ikzelf heb ook gebruik gemaakt van een cordeo in het grondwerk waardoor mijn paard gewend was om op die manier hulpen te krijgen, en kon ik al zonder teugels met mijn benen/houding sturen, dus de stap naar neckrope rijden is dan heel makkelijk
je kan beginnen door met een halstertouw om de nek te rijden terwijl je ook het hoofdstel nog om hebt. zo kan je paard wennen aan de hulpen en ze linken aan wat hij moet doen.
Ik zou ook onder het rijden met hoofdstel de cordeo om doen en dan steeds minder gebruik maken van het hoofdstel en uiteindelijk alleen nog op de cordeo en zit rijden. Ik zou het eigenlijk niet doen met iemand ernaast die de longeerlijn vast heeft. Voor hetzelfde geld loopt hij dan je vriendin achterna i.p.v. naar jouw hulp te luisteren. Dan kun je beter een zweepje erbij pakken die je tegen de hals kan leggen.
Ik heb bij mijn pony cordeo gewoon omgedaan, en gelukkig snapte ze het al best snel. Maar je kan inderdaad door middel van grondwerk, of met langere teugels gaan rijden (Zoals bij Western) zodat je ook meer met de hals stuurt dan met het bit.(: Succes!
TurdusMerula
Geplaatst: 21-03-12 23:02
Eerst een dubbele optoming, dus met hoofdstel of halster er ook bij. Gaat het goed, dan haal je die er af en gebruik je alleen cordeo. Kies voor een veilige omgeving.
Overigens zou ik paard daarvoor niet aan de longe doen. Je verwacht geen problemen en jullie (jij en vriendin) kunnen nu elkaar niet in de weg zitten.
Als je goede vertrouwen in de pony heb zou het best kunnen! ik rijd ook met neckrope en je moet toch eenkeer proberen en dan zie je wel hoe het gaat! succes!
ik heb het geprobeerd, ging best goed! gewoon met halstertouw. alleen stap en af en toe klein stukje draf, was in de paddock dus niet zoveel ruimte. ga het zeker nog eens proberen! bedankt voor de tips!
Mariett
Blogger
Geplaatst: 26-05-12 09:45
Ik ging zelf eerst alleen maar op mijn zit proberen te rijden, wel met het hoofdstel nog om om Marietje te corrigeren, en toen dat helemaal lukte ging ik alleen met neckrope. Ik liet het halster er nog wel om, anders kan het paard ineens een gevoel van vrijheid voelen en er vandoor gaan