Probleem met het liggen aanleren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Probleem met het liggen aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:51

Hoi!

Ik ben al ruim een jaar bezig met vrijheidsdressuur aanleren bij mijn shetlander. Ze pakt het erg goed op en kan ook al veel dingen :j
Het liggen aanleren, dat is voor mij nog een wens die ik zeker wil laten uitkomen deze zomer! Alleen ik loop heel erg vast..
Het is namelijk zo, dat Tiamo mij altijd volgt in stap-draf-galop, en dus hoe nat ik haar ook maak, als ik erbij ben gaat ze niet bij me weg om te liggen rollen.. ik ga dan van een afstandje kijken, maar dat heeft ze door, zelfs als ik om het hoekje sta ofzo.. Ze is 1x gaan rollen met mij erbij, dat was een poosje geleden toen stonden ze nog de hele tijd in de sneeuw, en mocht ze even in de binnenbak.. Maar hoe nat ik haar ook maak nu, ze is gewoon te gefocust op mij en de signalen die ik ga geven.
Dan loop ik even weg, naar binnen, en laat ik haar buiten staan, kom ik 10 minuten later terug heeft ze gerold }> Het is niet zo dat ze me niet vertrouwd ofzo, want als ze soms ligt te zonnen in de zomer kan ik er zo bij gaan liggen en dat een uur volhouden.

Ik hoop heel erg dat iemand mij de tip kan geven die doorslag geeft :D is het liggen op een andere manier aan te leren? Ik wil het niet door haar om te trekken ofzo aanleren.

xxx Heidi

dit ben ik met tiamo :)
Afbeelding

Amable

Re: Probleem met het liggen aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:55

Hou haar aan het halstertouw maar trek je heel bewust terug. Dus stuur haar bij je vandaan als ze naar je toekomt en slenter dan met het halstertouw op de langste lengte achter haar aan. Op die manier geef je aan dat je graag in de buurt blijft, maar dat zij mag bepalen waarheen en wat te gaan doen. Telkens als ze naar je toedraait stuur je haar hoofd weg en zorg je zelf weer achter haar te komen, lijn direct los (dus zonder contact) als ze ook maar even haar eigen weg gaat. Op zo'n moment ook geen goed of goedzo of zo roepen want dan is haar focus direct weer bij jou.

x_Heidi

Re: Probleem met het liggen aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 22:05

Bedankt! :) Hier heb ik hopelijk wat aan, ik ga het gelijk proberen als het weer het weer toe laat om een pony nat te maken :+

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:24

Helaas, als ik dit doe, loopt ze voor me uit na een poosje maar ze blijft nog wel heel allert (oortjes draaien en wachten tot ik toch eindelijk stop met "raar" doen).. En maakt ze dus geen aanstalten te gaan liggen.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:35

Kan ze ook knielen? Zo ja, vanuit daar kan je het ook aanleren door het hoofd opzij en omlaag te vragen met beloning of targetten en druk te geven tegen de achterhand. Als je pony volledig ontspannen is in deze oefening en jou daarin volledig vertrouwt grote kans dat ze er dan bij gaat liggen

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 21:54

Aestrith schreef:
Kan ze ook knielen? Zo ja, vanuit daar kan je het ook aanleren door het hoofd opzij en omlaag te vragen met beloning of targetten en druk te geven tegen de achterhand. Als je pony volledig ontspannen is in deze oefening en jou daarin volledig vertrouwt grote kans dat ze er dan bij gaat liggen

Ze kan het compliment links en rechts, dus ik zal het knielen eens gaan aanleren! :)

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:18

Je kan ook eens proberen als iemand anders zijn/haar pony ook nat maakt en dan samen in de bak. Dat was laatst bij mij gelukt, toen die andere ging rollen, ging die van mij meteen ook!

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:07

bij ons op de manege mogen ze altijd rollen na de les in de piste misschien als ze hard gewerkt heeft dat ze dan rolt tegen het zweten dan belonen.