Horsemanship, welke stroming volgens jou het beste?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Horsemanship, welke stroming volgens jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:28

Is een beetje onduidelijke titel. :P

Maar ik was wel benieuwd wie jullie het fijnst vinden werken, en wie jullie het best met paarden vinden omgaan.
Gewoon welke instructeur/style jouw voorkeur heeft, en natuurlijk onderbouwd waarom. :j

Ikzelf ben nog een beetje mijn weg aan het zoeken. Ik doe soms een beetje Parelli en ik merk dat het voor mijn
paarden goed werkt, dat mijn lichaamstaal tegenover hun veel duidelijker wordt en ik hen ook meer duidelijk kan
maken. Bij wat ik van Pat Parelli zie, vind ik dat hij vriendelijk met zijn paarden omgaat, en dat de onderdelen
makkelijk te begrijpen en toe te passen zijn.
Daarnaast vind ik de filmpjes van Honza Blaha ook altijd érg mooi om te zien, maar ik heb me nog niet zo in hem
verdiept, dus daar ga ik nog geen uitspraken over doen.

Ik ben benieuwd! :D
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 18-03-12 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topic-titel aangepast op verzoek van TS.

Maureen95

Re: Horsemanship, welke instructeur volgens jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:38

Ik heb al een paar keer les gehad van irene lier een 2ster parelli instructeur :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:39

En hoe beviel dat? En waarom? :P

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:27

Het was supoerleuk en ze helpt je ook heel goed en luisterd ook heel goed naar wat je te vertellen hebt en wat je probleem is !!!
Wij geven ook parellidagen en dan komt ze lesgeven. Dus als je meer info wilt ff pb

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:30

Nou, ik zocht meer info over meningen gewoon. :P Dus meer over waarom Parelli jou zo bevalt, is het de manier van werken, de vriendelijkheid/duidelijkheid naar het paard? Etc. Dus niet over je instructrice, maar over de Parelli manier.
Ik zoek zelf niet echt bepaald iets, dat komt vanzelf wel. :j

Ik zal de titel even wijzigen :j

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:48

Honza's basis is Parelli ;)

Ik heb al jaren terug gekozen voor Parelli, was destijds meer bezig in het "Voest-hoekje". Maar m'n eigen pony was wat nu binnen Parelli een RB-ex wordt genoemd. Die loslaten in een roundpenn zou betekenen dat ze gewoon zou blijven rennen als een kip zonder kop. Niet zinvol dus, vandaar dat ik op zoek ging naar een andere weg. Om de simpele reden dat Parelli online begon, ben ik daar maar mee gestart.

In mijn ogen is Parelli de meest uitgebreide methode op het moment, met de meeste kennis er makkelijk beschikbaar achter zitten. Nadeel zijn de kosten van dat materiaal en instructie, Parelli is een dure methode maar z'n geld meer dan waard.
Laatst bijgewerkt door Wicky op 18-03-12 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:49

Klopt dat las ik op zijn site idd :j Had ik nog niet gezien. :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:15

Honza is idd een oud leerling van Parelli. Ik zag hem zelfs laatst nog een keer op een oud Parelli filmpje. Hij is inderdaad een goed voorbeeld van hoe horsemanship eruit moet zien.

Welke instructeur is het beste? Bedoel je instructeur of methode? Want van Pat Parelli zelf heb ik nog nooit les gehad. :o :D Kies wat bij je past. Een ander kan dat niet invullen voor je.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:16

Ik bedoel idd welke stroming/methode je het beste vind, bijv. Parelli, Monty Roberts of weetikveelwie.

Ik heb al een aan mod gevraagd de titel aan te passen want dit is een beetje onduidelijk.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:18

Zie de site hieronder:

http://www.paardenrijdenmetgevoel.nl/ho ... nship.aspx

Als ik zie hoe zij met de paarden bezig is echt top!
Ze luisterd goed naar je en naar het paard, legt alles heel goed uit en vol geduld en heeft veel kennis en ze is ook open en eerlijk dat vind ik erg fijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:19

ohh oek dat moet je niet op me bericht letten haha.

Ik lees nu het boek paarden liegen nooit erg mooi boek verder heb ik geen verstand van de methodes om daar iets zinnigs over te zeggen

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:27

Ik krijg wss dinsdag mn eerst parelli les met mijn paard. Dus kan kan ik je meer vertellen of het mij beviel ;)!

Ik heb wel veel gezocht op internet naar de methodes en Parelli spreekt mij het meeste aan.
Krijg wel les van een meid die ook echt exames heeft afgelegd in america e.d. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:58

wel leuk romanoff wie krijg je?

TurdusMerula

Re: Horsemanship, welke stroming volgens jou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:46

Ik denk zelf dat het vooral belangrijk is, als je een bepaalde methode gebruikt, je de intentie ervan écht begrijpt en bij je past. :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:20

@Maureen16; Van Eef Veenstra :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:02

Oja zij is goed!!!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:48

Parelli voor mij absoluut :j Geen andere methode die tot nu toe zo goed bij mijn en mijn paard zn wensen aansluit. Ben ook volgens de methode van Voest bezig geweest, en heb me o.a. in Monty Roberts en Nevzorov verdiept. Laatsgenoemde vind ik heel mooi om bezig te zien, maar voor de doorsnee paardenliefhebber een onhaalbare manier van werken/methode. En dat brengt me bij Parelli, iédereen kan met zijn methode leren werken. Het is zo logisch als je je er eenmaal in verdiept hebt en goed hebt uitgezocht wat voor type jouw paard is en hoe je daar het best mee om kunt gaan. Ik ben nog lang niet zo ver als ik zou willen zijn, maar zoals Parelli zelf zegt, It's a road of never ending selfimprovement (of iets van die strekking ;) ). Door de manier van aanbieden is het goed te volgen, ook als je niet iedere week/maand een instructeur naast je kunt hebben.

Ga als het goed is ook les volgen binnenkort (van Zoe van Kruiningen), en ga mee doen aan een Parelli Playday in mijn buurt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:18

Clinton Anderson en Parelli. CA omdat hij meer to the point is, Parelli voor de diepgang. En voor de begeleiding is Parelli de meest aangewezen persoon, instructie volgens CA is in Nederland maar sporadisch vertegenwoordigd.

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:08

Ik vind de boeken en methode van Klaus Hempfling erg goed, want hij werkt met paarden vanuit het natuurlijke gedrag van het paard i.p.v. dat hij de paarden trucjes aan probeert te leren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:17

Klaus gebruikt veel van dezelfde trucjes als elke andere horseman hoor. ;) Als je eenmaal weet hoe het werkt is het ook heel zichtbaar, alleen vindt Klaus het fijn om mysterieus te blijven. Maar ook hij gebruikt gewoon drive en draw om een paard naar zich toe te trekken.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:00

Ik vind parelli wel goed helpen. Alles is heel duidelijk en word goed uitgelegd. Helaas is het niet in het nederlands :(
Maar nog een goeie tip!
14april is de equiday in ermelo bij de KNHS. Alles gaat om do it for the horse(naturalhorsemanhip dus)
Ik ga er ook heen. Heb er heel erg zin in. Er zijn daar ook allerlei parellispullen tekoop helaas is niet allEs echt. Maar wel goedkoper

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:51

Ik vind Parelli wel de beste stroming vind ik. Het werkt heel goed bij een paard die eerst heel bang was. Ik heb niet echt een reden waarom ik dat de beste stroming vind, het helpt gewoon het beste bij mijn pony´s.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 17:07

Ik vind niet 1 stroming het beste. Ik vind dat je gewoon zo veel mogelijk informatie moet verzamelen en dan met je eigen logica een mooie combinatie moet maken van stromingen en eigen ervaringen. Ik vind zelf niet dat je 1 persoon maar klakkeloos na moet doen maar zelf moet nadenken en moet kijken wat voor jou het beste werkt en wat voor jou logisch is als je door de ogen van je paard kijkt.

In eerste instantie ben ik begonnen met Parelli, daarna heb ik me verdiept in Emiel Voest, Clinton Anderson, Rick Gore en gewoon het paard in het algemeen.

Van alles wat je tegenkomt in de paardenwereld moet je zelf een selectie maken van wat je wel of niet mee neemt. Parelli en Clinton lijken vrij veel op elkaar maar toch hebben ze allebei een aantal dingen die je bij de ander niet tegen komt. Ook zijn er dingen die de ene gewoon beter doet dan de ander.

Door zelf logisch na te denken en te kijken wat vanuit de natuur van je paard het beste zou zijn kan je je eigen methode ontwikkelen die voor jou het beste werkt ;) (die zal waarschijnlijk wel veel weg hebben van bijvoorbeeld Parelli maar dat geeft niet.)

Als ik toch 1 persoon moet kiezen die ik het fijnste vind dat is dar denk ik Clinton Anderson. Zijn methode is in mijn ogen het meest logische. Een nadeel van zijn methode vind ik bijvoorbeeld dat hij wat minder rustig is en wat agressiever om het zo maar even te noemen. Parelli straalt veel meer rust uit. Daar maak ik dan bijvoorbeeld een combinatie van Parelli en Clinton door daar ongeveer tussen in te gaan zitten. ;)

foxymidnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:15

zelf ben ik met parelli begonnen maar volg nu meer clinton anderson. Zelf ben ik meer van to the point uitleg. bij CA is de uitleg directer dan bij PP naar mijn mening. PP geeft veel meer achtergrond info over de mentaliteit van paarden. Als je helemaal op nul begint met Natural Horsemanship raad ik je in eerste instantie PP aan ivm de extra uitleg. voor mezelf is dat te langdradig en bevalt me de kort maar kracht aanpak van CA mij beter.
Voor de duidelijkheid het zijn beide toptrainers.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:32

Mij ligt CA ook beter dan PP. En toch heb ik af en toe de indruk dat CA de ervaring mist die PP wel heeft. Dat CA soms dingen doet die PP in zijn jeugd ook zou hebben gedaan maar nu met de jaren ervaring anders zou doen.