Verschil travers op 3 en 4 hoefslagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Verschil travers op 3 en 4 hoefslagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 11:00

Ik ben bezig met het aanleren van travers aan de grond. Dacht dat dat een logische stap was na het goed beheersen van de schouderbinnen. Dit vanwege het rechtrichten en het krijgen van een soepel en goed dragend paard. (verantwoord lol met je knol).
Maar nu begin ik grote verschillen te zien. Het ene paard loopt echt met de achterhand op een hele andere hoefslag, terwijl het andere paard maar iets naar binnen komt (3 hoefslagen).

Nu vraag ik me af wat het verschil hier in is en welke voor en nadelen aan beiden manieren zitten.

kleinvosje

Re: Verschil travers op 3 en 4 hoefslagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:01

Travers hoort over vier hoefslagen te gaan, elk been een eigen hoefslag. Als ie over 3 hoefslagen gaat, is het paard niet genoeg zijwaarts.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 11:21

Oke bedankt! Zal de travers op 3 hoefslagen een goede opstap zijn naar 4 hoefslagen of is het beter om dat over te slaan? Schouderbinnen duurde ook vrij lang om goed te beheersen bij dat paard. Bij hem is het een slechte bouw die het lastger maakt, maar daarom niet minder belangrijk om goed te dragen. We maken vrij veel kilometers en ik wil geen/zo min mogelijk verkeerde slijtage.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:23

De meeste paarden hebben in het begin moeite met het over vier sporen gaan. Is een kwestie van oefenen, en dat je dan begint op 3 sporen en dat uitbouwt naar 4 is helemaal niet verkeerd! Levert niet veel meer slijtage op denk ik.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:35

Tja, 'hoort', 'hoort'... in de wedstrijdsport misschien.

Als je de travers alleen gebruikt om je paard recht te richten en te versterken, dan is drie hoefslagen prima. Let er wel op dat dat dan wel aan beide kanten hetzelfde is.

Als het goed gaat kun je altijd nog doorgaan naar 4 hoefslagen, maar het is niet zo dat zolang je dat niet doet de oefening geen waarde heeft. Je kunt het dus ook lekker bij 3 hoefslagen houden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 11:37

Nee ik bedoel eigenlijk slijtage in het 'normale' arbeid (afstandsritten), door ondersteuning van ditsoort oefeningen. Om bijvoorbeeld rugproblemen te voorkomen. (hij heeft een nadelige bouw, dus heeft extra aandacht nodig).

Bedankt voor de tips!

Hij doet het wel aan beide kanten gelijk, hij begrijpt de bedoeling ook maar het is gewoon moeilijk voor hem. (dat andere paard doet het met 2 vingers in de neus en leest ondertussen de krant nog even ofzo :7 ).

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:53

In het begin kan je je beter richten op de lengtebuiging dan op het aantal sporen. Vaak zie je dat mensen hun paard haaks op de kant zetten. Dat kan ook een oefening zijn (wijken over de hoefslag) maar het heeft niet zoveel met travers van doen.

Het is belangrijk dat je je niet teveel fixeert op het naar binnen zetten van de achterhand, maar je richt op de buiging die hij aan moet nemen om je binnenbeen. Het is een verzamelende oefening, als je hem goed uitvoert voel je de achterhand ook onder plaatsen. Ben je teveel gericht op het naar binnen duwen van de achterhand dan duikt het paard meestal op de voorhand en is dus geen sprake van een correct uitgevoerde oefening.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:03

LindyH schreef:
Tja, 'hoort', 'hoort'... in de wedstrijdsport misschien.

Als je de travers alleen gebruikt om je paard recht te richten en te versterken, dan is drie hoefslagen prima. Let er wel op dat dat dan wel aan beide kanten hetzelfde is.

Als het goed gaat kun je altijd nog doorgaan naar 4 hoefslagen, maar het is niet zo dat zolang je dat niet doet de oefening geen waarde heeft. Je kunt het dus ook lekker bij 3 hoefslagen houden.

Even als toevoeging (ben het namelijk met jou eens), een travers op drie sporen stapt naar zijn middelpunt en een travers op 4 sporen stapt daar overheen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:12

Ik verplaats dit topic van BEH naar GVL.