tweede grondwerk sessie met olivia.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haf_sjakie

tweede grondwerk sessie met olivia.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:14

Na aanleiding van mijn vorige topic [GVL-ITP] eerst grondwerk sessie met Olivia
hierbij onze tweede sessie, ditmaal vanaf het begin gefilmd.

Zelf ben ik heel tevrede over deze tweede keer en ben benieuwd of jullie ook zoveel verschil al zien en mijn handelen kunnen waarderen.

ik sta weer open voor feedback en complimentjes :D

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:16

Hij zegt dat de video niet beschikbaar is. :)

EDIT: Nu wel _O-

Jessix

Re: tweede grondwerk sessie met olivia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:35

Beter! :)
Ik mis wel nog steeds de porcupine.. En driving game. Met beide zal je je Olivia d'r voor- en achterhand ook makkelijker kunnen beweging. Ook handig voor de send. Ik sta zelf toch iets langer stil, voordat ik aan de cirkels begin. Ik wil ook het nageven op het halster altijd oefenen, rechts en links inbuigen. Ik zie dat je wel naar beneden doet. Lekker nagevelijk maken dan breekt ze ook minder snel uit op de cirkel.

Succes verder!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:47

Ik heb alvast een deel bekeken, even geen tijd om hem helemaal te kijken. Ik vind het er goed uitzien, al zijn er wel wat dingen die ik anders zou doen/anders geleerd heb. Ik kom er morgen even op terug :-)

Leuk dat je nog een filmpje geplaatst hebt, vind ze erg leuk om te zien en er zelf ook weer van te leren!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:50

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:38

Ik zou toch nog enkele dingen anders doen, maar iedereen doet zijn oefeningen nu wel eenmaal op een iets andere manier, dat merk ik ook bij mijn vrienden.
Dit is wel veel beter!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:56

kan je mij uitleggen waarom je je wijzende hand omhoog doet. Ik vind dit onlogisch omdat je dan je groot maakt voor de pony en de pony dus blokkeert, je kan ook duidelijk zien dat de pony pas de juiste richting op gaat op het moment dat je met de stick heftiger gaat zwaaien. Ik doe het precies andersom, hou de drijf hand hoog (waarin jij dus de stick houdt) en de wijshand is laag, deze draait ook iets naar buiten zodat de pony ruimte heeft om vrij weg te kunnen.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:59

Maritje1991 schreef:
Hoi,

Kijk eens naar mijn filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=NSVmE_6r ... ature=plcp
(heb ik gemaakt als een instructie voor iemand ;) )

De porcupine en driving op deze manier, zijn een must VOOR je verder gaat :)

Ik heb jou filmpje ook bekeken. Nu was echter mijn vraag. Bij de purcupine game.. Als je de achterhand wilt laten bewegen, is
het dan de bedoeling dat je voorhand stil blijft? En andersom natuurlijk ook?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:00

In principe is dat de bedoeling.

Maar het gaat niet om het draaien an sich. Het gaat om de communicatie! Dat het duidelijk is wat je bedoeld. Dat jij je paard kan besturen.

Snap je?

Ennuh wij hadden toen een slechte dag... :o

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:12

Maritje1991 schreef:

Maar het gaat niet om het draaien an sich. Het gaat om de communicatie! Dat het duidelijk is wat je bedoeld. Dat jij je paard kan besturen.

Snap je?

Ik bedoelde het ook helemaal niet kritisch. Ik ben me eigen ook steeds meer aan het verdiepen in NH en voorname in Parelli en ik vroeg
het me gewoon af. Ik vind het super knap wat jij met je paard hebt bereikt. En ik hoop dat ik ook zo ver kom!

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:13

xkmmtjeee schreef:
Maritje1991 schreef:

Snap je?

Ik bedoelde het ook helemaal niet kritisch. Ik ben me eigen ook steeds meer aan het verdiepen in NH en voorname in Parelli en ik vroeg
het me gewoon af. Ik vind het super knap wat jij met je paard hebt bereikt. En ik hoop dat ik ook zo ver kom!

Ik zie nu pas dat je een Collega bent :D Wel ander Filliaal..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:27

Oeps oud profiel, ik werk niet meer bij de albert heijn ;)

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 13:42

Maritje1991 schreef:
Hoi,

De porcupine en driving op deze manier, zijn een must VOOR je verder gaat :)

hoi Marit,

ik zal je filmpje straks even bekijken, maar ik weet prima wat een friendly, porcupine of driving game is.
Mijn vraag aan jou is alleen, waarom is het een must voor je verder mag gaan?

bedankt voor je antwoord in ieder geval

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:00

Omdat dat hetgeen is waarmee je communiceert :)

Als je paard geen driving voorhand en achterhand kent kun je ook niet verwachten dat je paard netjes de circrl op gaat. Omdat je yoyo game een combi van porcupine en driving is.

Snap je?

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 20:25

@Maritje, als eerste ik waardeer je feedback ontzettend omdat ik weet dat je het goed bedoelt.
Maar ik heb wel een paar "maar's", in mijn ogen denkt een paard niet in een friendly game, porcupine of driving. Hij denkt ook echt niet van nu leer ik de frienly game of nu leer ik de porcupine game...

Ik kijk naar wat ik denk dat het paard nodig heeft op dat moment.
Een voorbeeldje: "ik speel een friendly game, maar ondertussen komt het paard in mijn persoonlijke ruimte, moet ik dat dan maar negeren omdat het de eerste keer is dat ik grondwerk met dat paard en hij de porcupine of driving nog niet geleerd heeft? Persoonlijk vind ik dat een respect kwestie en ook al is het de eerste keer, of vooral omdat het de eerste keer is (hij kan het maar beter meteen leren) los ik dat probleem wel gelijk op. Door inderdaad bijvoorbeeld een yoyo game of driving game toe te passen. Tenslotte is het paardentaal dat we toepassen met het parelli grondwerk. De driving game zie ik ze vaak ook onderling met elkaar spelen ;)

Om even terug te komen op de eerste 3 games en waarom ik dan denk dat pat parelli ze zo heeft uitgevonden is om het ons, de mens, te leren. En dat is natuurlijk ook prachtig dat pat dat zo schematisch voor ons mensen heeft vertaald en de verschillende games zo heeft gescheidden voor ons zodat wij paardentaal beter kunnen begrijpen en het overzichtelijker voor ons is.

Nu ben ik zelf al een aantal jaar bezig met parelli en, al voel ik me vaak nog een beginner omdat ik het gevoel heb nog maar een fractie van paardentaal te begrijpen, ik denk niet dat ik nog een echte beginner ben. De games zijn me duidelijk, en daarom ben ik ook van mening dat ik niet in de eerste 3 games moet blijven hangen. Voor iemand die begint met parelli vind ik dat anders, dan ben ik het met jou eens en zul je jezelf eerst de eerste 3 games eigen moeten maken voor je verder gaat. Maar dat vind ik los staan van het paard en met welk paard je het doet. De mens moet leren ;)

Hoop dat ik het zo goed heb verwoord en dat je snapt wat ik bedoel.

groetjes Elianne

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 20:44

@Maritje, heb even je filmpje gekeken en wil daar ook graag nog wat feedback opgeven aangezien je het hier als voorbeeld gebruikt "De porcupine en driving op deze manier, zijn een must VOOR je verder gaat" en als instructie voor iemand gebruikt.

Citaat:

Ik ben het absoluut niet met je eens hier, het gaat wel degelijk om als je de voorhand wil dat je ALLEEN de voorhand krijgt en dat de achterhand blijft staan. Dat is communicatie! Perfectie, ook al is het maar 1 stapje, 1 goed stapje is beter, dan een heel fout rondje in mijn ogen.

Over je filmpje nog even:
De friendly game heb ik totaal niets op aan te merken, je zou hem wat meer kunnen uitbreiden maar dat terzijde.
De porcupine game dan, bij 1.00, het is een heel rondje voorhand, maar de achterhand draait constant mee. In mijn ogen is dat niet de bedoeling, begin dan met 1 stapje, ietsje meer druk op de voorhand dan misschien, en stop pas wanneer de achterhand laat staan, dus wanneer je een goede pas krijgt. Het liefst zie ik in deze aanleer fase, 1 goede pas, de voorhand (stapt over) de achterhand blijft staan. Dat is communicatie!
het zelfde bij 1.19 in mijn ogen ga je dus te snel en wil je gelijk te veel, waarom een heel rondje? Ook dan geef je de release niet op het juiste moment, de voorhand stapt niet over, de achterhand stapt bij.

Achterhand porcupine game bij 1.35 vind ik wel zeer netjes!!! De voorhand blijft mooi staan, en ze reageert licht. Super.

Bij 2.30 begin je met een driving game acherhand, in mijn ogen sta je veel te dicht op je paard wanneer je met fase 1 begint. Geef hem meer ruimte. Wanneer hij op moet ophoude kom je omhoog en ga je op de achterhand af, ik zie persoonlijk daar te weinig verschil in je drive houding en je release. dat doe je bij 3.18 wel duidelijker vind ik.

Bij 2.45 en 3.00 driving game voorhand, zie ik veel meer de achterhand bewegen en ervoor zorgen dat ze een rondje maakt dan de voorhand.

Al met al een leuk begin, maar persoonlijk vind ik het absoluut geen voorbeeld waardig filmpje voor mij of iemand anders. Niemand is perfect, ik ook niet, maar we kunnen alleen maar van elkaar leren. Vandaar toch even mijn feedback en ik hoop dat je het niet als kritiek maar als tips opvat.

groetjes Elianne

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:10

Als ik even voor mijn beurt mag praten, want je bericht is aan maritje1991 gericht. :o

Leuk dat je jezelf al zo'n gevestigde beoefenaar van Parelli vind, zelfs nog beter al Pat Parelli zelf, want die begint wel degelijk altijd met de eerste 3 games bij een nieuw paard. :)* Daarbij zie je duidelijk in je andere games dat de eerste drie niet bevestigd zijn. Je mist heel duidelijk die opbouw, juist dat is hetgeen wat fout gaat.

Heb je wel eens les gehad?

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 23:15

Waar heb ik gezegd niet met de eerste 3 te beginnen? Het begin van het filmpje staat er helaas niet op en de volgorde van de seven games is er natuurlijk niet voor niets dus ben ik wel degelijk met de eerste begonnen en daarna al snel de tweede enz ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:34

Mijn games zo zijn slecht dat ik level 2++ ben geslaagd :P (DIT IS DUS EEN GRAP)

het gaat NIET om het rondje!
het GAAT WEL om het feit dat ze begrijpt wat ik bedoel.

En diegen naar wie ik het filmpje stuurde, heb ik les gegeven, maar door de rhino kon ik niet komen en heb ik zo even uitgelegd hoe het er ONGEVEER uit hoor te zien.

Maar, jij vind zelf dat je het heeel goed kan, dus ik ga je verder niet meer helpen.

Overigens is Wonder NIET in de leerfase. Wij KUNNEN communiceren, verder hadden we enorm slechte dag (lees Wonder was ernstig RBE) en is Wonder van nature LBE dus moeilijker voorhand omzetten.

en daarbij vraag je in de aanleerfase (dat ik dus laat zien) wel een driving achterhand zo dichtbij en niet zoals jij doet vanuit zone 1.

Overigens vind ik dat je lichaamstaal erg onrustig is, zeker als je zegt dat je al een paar jaar parelli doet.

Aangezien het om je eigen lichaam gaat, wat je zelf zegt en je spreekt je zelf dus enorm tegen.

Ik denk dat je Pat maar moet gaan concureren als je vind dat je het zo goed kan :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 00:31

Misschien moet je die dan eens op film zetten, want op je eerste filmpje staan ze ook niet.. Ik ben wel benieuwd hoe goed jij dat kan. Ik zie het namelijk absoluut niet terug in hetgeen wat je wel op film hebt.. Het gaat er niet om dat je er even snel doorheen loopt, het gaat er om dat je het leert aan je paard. En als dat nog niet bevestigd is, dan hebben de andere games nog geen zin.

2e keer: Heb je weleens les gehad of auditie gedaan?

*edit, ben op je youtube channel betere filmpjes tegen gekomen. Jammer dat je dat hier dan niet laat zien.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 08:36

Jessix schreef:
Misschien moet je die dan eens op film zetten, want op je eerste filmpje staan ze ook niet.. Ik ben wel benieuwd hoe goed jij dat kan. Ik zie het namelijk absoluut niet terug in hetgeen wat je wel op film hebt.. Het gaat er niet om dat je er even snel doorheen loopt, het gaat er om dat je het leert aan je paard. En als dat nog niet bevestigd is, dan hebben de andere games nog geen zin.

2e keer: Heb je weleens les gehad of auditie gedaan?

*edit, ben op je youtube channel betere filmpjes tegen gekomen. Jammer dat je dat hier dan niet laat zien.

@maritje en Jessix
komt voor elkaar, zal ze op film zetten. We zijn nu wel zo ver dat we die ook met rust geduld en vooral beleefdheid kunnen spelen. De meeste respect-issues zijn nu namelijk wel opgelost.

Jammer dat jullie beide niet op mijn voorbeeldje ingaan, wat te doen als je een friendly game voor het eerst speelt maar het paard loopt over je heen/komt ongevraagd in jou route. Wat doe je dan, negeren of oplossen?

Ja ik heb wel eens les gehad ja, niet veel, het meeste zelf uit de rode en blauwe level pakketen van parelli geleerd. Verder heb ik audititie gedaan met mijn haflinger toen nog, level 2 online en freestyle geslaagd. Met level 3 waren we bezig om te filmen, maar binnen 10 minuten alles op film krijgen is me toen helaas niet gelukt (ze was ook een echte LB-in). Ook vind ik dat het niet om de audities gaat, maar om de relatie met je paard. Auditie doen en jezelf meten met andere is leuk en soms nuttig, maar staat zeker niet voorop. Gelukkig denk ik aan jullie reacties te merken dat dat vooral jullie ook zo geld.

@Jessix, leuk dat je mijn andere filmpjes op youtube hebt opgezocht, en me daar beter vind. Dat is altijd leuk om te horen, maar snappen doe ik het niet, omdat ik daar precies het zelfde doe in mijn ogen, ik kijk naar wat het paard nodig heeft op dat moment. Alleen reageren de paarden minder heftig omdat het echte LB-introverten zijn, zowel de haf als de shet. En met beide was ik al een flinke poos bezig natuurlijk, vooral de haf en ook waren ze beide van veulen af aan in mijn bezig. Deze filmpjes van olivia zijn echt van de eerste en tweede sessie voor haar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:31

Niet rot bedoelt, maar vaak denk je dat je hetzelfde doet, echter is het niet altijd zo. Ik heb nu wekelijks les en dan blijkt de relateit nog wel eens anders te zijn met mijn gevoel. ;) Vandaar mijn vraag. PNH is zelf studie, maar het is wel heel goed om je te laten controleren zoniet bijleren doormiddel van een les of autitie om te zien waar je nu staat. Het haalt je ook uit je eigen comfort zone. Ik heb precies hetzelfde gehad hoor en nog moet ik wekelijks laten zien waar ik mee bezig ben geweest en mankeert er vervolgens van alles aan. :)

Ik kijk niet zo zeer naar de paarden op de filmpjes, uiteraard herken ik hun horsenality en het verschil in niveau. Ik vind je veel duidelijker op de filmpjes met je haf, in je eigenlichaamstaal. Ook bedoel ik met mijn opmerking, dat ik nu heb gezien dat jij wel degelijk alle games kan leren aan een paard. Dat laat je niet zien op de films met Olivia, in eerste instantie al omdat die games er niet opstaan. Ik beoordeel jou op wat ik zie. Nu ik meer van je heb gezien pas ik mijn mening ook direct weer aan, maar dat was niet de eerste indruk die je hebt gegeven uit je twee filmpjes met Olivia. Wel weet ik uit ervaring dat het best even vreemd is om met een totaal andere horsenality te werken. Mijn huidige troef is LB ex. en de rest is RB in. en ex. Ik vind het onwijs moeilijk om mijn energie te matchen en moet zo snel zijn en ook nog eens interessant blijven. Hele opgave naar jaren lang rust en vertrouwen te hebben moeten uitstralen, kan ik je vertellen! :) Maar wel heel leuk!

Wat betreft je vraag over het wegsturen uit je ruimte. Ik had dat waarschijnlijk ook wel gedaan, misschien met een jojo of een porcupine. Maar dan alleen terugzetten en weer verder gaan met waar ik mee bezig was. Als ze dan weer komt dan zou ik haar "blokken" of mijn ruimte opeisen door wat met mijn armen te gaan zwaaien, zo heel nonchalant..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:55

Jessix schreef:
Wat betreft je vraag over het wegsturen uit je ruimte. Ik had dat waarschijnlijk ook wel gedaan, misschien met een jojo of een porcupine. Maar dan alleen terugzetten en weer verder gaan met waar ik mee bezig was. Als ze dan weer komt dan zou ik haar "blokken" of mijn ruimte opeisen door wat met mijn armen te gaan zwaaien, zo heel nonchalant..

I agree

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:32

Hier ben ik weer :)

Ik vind dit dus stukken beter dan de eerste keer. Je krijgt hier een aantal keren wat gevolgen van de eerste keer voor je kiezen, samen met wat dingetjes die de pony zich in het verleden duidelijk eigen heeft gemaakt en voor mijn gevoel los je dat prima op.
Je blijft rustig, consequent en laat je dit keer niet verleiden tot snokken of andere tekenen van emotie.

Mij interesseert de voorschriften van parelli e.d. niet zo erg. Voor mij is het van belang dat je bepaalde afspraken met je paard maakt en je daar zeer consequent aan houdt dmv direkt release op het juiste moment en dat zie ik je hier wel doen. Je reageert direct op het goede antwoord met ontspanning.

Maar goed... ik zou mij niet zijn als ik niet toch nog een opmerking plaatsten
:+ (en nee, ik doe zelf nog lang niet alles perfect :) )

Drie opmerkingen:

-Bij de FG op het einde, waarbij je de zweep voor de pony links en rechts laat neerkomen, zie je dat de pony onzeker wordt. Hier was het zinvol geweest om achteruit te lopen, met dezelfde zweepbeweging,en een doorhangende leadrope, zodat de pony moed had kunnen verzamelen om naar je toe te komen. Dat helpt een paard dapper worden en zou hier op zijn plaats zijn geweest.

- Op bepaald moment, aan het einde, doet de pony opeens perfect wat je wil (draait zich naar je toe op de cirkel) Je bent daar ook blij mee. Dat wat HET moment geweest om de pony te laten weten dat je daar blij mee was.
Hier zou ik dus uitgebreid hebben beloond met een heerlijke krabbelsessie op de schoft, om hem daarna de rest van de dag vrij te geven.
Als een pony alles geeft, kun je hem voor een volgende keer meer motiveren door daadwerkelijk te laten weten hoe blij je met hem bent. Zelf Yes roepen en springen is voor de pony geen beloning. Lekker uitgebreid krabbelen op de schoft en vrij geven wel.

- Het kletsen. Please...please... bewaar dat voor na het filmen. De pony heeft het volste recht op 100% aandacht. Het is voor hem ook moeilijk. Geef hem die aandacht.
Stel dat je zelf iets moeilijks moet leren en de aandacht van je leraar is de helft van de tijd elders...
Dus... geen geklets en gedoe. Honderd procent aandacht voor paardenbeest en later, bij het filmpje, met koffie of thee, lekker alles doornemen met filmer/eigenaar.

Overigens is het altijd zinvol om wat royaler met beloningen te zijn in de zin van bv lekker krabbelen (op een plek die hij erg waardeert) Laat een dier weten dat je blij met hem bent, Beloon op een manier die het paard prettig vindt op het moment dat hij zijn best doet. Belonen kun je nooit teveel doen, in tegenstelling tot corrigeren. :)

Succes verder.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 19:51

@liljebo, alweer bedankt voor je reactie en kritische blik :D

puntje 1, super goeie tip, ze wordt inderdaad wat onzekerder, omhaar dan wat meer ruimte te geven en zo meer vertrouwen te geven was inderdaad nodig geweest.

puntje 2, heb je helemaal gelijk in, ik als mens reageer even heel menselijk, had ik niet moeten doen want olivia schrikt er zelfs lichtelijk van (ik dacht al gelijk toen ik het deed van oeps, had ik beter niet kunnen doen, maar ik was zo blij :D )

puntje 3, ik zal proberen of ik de camera volgende keer op een weide paaltje kan plaatsen, wanneer ik helemaal alleen ben met olivia, krijgt ze zoiezo de volle honderd procent aandacht en is dat probleem meteen opgelost. Want iemand negeren die staat te filmen vind ik persoonlijk toch wel een beetje moeilijk.
Ook helpt me dat om wat rustiger door de oefeningen te lopen en wat meer tijd te maken voor belonen. Nu, doordat er iemand staat te kijken, heb ik soms wel het idee dat ik moet opschieten ofzo, dat het anders saai wordt voor diegene om te kijken... Dat is echt een persoonlijk leerpunt, moet ik leren loslaten. Ik denk dat daardoor het eerste filmpje ook wat drukker is geworden, ik had de oefeningen met langere tussenpozen beter kunnen uitvoeren en was eerlijker voor olivia geweest. _-:(