Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ijssnuiver schreef:Grondwerk is in mijn ogen sowieso een heel belangrijk punt in de opvoeding en de omgang met je paard. Gewoon omdat het belangrijk is dat je te allen tijde 51% van de stemmen te hebben.
Daarnaast kan het je onder het zadel ook een heleboel brengen, maar uiteraard zul je ook naar je rijstijl moeten kijken en kijken of je paard fysiek kan wat je van hem vraagt.
Het rennen onder het zadel komt voor uit slecht passende zadels/pijn/vekeerd rijden/onbalans. De onbalans komt weer voort uit de natuurlijke scheefheid van het paard en het is onze taak om dat te trainen.
Dus na het grondwerk door gaan met het werken aan de hand om je paard sterker te maken in zijn achterbenen en daardoor meer in balans te komen, kan je heel erg helpen om het versnellen minder te maken.
Angeliquee18 schreef:Het is in ieder geval niet zo, dat als je VD gaat doen,
Je problemen onder het zadel over is, ( ging dat maar zo makkenlijk )
Je kunt eens op google opzoeken, nalanta vrijheidsdressuur,
Eerst kan je beginnen met simpel commando, stap, draf, halt, achter uit, voorweigeren ect..
Of een lesje nemen, is ook heel leerzaam!
ijssnuiver schreef:Dat is inderdaad wat ver weg voor mij.
Voor het werken aan de hand zou je kunnen kijken op de website van Marijke de Jong, http://www.paardenbegrijpen.nl. Zij werkt volgens de academische rijkunst en dat is een onwijs goede trainingsmethode om je paard recht te richten en te zorgen dat die onbalans verdwijnt.
Ik zelf werk volgens de academische rijkunst en het freestylesysteem van Emiel Voest, wellicht kun je, je in beide eens verdiepen.