beginnen met grondwerk, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marijepagter

beginnen met grondwerk, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 16:06

mijn verzorgpaard is een paard dat het liefste hard werkt en het vreselijk vind om niks te doen en zomaar op stal of op wei te staan. nu heeft ze een rugblessure en kan dat dus niet. we lopen veel met haar en af en toe rustig longeren, maar ze is toch heel erg chagerijnig, omdat ze niks kan doen. nu wil ik dus beginnen met grondwerken zodat ze toch lekker bezig kan zijn.

ik heb alleen geen idee hoe ik moet beginnen, dus ik hoop dat er iemand is die uitgebreid en precies uit kan leggen hoe of wat.

er zijn alleen wel wat dingetjes die wel handig zijn om te weten.
ze is allergies voor brokjes
ze is bang voor de zweep
ze is echt superslim, waardoor ze het miss wel snel oppakt maar ook verkeerde dingen aanleert
ze ka soms opeens heel erg druk zijn en helemaal uit d'r dak gaan van het ene op het andere moment. vooral nu ze stil staat, daarom heb ik er altijd een hengstenketting aan zodat ik toch wat meer te vertellen heb, die kan ik wel over haar nek hangen maar die zit er altijd aan zodat ik hem kan pakken zodra ik het nodig heb.
ik wil haar geen kunstjes leren, maar echt grondwerken, miss later wel kunstjes erbij pakken maar nu nog niet
ik ben er maar 3 tot 4 keer in de week

xCODA

Re: beginnen met grondwerk, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:49

Voor de voedsel beloning kun je ook stukjes appel, aardappel of wortel gebruiken.

Met het bang zijn voor de zweep kun je aan het werk. Zweep pakken en laten ruiken, in kleine stapjes verder werken. Zodat ze leert dat de zweep haar énkel aanraakt en verder niks.

Je kunt gaan beginnen met meelopen in stap, met touw. Je kunt met druk, zonder druk, touw over de nek en meelaten lopen en zo uitbreiden naar uiteindelijk zónder iets. Dan kun je ook stoppen op commando er bij nemen, zelfde manier. Met druk, zonder druk, touw over de nek heen en terug laten lopen en uitbreiden naar zónder iets. En dat kun je ook bij teruglopen op commando, zelfde manier ook weer. :')

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 16:53

dank je wel, daar ga ik mee aan de slag

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:29

Les nemen?

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 08:35

dat zou ik graag willen, maar ik zit ook al in de springles en de dressuurles, dus dat mag van mijn ouders niet... ook niet als ik het zelf betaal...

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:05

Zo'n lesje kan ook eenmalig zijn? of als je echt tegen problemen aan loopt. hoeft niet wekelijks dus ;)

Nu ze met de rugblessure zit kan je niet naar de spring- en dressuur les, misschien overleggen met je ouders om nu een keer zo'n lesje te doen?

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 10:23

de spring en dressuurles is niet op haar dus gaat wel door, maar ik zou idd kunnen vragen om eenmalig een les te kunnen nemen. ff me ouders lief aankijken....