Lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDebora

Lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 13:48

Hallo allemaal!

Mij lijkt het wel leuk om de shetlander van mijn buren, even bezig te houden. Niet dat ik elke dag ga trainen of dat ik wedstrijd ga rijden, maar gewoon soms voor de fun poetsen, mennen, longeren of lange lijnen.
Hij is beleerd voor de wagen, dus is gewend aan singel, hoofdstel, stuur/stemhulpen enz. Maar ik heb een paar vragen over lange lijnen, ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.

Wat is de plek waar je moet staan? Ik dacht achter de pony, maar op foto's zie ik dat mensen ook naast de achterhand staan, wat is de juiste plek?

Wat voor oefeningen kun je -een shetlander- aanleren met lange lijnen? Kun je bijv. ook wijken leren, of middengangen?

Hoe moeten de lange lijnen vast? Aan het bit, natuurlijk, maar moet het door de longeersingelringetjes of de mensingel?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

xCODA

Re: Lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:52

Er zit een verschil tussen lange lijnen en lange teugelen. Lange teugelen is dresuurmatig en je staat langs de achterhand van je pony. Bij lange lijnen sta je er achter, en meer "kargericht".

Je kunt aanleren wat je maar wilt. Een ras beperkt niks van wat je aan kunt leren. ;)

Waar je de lange lijnen doorheen haalt maakt niet uit. Gewoon wat jij en je pony het prettigste vinden. ;) Zo heb ik niks waar ik ze doorheen haal, maar af en toe is dat wel irritant... :')

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:09

Dressuur aan de lange teugel of lange lijnen? Het is een groot verschil. :P
Lange lijnen is het voorbereiden om voor de wagen te lopen, ik denk dat jij dressuur aan de lange teugel bedoeld.

Daarbij loop je inderdaad naast de achterhand, en gebruik je geen longeersingel of mentuigje, daar laat je de teugels gewoon over de blote rug lopen.

Misschien kun je dit een beetje doorlezen!
[GVL] Dressuur aan de lange teugel

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:55

Okee, bedankt!
Wat ik nu een paar keer heb gedaan is 'droogmennen', zoals ik het noem :P Met zijn mensingel en dan de teugels door de bovenste gaten houden en erachter staan. Maar omdat ik veel naast de achterhand zie staan, dacht ik: ik vraag even.
Maar dan is dat duidelijk! Bedankt!

Met welke oefeningen kun je dan het best beginnen? Gewoon stap, draf en stilstaan?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:23

Gewoon sturen in stap en natuurlijk halthouden. Gaat stappen goed kun je kijken of je een drafje kan meenemen en vanuit daar kun je dan ook overgangen maken, als het goed gaat. :')