[AR] Menwagen kopen -> Lamoen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Menwagen kopen -> Lamoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 10:54

Ik zit op me gemak beetje rond te kijken naar een menwagen. Ik zit alleen een beetje met het lamoen te tobben.
Ik zie wagens op internet staan geschikt voor een c d e pony of klein paard. Als ik dat lamoen dan zie dan zou ik wel 2 c pony's tussen dat lamoen kunnen proppen bewijze van. Andersom is weer de lamoenen die zo smal lijken dat mijn paard daar nooit tussen gaat passen. Hoe werkt dit?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:56

Meestal zit het voorste stuk van het lamoen vast met een schroef. Dus je kan hem losschroeven en bijdraaien zodat hij netjes op maat is voor je paard. Dus je kunt hem smaller maken en dus ook breder :)

Afbeelding
Pony staat er stom bij, maar hier kan je zien wat ik bedoel. Het verchroomde deel van het lamoen kan je dus los schroeven en een stuk bijstellen.

Dobel

Re: Menwagen kopen -> Lamoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 10:59

oke en hoe zit dat dan met die houten lamoenen die al vast aan de kar zitten, daar kan dat niet bij toch?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:59

Nee, daar kan dat niet bij voor zover ik weet :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 11:00

oke bedankt. dus als je 2 verschillende paarden voor 1 kar wilt is het slim verstelbaar lamoen te kopen. (haflinger en comtois)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:03

Ja, dat lijkt mij zeker verstandig. Of een waar je bijvoorbeeld het lamoen kan omwisselen met een grotere maat. Dan kan je voor beide paarden een lamoen netjes op maat maken, en die wisselen als je het andere paard ervoor zet :)
Dat is vrij simpel en snel gedaan. Sneller als elke keer een verstelbaar lamoen op maat maken.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 11:04

oja inderdaad klopt. super bedankt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:05

Wat ook belangrijk is;
je noemt dat je soms het idee hebt dat je er 'wel 2 c-pony's tussen zou kunnen proppen'. Het lamoen moet aan de voorkant, bij de lichtogen, wel netjes aansluiten, dus niet te ver van de lichtogen en het schoftje staan. Maar de rest van het lamoen, en met name bij de achterhand, is juist fijn als dat extra breed is, zodat ze fijn kunnen wenden en daar ook genoeg de ruimte voor hebben, om letterlijk 'hun kont te kunnen keren'.

Mijn lamoen is net zo breed als mijn wagen. Qua breedte aan de achterkant zou mijn pony er bijna 2x tussen passen ja. Maar ze kan wel heel fijn wenden en keren, zonder 'pootje over' te moeten of moeilijk te moeten doen, omdat ze daar de ruimte niet voor heeft.

Afbeelding

maar ik ga wel met Evelli mee; als je 2 verschillende paarden/pony's voor dezelfde wagen wil hebben (mits dat kan qua stokmaat) dan zou ik zeker kiezen voor een verstelbaar lamoen, of 2 aparte lamoenen ja.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:50

Ik heb ook 2 verschillende hoogtes voor de wagen staan.

Zowel 1.16 (a pony welsh) en vandaag D pony (1.40 tinker), is goed te doen als je lamoen kan verstellen (uitschuiven en draaien om smaller of breder te maken) :j

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:08

bedankt ja dat van de breedte achter wist ik inderdaad wel dat het fijn is dat ze daar ruimte hebben maar ik bedoelde inderdaad voor dat de lamoen dus erg los zit en het paard dus aan elke kant bijna een halve meter speling heeft, dat lijkt me niet de bedoeling dit moet netjes passen en ik vroeg me af hoe dat moest maar dat is dus te verstellen met karren die niet uit de prehistorie komen.

Pff jaren gement bij iemand waar ik verzorgde maar die spullen waren altijd in orde en op maat dus heb hier nooit over hoeven nadenken en dan valt het toch tegen als je dat zelf gaat doen haha net als hoe lang de leidsels moeten zijn.. nooit over gedacht