Hulp gevraagd bij leren bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Skin

Hulp gevraagd bij leren bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 23:17

Ik ben op zoek naar een cursus/workshop bitloos rijden omgeving Eindhoven/Veldhoven.

Ik wil graag overstappen op bitloos rijden maar vind het een beetje eng om zelf te gaan experimenteren. Ik wil graag van iemand de beginselen leren zodat ik zeker weet dat ik onze pony niets aan doe :)

TurdusMerula

Re: Hulp gevraagd bij leren bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:21

Je doet een pony niet zomaar wat aan.
De overstap van bit naar bitloos is voor de ruiter vaak een groter issue dan voor het paard.
Maak je niet ongerust. :)
Goed dat je wilt overstappen. :)

Skin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 23:32

Hoor ik wel vaker inderdaad. Probleem is dat ik zelf geen bak heb om te oefenen en ik het ook wel fijn zou vinden als iemand die er verstand van heeft eens kijkt of het hoofdstel wel goed bij haar past bijvoorbeeld.

Geloof meteen dat ik het probleem in dit geval niet bij mijn paard hoef te verwachten maar meer in mijn mutserige natuur :o

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:43

Er is ook niets mis mee om jezelf te laten begeleiden. Het is alleen - naar mijn idee - bijna nooit/ niet nodig.
Er wordt vaak speciaal gedaan over de overstap naar bitloos rijden en over verschillende soorten hoofdstellen. En het is ook zeker goed je in zaken te verdiepen. Maar er wordt soms wat te speciaal over gedacht. :)
(Omgekeerd: hoeveel mensen weten alles over de verschillende bitten... ;) )
Vandaar dat ik even reageerde. Want nogmaals: ik vind het wel heel goed dat je hier over nadenkt en overweegt bitloos te gaan rijden.

Ik kan je verder niet helpen aan adressen, de adressen die ik echt goed vind liggen niet bij Eindhoven in de buurt. :)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:23

Ik woon in limburg- Roermond en weet er wel een in schinnen volgens mij en horn maar dat is toch een eindje rijden.

Ik wou het eerst ook met les doen omdat het niet wou lukken maar nu is het toch gellukt en rijd ik bitloos zonder hulp gehad te hebben. Eigenlijk veranderd er vrij weinig van rijden je paard heeft alleen geen bit in de mond.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:31

Je kunt Marjolijn van den Hoeven eens vragen langs te komen, die komt uit Middelbeers.
Heel aardig en geduldig en helemaal thuis in het bitloos rijden.
Ze kan verschillende hoofdstelletjes meenemen en dan kun je kijken waar jouw paardje het best op reageert.

Filipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:18

Kijk op www.spirithorses.be
dit ligt in vroenhoven, riemst..maar ze kunnen ook thuis les geven, Bitloos, spoorloos, zweeploos, ijzerloos..

blauwemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:24

Misschien kan je een clinic volgen? (:

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:06

In mijn ogen is het enige dat je verkeerd kan doen de neusriem te laag doen waardoor het neusbotje in theorie kan breken. Als je daar goed op let (er zijn een heleboel afbeeldingen te vinden op internet wat de goede plaats is), zul je je paard echt niet zo snel mishandelen. Tenzij je een hackamore hebt natuurlijk.

Verder zou ik gewoon lekker gaan uitproberen wat het fijnste werkt voor jou en je paardje, dat heb ik ook gedaan! :)

Ik zie net dat je geen bak hebt, rij je normaal alleen buiten (als in op een buitenrit)? Dan zou ik misschien voor de zekerheid een hoofdstel nemen dat je bv als sidepull en als bit-hoofdstel kunt gebruiken, zodat als je paard niet goed reageert op het bitloze hoofdstel, je altijd nog het bit achter de hand hebt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 01:20

Met andere hoofdstellen dan een hackamore en dan nog het neusbotje breken?
Ik kan mijn hoofdstel op het laagste gaatje doen, en ik ben er zeker van dat als ik dan met mijn volle gewicht eraan ga hangen dat ik dan nog geen neusbotje breek. Dan moet je van goede huize komen, hoor, om dat voor elkaar te krijgen...

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 00:13

Ja, het schijnt te kunnen, omdat het onderaan alleen maar "zwevend" bot/kraakbeen of zoiets is. Maar ik heb me daar niet echt in verdiept, omdat ik altijd zorg dat de neusriem goed hoog zit.
Ik denk overigens ook niet dat het zo snel zal breken, maar het kan wel erg onprettig/pijnlijk voor 't paard zijn, wat ook niet onbelangrijk is natuurlijk.

Heb me er dan toch even kort in verdiept, ik had het over het zwevende uiteinde van het neusbot, dus echt het puntje. Hier is een link die het uitlegt: http://www.bitloospaardrijden.info/neusbreken.php

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 02:53

Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik vind het altijd wel een 'wild verhaal' en regelmatig wordt dit 'zomaar' geroepen. Ik sluit niet uit dat het niet zou kunnen gebeuren - in theorie (met alle omstandigheden fout en dan een extreme portie ongeluk en een hoofdstel met een flinke hefboomwerking- dan heel misschien een bijzonder kleine kans.)
In de praktijk geloof ik er namelijk helemaal niets van. ;)

Vind het vooral geen reden om niet bitloos te proberen of je daar zorgen om te maken in elk geval. :)
En da's niet om je post af te kraken he - maar om eens te laten nadenken over vooroordelen. :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:30

Ik vind het inderdaad ook een erg aparte fabel, dat neusbotje breken. Dan zou je ook niet met je paard op buitenrit mogen, want ja als je valt en het paard stapt op de teugel of de teugel komt vast te zitten... maar goed, de neusriem moet sowieso hoog genoeg hangen, twee vingers onder dat ene botje (die ja, kan ff niet op de naam komen :+ )

TS, als je het eng vindt om zomaar over te stappen, kun je dubbel rijden. Dan doen je allebei de hoofdstellen om, en leg je de teugels die aan je bit zitten in een knoop. Die kun je dan gewoon erbij pakken als het nodig is, je zult zien dat het helemaal niet hoeft! :j Verder zul je je pony echt niet mishandelen hoor, het kan prima!