[AR] Hoefijzers noodzakelijk bij mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinderx

Hoefijzers noodzakelijk bij mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 21:42

Hallo,

Ik vroeg me af of hoefijzers altijd aan te raden zijn met mennen.

Ik ga met mijn KWPN mennen maar zal voornamelijk in de bossen en op de Veluwe rijden. Hoogstens een enkele keer door het dorp ermee. Wat adviseren jullie mij?

Groet,

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:01

ik denk dat het een beetje afhangt ook van hoe snel de hoeven slijten, als je echt veel vuldig op de straat gaat lopen gaat het redelijk snel, maar als je echt meer op de zandpaden loopt is het niet echt nodig.
voor een enkele keer dat je in het dorp komt zou ik persoonlijk zeggen nee niet beslaan.
Je paard kan best een stuk op de straat lopen zonder ijzers, is absoluut geen probleem.
Maar mocht je nou zien dat je paard echt kort komt te staan (omdat je toch meer op de straat loopt dan verwacht) kun je inprinciepe nog altijd laten beslaan.

kiddokids

Re: Hoefijzers noodzakelijk bij mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:15

ik heb 2 keer zonder ijzers gereden.
omdat ons paard nog jong is en ze achterhand niet goed genoeg gebruikte sleten deze erg snel af.

dus nu heb ik hem wel beslagen.

hier is ook alleen heb je ook heel veel verharde wegen hoor moet ik zeggen
ligt er idd dus aan wat je wil gaan doen

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:10

Ik men nu ruim 2 jaar met mijn pony en ze loopt op blote voetjes.
Ik heb hoefschoenen voor nood, maar gebruik ze weinig. Ik rijd bijna alleen maar verhard en ga toch wel zo'n 3 a 4x per week naar buiten in de zomer, winter wat minder. Gaat prima zonder ijzer en schoenen. Moet ik ook wel zeggen dat mijn pony extreem gezonde hoeven heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:18

Nooit ijzers onder mijn paarden gehad. En daar gingen we toch echt regelmatig met de kar mee op pad.
Zo lang je niet té veel op de harde weg komt en de hoeven niet te erg slijten, zijn ijzers niet noodzakelijk.

IJzers kunnen met 'n beetje pech ook juist meer problemen veroorzaken... Slecht passende ijzers, losse ijzers, hoeven die open scheuren als een paard zich vertrapt, etc. etc.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:24

Ik men met Jauke al 7 jaar en hij heeft nog nooit ijzers onder gehad. Uiteraard heb ik het rijden over het harde wel rustig opgebouwd en ik ben niet iemand die dagelijks op pad gaat, maar het gaat super. Hij slijt achter wel wat scheef, maar niet extreem snel ofzo, heeft ook mooie harde en gezonde voeten.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:33

king zou ik ook wel zonder kunnen doen.
voor geen problemen
maar achter slijten ze wel
komt zei de hoefsmid die zelf ook in de mensport zit dat de achterhand sterker moet worden
ben dus met pessoa aan het longeren en het gaat stukken beter al de laatste keer waren ze bijna niet afgesleten

ene vind trouwens altijd wel een stoer gehoor hihi paard op ijzers :D :D je hoort ons aankomen /3

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:15

ik vind het wel lekker stil zonder ijzers. Heb robijn nu deze winter voor het eerst zonder ijzers. Rijd ook maar 1 of 2 keer per week over de weg en soms ook weken niet. Hij heeft hele goede hoeven dus het geeft geen problemen. Zal niet met elk paard/pony kunnen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:33

Paard staat op ijzers ivm de marathons, paardenvierdaagse en veel over het asfalt.
Pony staat niet op ijzers, die rijd ik nog niet zo veel buiten en zolang de hoeven het aan kunnen blijft hij ook blootvoets.
Het is per definitie niet nodig

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 06:39

Ik rij zelfs mendurance in de hoogste klasse zonder ijzers. Regelmatig bijvijlen, gaat al 8 jaar prima

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:04

Mijn pony staat sinds zijn 3e rondom op ijzers. Alleen zomers omdat ik een mooi weer rijder ben :D
Heeft keiharde hoeven, maar ik vind ze niet mooi afslijten zonder ijzers.
Heb ook een keer alleen voor ijzers gehad, maar dat beviel me niet erg. Als ik rij is dit wel voor 90% op asfalt.
Of het noodzakelijk is is denk ik voor een ieder verschillend. Het is net waar je je prettig bij voelt.
Dat het slecht is, geloof ik niet zo in. Er staan duizenden paarden op ijzers, die hebben echt niet allemaal hoefproblemen. Net zoals blootvoets of hoefschoenen. Ook een leuke optie, maar niet voor mij ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:30

Ligt aan de staat en conditie van de hoeven.
Mijn ene pony loopt voor de wagen op blote voeten, en ik rij best veel (soms wel een uur) over de harde weg, asfalt, klinkers en semi-verharde-zandpaden (met stenen en grind). Ook in draf.
Mijn andere pony heeft altijd op ijzers cq hoefschoenen gelopen voor de wagen omdat ze heel snel gevoelig werd.

Wel wil ik voor de eerste pony hoefschoenen aanschaffen voor geval dat de hoeven toch te kort dreigen te worden en ik toch graag op de harde weg wil rijden.
Heeft mijn voorkeur boven hoefijzers (mits je goed passende schoenen neemt).

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:14

achter heeft king ze echt nodig
heb alleen nog nooit een paard gezien met alleen ijzers achter :D :D
zou ze er idd in de winter kunnen afhalen
maar wij hebben een buitenbak en met die sneeuw en sneeuwbeslag was wel ideaal hoor
heb ook nog een paar keer gemend bij zacht weer
bij ons heb je eigenlijk veel asfalt en klinkers..ect

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:14

ik men blootvoets,merk ik dat de pony te kort word krijgt ze de hoefschoenen aan,of weet ik dat ik op veel stenen ga uit komen dan doe ik ze ook aan.ik vind hoefschoenen echt een uit komst