Ik ben met vrijheidsdressuur steeds een beetje verder aan het komen met mijn verzorgpony. Hij beheerst het flehmen en de jambette en spagaat al heel goed, en verder kan hij verschillende oefeningetjes al "half" (kan nog veel aan verbeteren).
Wat ik de laatste tijd vaak doe is eerst lekker met hem rijden, en daarna (meestal is hij dan licht bezweet) het zadel/hoofdstel eraf en een beetje vd als afsluiting. Omdat hij dan heeft gewerkt en gezweet gaat hij uit zichzelf vrij vaak rollen in het zand. Ik blijf dan in de buurt en zodra ik doorheb dat hij zakt in zijn benen zeg ik "laag laag laag" en clicker ik. Zodra hij ligt geef ik hem wat snoepjes en hurk ik dicht naast hem.. maar zodra de snoepjes op zijn gaat meneer meteen rollen. Maakt hem ook niks uit als ik nog naast hem zit, dus dan zorg ik dat ik snel weg ben.
Mijn vraag is, hoe kan ik hem leren om langer te blijven liggen? En verder: doordat ik het hem leer wanneer hij uit zichzelf gaat liggen (om vervolgens te gaan rollen), gaat hij nadat hij even is blijven liggen alsnog rollen.. Nou ben ik bang dat hij dat misschien aan het commando gaat linken?? Als ik zeg laag: liggen en even blijven liggen, om vervolgens te gaan rollen?
Nouja, ik wil het graag duidelijk voor hem houden, en zou graag willen weten hoe ik het langer kan laten duren.
Het commando zit er trouwens nog niet 100% in.. hij doet het wanneer hij er zin in heeft en anders blijft hij me aankijken van "ga zelf maar liggen

Graag tips!