Geen geduld!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FannyV

Geen geduld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 20:19

Onze Bob kan al wat trucjes zoals, kusje, voetjes, achterwaarts en stil staan. Alleen ik wil graag gaan starten met vrijheidsdressuur om een nog betere band te creëren. Tot op heden heb ik hem beloond met snoepjes en hij zo ontzettend gek op die dingen dat hij zijn geduld verliest. Zodat hij TE graag wil, voetjes kusjes achteruit schudden met zijn hoofd, oftewel alles uit te kast halen voor dat snoepje. Hij is dan zo onrustig, al moet ik zeggen dat hij heel erg snel leert en het graag doet (voor een snoepje).

Nu heb ik een beetje gezocht op het internet en gezien dat er ook boeken zijn met meer info. Zij gebruiken echter een clicker, kan ik mijn paard nog belonen met zo'n ding als hij koekjes is gewend.

Heeft iemand hier ervaring mee? Een ongeduldig paard met snoepjes en de overgang naar de clicker?

Groet Fanny

Ploempje

Re: Geen geduld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:28

De clicker is ook een goed idee maar ik denk dat het misschien beter is eerst te beginnen met voedsel te leren weigeren. Wanneer jij "het commando" zegt moet hij/zij van het eten afblijven. (Ze leren dit aan hondjes ook als eerst op de hondenschool eigenlijk :)) Dan kun je wanneer je paardje overmoedig is hem even laten wachten door dat commando te geven. Zo heb ik het bij mijn meisje toch opgelost :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:37

Clickeren lijkt mij júist een goed idee. Train ook direct de beleefdheid er in, voedsel weigeren en dergelijke. :)
Met clickeren beloon je ook met voedsel, maar zo te horen zul je jezelf dan ontwikkelen wat betreft timing.

Een echte aanrader: het boek van Inge Teblick, grondwerk met paarden. :)

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:52

Clickeren is niet meteen belonen, je moet na de click alsnog wel een snoepje geven hoor!
Zoek op google naar clickertraining. Volgens mij staat dit topic trouwens verkeerd ;p

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:56

GVL ITP >> GVL