[AR] Broek of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Broek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:55

Ik wil binnenkort gaan mennen met mijn AMH. De keuze is gevallen op de sulky Cavalettie sport uitvoering.
Dit is een geremde wagen.
Nu heb ik voor Mac een tuig maat miniminishet. Dit past prima, alleen de broek is iets te klein. Daar zou een stuk tussen moeten worden gezet.
Op zich geen probleem.

Nu zei een vriend van me, ook menner, dat je bij een geremde wagen geen broek nodig hebt.
Ik heb eens een beetje rondgeneusd in de aangespannen foto's, maar zie eigenlijk alle paarden/paardjes met broek voor de wagen.

Wat is wijsheid?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:02

Hmm, bij een geremde wagen zou je inderdaad de broek weg kunnen laten. Dan moet je natuurlijk wel de rem goed gebruiken iedere keer, en het niet eens perongeluk vergeten want anders gaat de wagen op de kont/hakken van de pony (en 99,9% van de paarden kan dat echt niet waarderen).....

Daarnaast moet je rem dan ook wel goed functioneren. En wat ik er zo van hoor is dat de rem op de sulky Cavalettie soms niet al te veel voorstelt. Maar dat zou je moeten proberen.

Verder is een broek toch wel handig als strengophouder, dan haal je de broeksriempjes eerst onder de strengen door en dan maak je ze vast aan het lamoen. Als je de broek weg laat, mis je die functie dus ook en zal je strengophouders moeten gebruiken (zijn los te koop).

Dat laatste is voor mij de reden waarom ik nog wel met broek rijdt, terwijl ik een goede marathonwagen met goedwerkende rem heb. Daarnaast kan het best zijn dat ik soms vergeet te remmen bij een klein heuveltje. Ik heb nog geen strengophouders dus rijdt nog gewoon met broek.

Een stuk tussen je broek zetten is volgens mij leuk gezegd maar minder makkelijk gedaan; tuig wordt daar natuurlijk vaak wel minder sterk van. Ideal heeft alle tuigonderdelen ook los te koop; je zou dus ook bijv. een losse idealbroek kunnen bestellen in maatje minishet of shet. Als je wel zonder broek wil gaan rijden, kan je bij Ideal ook losse strengophouders bestellen.

MelanieB

Re: Broek of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:07

Met de rem van de cavaletti... geen risico nemen en gewoon de broek omdoen. :j

Strengophouders bij enkelspan... dat nut snap ik niet zo, de strengen gaan niet zo laag hangen dat je paard erover kan stappen.. met tweespan heb ik het wel uiteraard :j
Nu aan het nieuwe tuig van ponylief zitten er wel strengophouders aan enkelspan dus dan gebruik ik ze ook wel. Maar bijv bij mn mini voor de sulky gebruik ik ze niet.

Ik men ook altijd met broek met mn marathonwagen, mn remmen werken super, maar het is toch handiger en voor mn gevoel veiliger.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:08

Broek zou ik maar wel gebruiken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:22

MelanieB schreef:
Strengophouders bij enkelspan... dat nut snap ik niet zo, de strengen gaan niet zo laag hangen dat je paard erover kan stappen.. met tweespan heb ik het wel uiteraard :j

Niet? Bij mij soms anders wel hoor......... die wagen rolt zo licht, op het asfalt hoeft ze bijna niet te trekken en gaan de strengen wat slap hangen of zelfs heen- en weer zwiepen. En de lengte v/d strengen is prima afgesteld.
En als je de broek wel gebruikt en je gaat een vrij hoge heuvel af (wij hebben hier een erg steile fietsbrug waar ik soms over moet) dan gaat de broek strak staan en gaan de strengen slap hangen......

Ik vind het persoonlijk wel altijd een fijn idee dat de strengen niet verder naar beneden kunnen zakken, dus begrenst worden door of de broeksriempjes als stengophouders, of door losse strengophouders.

Ik wil namelijk eigenlijk m'n broeksriempjes aan het uiteinde van mijn lamoen maken (het gesloten oog bij de lichtogen) voor nog meer wendingsvrijheid en minder belemmering, maar voordat ik zo ga rijden wil ik wel eerst strengophouders hebben. En volgens mij zijn m'n broeksriempjes daar ook net te kort voor, dat weet ik zo even niet meer.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:29

Ik doe altijd wel broeksriempjes aan het gesloten lamoen,vind ik fijner.

En hier gaan de strengen iig niet zo laag staan, ook niet als ik gewoon op asfalt rijd en de wagen dus uit zichzelf rolt, dus daar heb ik gelukkig geen last van, met tweespan wel maar daar heb ik wel strengophouders aan.
Met heuvel af rem ik zelf bij, dus dan heb ik ook geen last van hangende strengen, alleen bij kleine bergjes in't bos gebruik ik rem niet maar de broek laat ik remmen, maar doordat ik dus broekriemen bij lamoen eromheb, dan remt eerder op de broek en voorkomt dat de strengen te veel gaan hangen

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 21:40

Dank Melanie en Joycie. Broek is dus wel verstandig, ondanks geremde wagen.
Ga ik in orde maken.

Hoop alleen dat ik een passende broek kan vinden. Heb een miniminishet tuig van Pfiff, gewoon low-budget tuig.
Wel leder overigens.
Heb wel gezien dat er losse 'broeken' van Ideal te koop zijn. Ook in maat minishet en shet.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:41

Ik denk dat minishet nog te groot is van ideal..

je hebt wel losse broeken van pfiff te koop, zal even kijken of ik die link kan vinden.
Ik heb hetzelfde met mijn tuig, heb ook mini mini shet, maar moet eigs net klein stukje grotere broek hebben..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:27

Je kunt ook gewoon stukje ertussen laten zetten? Is het het omloopje? Gewoon tussen laten zetten, kost misschien 10,- Euro bij tuigenmaker (of laat het 20,- zijn), ben je klaar en kun je het precies zo laten maken als je wilt.

Zou enkelspan ook gewoon wel met broek mennen hoor. Als je pony opeens stilstaat en je vergeet te remmen is ook zo sneu als ze de boel op de kont krijgen.

Bij tweespan maakt het niet zoveel uit, remt ook wel op de disselriemen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:37

VanHuisUit schreef:
Bij tweespan maakt het niet zoveel uit, remt ook wel op de disselriemen.

???? En waar zitten bij jou de disselriemen aanvast? En waar je borsten?

Mijn idee is dat het erg afhankelijk is van gewicht van je wagen. Hele lichte wagen (bijv. concourswagen en misschien wel je twee-wieler) wordt vaak geen broek gebruikt. Dan rem je in principe op je lichtogen. Zelfde als wanneer je broekriemen te lang zijn.

Wat betreft strengophouders; wanneer je (zoals vele in dit topic) met kleinere ponies rijdt en die ook wat lang in de strengen zet is de kans dat ze de grond raken (lijkt mij toch wat overdreven, maar goed) aanwezig. Wanneer je met een paard rijdt is de kans wat kleiner door de grotere afstand naar de grond toe vanaf je lamoen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:47

Ik laat mn pony's niet remmen op de disselriemen als het even kan, is niet al te best voor de borsttuigen die uit fatsoen worden getrokken (geen springriemen hier) :Y)
En geen broeken om met tweespan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:24

Zo zwart wit bedoelde ik het niet :+ je kunt zonder omloop rijden met tweespan en in geval van nood wordt de boel wel (enigszins) tegengehouden dmv de disselriemen. Maar gebruik gewoon rem hoor.

Uryanne: disselriemen zitten aan langboom (dus zo aan de wagen) en aan het borsttuig (de ring voorop), gebruik je bij rijden met tweespan.

Maar ik men altijd met omloop/broek. 't Is maar als je ze niet zou gebruiken.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:35

VanHuisUit schreef:
Uryanne: disselriemen zitten aan langboom (dus zo aan de wagen) en aan het borsttuig (de ring voorop), gebruik je bij rijden met tweespan.

Ja, dat is mij bekend :D Jouw post kwam alleen wat raar op mij over. Wanneer je zonder broek rijdt in het span zal er bij het afremmen geremd worden op de schoftjes. Zoals MelanieB al schreef, borsten zullen naar voren gaan totdat ze worden tegengehouden door de schoften en evt. een springriem. Maar die hoort eigenlijk niet bij normale borsttuigen. De functie daarvan is het voorkomen van klapperen van het gareel. Het is alleen in de mode dat die ook bij spannen gebruikt worden die met borsten worden gereden.

Broek is naar mijn idee het beste en prettigste voor een paard/ pony om de kar mee af te remmen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:04

Tja...zal wel aan mij liggen dan maar dat ligt volgens mij maar net aan hoe je ze hebt ingespannen etc. Maar maakt niet uit, conclusie blijft dat broek het handigste is :7

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 10:09

Oke, een broek dus. Ik ga zoeken of ik een passende broek kan vinden, en anders laat ik de in de te kleine broek een stuk tussen zetten.
Het gaat om het stuk wat achter zijn billen door loopt.

corina18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 04:21

ik zoek alleen een broek in maat cob maar is ook niet zo makkelijk te vinden

Viking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:59

Ik men al jaren zonder broek en zelfs af en toe zonder staartriem,mijn wagen heeft supergoeie remmen en die gebruik ik ook goed.Ik heb aan mijn burry strengophouders zitten voor de strengen.
Ik heb zelfs met wedstrijden geen broek bij mij paard aan. :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:58

Viking schreef:
Ik men al jaren zonder broek en zelfs af en toe zonder staartriem,mijn wagen heeft supergoeie remmen en die gebruik ik ook goed.Ik heb aan mijn burry strengophouders zitten voor de strengen.

Dan heb je ook een zeer degelijke (marathon)wagen met zoals je zelf zegt, supergoeie remmen. Is niet te vergelijken met de remmen op een 2wieler, en al helemaal niet met de remmen die op de sulky cavaletti zitten......... die stellen namelijk geen kl**t voor ;)

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:10

JoyCiej007 schreef:
Viking schreef:

Dan heb je ook een zeer degelijke (marathon)wagen met zoals je zelf zegt, supergoeie remmen. Is niet te vergelijken met de remmen op een 2wieler, en al helemaal niet met de remmen die op de sulky cavaletti zitten......... die stellen namelijk geen kl**t voor ;)

En het is discutabel of de remmen op een wagen daarvoor bedoeld zijn ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:17

Ik ken inderdaad iemand die de rem van zo'n sulky eens in heeft getrapt en toen brak de remkabel :Y) . Hoewel die rem dan ook een klein beetje (uhum) te strak was afegstelt en de wielen op dat moment wel erg hard draaide zou ik er toch niet voor zijn om met zo een rem zonder broek te gaan rijden.

Ik zou inderdaad ook gewoon even voor een losse broek kijken. Een broek langer maken lijkt mij niet handig dan krijg je toch gauw een naad op een onhandige plek oid?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:29

uryanne schreef:
JoyCiej007 schreef:

En het is discutabel of de remmen op een wagen daarvoor bedoeld zijn ;)

Ehm, volgens mij begrijp je me niet goed :+
Ik heb nl. in bovenstaande post niets gezegd betreffende waar de remmen op een wagen 'voor bedoeld zouden zijn'.

Ik geef alleen even het verschil aan tussen een degelijke (marathon)wagen met remmen, en de remmen die op een 2wieler, en al helemaal op de sulky Cavaletti zitten. Dat dit niet met elkaar te vergelijken is.

Dus ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met je reactie?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:34

@JoyCiej007, ik begrijp je wel hoor ;)

Ik bedoelde het meer in het algemeen. Vroeger zaten er helemaal geen remmen op de wagens. Alleen een soort 'handremmen'.
Tegenwoordig gebruiken veel menners de remmen, naar mijn idee, verkeerd. Ze zijn bedoeld als hulpmiddel. Niet als vervanger van een broek. Gevaar dat je je pony/ paard hinderd is redelijk groot.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:39

Ah vandaar, nee nu snap ik 'm. Ja daar ben ik het ook zeker mee eens. Vooral bij kleine heuveltjes heb ik het idee dat mijn pony fijner loopt en het zelf ook fijner vind als dat gewoon mbh de broek opgelost kan worden, dan dat ik ingrijp met de rem (hoe voorzichtig en zacht ik dan ook bij rem).

Vandaar dus ook dat ik m'n broek er nooit zomaar vanaf zou gooien. Pony heeft er in principe geen last van (ja stukje tuig minder, maar ach, zweten doen ze toch wel als ze aan het werk zijn) en ik ben veel te bang dat ik het wel een keer vergeet of iets, en dan heb je wel een probleem.

Voordeel van de rem vind ik vooral dat je 'm even ingedrukt kan houden (of evt. op parkeerstand zetten) als je stil staat. Want ondanks dat ze er meestal met gemak doorheen kunnen trekken en je ze er ook echt niet mee stil zet, is het wel eens handig als ze vanuit stilstand uit heetheid/ongeduldigheid willen vertrekken, als je bijv. een weg oversteekt.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:42

Jij snapt het! ;)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:15

nadita schreef:
Oke, een broek dus. Ik ga zoeken of ik een passende broek kan vinden, en anders laat ik de in de te kleine broek een stuk tussen zetten.
Het gaat om het stuk wat achter zijn billen door loopt.

Welke maat is het? Ik heb net het omgekeerde probleem met mijn mini (broek te groot, de rest past wel) dus misschien kunnen we ruilen ;)