erg eigenwijze Shetlander (longeertips??)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarahmango

erg eigenwijze Shetlander (longeertips??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 18:59

hoi bokkers!!!

mijn verzorgpony (dotje) is heeeeel erg eigenwijs en als ik haar dan longeer komt ze gelijk naar mij toe!
hoe zou je haar kunnen leren dat het de bedoeling is dat ze rondjes om mij heen loopt???
ik hoop dat ik door jullie tips verder kom met haar!

avast Bedankt!!!!!!

groetjes sarahhhH!!!

Martine

Re: erg eigenwijze Shetlander (longeertips??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:39

OPG -> GVL

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:41

wat??

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:42

zoiezo een longeerzweep erbei houden! dan heb je iets om hem naar buiten te sturen! verder veel belonen als hij pas na jou toe komt waneer jij het wil! mijn shet kwam eerst ook steeds naar mij toe. ik heb daarna een longeerzweep gepakt en hem daarna na buiten gestuurt daardoor ging hij wel wat harder lopen en gaf hij af en toe een bok. maar nu snap hij dat hij na buiten moet blijven en pas na mij mag komen als ik het zeg. het longeren gaat nu zo goed dat de longeerzweep helemaal niet meer nodig is! :)

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:45

dankje!

carmenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:57

Zoiets had ik eerst ook, alleen ging mijn pony zich steeds omdraaien.
Dit kwam eigenlijk omdat ik verkeerde hulpen gaf (ik dacht dat je pony gewoon rondjes om je heen moest lopen)
maar nu heeft iemand mij verteld dat je je navel moet richten naar de plek waar je singel licht, en een beetje bij de achterhand van je pony moet staan. Bij mij heeft dit heel erg geholpen en het gaat nu ook heel goed! :D

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:57

oke!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:08

Een longeerzweep erbij houden en zorgen dat ze niet eens de kans krijgt om te stoppen, zie je haar vertragen, dreig met de zweep, weigert ze? Geef haar een tikje :)1

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:46

x_Heidi schreef:
Een longeerzweep erbij houden en zorgen dat ze niet eens de kans krijgt om te stoppen, zie je haar vertragen, dreig met de zweep, weigert ze? Geef haar een tikje :)1

zekker niet de shet gaan slaan! het is longeren en zekker niet 'opjagen' ! ik heb het niet met je eens, longeren is ook een band opbouwen met je shet zodat hij je vertrouwt!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:22

Lukt het longeren al beter?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:53

MachoXRuby schreef:
x_Heidi schreef:

zekker niet de shet gaan slaan! het is longeren en zekker niet 'opjagen' ! ik heb het niet met je eens, longeren is ook een band opbouwen met je shet zodat hij je vertrouwt!

Een tikje geven is iets heel anders dan slaan :j
Natuurlijk kan je wachten tot hij het vanzelf gaat doen, maar bij veel pony's gebeurd dat echt niet zomaar. Dat is met rijden ook zo, je kan erop gaan zitten en wachten tot hij gaat lopen, je kan been geven. Je kan in het midden van een cirkel gaan staan en net zo lang wachten tot je shet aandraaft? Nee, dat hoeft niet. Je moet concenquent zijn en duidelijk blijven naar je pony. Want je pony heeft er veel meer last van als hij geen duidelijkheid heeft dan van dat tikje (wat iets heel anders is dan slaan, ik zeg niet dat je je pony naar voren moet jagen of slaan). Dat de shetlander van de TS niet wil meewerken heeft er niks mee te maken dat hij haar niet vertrouwd wat ik lees uit de OP. :Y)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:58

Heeft ze het longeren ooit wel eens geleerd, of ben jij de eerste die het met haar doet? In dat geval zal ze gewoon nog niet van je begrijpen wat de bedoeling is. Eigenlijk is het in het begin heel onlogisch, hij heeft altijd geleerd netjes naast je te lopen en moet nu ineens een aantal meter van je af gaan lopen. Ga dan eens aan de slag met iemand die je wil helpen, iemand staat dan gewoon op het midden met de longeerlijn en de andere loopt naast je pony mee op de volte. Telkens als het goedgaat kan je een stapje van de pony afgaan totdat ze uiteindelijk helemaal zelf kan lopen.

Als ze het longeren al geleerd heeft, kan het zo zijn dat jij gewoon niet duidelijk genoeg bent. Heb je de pony aan de longeerlijn en heb je een longeerzweep? Zorg dan dat je je pony 'opsluit' tussen de lijn en de zweep. Zorg dat ze voorwaarts blijft en stuur haar elke keer weer weg. Wees hier heel consequent in, dus doe het áltijd als ze het doet en geef ook telkens dezelfde opdracht zodat het duidelijk voor haar blijft

Succes :)!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:21

x_Heidi schreef:
Een tikje geven is iets heel anders dan slaan :j
Natuurlijk kan je wachten tot hij het vanzelf gaat doen, maar bij veel pony's gebeurd dat echt niet zomaar. Dat is met rijden ook zo, je kan erop gaan zitten en wachten tot hij gaat lopen, je kan been geven. Je kan in het midden van een cirkel gaan staan en net zo lang wachten tot je shet aandraaft? Nee, dat hoeft niet. Je moet concenquent zijn en duidelijk blijven naar je pony. Want je pony heeft er veel meer last van als hij geen duidelijkheid heeft dan van dat tikje (wat iets heel anders is dan slaan, ik zeg niet dat je je pony naar voren moet jagen of slaan). Dat de shetlander van de TS niet wil meewerken heeft er niks mee te maken dat hij haar niet vertrouwd wat ik lees uit de OP. :Y)

als die shet niks snapt van het longeren moet je het hem eerst leren. mijn shet heeft het niet geleerd door hem een tip op zn kont te geven! met je stem kan je ookal veel berijken! desnoods wapper je een keer met het einde van het longeertouw of de zweep of sluit de pony op tussen je longeertouw en de longeerzweep. maar ik raak nooit me shet aan tijden longeren. ook vind ik dat je paardrijden en paarden lonegen niet met elkaar kunt vergelijken! tuurlijk als mijn paard niet doorloop krijgt hij ook een tik!

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 17:58

het gaat al beter hoor!
moet nog wel wat oefenen
DANKJE VOOR DE TIPS!
laat je vooral niet tegen houden om nog meer tips te geven

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:03

Een paard komt naar binnen via zijn schouder... wil je paard naar binnenkomen, steek je de zweep richting haar schouder. En maakt een beetje 'zwiep' bewegingen naar haar schouder. Zelf niet te ver naar voren gaan staan, maar goed aan de achterhand blijven staan, en voorwaarts houden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:44

idd :P longeerzweep erbij , shet die ik longeer deed het ook maar nu niet meer. en door die berenvacht voelt ze amper de zweep nog :P

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:26

Ik heb hetzelfde met mijn shetje.
Ze is nu nog jong maar later als ze wat ouder is ga ik met haar op les.
Omdat ik het zelf ook nog niet zo goed kan en zij kan het niet zo goed want ze is groen.
Mijn lesgeefster(paardrijden) geeft ook longeerles dus..
Succes nog !!