[AR] wondjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:14

Misschien kan iemand mij helpen.
Ik ben begonnen met mennen en een paar keer heb ik gezien bij aftuigen dat ze bij haar oksel wondjes had van de singel. Haar is weg, huid is rood en soms ook kapot. Singel is hard met harde randen. Nu dacht ik aan een bontje. Zal dit werken en welk bontje kan je gebruiken of is er een andere oplossing? Ik doe de haren al glad en beide voorbenen naar voren om de huid recht te trekken.
Paard vindt aansingelen al niet leuk maar als je ook al wondjes krijgt, wordt het er niet leuker op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:29

bontje van echt schapenvacht/lamsvel werkt het beste, mijn paard heeft dat ook heel snel, vooral nu met de rui...

verder goed schoonhouden met water als ze gezweten hebben evt zo nodig insmeren met wondzalf of uiercreme...

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:32

Ik men niet, maar ik ken het door de singel van mijn zadel. Ze heeft een gevoelige huid en had inderdaad wel baat bij het gebruik van een bontje (is een echt lamswol). Voorlopig zou ik eerst de wondes laten herstellen en dan pas opnieuw aansingelen. Ook je bontje lekker zacht en droog houden, en zorgen dat je het zweet van je paard telkens uitpoetst, net als het zand of de modder die eventueel nog aan de buik kan hangen. Succes.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:33

Mijn pony heeft daar ook last van bij haar singel.
Ik heb een simpel bontje om de singel gedaan en mijn pony heeft er geen last meer van gehad.
tis even frotten met de buitensingel maar als het er eenmaal omheen zit werkt het goed! :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:34

Ligt je Schoftje niet net iets te ver naar voren? Dat kan ook een oorzaak zijn.

dianalamboo

Re: wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 00:07

Mrie; daar zal ik naar kijken. Merrie heeft nog een 'hangbuik" ivm de vele veulens die ze heeft gehad. Hierdoor schuift de singel ook naar voren. Msschien door het schoftje wat te verplaatsen, blijft het beter liggen.

De wondjes heb ik nu ingesmeerd. Voor het inspannen poets ik haar grondig. Dat is net als bij de broek, ze heeft daar lange haren en komen snel klitten in. Als ik dat niet goed poets, gaat het ook stuk.

Zal morgen eens naar de ruiterwinkel gaan en eens kijken of ze een bontje hebben wat past of anders een andere singel misschien waar een bontje wel omheen past

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:12

Ik heb een tijdje gement met twee friezen, deze hadden ook snel last van wondjes. Wij hadden voor onder het schoftje een gelpad en dan om de singel een bontje, je kan in principe dezelfde kopen voor een 'normale' singel.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 00:18

Ik had al een schoft en borstonderlegger ivm drukplekken. Nu begint de singel ook dus daar weer iets op verzinnen.

Is jullie mensingel ook een harde singel?

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:43

nouja 'hard' is een groot woord, die van ons is gewoon van leer, in principe vergelijkbaar met een gewone leren singel die je onder een zadel doet. Je kan natuurlijk ook een andere singel overwegen?

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:53

Mijn paard had er ook last van en wij hebben het opgelost met een onderlegger van ik dacht imperial riding eronder en we zijn van het probleem af. Volgens mij is het officieel een schoftonderlegger, maar met de juiste maat kan die ook perfect om de singel (wij hebben het op advies van de zadelmaker op deze manier opgelost).

De singel is niet echt hard... Tenminste, als je het vergelijkt met de singel van zijn zadel wel, maar dat is ook geen leren singel, dus dat is eigenlijk niet te vergelijken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:27

Mijn shet had er ook last van. Ik heb om de singel zelf een hoesje van fleece gemaakt, en om de buitensingel heb ik 2 bontjes gedaan (eigenlijk voor een neusriem)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:33

De mijne heeft het ook gehad.
Ik heb een bontje eromheen zitten van Busse. Waarvan je de uiteindes met klittenband moet vastmaken, dat je zeg maar eerst goed kan aansingelen en dan het "flapje"dicht moet doen. Want ik had eerst een gewoon bontje (dus zonder die flapjes :D)maar dan zat ik zo te hannesen met het aansingelen.
En wat ook nog weleens de oorzaak kan zijn is dat de singel eigenlijk te kort is en dus precies op die plek bij de oksel rust. Een langere singel zou dus ook nog kunnen helpen.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 17:45

Ik heb nu een bontje gekocht, echt wol. En een langere zodat ik na het aansingelen het bontje er helemaal overheen kan schuiven. Is even een werkje maar schijnt goed te helpen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:15

Dat vond ik dus juist niet werken, want ik kon dat bontje dan nog niet goed glad strijken onder de singel of ik kon niet goed aansingelen en dan de uiteinde ertussen wurmen. Vandaar de oplossing met dat flapje dat je alleen maar hoeft dicht te doen na het aansingelen.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 18:19

We gaan het gewoon proberen.
Singel was verder goed. Zou evt een kortere kunnen gebruiken dan blijft de oksel "leeg". We hebben er met meerdere mensen naar gekeken en op een neppaard aangegeven waar de plekken zitten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:19

ik heb bontjes met 1 kant bont en de andere kant elastiek of klittenband, die zitten altijd goed.
gewone bontjes knip ik aan beide kanten in een V vorm zodat ze over de gespen vallen, dat bevalt heel goed en werkt super!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:18

je moet 1 hand voor het schoftje kunnen leggen.
zo heb ik het geleerd teminste

bontje kan je idd proberen..