Dominatie of paniek, pony steigert en behoorlijk hoog

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jojodenlai

Dominatie of paniek, pony steigert en behoorlijk hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 20:38

Hallo,

Ik zit met een probleempje waarbij ik heel benieuwd ben naar hoe jullie er naar kijken. Het zit zo het gaat om een
4 jarige merrie die sinds een half jaar op stal staat. Ze is eerst van twee 13 jarige meisjes geweest en zij hebben
haar als het ware opgevoed. Nou niet dus want toen ze bij ons kwam kon ze niet eens netjes aan de halster meelopen
als je haar uit de wei haalde stond ze al te steigeren.

Nu kon de nieuwe eigenaresse na lang en geduldig met haar werken al behoorlijk meer met haar en reed ze ook op haar.
Nu is ze twee maanden terug tijdens een les met pony en al achter over geklapt. Nu heeft ze mij dus gevraagd of ik haar wil
helpen en heb eerst een ostheopaat laten komen en er bleek een aantal wervels en spieren vast te zitten. dus haar een week
rust gegeven en voorzichtig nu opgepakt.

Heb haar dinsdag aan de dubbele lijnen gezet en toen ging het eigenlijk heel goed, wel wat aarzelend aan haar '"slechte" kant maar
wel toegevelijk en doorgaand. Ook maar heel even met haar bezig geweest.

Vandaag weer aan de dubbele lijnen gezet en dat ging dus echt niet goed, op haar "slechte" kant niet door willen gaan en dus rustig
blijven praten maar wel duidelijk en voor de drijfveer een zweepje in mijn hand. Na een half rondje ging het helemaal mis, eerst ging ze wat
slaan met haar voorbeen op de grond en toen er vandoor gaan stil staan en een mega hoge steiger geven. dus de lange lijnen kort gepakt en
aan de hand met haar verder gegaan en dat ging helemaal goed.

Kan nu dus ook mijn vinger er niet opleggen waarom ze nu ineens steigerde, was het paniek omdat ze door dat moment (lees hond aan het blaffen, auto langs de bak
aan het keren en de zweep) het niet meer bolwerken en is ze daarom gaan steigeren of is het nu dominantie??

jojodenlai

Re: Dominatie of paniek, pony steigert en behoorlijk hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 21:31

ook is ze in stal heel gemakkelijk, geen rare dominantie problemen

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:18

Je noemt het al haar moeilijke kant.... waarschijnlijk heeft deze pony een fysiek probleem.

Geef haar desnoods een periode pijnstillers als je uit wil sluiten of dat het is, voor je haar door de medische mallemolen haalt. Maar gezien het feit dat ze verder heel braaf is, zou ik het daar zoeken...

succes!

grytsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:14

Zoals ik het lees lijkt het mij ook een fysiek probleem. Vooral omdat je schrijft dat er enkele blokkades zitten, dit is meestal niet weg met 1 behandeling. Ik zou als ik jou was terug gaan naar de basis en veel longeren op voorwaarts/neerwaarts (leren ze op eigen benen lopen in balans). Hierbij zeker niet te strak bijzetten maar zelf de ontspanning op laten zoeken doormiddel van te vragen. Misschien kun je wat tips vinden op paardnatuurlijk.nl
Zeker ook het rechtrichten meenemen want zoals ik het lees is hij/zij erg scheef waardoor het paard ook in protest kan komen. Hier gaat wel een langere tijd overheen.

Succes..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:43

Dominant is het zeketr niet ,maar lijkt me idd een lichamelijk probleem.
Of zelfs angst en onzekerheid, omdat als ej haar uit de wei haalt ook al steigert vraag ik me af of het dier weet wat er van haar verwacht word, dat ze ook al achterover is geklapt met rijden zegt ook veel over de rijstijl van de ruiter, een pony steugert niet zomaar en zeker niet zo dat ze achter over slaan.
IK zou haar ook niet aan de dubbelen lijnen zetten en al zeker niet door vragen als je merkt dat het dier dar moeite mee heeft, neem les en begin bij het begin en dat is aan het halster wandelen,schrik trainen en vertrouwen terug krijgen in de mens,

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:46

RT-D -> GVL