[AR] Hoe ziet jullie menles eruit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Hoe ziet jullie menles eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 20:28

Daar ik de menlessen bij onze vereniging niet echt leerzaam/boeiend vind, eigenlijk heel eentonig, ben ik nieuwsgierig hoe de lessen bij andere verenigingen zijn. Daarom is mijn vraag: wat doen jullie tijdens de menlessen?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:43

de rijles van de vereniging stelde niet veel voor.

Heb nu prive les. Ik span het paard ongeveer een half uur van te voren in om in te stappen en te draven. Äls instructeur komt overleg ik tegen welke problemen ik aanloop op wedstrijden of met zelf trainen.

In principe bepaal ik wat ik doe en met wat ik doe geeft de instructeur tips of aanwijzingen. Soms geeft instructeur zelf aan wat ik moet doen

edit ik ben met mijn paard nu bezig met de dressuur, de basis van alles. Dus aanleuning, stelling en buiging en tempo. Ook ben ik bezig met de middendraf.

Met de pony ben ik met de basis bezig, staat nog niet zolang voor de wagen. Dus tempo en aanleuning

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 08:45

Ha leuk, een reactie! Dank je wel! ;)

Oh, dus bij jou was de verenigingsles ook pet. Als ik aan het vrijrijden ben, dan krijg ik van de eigenaar (tevens Orun-opgeleid) wel eens aanwijzingen. Dat rijdt erg fijn! Van hem heb ik tot nu toe meer geleerd dan in de verenigingslessen. Zelf reed ik ook dressuur met de aanspanning, maar vind vaardigheid toch wat leuker. :o En viertal rijden, maar ook dat wordt niet (meer) gedaan. Tijdens de verenigingslessen doen wij ook voortdurend aanleuning, stelling, buiging, tempo en middendraf, maar het is zo eentonig. Er worden geen figuren gereden, hooguit een volte. En pionnen (voor vaardigheid) worden al helemaal niet neergezet, ook niet als je er om vraagt... Ook rijden alle niveau's door elkaar en dat kan soms wel eens lastig zijn.
De grootste ergernis blijft bij mij nog dat andere aanspanningen van die klik-geluidjes blijven maken (of fluiten), waardoor "mijn" paard er steeds vandoor schiet. Als ik vraag of ze er rekening mee willen houden, dan lijkt het of ze juist náást haar die geluidjes extra hard gaan maken. Vaker gemeld bij de instructie, maar die doet er niets mee. Wat dat betreft is privé-rijden toch wel fijner. :D Ik overweeg dan ook om mijn lidmaatschap om te zetten tot alleen bak gebruik, want ik ga inmiddels wekelijks met enige tegenzin naar les.

tallechie

Re: Hoe ziet jullie menles eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:51

Klikgeluiden werden bij mij ook gemaakt, maar doe ik zelf ook. In principe zou je dat op kunnen lossen door een ophouding te maken. Het meest irritante vond dat ik mijn oefeningen niet kon afmaken. Heb een groot en voorwaarts paard en reed met allemaal paarden in de les die langzamer liepen en daardoor moest ik constant afwenden, volte rijden e.d. Wij reden wel figuren en ook wel vaardigheid maar 9 van de 10 keer kwam je dan ook in botsing.

Vaardigheid oefen ik in principe niet, paard kent het wel en wordt er alleen maar fanatiek van.

Ik heb mijn lesmaatschap ook opgezegd inderdaad en nu wekelijks priveles

twist12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:33

Ik span meestal een 15minuten voor de les begint en dan rijd ik ongeveer 10minuten in Dan mogen we de Voorbak in waar de les word gegeven. En dan stappen we ongeveer 5minutjes en dan draven we ongeveer 30minuten en dan weer even 5minuten stappen. En dan nog even een poosje draven. Een keertje linksom en Een keertje rechtsom galopperen *\o/* en dan goed uitstappen :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:19

tallechie schreef:
Klikgeluiden werden bij mij ook gemaakt, maar doe ik zelf ook. In principe zou je dat op kunnen lossen door een ophouding te maken. Het meest irritante vond dat ik mijn oefeningen niet kon afmaken. Heb een groot en voorwaarts paard en reed met allemaal paarden in de les die langzamer liepen en daardoor moest ik constant afwenden, volte rijden e.d. Wij reden wel figuren en ook wel vaardigheid maar 9 van de 10 keer kwam je dan ook in botsing.

Vaardigheid oefen ik in principe niet, paard kent het wel en wordt er alleen maar fanatiek van.

Ik heb mijn lesmaatschap ook opgezegd inderdaad en nu wekelijks priveles

Ophoudingen maken bij dit paard - zodra er klik-geluidjes worden gemaakt - maken haar alleen maar heter. Ik kan privé een uur rijden zonder dat ze bezweet is en in de les is ze binnen een kwartier wit van het schuim, omdat ze op alles en iedereen reageert. Als ik een ophouding geef, maakt ze zich juist sterker. Het is een apart gebakje: iets teveel druk op de leidsels en ze gaat er vandoor, maar iets te weinig druk en het is hetzelfde verhaal. Haar gebit is overigens nog niet zo lang geleden bijgewerkt, mocht daar meteen op gewezen worden. ;) Ze schijnt dit altijd al te hebben gehad (ze is nu 15 jaar). Gelukkig is het al bijna dag en nacht verschil met hoe ze in het begin was (3 jaar geleden), omdat ik probeer zoveel mogelijk rust erin te krijgen. Veel stappen, alleen door die stomme geluidjes (die ik overigens zelf niet gebruik, ik fluister af en toe een opdracht) lukt dat niet en schiet ze in draf weg. :x

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:20

twist12 schreef:
Ik span meestal een 15minuten voor de les begint en dan rijd ik ongeveer 10minuten in Dan mogen we de Voorbak in waar de les word gegeven. En dan stappen we ongeveer 5minutjes en dan draven we ongeveer 30minuten en dan weer even 5minuten stappen. En dan nog even een poosje draven. Een keertje linksom en Een keertje rechtsom galopperen *\o/* en dan goed uitstappen :j

Ook niet echt een boeiende les dus... :D

Diannemennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:30

Ik heb alleen 's winters groepsles van de vereniging. We rijden dan maximaal met 6 in de les in een bak van 25x50m. Voor de persoonlijke stukje is het meestal op de volte rond de instructeur. Als je niet " aan de beurt" ben mag je voor je zelf in dezelfde gang en op dezelfde hand rijden. Af en toe hebben we een gezamenlijke oefening als A-C lijn rijden of een gebroken lijn. Instructeur werkt aan ontspanning, maar het is wel eens lastig omdat niet iedereen hetzelfde niveau heeft.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:20

Ik heb priveles dressuur, mijn instructeur staat op dezelfde pensionstal dus dat is wel makkelijk. Hij is er altijd al als ik ga optuigen en stapt meteen achterop als we de bak in gaan. Mijn pony (en ik) moeten nog veel leren en we zijn nu vooral bezig met rust en consequent zijn. Rustig aan komen stelling en buiging een beetje om de hoek kijken, maar vooral tempocontrole is een lange tijd speerpunt geweest. We doen allerlei figuren en dan oefenen met omstellen bij een slangenvolte bijvoorbeeld. t Is altijd wel pittig en vermoeiend, maar dan kunnen we ook weer een week lekker oefenen...

twist12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:01

Shenavallie schreef:
twist12 schreef:

Ook niet echt een boeiende les dus... :D

Wat versta je onder een boeinde les? :') daar ben ik wel benieuwd naar :D. Ik leer heel Veel mijn lessen.En ik heb een top instructeur :j We rijden zomers ook marathon hindernissen want we hebben 2vaste hindernissen :D :D Ik vind het boeiend genoeg :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:20

@ Twist: Bij ons is het alleen maar een uur lang zelf rondjes rijden en af en toe de opdracht om van hand te veranderen. Diepgang zit er niet in. Als ik maar lang genoeg zelf een gebroken lijn ga rijden, dan roept de instructie opeens dat iedereen een gebroken lijn moet rijden. Dus niet uit zichzelf. Echt aanwijzingen of tips worden niet gegeven. Iedereen doet maar wat en dat vind ik erg jammer. Bovendien kun je - zoals iemand in dit topic ook al aangaf - moeilijk iets oefenen, omdat je onderbroken wordt door andere bak gebruikers. Van de zomer hadden we een gast-instructeur voor 2 lessen en dat was echt heel leerzaam en interessant. Deze man woont helaas te ver om dit wekelijks te doen en instructie die hier in de buurt woont is 9 van de 10 keer te duur voor de vereniging... Dus als er nog mensen zijn die goede en betaalbare instructie weten in de Randstad, PB dan even! ;)

twist12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:00

@Shenavallie
Ja ik snap het :j idd niet echt geweldig :n

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:55

Ik rijd wel mee met de verenigingsles, vaak rijden we met z'n 3en, soms 4 (3 wagentjes met pony's incl mij en iemand met shet en sulky dus die neemt niet zoveel ruimte in).

Vind de les erg fijn, krijgen goede tips, en word ook individueel aandacht gegeven.
Soms focussen we echt op de dressuur, en de andere keer staan er pionnen en/of balken om het sturen en stellen te leren.
Met dressuur zijn het allerlei dingen, verzamelen, wegrijden, middendraf, veel figuren, stelling aannemen, enkele combinaties een galopje en dan ook bijv eenvoudige galopwissels aan werken.
Hebben eigs niet vaak last van elkaar aanrijden, heeeel af en toe eens dat ik moet stoppen.

Pas reden we ook met z'n 2en in de les, dan is ht flink aanpoten, maar ik ben zelf erg tevreden met de lessen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:22

@shenavallie: dat klinkt niet als les hoor...meer als een uurtje bezig zijn.
Het is de bedoeling dat de lesgever je verder helpt, aansluit bij het niveau van
de pony en de menner en jou uitlegt hoe het moet en laat zien hoe je dat doet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 08:51

MelanieB schreef:
Ik rijd wel mee met de verenigingsles, vaak rijden we met z'n 3en, soms 4 (3 wagentjes met pony's incl mij en iemand met shet en sulky dus die neemt niet zoveel ruimte in).

Vind de les erg fijn, krijgen goede tips, en word ook individueel aandacht gegeven.
Soms focussen we echt op de dressuur, en de andere keer staan er pionnen en/of balken om het sturen en stellen te leren.
Met dressuur zijn het allerlei dingen, verzamelen, wegrijden, middendraf, veel figuren, stelling aannemen, enkele combinaties een galopje en dan ook bijv eenvoudige galopwissels aan werken.
Hebben eigs niet vaak last van elkaar aanrijden, heeeel af en toe eens dat ik moet stoppen.

Pas reden we ook met z'n 2en in de les, dan is ht flink aanpoten, maar ik ben zelf erg tevreden met de lessen.

Dit klinkt zoals het hoort! Ben wel een beetje boel jaloers hoor, ha ha! :o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 08:54

Anke schreef:
@shenavallie: dat klinkt niet als les hoor...meer als een uurtje bezig zijn.
Het is de bedoeling dat de lesgever je verder helpt, aansluit bij het niveau van
de pony en de menner en jou uitlegt hoe het moet en laat zien hoe je dat doet.

Inderdaad. De gast-instructie was daar een goed voorbeeld van en dat soort lessen smaakte naar meer. Iedereen was weer enthousiast! We hebben het al zo vaak aangegeven tijdens lessen en vergaderingen, maar er wordt gewoon niets mee gedaan. Erg jammer. Terwijl het zo'n leuke sport is die veel meer gepromoot zou moeten worden. :j

Hierbij dus nogmaals de vraag aan iedereen: wie weet een goede en betaalbare instructeur in de Randstad?