Grondwerk voor een betere relatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLotje

Grondwerk voor een betere relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 18:53

Hallo Bokkers,

een goede vriendin van me heeft een verzorgpony. Ze had hiermee een hele goeie band,
maar haar vader heeft lang rijles gehad en ze besloten dat zij eens een les van hem kon krijgen
op haar paardje. Hij is alleen erg hardhandig en van het ''aanpakken''. De pony nam het haar kwalijk
dat ze niet voor haar opkwam en ze is nu dus telkens chagrijnig in de buurt van mijn vriendin.
We hebben haar eens lekker met zijn drietjes en de pony buiten bereden, nadat de 3 (!) weken
stilstond, en we hebben het rustig aan gedaan. Ze was al een stuk blijer toen ze er even tussen uit mocht.
Maar ik heb haar beloofd om te helpen die band weer op te bouwen. En dat doormiddel van grondwerk,
vrijheidsdressuur en NH. Ik wist eerst nog niet wat ik kon gaan doen, en nu vraag ik jullie
om tips en trucs voor een goede grondwerk bij dit paard. Iemand?

Alvast bedankt!

Britt_S

Re: Grondwerk voor een betere relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:28

Begin bij het begin, ik zou beginnen dat je je paardje overal kan aanraken, zonder dat ze wegloopt probeert te trappen of bijten :) als je dit helemaal goed kan je misschien basisoefeningen doen aan het halster, zoals op commando stap draf en galop.

Je kunt op Google rondkijken voor verschillende Methodes van NH. Van VD zijn ook verschillende sites :)

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:39

Britt_Mara schreef:
Begin bij het begin, ik zou beginnen dat je je paardje overal kan aanraken, zonder dat ze wegloopt probeert te trappen of bijten :) als je dit helemaal goed kan je misschien basisoefeningen doen aan het halster, zoals op commando stap draf en galop.

Je kunt op Google rondkijken voor verschillende Methodes van NH. Van VD zijn ook verschillende sites :)

Idd, als dit goed gaat, kun je over gaan naar de basis oefeningen. Je kunt ook even een kijkje nemen op http://www.nalantavrijheidsdressuur.tk
Succes

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 19:09

Dankje, ik heb het la geprobeerd. Eerst even lekker longeren zonder touw (losgooien, op commando van stem, een touw, lichaamsbeweging)
Toen rustig benaderd en overal geaait. Ik heb het halster om gedaan en heb een kwartier door de paddock gestapt.
Dat ging allemaal super. Ik wil het dit weekend nog eens proberen, maar dan gaat mijn vriendin het doe.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:04

heb je ervaring met grondwerk en dergelijke, zoniet ga je er dan eerst in verdiepen voordat je tegen strijdige singalen aan je paard afgeeft. ikzelf ben begonnen doormiddel van wijken voor druk achteruit zijwaarts etc op circel in stap draf en galop. heb hier wel nog steeds les in omdat elk paard toch een andere aanpak vereist. mijn ene paard moet dingen vaak herhalen voordat hij het echt begrijpt. de andere is jonger en moet ik zelf juist meer uitdagen omdat hij het anders saai gaat vinden. om een band op te bouwen met je paard is grondwerk wel heel goed.

Buitenwijck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 22:33

Heb je wel eens van pat parelli gehoord? erg leuk en interessant ;)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:06

ik doe het ook op die manier vind zijn dvd hel duidelijk

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 20:13

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 20:45

Ik bent anti-JU
Het is een paardonvriendelijke methode :n
Het is gelukt! Stap stap wee ropgebouwd, is prima op weg samen

SanneT84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:44

misschien kan je eens een les nemen in grondwerk, steek je altijd veel van op!

DaisyJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:56

Les :j

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:26