millennium schreef:Mijn paard is op zich een hele pientere dame, echter toont ze zich bij het trainen zo aan de hand altijd erg braaf en iet wat 'doods'. Hoe krijg ik haar enthousiaster? Door gewoon bij elke oefening met de clicker en voedselbeloning te werken? En zelf ook nog een stuk enthousiaster te doen?
Een oefening die gewoon heel goed gaat, hoef je niet steeds te clickeren. Je begint met veel clickeren en belonen in de aanleerfase en gaat random clickeren als de oefenen goed zit (soms wel, soms niet, bij voorkeur dus wel als de oefening extra goed wordt gedaan) Zo fade je de clicker uiteindelijk nagenoeg uit. Door het niet helemaal te laten wegvallen, maar zo nu en dan toch te belonen, hou je wel de oef. sterk. Je kunt ook regelmatig belonen met krabbelen op de schoft of manenkam, afhankelijk van wat ze lekker vindt. (maar uiteraard niet clicken dan)
Mbt enthousiasme is het de kunst om te zien zodra je paard ook maar iets meer enthousiasme aan de dag legt. Ik zou zelf niet te veel doen, omdat je dan weer voor verwarring kunt zorgen. Maar je kunt bv wel je tempo af en toe veranderen om er iets meer uitdaging in te leggen. Want mogelijk mist je paard ook iedere uitdaging. Volgen, halt, achterwaarts tig keer, is geestdodend. Volgens de leertheorie van de gedragsbiologen leert een dier het meeste als je een oefening min. 3 keer en max 5 keer doet. Daar zou ik mij ook aan houden. Wissel het af met iets wat ze leuk vindt om te doen. Dat hoeft echt geen oefening te zijn die perfect zit. Maar wel iets wat ze goed kan, zoals targetten of iets dergelijks. Eventjes kijken wat ze echt leuk vindt.
Dus:
Minste intentie om meer animo te vertonen, belonen
Een oef. minstens 3 en hoogstens 5 keer herhalen
Afwisselen met andere, en vooral makkelijke oefeningen die ze graag doet.
Sessies kort houden. (paar minuten kan soms zinvoller zijn dan 1 uur)
millennium schreef:Hoe kan ik bijvoorbeeld, wanneer mijn paard aan het halt houden is en ik van haar af sta, haar meer uitnodigen bij mij te komen (met mijn lichaamstaal)? Ook dan de clicker gebruiken zodra ze maar 1 stap in de goede richting zet?
Je kunt jezelf iets kleiner maken (iets voorover buigen) en bv een uitnodigend gebaar maken met je handen (handen naar je toe bewegen) Gebruik wel steeds hetzelfde gebaar om haar te laten komen en idd... beloon in het begin alleen al de intentie en bouw dit pas uit als ze het snapt.
millennium schreef:Zou je deze nog wat meer willen uitleggen?

Citaat:
Ik zie je ook regelmatig toch aardig corrigeren. Dat kan heel goed de reden zijn voor het gebrek aan enthousiasme van je paard (beetje robotachtig.. sorry) Bij de teveel correcties wordt een cue vergiftigd (poisoned cue). Dat betekent dat de aversie van de correctie niet in verhouding staat met de beloning als het gedrag goed gaat. Het paard doet het dus om de correctie te voorkomen, niet vanwege de beloning. En eigenlijk wil je dat niet, bij clickertraining. Je wil dat een cue voor het paard toestemming wordt om iets te mogen doen, niet de verplichting om iets te moeten doen.
Je moet proberen om de stappen dusdanig klein te houden, dat het paard zo weinig mogelijk kans heeft op vergissingen.
Stel, ze bied bijvoorbeeld tijdens het halthouden continu uit zich zelf een voetje aan, moet dit dan negeren of juis gaan belonen en met de clicker bezig gaan zodra zij een voetje aanbied?
Gewoon negeren. Ongevraagd gedrag belonen zou ik zelf niet gaan doen, want dat kan tot vervelende situaties leiden, bv dat ze voetje geeft als je net voor haar gebogen staat of zo.
Genegeerd gedrag dooft vanzelf. Dus ook niet corrigeren. Gewoon doen alsof je het niet ziet.
Let er trouwens wel op dat je het niet onbewust beloond.
Stel bv dat je haar laat halthouden en ze tilt dan een voetje op. Je beloont haar voor het halthouden, maar in feite heb je op dat moment beloond voor het halthouden met een voetje omhoog.
Realiseer je altijd heel erg goed wat je nu eigenlijk precies beloont/traint
Verdiep je maar in de site die ik heb gegeven. Daar vind je dit soort info uitgebreid uitgelegd.