Wat vindt ze nou leuk??? Parelli style heeft voorkeur!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Wat vindt ze nou leuk??? Parelli style heeft voorkeur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 01:54

Hoi Allemaal,

Eerst de korte en bondige versie voor degenen die niet van lezen houden:

Ik verzorg een superbraaf, superlief, intelligent, rustig paard dat nog groen is, maar eigenlijk zo'n beetje alle nieuwe dingen wel binnen een paar minuten snapt. Maar ik wil zo graag iets met haar doen wat ZIJ leuk vindt! Nog tips??

Het hele verhaal:

Ik verzorg een schat van een tinkermerrie: Roos. Roos is 6, bijna zeven, heeft een veulen van 6 maanden oud, geeft hem en zijn vriendje Graidh nog steeds melk. Ze is geimporteerd uit Ierland, toen niet zo heel goed maar wel heel snel ingereden, gekocht door haar nieuwe eigenaar (uitgezocht door mij), rustig begonnen met doorrijden (klassiek met instructrice) en toen bleek ze zwanger en heeft een flinke pauze gehad van zes maanden. Sinds vorige week ben ik begonnen met Parelli.

Roos is een geweldig lief paard. Ze is super zorgzaam, naar haar veulen maar ook naar de mensen om haar heen. Zo'n paard die 'uit het wild' komt, maar waar je eigenlijk meteen onder kunt gaan liggen omdat ze zo lief is. Dat heeft natuurlijk niemand gedaan, toch iets te groot risico, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ze heel voorzichtig zou blijven staan of over je heen stappen.

Het inrijden is gegaan op een 'van-dik-hout-zaagt-men-planken-manier'. Niet helemaal oneerlijk, maar ook niet heel erg paardgericht. En hoewel ik eigenlijk niet zo snel een paard van een handelsstal zou kopen om precies die reden, was ik meteen bij het eerste bezoek verliefd op haar. Omdat ze al die lievigheid uitstraalt.

Bij ons is ze lekker tot rust gekomen, 24-7 op de wei met schuilstal, naast haar zoon en zijn vriendje hebben ze ook nog een 'tante', een haflinger 16. En alleen al uit het feit dat ze na een paar dagen het nieuwe vriendje van haar zoon bij haar liet drinken (die was toen net gespeend), geef al aan hoe lief ze is. En met het kabaal van twee jonge hengstjes om zich heen, blijft ze de rust zelve.

Na goed, ze is dus superlief en heel rustig en super geduldig etc etc etc

Nu het probleem:

Ik krijg bij Roos de indruk dat ze werkelijk NIKS wat ik met haar doe, echt leuk vindt. Ze is nergens van onder de indruk (ik heb al schriktraining geprobeerd, steeds opgevoerd, maar de grootste werkende graafmachine op een meter afstand doet haar nog geen spier verrekken). We reden klassiek en deden klassiek longeren, dit doet ze ook braaf, maar het vraagt psychisch nog een beetje veel van haar. Ze sluit zichzelf nogal af en daar wil ik niet doorheen bréken, hoewel ze zelfs dat toelaat. Ook gat ze boven haar tempo lopen als het haar even niet lekker zit. Ik heb begrepen dat ze bij het inrijden 'niet voorwaarts genoeg' was en dat ze haar vooruit gemept hebben, dus ik vermoed dat ze denkt dat dat de bedoeling is. Ze is wel prima op zit terug te rijden.
Voest-achtig grondwerk hebben we gedaan maar ze wil de hele tijd eigenlijk alleen maar naar je toe komen en gewoon een meter naast je stil gaan staan, of knuffelen. En nu zijn we deze week begonnen met Parelli level 1. Hier keek ze voor het eerst zelf geiniteresserd bij! Hoera! Maar gisteren en vandaag was t alweer een stuk minder...

Ik heb al wat vaker elementen van Parelli gedaan met andere pony's, erg leuk, maar nog nooit heel level 1. Nu zijn we dus twee weken verder (ongeveer 8 keer getraind) en Roos doet dit alsof ze nooit anders gedaan heeft. Begonnen bij het begin, hebben we de friendly game, de porcupine-game, de driving game en de circling game gedaan en alvast een klein beetje de squeezing game. De enige reden dat we nog niet alles doorlopen hebben, is omdat ik zo snel geen uren dvd's kan kijken. (ik heb ook nog een baan enzo). We doorlopen elke keer alle games op volgorde.

Natuurlijk zijn we nog niet in alle games perfect ofzo, maar ze gaan eigenlijk allemaal behoorlijk goed. Alleen de driving game vindt ze een beetje spannend, omdat ze op haar inrijd-stal nogal wat klappen heeft moeten vangen. Niet dat ze wegrent ofzo, maar ze kijkt er een beetje gespannen bij.
Ze doet alles in 1 x goed. Ze reageert heel licht, ik had eigenlijk daarom al een probleem verwacht bij de friendly game, dat ze weg zou lopen, maar ze ging meteen op rust staan. Ook als ik andere dingen gebruik dan mijn handen (touw, zweep, plastic zak).
De porcupine game en de driving game had ze allebei in een paar minuten door, nu hoef ik haar meestal niet verder aan te raken dan 'huid' niveau en soms is 'haar' al genoeg. de kleinste beweging is genoeg voor driving, maar ze stopt ook als ik dat wil. Yoyo deed ze vanaf moment 1 op 1 vingerbeweging, in een kaarsrechte lijn achteruit, ze komt ook netjes weer terug. Alleen vindt ze het nog wel lastig om me recht aan te kijken, ze draait vaak even haar hoofd weg, hoewel ze me dan al snel wel weer aan kijkt.
Circling doet ze ook braaf, achter me heeft ze soms een klein wappertje van mn hand nodig of een klikje van mn tong om bijvoorbeeld in draf te blijven en bij het squeezen (nog alleen maar tussen mij en de bakrand) liep ze de eerst paar keer wat sneller op het squeeze punt, maar nu ook niet meer.
(uiteraard zijn we al eerder bezig geweest met het principe van wijken voor druk, dus dit was niet heel nieuw voor haar. Toch denk ik dat als ik zelf veel meer savvy had gehad, we in een uur heel level 1 hadden kunnen doen zonder problemen. Evt problemen waar we tegenaan lopen liggen echt aan mij en mijn onervarenheid, niet aan Roos)

Hoera hoera, zou je zeggen, maar... Ze kijkt er de hele tijd bij met zo'n gezicht van: ik doe alles wat je wilt, maar alléén voor jouw plezier.
Wel heel ontspannen, hoofd lekker laag, onderlip is een centenbak, let wel op als ik dat vraag. Maar ze doet alleen wat ik vraag, ze communiceert niks met me.

Nog iemand ideeen?

(ik heb al bedacht om een professional te vragen om les, dat moet kunnen hier in de buurt, maar op het moment zitten we hier midden in het Rhino-gebied en komt er even niemand het erf op die er niet per se moet zijn)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:59

Ik zou me even gaan verdiepen in de horsenalities, ik denk dat je met een Left Brain Introvert te maken krijgt, en die zijn heel moeilijk enthousiast te krijgen, en gaan eigenlijk alleen maar voor voer.

Kijk even naar de filmpjes van Linda Parelli en Remmer:

Cassidy schreef:

dekoezegtboe

Re: Wat vindt ze nou leuk??? Parelli style heeft voorkeur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:10

horsenalitie idd en evetueel het liberty en horsebehaviour pakket... daar staan veel tips en inspiratie in!

maar het belangrijkste is als een speer door naar level 2, daar begint de fun!

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:41

@cassidy: bedankt, ik ga filmpjes kijken! Ik had naar horsenality's gekeken, maar ik kom er niet zo uit met haar. Ik denk idd dat ze in verschillende situaties verschillend reageert.
Ik werk nog niet met voer met Roos. Wat vind jij: zou houden of wèl werken met voerbeloning?

@dekoezegtboe: ik denk idd dat ik maar es level twee ga bestellen. In Roos haar tempo zijn we daar wel aan toe tegen de tijd dat t binnen is!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:03

Gineke schreef:
Ik had naar horsenality's gekeken, maar ik kom er niet zo uit met haar. Ik denk idd dat ze in verschillende situaties verschillend reageert.

en dat is nou net wat je bij de horsenalities leert! een paard heeft een basis horsenality en schuift al naar gelang de situatie naar een andere. Als je weet hoe ze in elkaar steken kun je dus je eigen gedrag aanpassen aan de horsenality van dat moment.....

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 16:41

Ja, ik heb dus nog een hoop te leren. Maar dat is niet erg! Heb er zin in!

Had alleen gehoopt dat Roos iets minder snel zou zijn, dan had ik ook wat meer tijd gehad om te leren : ) Maarja, als dàt nou t grootste probleem is.... => luxeprobleem! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:52

inderdaad luxeprobleem :D het is alleen maar leuk om dit soort dingen te leren, maar je moet er wel de tijd voor nemen, als je eenmaal het concept snapt dan gaat het best rap hoor! succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:13

Zelfs Parelli werkt met voerbeloning, maar je moet je paard ook zien te triggeren zonder voer zodat hij dingen voor je wil doen. Voer is eigenlijk omkoperij.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:54

@cassidy: die filmpjes met Linda zijn echt heel leerzaam! Toevallig zegt Linda daar precies in dat je bij een LBI juíst voer moet gebruiken, als dat een goede motivator is. Zij liep hier tegen aan bij level 3/4. Ze wilde geen eten geven omdat t om intrinsieke motivatie moet gaan. Waarop Pat blijkbaar zei dat ze wél voer moet gebruiken, omdat de motivatie van een LBI al zo laag is. Dus ook nog precies t antwoord op mijn vraag! Thanx : )

Ik herkende Roos trouwens heel erg in Remmer (hihi, toepasselijke naam, trouwens)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:39

remmer heet eigenlijk remember :)

voer kan 2 dingen zijn... bribe (omkoping) incentive (beloning) en je moet uitkijken dat je je paard niet gaat omkopen

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:43

oja en iets zoeken wat ze leuk vind...
mijn tinker (1.60 ruim 700 kg) vind springen geweldig... het liefst zo hoog mogelijk... dus aan het eind van een sessie mag hij springen en dan is het klaar.... dat motiveerd oook enorm!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:38

Ik vind belonen met voer geen omkoperij.. je paard doet iets voor jou, en jij laat je blijk van waardering zien door een voedselbeloning. Ik heb zelf een clicker, dan beloon ik niet bij elk dingetje met voer, maar ze weten wel wanneer iets goed is :) ze krijgen als ze het echt heel erg goed doen wel een voedselbeloning!

Veel plezier verder nog met je paardje, ik kan je geen advies geven over dingen die je kan gaan doen (te weinig ervaring)

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 00:15

Gisteren 'iets moeilijks' met Roos geparellied: achteruit door hekje. Ze komt uit het wild, naja, zo'n tinkerfokkerij in Ierland waar ze gewoon in een kudde in een groot gebied wonen. Geen hekjes dus en geen nauwe doorgangen. De eerste keer dat ze voorwaarts door het hek moest, toen ze net bij ons was, was eng. Nu natuurlijk al lang niet meer, maar achteruit was toch wel een ding.

Maar... het is met wat geduld prima gelukt! en een aantal keer =) Het leek wel of ze ineens leven ingeblazen kreeg ;-)
Het klinkt gek, maar misschien vindt ze de bak wel gewoon een beetje saai. En is ze ook wel gewoon levendiger buiten de bak.

Ook begonnen met belonen met voer, ze krijgt gewoon af en toe een paar brokjes. Dat maakt haar wel wat alerter, maar het verschil is niet heel erg groot. Wel op het moment dat ik het bakje waar de brokjes in zitten uit mijn zak haal, hihi. Ze is heel erg beleefd en blijft wel rustig op een afstandje staan wachten tot ik de brokjes aan haar geef. Heb niet het gevoel dat het enig kwaad kan.

Ook laat ik haar nu zelf wat probleempjes oplossen. Ik leg bijvoorbeeld balkjes en emmers in de bak waar ze langs komt tijdens de circling game. daar moet ze dan over of omheen. Of zelf op letten dat ze er niet tegenaan loopt als ze achteruit gaat. Dat maakt haar ook wel wat alerter.

Een springer is het niet echt, ook een klein hindernisje neemt ze liever in een stap dan dat ze springt. Ik ben van die grotere blauwe tonnen aan het regelen, om overheen te springen (een klein sprongetje moet toch kunnen). Door een balkje dat ik wat hoger leg, loopt ze gewoon heen. Hehe, blijft toch een tinker, he? ;-)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 02:18

Hoi Gineke,

Ik ben begonnen vanuit Parelli maar overgestapt naar gezond verstand zullen we maar zeggen.
Geef hier en daar ook grondwerkles.
Als het rhinovirus voorbij is zou ik wel een keertje kunnen kijken of ik kan helpen, LB-i paarden zijn niet mijn sterkste punt, maar wie weet heb ik wat nieuwe inzichten. Ben ook begonnen met clickeren, misschien is dat ook wat voor jullie?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:23

die opmerking over gezond verstand vind ik niet zo aardig tegenover de mensen die wél hele goede resultaten bereiken met Parelli, net of die mensen geen gezond verstand zouden hebben.....

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:38

Het komt inderdaad een beetje vreemd over, maar ik denk niet dat ze het zo bedoeld ;)

Ik werk zelf ook graag aan de hand van Parelli met mijn merrie, ik merk dat dat de band enorm versterkt. Mijn merrie is ook introvert en je bent haar snel 'kwijt' tijdens de training. Als ze het te moeilijk vind, sluit ze zich af.
Bianca Boonacker van 2bOne (www.2bone.nl) heeft me hier heel erg mee geholpen, niet zozeer op de Parelli manier maar ze leert je wel meer inzicht te krijgen. Misschien kan ze jou ook helpen. Intelligente dieren zijn ontzettend leuk en indrukwekkend, maar ook vermoeiend: je wordt continu uitgedaagd ze een stapje voor te zijn en dat is moeilijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:59

Oeh pardon, nee zo was het niet bedoelt! Heb alle respect voor de Parelliers onder ons hoor _/-\o_

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:08

@ Sassol: haha, ik snap wat je bedoelt, het kwam er alleen wel erg grappig uit!

Misschien is dat wel een goed idee, ja. ik ga je denk ik even PB-en (al moet ik zo les geven, Engels, dus even kijken of ik t van te voren nog red!)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:39

Parelli=Savvy first!! Gezond verstand voor alles. Dus van Parelli overstappen naar gezond verstand...kan eigenlijk niet. Maar goed. Snap je wel. Daar gaat het om.