Beginnen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:55

Hoi allemaal!

Sinds een paar weken zijn we dan echt begonnen met het inrijden van m'n paard, 1x in de week krijg ik les en daarnaast doe ik zelf zo'n 3x in de week wat met hem. Het longeren gaat steeds beter en inmiddels kan degene waar ik les van krijg ook prima op hem hangen.
Ik heb alleen het probleem dat hij niet netjes over de hoefslag stapt wanneer ik dat vraag, als ik bijv links om wil beginnen zorg ik dat ik bij zijn achterhand kom en zeg hem dat hij voorwaarts moet gaan. (een commando dat hij gewoon kent) Hierbij breng ik mijn linkerhand in de juiste richting om hem ook die kant op de vragen. Alleen blijft hij heel 'braaf' stilstaan... Hij kijkt me dan ook met zo'n blik aan van, baas wat wil je van me? Moet ik dit oplossen door hem meteen vanaf het begin 'op te sluiten' tussen de lijn en de zweep? Of ben ik gewoon met mijn lichaamshouding te onduidelijk?
Hij valt ook nog wel eens naar binnen of naar buiten maar dit komt volgens mij gewoon omdat hij nog niet zo veel evenwicht heeft op een volte.

Groetjes Ella

EliseXJoelle

Re: Beginnen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:11

Ik ben zelf geen fan van het llongeren zoals de meesten het doen (in het midden van de cirkel staan en paard rondjes laten lopen door met de voorwaarts te laten gaan!)
Hoe sta jij voor de rest?

Zelf longeer ik niet maar doe ik loswerken (kan met lijn en zonder lijn!) dit doe ik volgens het boek van Emiel Voest - Loswerken (met lijn pak ik er ook oefeningen uit het boek van Grondwerken er bij)
Hierbij heb je een Leidende positie, centrale positie en een drijvende positie.
Alleen als jij in de drijvende positie staat zal je paard voorwaarts gaan (dit kom vanuit het kudde gedrag)
zit je op de rechterhand is jou rechterhand de leidende hand en zegt hem waar hij heen moet, je linkerhand de drijvende hand incombinatie met de rest van je lichaamstaal.
Verdiep je zelf eens in het kudde gedrag van (wilde) paarden. Hier is een leidende merrie (jou rechterhand dus) en een drijvende hengst (jou linkerhand dus). De hengst geeft aan het paard moet gaan lopen en in welk tempo, ook wanneer hij langzamer mag en wanneer hij kan stoppen.

Veel paarden die met de zweep gelongeerd worden worden afgestond, verward etc. weten niet meer wat te doen omdat ze het kudde gedrag gewend zijn. Later is het dan 'gewoon' maar in werkelijkheid is dit totaal tegendraads.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:18

Nouja, ik laat hem niet gewoon zomaar rondjes lopen hoor ;) Het gaat nu echt er om dat hij de commando's leert, met hoofdstel en zadel leert lopen etc. Daarbij loop ik best veel mee om hem nog zoveel mogelijk te begeleiden op de voltes, ik merk dat hij elke keer dat ik hem longeer wat minder nodig heeft dus zal ik ook wat minder mee hoeven lopen. Linksom gaat best goed, hoef eigenlijk niet veel mee te lopen, rechtsom vindt hij daarentegen wél lastig.
Als ik hem voorwaarts wil laten gaan, neem nu even de linkerhand als uitgangspunt, ga ik bij zijn achterhand staan met de longeerlijn in m'n linkerhand naar links gewezen om hem die kant op uit te nodigen, mijn rechterhand (en evt ook de overige lussen van de longeerlijn) houd ik achter hem waarop ik het commando 'stap' geef. Echter blijft hij gewoon heel relaxed staan ookal geef ik hem een klopje op z'n kont :+

Tijdens het longeren zelf, nu ook weer even van de linkerhand uitgaande, houd ik de longe vanaf zijn mond in m'n linkerhand en de overige lussen rechts. Dat vind ik zelf het makkelijkst om dan de lijn wat in te korten of te laten vieren. Als we eenmaal bezig zijn reageert hij heel goed op het commando hoo en draf. Galop laten we (ook op aanraden van degene die me lesgeeft) nog even achterwegen ivm zijn balans.

Ohja nog even een toevoeging: ik heb hem heel lang los gelongeerd, zonder lijn. Dit deed ik omdat hij heel vaak het grapje uit haalde om in een hoek om te draaien en dan nog wel eens in de knoop kwam met de lijn, gevolg: paniek! Ik ben toen begonnen met hem los te longeren om te zorgen dat hij beter op mijn lichaams taal gaat reageren en ook de commando's leert kennen. Inmiddels doet hij dat niet meer en longeren we dus gewoon met lijn, 1x in de week longeer ik hem weer los omdat hij dit ook een erg leuk spelletje vindt en dan behoorlijk kan gaan showen :=

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:28

Okii :) Ik zie heel veel mensen zo rondjes laten lopen (en vaak nog vast zetten ook tot bijna op de borst :?)
gellukkig doe jij het niet :)

het kan wel zijn dat je niet goed genoeg in zijn drijvende cirkel staat? of te dicht bij?
Is je paard erg voorwaarts of juist niet vooruit te branden?

Zelf werk ik met een Leadrope (4,5ft en 12ft volgensmij) en als hij niet reageerd gooi ik ter verduidelijking van mijn hand/lichaamshouding de leadrope naar hem toe, als je dan in de goede positie staat zou hij moeten gaan lopen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:44

Nouja ik longeer hem wel eens met een bijzetje, heel licht bijgezet. Dat is meer om hem te laten wennen aan wat druk op het bit, maar hij hoeft van mij echt niet in een bepaalde, gedwonge, houding te lopen.

Wat bedoel je met niet genoeg, of juist te dicht in de drijvende cirkel? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Hij is van zichzelf erg voorwaarts, maar ik merk nu wel dat hij steeds gecontroleerder gaat lopen en daardoor ook rustiger. Wat dat betreft is het qua gangen nu een rustig paard, maar zeker wel actief en werkwillig.
Hier even filmpjes voor verduidelijking, dit is allemaal zonder touw.
1e filmpje: lekker actief, voorwaarts en vrolijk :+ (let niet op het commentaar := )
http://www.youtube.com/watch?v=wDI7FjPQ ... M0VcNrILyN
2e filmpje: wel actief, moet wat aangespoort worden.
http://www.youtube.com/watch?v=Q6pxyntI ... M0VcNrILyN

Dat doe ik inderdaad ook, ik heb gewoon een standaard longeerlijn, als het dan nodig is 'gooi' ik de rest van lijn richting zijn achterhand. Werkt prima, maar niet op het moment dat ik wil beginnen met het longeren.