Nouja, ik laat hem niet gewoon zomaar rondjes lopen hoor
Het gaat nu echt er om dat hij de commando's leert, met hoofdstel en zadel leert lopen etc. Daarbij loop ik best veel mee om hem nog zoveel mogelijk te begeleiden op de voltes, ik merk dat hij elke keer dat ik hem longeer wat minder nodig heeft dus zal ik ook wat minder mee hoeven lopen. Linksom gaat best goed, hoef eigenlijk niet veel mee te lopen, rechtsom vindt hij daarentegen wél lastig.
Als ik hem voorwaarts wil laten gaan, neem nu even de linkerhand als uitgangspunt, ga ik bij zijn achterhand staan met de longeerlijn in m'n linkerhand naar links gewezen om hem die kant op uit te nodigen, mijn rechterhand (en evt ook de overige lussen van de longeerlijn) houd ik achter hem waarop ik het commando 'stap' geef. Echter blijft hij gewoon heel relaxed staan ookal geef ik hem een klopje op z'n kont 
Tijdens het longeren zelf, nu ook weer even van de linkerhand uitgaande, houd ik de longe vanaf zijn mond in m'n linkerhand en de overige lussen rechts. Dat vind ik zelf het makkelijkst om dan de lijn wat in te korten of te laten vieren. Als we eenmaal bezig zijn reageert hij heel goed op het commando hoo en draf. Galop laten we (ook op aanraden van degene die me lesgeeft) nog even achterwegen ivm zijn balans.
Ohja nog even een toevoeging: ik heb hem heel lang los gelongeerd, zonder lijn. Dit deed ik omdat hij heel vaak het grapje uit haalde om in een hoek om te draaien en dan nog wel eens in de knoop kwam met de lijn, gevolg: paniek! Ik ben toen begonnen met hem los te longeren om te zorgen dat hij beter op mijn lichaams taal gaat reageren en ook de commando's leert kennen. Inmiddels doet hij dat niet meer en longeren we dus gewoon met lijn, 1x in de week longeer ik hem weer los omdat hij dit ook een erg leuk spelletje vindt en dan behoorlijk kan gaan showen