[AR] Goed Marathonwagen voor echte marathon?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Florinde

Goed Marathonwagen voor echte marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:08

Hallo,

Wellicht is deze vraag al eens eerder gesteld, maar we hebben nu nieuwe technieken en ben nu zeer benieuwd?

Welke wagens zijn sterk genoeg voor echte marathon. Eentje die sterk is in bochten, stabiel ligt en niet zomaar kan omslaan,
waarvan de remmen goed zijn en niet na twee keer in een zandbak rijden, aanslijten (gebeurd bij mijne).

Wie gebruikt wat voor wagen echt in de hogere klassen en is echt tevreden. Of welke opmerkingen zijn er aan de wagens. Liefs met foto's erbij.
Ik heb nu nog een simpel wagentje, rammelt snel en remmerij niet helemaal tevreden over. Ik wil toch gaan kijken wat ik moet sparen voor een goede wagen waar ik ook wedstrijden mee kan rijden. Het duurt nog even, maar toch wil ik me orienteren op de wagens.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:33

Ik rij dan wel geen 'hogere klasses' maar beschik nu wel al bijna 2 jaartjes weer over een héle fijne, stevige en superstabiele marathonwagen.

Heb hem bij Kraay besteld en laten maken. Het is de Pony Marathon IV type 62A.
- Gestookte achterwielen voor meer grip en stabiliteit
- Schijfremmen achter
- 'Parkeerrem'
- Luchtvering; achter 2 bollen, voor 1
- Schokbrekers
- Halve bladveren zitten er ook nog onder
- Extra verlengde, afneembare achterplaat
- Afneembare groomstoel achter op
- Onafhankelijk lamoen, verstelbaar
- Verwisselbaar 2span systeem.
- Gewicht voor enkelspan is (naar ze zeggen): 120 kg. en voor 2span ong. 160 kg.

En dat verwisselbaar 2span systeem is op zich wel fijn; normaal gesproken koop je een 2span wagen met een enkelspan lamoen er bij, dus heb je altijd dat extra gewicht als je enkelspan wil rijden. Nu heb ik een enkelspan wagen die ik heel makkelijk zelf kan 'ombouwen' voor 2span; er zit dan een extra voorzet stuk bij. Als ik de zweng en de beide lamoenbomen van de wagen schroef, dan schroef ik dat extra voorstuk er in (in de ruimte waar nu de zweng zit), daar gaat de langboom aan, en dan is de wagen voor 2span. Voor mij heel handig.

Ik kon ook kiezen voor een touwsysteem als zweng, heb wel een beetje spijt dat ik dat niet heb gedaan, maar dat was minder handig als ik 2span zou gaan rijden. Is een touw die dan onder de wagen door loopt, en aan de uiteinden maak je dan je strengen vast. Dat touw fungeert dan als zweng. Heeft zo z'n voordelen (maar ook z'n nadelen heb ik gehoord).

Verder kan je natuurlijk altijd extra opties er bij kiezen; RVS lamoen, RVS ombouw, schrijfremmen voor, etc. etc. maar dat hoefde voor mij niet echt.

Ik ben super tevreden over deze wagen; hij zit echt héeerlijk, is super goed geveerd; vind die luchtvering wel echt heel fijn, kan je heel goed afstellen. En het belangrijkste; hij is echt gigantisch stabiel. Ik heb ook jaren met 'rammel'wagens gereden die niet altijd even goed te vertrouwen waren, en het duurde bij mij een tijdje voor ik deze wagen durfde te vertrouwen, maar ik kan er echt de meest rare dingen mee doen, zonder dat hij omslaat, of dat je ook maar dat gevoel krijgt.
Zo kan ik zonder groom gewoon een redelijk kleine volte of zelfs bochtje/wending in normale galop rijden, zonder dat je weerstand voelt. Tuurlijk als ik écht hard ga en scherp wendt, moet er wel een groom hangen. Maar dat is bij iedere wagen zo.
Oh en natuurlijk is het bokkussen verstelbaar van voor naar achter. En een normaal persoon met normale lengte (ik ben 1.72m. en hij kan nog iets verder naar achteren) heeft genoeg beenruimte.

Remmen ben ik ook zeer tevreden over; doen het erg goed, en heb na ong. een jaar mijn remblokjes moeten vervangen.

Nieuwprijs van deze wagen incl. de opties die ik er bij had gekozen (extra achterplaat, afneembaar groomstoeltje en 2span systeem) is ong. € 4000,= (toen).
Komt dus bij Kraay uit Nijkerk weg, maar de Lemerij uit Hengelo heeft ze ook.

Mijn Welsh A merrie van ong. 1.20m. loopt er dus voor, maar ook mijn shetmerrie van 1.03m. trekt 'm prima. Hij oogt misschien zwaar, maar ik kan hem zelf op m'n pinken trekken, hij rolt echt heel licht, heeft lage rolweerstand. Ze hebben hem ook een slag groter (maatje C pony) en volgens mij zijn ze ook nog wel groter te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Achterkant v/d wagen:
https://lh5.googleusercontent.com/-VkU8 ... MG0903.JPG

Dit is hetzelfde type wagen, maar nu zie je ook het afneembare groomstoeltje achterop, en het 2span voorstuk er op:
https://lh4.googleusercontent.com/-zbtc ... 010046.JPG
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 29-02-12 22:39, in het totaal 2 keer bewerkt

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:36

http://www.kcs-rijtuigen.nl/index2_bestanden/index.htm

Wij hebben een wagen van Kelders, hij is nu 3 jaar oud. We zijn echt super tevreden, nooit iets mee gehad! :j Het is een echte marathonwagen met vier schijfremmen en goede vering (volgens mij dezelfde vering als een auto) Hij is zéér stabiel, en de service van Kelders is super! :D We rijden klasse 1 enkelspan paard.
Melanie Becker (enkelspan klasse 4 rijder) rijdt ook met een Kelderswagen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P7LGG6DH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H4N3GSTC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZYIWHQEV.jpg

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:48

Ik rijd sinds kort met de Excellent MR 45 Shetty en dan volledig aangepast op het vierspan en we zijn er super blij mee. De wagen is licht, rolt makkelijk en blijft super stabiel tijdens de marathons. Vanwege de tweede groom bij het vierspan zit er een verlengde treeplank op wat voor ons ideaal is. Hans Imanse van Technocenter Imanse heeft de wagen helemaal naar onze wens gebouwd, echt alles is mogelijk.
Wij hebben:
-een verstelbaar bokkussen
-Bergkastje onder het bokkussen.
-Enkel & dubbelspan & vierspan
-Schijfremmen voor en achter.
-Handrem op de voor wielen.
-Luchtvering achter met stabilisator veer.
-3 Punts vering voor.
-Spoorbreedte 125 cm.
-Wielen met spaken.
-Verlengde treeplank (afneembaar).
Twee weken geleden werden we reserve kampioen van Mendistrict West tijdens Indoor Aalsmeer, het ging keihard en de wagen bleef super stabiel. Kortom we zijn er echt super blij mee.

Ik heb eigenlijk nog geen foto's op mijn computer staan, heb wel een filmpje van de wedstrijd twee weken geleden, kan je zelf zien hoe stabiel de wagen is.

Ik heb eerder met een simpele recreatie/marathonwagen gereden, weet niet eens het merk meer. Daar had ik inderdaad ook van alles dat rammelde of remmen die aan gingen lopen. Daarna heb ik een tijd gereden met een marathonwagen van Clever. Ik vond dat een mooie wagen, maar hij was erg zwaar en ik had weinig beenruimte.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:03

Ik heb dezelfde wagen als Joyce, alleen dan een slagje groter :j

Heerlijke wagen, is super te trekken ook in enkelspan, heb pony's van 1.16, en ook mn tinkertje van 1.40 kan ervoor.
De wagen is 165kg enkelspan, en ong 180/185 met 2span opzetstuk.
Rolt heerlijk licht, staat superstabiel, en kan er flink hard mee door de bocht.
Pony's hebben geen enkele moeite met het gewicht, mede doordat het zo makkelijk rolt, maar ook gewoon op zware stukken trekken ze de wagen gemakkelijk.

Veel beenruimte, ik ben 1.76 en lange benen en hij zit op z'n verst naar voren, dus voor langere mensen ook ideaal, maar als je kleiner bent zou je een voetstukje erop moeten zetten denk :))

Dat touwsysteem heb ik wel op m'n sulky, vind het opzich wel heel mooi, maar zou het niet speciaal op mn wagen laten zetten.
Zag het pas wel op wedstrijd :j

Afbeelding
Afbeelding
Die zwarte flappen kun je eraf halen, is handig in het bos tegen de modder :+

En de wagen in de marathon in actie;

haarlem

Re: Goed Marathonwagen voor echte marathon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:05

Even wat recht zetten, Kraay bouwt geen wagens, hij levert alleen. net als alle wagenleveranciers in ons landje. producere doen de polen en die verkopen ze aan de handel in Nederland of wie ze maar wil hebben. er is wel spraken van een net werk van vaste afnemers. echt slechte wagen zijn er niet (meer) het is een kwestie van smaak vertrouwen in een merk of leverancier. waarom rijd de 1 een auto van opel en de ander van volkswagen? juist smaak/gevoel spelen en grote rol met beide merken kom je van A naar B

ik ben vorige week nog in polen geweest bij een producent (poedersuiker), heb het proces van bouwen weer eens mogen bekijken en mijn nieuwe wagen in aanbouw kunnen volgen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:52

Dat klopt Haarlem. :j
Onze Kelderswagen is ook in Polen gemaakt, maar de remmen, vering en alle andere belangrijke onderdelen komen uit Nederland en zijn ook hier gemonteerd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:44

haarlem schreef:
Even wat recht zetten, Kraay bouwt geen wagens, hij levert alleen. net als alle wagenleveranciers in ons landje. producere doen de polen en die verkopen ze aan de handel in Nederland of wie ze maar wil hebben. er is wel spraken van een net werk van vaste afnemers. echt slechte wagen zijn er niet (meer) het is een kwestie van smaak vertrouwen in een merk of leverancier. waarom rijd de 1 een auto van opel en de ander van volkswagen? juist smaak/gevoel spelen en grote rol met beide merken kom je van A naar B

ik ben vorige week nog in polen geweest bij een producent (poedersuiker), heb het proces van bouwen weer eens mogen bekijken en mijn nieuwe wagen in aanbouw kunnen volgen.

Klopt, was/ben ik me ook van bewust, maar had het misschien wat onduidelijk neer gezet. mijn wagen is dus vía kraay gemaakt, in polen.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:15

hafjelinger schreef:
Dat klopt Haarlem. :j
Onze Kelderswagen is ook in Polen gemaakt, maar de remmen, vering en alle andere belangrijke onderdelen komen uit Nederland en zijn ook hier gemonteerd.

daar is ook kelders niet uniek in. net als velen poolsee bouwers halen deze de onderdelen uit een fabriek in Nijmegen P R O T E M P O een vracht wagens afleveren en op de teugweg naar polen eerst in nijmegen onderdele halen

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:26

Ik heb (eigenlijk mijn zus heeft) een wagen uit Polen laten komen.
kon in elk kleurtje wat je maar wilde, bekleding ook.
Erg fijn wagentje en doet niet onder aan andere marathonwagens. Doordat je die wagen dan uit eerste hand koopt (niet via een groot bedrijf) is het ook goedkoper.
Prijs kun je via PB krijgen.

Mijn B-pony ervoor (1,23m)
Afbeelding

Shetlander (95cm)
Afbeelding
Die kan het in zijn eentje trekken maar wordt met meer personen al snel zwaar, het is een erg licht karretje, met z'n 2e zo op te tillen.
Hij weegt denk ik net 120 kg.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:01

hafjelinger schreef:
http://www.kcs-rijtuigen.nl/index2_bestanden/index.htm

Wij hebben een wagen van Kelders, hij is nu 3 jaar oud. We zijn echt super tevreden, nooit iets mee gehad! :j Het is een echte marathonwagen met vier schijfremmen en goede vering (volgens mij dezelfde vering als een auto) Hij is zéér stabiel, en de service van Kelders is super! :D We rijden klasse 1 enkelspan paard.
Melanie Becker (enkelspan klasse 4 rijder) rijdt ook met een Kelderswagen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P7LGG6DH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H4N3GSTC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZYIWHQEV.jpg

Hafjelinger, mag ik vragen hoe duur jouw wagen was? :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:30

S_zanne, je hebt PB :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:43

Mijn wagen staat heel dicht langs de bakrand geparkeerd ivm ruimte gebrek op de manege.
Wellicht is het wat voor je.
Zit je in de middelste of laatste les?

Florinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:49

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind de wagen van Joyce en Melanie heel mooi. Die spreken mij zeker aan. Annastasia ik zal vanavond eens kijken. Normaliter zit ik in de derde les, alleen als er uitvallers zijn mogen we mee doen met de tweede les. In welke les zit jij?

Groetjes

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:00

Ik ben ook in de 3e les ingedeeld.