Kleine probleempjes steken op

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Kleine probleempjes steken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 18:29

Ik heb een 3 jarige Quarter ruin die erg zijn best doet. Voor de afwisseling doen we veel verschillende dingen.
Vandaag heb ik een carrot stick gekocht omdat ik het met mn knappe zweep niet meer redde.
Nu liep ik vandaag tegen wat probleempjes aan (eerste keer overigens, daarvoor ging het goed) en ik ben al even bezig met grondwerk.

We hebben ''gelongeerd''. Daarbij kwam het probleem dat hij telkens omdraaide, ik wijs hem de goede kan op en hij negeert mn stick. Nu heb ik de druk wat opgevoerd met mn stick door hem niet aan te raken maar met het touwtje te zwiepen, en daarna een keer aantikken, maar hij lijkt toch INEENS niet te begrijpen wat de bedoeling is.. Is dit nou puur uitproberen? Daarvoor zijn we nooit tegen dit probleem aangelopen!.

Daarnaast kan ik sinds het enige tijd niet meer naast hem lopen.. Het lijkt (naar mijn idee) dat ie bang is dat ie een zwieperd met de stick (deed ie ook bij mn zweep) krijgt van achteren en dat hij daarom naar achteren loopt (als hij bijvoorbeeld niet wil meelopen, dan wil ik naast hem gaan staan om heb ''bij te staan'' maar wat hij vervolgens doet is naar achteren lopen, ik kan dan stilstaan en dan staat ie wel stil). Wat kan ik hieraan doen? Ik zorg al voor veel contact met de stick (en dus ook mn zweep), opzich lijkt hij, als hij stil staat, daar niet bang voor .
Hij heeft daarnaast nog noooit klappen gehad met een zweep en er is nooit kwaad gedaan met een zweep of iets dergelijks..

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Caira

Re: Kleine probleempjes steken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:21

zoek iemand die je helpt of maak een filmpje, ik kan zo uit de woorden geen beeld vormen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:57

eerste probleem. dit is puur dominantie. doe hem los als je een roundpen hebt en als die dan omdraait moet je precies het geoie reflex hebben om hem net een tik achter zijn kont te geven. paar keer doen en weg is het probleem.
en 2de probleem. ga naar www.parelli.nl en kijkt bij parelli en dan friendlygame. handige tips zodat je paardje niet meer bang word van je stick

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:04

Maar Maureen, jij weet dus vanaf een computerschermpje hoe haar houding is tijdens het longeren? ik vind dit soort adviezen altijd erg gevaarlijk omdat je niet ziet HOE iemand longeert, wie weet is haar hele houding gesloten en is het dus geen wonder dat het paard omdraait, daarom vraag ik om een filmpje.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:27

Nou sorry hoor.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:31

Je hoeft geen sorry te zeggen, maar ik vind het advies om hem een tik te geven, zonder dat je weet of ts wel op de goede plaats staat niet fair tegenover het paard. Als ts in een gesloten houding staat waarbij ze het paard met haar houding een andere kant op drijft dan wat haar hand doet of wanneer ze te veel in het leidend gebied staat, dan is het het paard niet aan te rekenen dat hij omdraait, toch?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:38

Hallo ik wil niet zeggen dat ze hem een tik moet geven. Ik heb gezegt dat ze net echter zijn kont een tik moet geven. Ik doe parelii en ik zou mijn paard of anderen nooit een tik geven. En over die houding. Dat zouden we moeten zien ja

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:07

Sorry dat begreep ik er niet uit, maar dan nog geef je het paard een schrikeffect waar het misschien helemaal niets aan kan doen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:20

Dat is niet zo want je moet het met fases doen.
Eerst vinger wijzen
Geluidje maken
Zachtjes met je stick
Harder mey je stick
En dan net achter de kont

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:55

maar dat zeg je er allemaal niet bij ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:06

Nu wel dan :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:15

@maureen16: als je echt aan parelli doet, waarom verwijs je dan naar geluidjes maken? En geef je aan dat het 'puur dominantie' is? Allemaal onderdelen die ik niet in het parelli systeem terug vind.

Ik ga met Caira mee... ik zou graag iets zien /meer informatie willen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:08

NA -> GVL

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:33

Ik heb een 3 jarige Quarter ruin die erg zijn best doet. Voor de afwisseling doen we veel verschillende dingen.
Vandaag heb ik een carrot stick gekocht omdat ik het met mn knappe zweep niet meer redde.

Als je het met je zweep niet meer redde, dan vertrouw je teveel op je hulpmiddelen en te weinig op je lichaam. Met wat voor oefeningen had je de CS nodig wat je met zweep niet lukte?

We hebben ''gelongeerd''. Daarbij kwam het probleem dat hij telkens omdraaide, ik wijs hem de goede kan op en hij negeert mn stick. Nu heb ik de druk wat opgevoerd met mn stick door hem niet aan te raken maar met het touwtje te zwiepen, en daarna een keer aantikken, maar hij lijkt toch INEENS niet te begrijpen wat de bedoeling is.. Is dit nou puur uitproberen? Daarvoor zijn we nooit tegen dit probleem aangelopen!

Ik denk toch dat je paard het ergens niet begrijpt. Was dit de eerste keer longeren met stick? Misschien snapt ie het niet met het nieuwe voorwerp? Let ook goed op waar je heen kijkt als je hem weg wilt laten stappen. Je lichaam en ogen geven aan waar je wilt dat het paard heen gaat. Daarom is opgegeven moment een blik genoeg ;) En als een paard meerdere malen om kan draaien, dan ben je te laat met corrigeren. Je timing is blijkbaar dus ook niet helemaal goed, wat kan zorgen voor verwarring.

Daarnaast kan ik sinds het enige tijd niet meer naast hem lopen.. Het lijkt (naar mijn idee) dat ie bang is dat ie een zwieperd met de stick (deed ie ook bij mn zweep) krijgt van achteren en dat hij daarom naar achteren loopt (als hij bijvoorbeeld niet wil meelopen, dan wil ik naast hem gaan staan om heb ''bij te staan'' maar wat hij vervolgens doet is naar achteren lopen, ik kan dan stilstaan en dan staat ie wel stil). Wat kan ik hieraan doen? Ik zorg al voor veel contact met de stick (en dus ook mn zweep), opzich lijkt hij, als hij stil staat, daar niet bang voor .

Hoe actief houd je de zweep/stick vast? Als je paard braaf meeloopt zou die naar de grond moeten wijzen en zou je paard dus ook niet bang moeten zijn voor een zwieperd. Het feit dat het paard bang is voor een zwieperd, geeft aan dat hij de zwieperds niet altijd kan plaatsen óf de combi van het voorwerp met persoon niet vertrouwd. Waarvoor je echt niet meteen een bruut persoon hoeft te zijn.

Als je onduidelijk, onrustig of een andere eigenschap bezit wat afwijkt van rust en stabiliteit, kán dat voor een paard genoeg reden zijn je niet te vertrouwen.

Mijn advies wat ik je zo durf te geven zonder meer info? Gebruik eens een maand geen zweep en carrotstick, en pak ze dan weer eens op. Leer ze gebruiken voor de verfijning, het zijn hulpmiddelen, geen vereisten ;)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 12:20

Ik deed de friendly game met mn normale zweep, maar ik kon mijn paardje hiermee niet goed aanraken.
Het was zeker niet de eerste keer. Elke keer dat ik wat doe begin ik met de friendly game.
Ik vind niet dat ik de cs te actief vast houd. De cs wijst naar de grond nastmn lichaam.

Ik merk nu al dat hij meer naar mij kijkt en dat ik ook meer met mijn lihaam bezig ben. Ik let beter op hoe ik sta.
Hij krijgt darnaast nooit een zwiepert en ik beweeg mn stick met touwtje alleen als ik hem voorwaarts wil hebben. Geen slaan of wat dan ook. Oefening baart kunst! Het gaat nu al steeds wat beter.